Folk som står längs med vägarna och fotar mm..

IronMike

Guest
Fick en bild på msn under kvällen... Satt och surra med ngn som sett en bild någonstans, som skicka över en bild och fråga "kan du göra såhär med...?" - fatta först inte vad som menades med skrapa handen som personen påstod, men ok, skicka en bild. så fick jag denna (bifogad)

Kom sen och tänka på div fotografer, som står ganska felplacerade längs med somliga kända vägsträckor, bilden ifråga skildrar detta ganska tydligt. Hur i helvete har han tänkt sig, ifall en båge får en highsider och klotar av??

Jag skulle aldrig våga stå där, på slingerbulten en onsdagkväll strax efter middagstid...

Jag har även själv råkat ut för "detta", att folk stått vid sidan av vägen och fotat, men på helt fel ställen, varpå jag får slå av, ändra spårval mm för att inte riskera denne kameraman hans liv utöver mitt egna.

Om ni ska fota, kom igen, stå på insidan av en kurva eller ngt, där en klotandes hoj sällan hamnar. För din egen säkerhet, och andras, jag vill inte riskera någon annans liv än mitt egna när jag kör hoj.

Vissa kan ju inte heller hantera "uppmärksamheten" att bli fotad, somliga som kanske inte riktigt kan hantera hojjen blir nervösa å vill dra på extra inför kameran...

Om ni ska fota så:

ställ er på rätt sida om vägen
gör det helst kanske att ni bestämt med hojåkarna innan, och välj en dag när inte ALLA är ute å kör?

Jag vet inte, men det känns annars som att vi snart får rubriker, inte bara där en hojåkare kört ihjäl sig, utan mejat ner någon vid sidan av vägen också.

:huvet

..kolla hur ena fotografen sitter, rakt i avåkningszonen :gnissla

och för er som inte bor i stan, vägen kanske snittar 500 hoj-åkare i timman, minst -när det är hojåkarkvällar. Somliga åker fram och tillbaks, inkl jag själv...

Bifogat

• album_pic.php.jpg
    album_pic.php.jpg
    93 KB · Visningar: 1,756
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
..kolla hur ena fotografen sitter, rakt i avåkningszonen :gnissla
Den som har tagit bilden sitter nog inte så mycket bättre till. :huvet

Och han som kör hojen skulle ju kunna slipa lite på knäpuckarna istället för att förstöra handskarna. :rolleyes:

IronMike

Guest
Den som har tagit bilden sitter nog inte så mycket bättre till. :huvet

Och han som kör hojen skulle ju kunna slipa lite på knäpuckarna istället för att förstöra handskarna. :rolleyes:

han kan säkert knäskrapa också, handskrapa känns enklare... bara hänga ner. inte alla som hajjar att knäskrap inte är snabbaste vägen i alla kurvor :hihi - blir snygga bilder dock.

MEN personligen e jag rätt less på att det blivit så mkt fotografer på vägarna, som står på helt fel ställen. nu råkade jag koma över denna bilden via en icke hojåkande polare som bara undra om jag kunde göra som på bilden, men där såg jag bara ett exempel på dålig placering av fotografen.

Har sett värre placeringar, samt i andra typer av kurvor på bulten, vilket just är irriterande på 2 sätt, fotografens liv, samt att jag måste slå av, ta kurvan i touringtempo bara för att jag inte vill riskera hans liv också - varpå man lackar, och sen tänker "fotografen som kanske inte ens åker hoj själv, kanske inte fatta varför man körde så långsamt genom kurvan, han kanske bara trodde man va nybörjare".... sak samma. jag skulle stanat å snacka med killen å be han stå på annat ställe, dock passera jag bara en gång sist. men nästa gång ska jag ta ett snack med personerna i fråga, de e jävligt irriterande, och somliga tappar säkert uppmärksamheten från vägen..

"oj där är en fotograf".. vinglar till, tappar spåret osv. vad som helst kan gå snett egentligen.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Jaha, att köra "race" på öppna allmänna vägar är helt ok, men fotorgrafer är dumma i skallen för att de står i en "avåkningszon" och borde ha sig en avhyvling? Ja jävlars... Ja alla gör ju som de vill, någorlunda fritt land.

IronMike

Guest
Jaha, att köra "race" på öppna allmänna vägar är helt ok, men fotorgrafer är dumma i skallen för att de står i en "avåkningszon" och borde ha sig en avhyvling? Ja jävlars... Ja alla gör ju som de vill, någorlunda fritt land.

ja jo.. men vadå "race" de e inte folk som tävlar där, folk som kör fort däremot..

--

åker dit för att ha lite skoj utanför stan, så står folk 1 meter från vägen på helt fel ställen och fotar :huvet visst, en del tycker de kanske e kul, eller hoppas få publicitet, jag tycker de e galet, och fel.

ifall de står på rätt ställen, ok... fine. men inte där folk kan åka av :huvet

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
ja jo.. men vadå "race" de e inte folk som tävlar där, folk som kör fort däremot..

--

åker dit för att ha lite skoj utanför stan, så står folk 1 meter från vägen på helt fel ställen och fotar :huvet visst, en del tycker de kanske e kul, eller hoppas få publicitet, jag tycker de e galet, och fel.

ifall de står på rätt ställen, ok... fine. men inte där folk kan åka av :huvet

Så för att han står på ett ställe där du kan gå av banan är han dum i huvet? Dubbelmoral, brukar alla skrika om oss som undviker att åka fort på gatan. Det är ju ordet jag kommer att tänka på nu. Aldrig funderat över riskerna med att köra fort på gatan? Fotografens liv är det minsta du behöver fundera över om du kör av där han står.

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
"oj där är en fotograf".. vinglar till, tappar spåret osv. vad som helst kan gå snett egentligen.[/QUOTE]

Ja tänk om någon går där med barnvagn eller råkar cykla där :pannkyss

samzon

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Triumph speed 4 +blue monster
Du pratar i sådana där cola termer "hajsajder" va fan är det :confused: sen en sak bara..vad gör det om ngn tror att du är nybörjare för att du tar det lugnt i en kurva? bättre det än att ligga på sidan för att du kör fortare än du klarar av:va Näe ska du köra på gränsen av vad du klarar av, gör det på bana:tummenupp

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Kom sen och tänka på div fotografer, som står ganska felplacerade längs med somliga kända vägsträckor, bilden ifråga skildrar detta ganska tydligt. Hur i helvete har han tänkt sig, ifall en båge får en highsider och klotar av?

Krävs ackreditering för fotograferna till Bulten!! Hänvisa dom till Bultens presscenta!

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Ja, det är nästan så man skulle fixa på nåt sätt en väg som inte andra får vara på, typ som en slinga vore ju kul, med rejäla avåkingszoner, det vore ju nåt! Vad ska man kalla det, hmmm... äpple... banan... bana! ;-)

Fast å andra sidan, snällt att påpeka, det är säkert inte alla som tänker på risken.

/perris

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
På allmän väg måste väl folk få vistas vid vägkanten? Jag tycker inte man kan klaga på det, vare sig det är fotgängare, cyklister eller fotografer.

Däremot tycker jag nog att det tillhör vanligt vett och självbevarelsedrift att inte ställa sig i ytterkurva på en väg där jag vet att folk brassar och drar i helvet.

Bra dock att tänka på detta och informera om riskerna.

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Håller med IronMike 100%.
Det här är ju för fan televinken trafik ABC prylar han snackar om.

Klart som fan att man inte ska stå just där och fota.

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Att sitta och fota heta hojåkare kanske ger fotografer en viss kick, liknande som oss ta en kurva i hög fart och fortfarande vara medveten om riskerna.
Klart folk, cyklister, barnvagnar och tollimed fotografer ska få sitta och gå längs vägen!
Men ändå försköka välja rätt placering på vägen dvs insidan av kurvan är typ 200 ggr säkrare än yttersida.
Jag är med Mike till 100% och förstår vad han menar:tummenupp
Iosf, vad spelar det för roll om fotografen tror du ar nybörjare, huvudsaken vet att du kan leverera bombrepor på bulten samt bogesund challangetider som få andra grejjar!:tummenupp

njelger

Guest
Uj, vad sura folk är.
Naturligtvis är det dumt att stå o fota där precis som man inte parkerar i dold kurva etc.
Fotografen kanske inte tänkt på det och en liten flytt kan betyda stor skillnad.

IronMike: :tummenupp
Surisar: :arsele

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
StreetTriple R -10

Däremot tycker jag nog att det tillhör vanligt vett och självbevarelsedrift att inte ställa sig i ytterkurva på en väg där jag vet att folk brassar och drar i helvet.

Bra dock att tänka på detta och informera om riskerna.

Precis!
Nu är det ju inte så många fotgängare och cyklister på bulten dock förekommer en och annan fotograf som oftast själv inte kör hoj och tänker inte på var en mc tar vägen ifall den åker av. Så för deras egna säkerhet håller jag med IronMike och tycker det är viktigt att de blir informerade om riskerna med att stå i en ytterkurva samt hur man som förare påverkas då man helt plötsligt upptäcker en människa på den mest olämpliga plats.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
man får ju bäst bilder samt att de är lite lättare å ta från den sidan då man har längre tid på sig att få till en bra bild, inner kurva blir å kort stund man hinner se hojjen samt sämmre vinkel, men helt klart absolut inte ett säkert ställe att stå på,

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln