Fordons debut i Rookie-serierna

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Första racet kommer här! GPS-mottagningen i kameran verkar inte riktigt hänga med, så den registrerade hastigheten laggar och försöker komma ikapp till och från. Varvtiderna stämmer inte då den verkar ha problem med att en sekund är en sekund. Hur det kommer sig vet jag inte.
Toppfarten verkar stämma dock.

Det har varit helt fantastiskt i helgen. Top gun-musik strömmades ur mina högtalare mest hela tiden tills till och med jag tröttnade. I slutet på söndagen laddade jag upp med Melissa Horn istället :rock
Jag har haft minst lika roligt i depån som ute på banan. Så många vänner och bekanta som jag har träffat! Jag kände mig hemma direkt och det märktes att det har varit ett långt uppehåll. VILKEN HELG! :kär

Fredagsträningen började med att min fina kylarvinge på höger sida slets sönder på raksträckan. Alltså det allra första som hände. Ut på rakan på utvarvet i första passet och vingen slits av i strax över 200km/h. Hojen är inte utformad för att köra fort. Den var korrekt monterad för övrigt. Nästa vinge borrar jag nog hål i och fäster med buntband. Den som var så fin!!
Här får ni en före/efter-bild
IMG_0093.jpgIMG_0239.jpg

Men tack vare Krister Johansson så fick jag låna en kylarvinge med powerpart-dekaler så det blev rätt snyggt ändå! Han bjöd på ovärderlig hjälp under helgen så jag kunde få slappna av och fokusera på körandet.

Om vi ska spola förbi allt det roligt jag har haft utanför banan, och fokusera på när jag kör på banan, så har jag lärt mig massor under helgen. Jag känner mig mycket snabbare nu med mycket bättre förtroende. Jag sänkte personbästa med 3 sekunder från fjolåret till 1,44,2xx och jag har mycket mer att ge. Vänta bara tills jag är hel! Min arm var ett stort hinder, och troligtvis min lilla wiplash-skada också. Jag tänker inte så mycket på det men att gå runt med lätt nackspärr och stelhet påverkar såklart.
Men hur som helst; det har gått så bra!! Jag känner dock att jag behöver en riktig hoj för att kunna fightas med andra förare på riktigt på en sån här stor bana med så ånga raksträckor. Det blev definitivt inte bättre utav att jag blev tvungen att köra med mina dubbla dB-killers i vilket sänker effekten på bakhjulet med 13hk och toppfarten med 10km/h. En liten tröst är dock att de tider jag drömmer om (typ 42-tider) är de tider jag skulle sätta om jag hade samma kräm och aerodynamik som de jag tävlar emot har. Det kändes som en liten tröst då det betyder att jag åtminstone har en okej kurvhastighet. Kanske inte bra, men okej! Jag har utvecklats och jag har haft så sjukt roligt!

IMG_0233.JPG
Fotograf: motofoto.se

Under de tidigare (första) bandagarna i våras så har jag undrat hur jag ska komma tillbaka till fjolårets kläder när jag körde på 1,11,9 på Gelleråsen eftersom jag fick slita hårt för 1,16-tider. Jag tror att jag är där nu. Jag har 10-tider i sikte och jag skaaaaa bara sätta en 1,09-tid innan de bygger om banan!

Men fokus på helgens tävling. Jag sumpade mina mål hårt kan man ju säga. Att hamna i topp 10 var jag ju inte i närheten av. Inte ens topp 15 för att ta poäng. Men jag är inte så ledsen för det. Jag satte personbästa pass efter pass och presterade så bra jag kunde. Att jag inte nådde målen är för att de andra förarna är så duktiga. Jag har alltså typ 20 pers som jag kan ta lärdom av VARJE RACE! Jag kommer bi snabb i år!!

Just det. Under fredagen så gick det sådär med bromsarna. Kolvarna vägrade att åka in och det är ett under att skivorna inte slog sig. Efter ett lugnt utvarv och några minuters vilande i depå så låg skivorna på 115 grader. Efte rengöring av oken så hade de 45 grader efter samma procedur. Rengöringen höll dock på att gå åt helvete.
Vi skulle bara göra det lite fort. Mr Högström skulle hjälpa mig då jag aldrig har gjort det tidigareoch klockan närmade sig midnatt. Det slutade med att ena kolven ramlade ur och vi kunde inte få tillbaka någon bromsverkan alls trots frenetisk luftning. Tack vare #92 Björling så återfick jag bromsverkan efter mycket om och men. Tack och lov så finns det hjälpsamma och omtänksamma personer runtomkring som jag kan få hjälp av när det krisar. Högström kände väl sig inte alltför lustig när han råkade göra såhär men en olycka är ju bara en olycka. Det var inte meningen. Jag var mest tacksam över att han ville hjälpa mig att rengöra bromsoken. Efter mycket om och men så fungerade de ju uppenbarligen. Även om jag var orolig. Jag skulle inte kunna testa bromsarna förens på lördagskvalet, och första riktiga inbromsningen är efter flygrakan..

Som ni kan se i filmen så är raksträckorna rena sömntabletten. Jag nynnade för det mesta på top gun-låten Danger zone under kilometerrakan medans pulsen är sky high. Det var ett riktigt bra val att träna kondition i vintras!

Fotograf till omslagsbild: FredrikEkl


Jag var förresten tvungen att lägga in den här fina omslagsbilden i bilden. Den blev så bra!!! Under veckan så kommer Race 2 upp, där jag kommer klippa in så mycket action jag kan från Kalle Glad. Mannen som dominerade Speedster och presterade helt sanslöst bra i Rookie 1000 dagen därpå!
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas

Toppenbilder! Du kan väl skicka pm om vad den här bilden kostar i fullformat? Jag tror att jag vill göra en liten tavla av bilden och sätta upp på väggen eller fönsterbrädan :) De små bilderna har jag såklart redan snappat upp :kär :Bugar

motofoto.se-5977.jpg
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Under kåpan va :brinnerup :rofl Jag är på tok för ovig för att lägga mig under båten och köra. Det är därför jag inte tog dig under alla dessa tolv varv ;)

Lite besviken du inte kom som en kanonkula på innern i någon av starterna! sneglade höger och var beredd att väja när som helst om en orange torped uppenbarade sig :hihi

Skämtåsido, förstår att rakorna var pain in the ass! Jag dragracade förbi Högström på sin Rc8 under race 2 och han har ju ändå rejält mycket bättre aerodynamik än dig.

Nu är det bara "gokartbanorna" kvar i kalendern, får se vad du lyckas ställa till med på dom! :)
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Lite besviken du inte kom som en kanonkula på innern i någon av starterna! sneglade höger och var beredd att väja när som helst om en orange torped uppenbarade sig :hihi

Skämtåsido, förstår att rakorna var pain in the ass! Jag dragracade förbi Högström på sin Rc8 under race 2 och han har ju ändå rejält mycket bättre aerodynamik än dig.

Nu är det bara "gokartbanorna" kvar i kalendern, får se vad du lyckas ställa till med på dom! :)

Tur att inte jag och hackspetten var med...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Lite besviken du inte kom som en kanonkula på innern i någon av starterna! sneglade höger och var beredd att väja när som helst om en orange torped uppenbarade sig :hihi

Skämtåsido, förstår att rakorna var pain in the ass! Jag dragracade förbi Högström på sin Rc8 under race 2 och han har ju ändå rejält mycket bättre aerodynamik än dig.

Nu är det bara "gokartbanorna" kvar i kalendern, får se vad du lyckas ställa till med på dom! :)

Haha jag ber om ursäkt! :D det var så mycket trafik vid starten då jag inte ville dra på maximalt. Det kändes inte säkert ;) På de andra banorna så är det nog ingen större nackdel med en sån här hoj. Inte som på Anderstorp. Det ska bli kul! Ska tjuvträna på Sviestad på söndag iom endurancecupen! :rock
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Sitter och knåpar ihop en liten novell om söndagens körning i väntan på att få Kalles video från racet så jag kan klippa och klistra ihop något sevärt. I väntan på det så bjuder jag på en fin bild från FredrikEkl :)

Jag leder!!! :kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär :squid

IMG_7318.jpg
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Sitter och knåpar ihop en liten novell om söndagens körning i väntan på att få Kalles video från racet så jag kan klippa och klistra ihop något sevärt. I väntan på det så bjuder jag på en fin bild från FredrikEkl :)

Jag leder!!! :kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär:kär :squid

View attachment 430277

Man ska inte va ledsen om en grön varvar en :D
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas

Tanken var att jag skulle få med andras videoklipp från tävlingen i filmen men genom teknikens under så rann det ut i sanden. Så här kommer en sen racerapport, men bättre sent än aldrig!
På söndagen så vaknade jag upp med härliga blodblåsor i båda frökenhänderna och i ett mindre hav av svett. Jag hade haft både mitt element på 2000W igång under natten samt en kupéfläkt som spyr ut het luft. Någonstans verkade jag vilja kompensera för en kylig fredagsnatt. Frågan är om jag inte lyckades höja snittemperaturen under natten för Anderstorp med någon grad eller två. Varsågod. :brynad

Jag kände mig sliten i låren och underarmarna hade jag träningsvärk i. Fy fan vilken härlig känsla :D Korkade upp en PWO tillsammans med ett mindre apotek av smärtstillande och vätskeersättning. Någon annan frukost blev aldrig riktigt av. Lagom till kvalet så hade jag laddat upp ganska bra mentalt även om energiintaget mest bestod av lite te, mjölk och en macka som brunch hos Macce. Mitt kval gick dock helt åt skogen. Knappt något fritt varv alls. jag var nära att köra in i en snabbare förare (eller långsammare? Ytterst oklart det här)efter flygrakan.

Video finns här


Jag var så missnöjd så jag svängde in 5 minuter innan kvalet var slut. Startrutan fick bli som det blev och jag kände att det är bättre att jag svänger in och låter känslan rinna av mig. Krister glider förbi och frågar hur det kändes och jag svarade missnöjt att det inte alls kändes bra. Han blev förvånad och visade mig tiderna. Det var här jag satte personbästa med 1.44,2 och helt plötsligt så kändes det genast bättre :)
Placeringsmässigt så var det väl inget häftigt. 23:e ruta av 35 förare. Dock bättre än 28:e! Jag slänger på däckvärmarna och kränger av mig kläderna. Det var äntligen dags för lunch och därefter en dusch. Efterlängtat!! Kommer ut som en ny människa med en MOZZ-tischa vilket Mossberg uppmärksammar ganska snabbt. Han svängde förbi med kommentaren om att det var en snygg tröja men jag kunde snabbt konstatera att den kommentaren var väldigt riktad till honom själv :D

Hur gick racet då?
Jag startar bra, men är hyfsat försiktig. Det sista jag vill är bli delaktig i en superbike-wannabe-startkrasch. Reaktionsmässigt så känns det som att jag är ljusår före de förarna som är runtomkring mig. Det är synd att man inte får med startlamporna i videon. Det ser ut som att jag tjuvstartar om man ska gå efter de andras reaktioner.
Från sjunde startled så är jag snabbt uppe vid femte ledet och planen var att köra ytterkant i första böj för att inte fastna i gröten med alla förare. So far so good. I'm game!! Såhär i efterhand så kan man ju fundera på om det ens var värt att ha en plan. Så fort hojarna var upprättade och kunde gå på gas så var det som ett möte. Jag blir omkörd och frånkörd direkt av ett helt gäng kriminella hojåkare.
Här någonstans suckar och svär jag över rakorna. igen. Det handlar ju om sekunder som jag tappar per varv. Jag kände desto större samhörighet med er6-grabbarna från fjolåret efter dessa race :D

Jag är dock inte så bitter som någon här kanske får för sig att jag låter som. Med mitt räknesätt så drar jag helt enkelt av lite tid från mitt personbästa och ser att jag nog kan sätta helt okej tider på Anderstorp bara jag också får en aerodynamisk sporthoj med 200hk på hjulet :D Det är inte många som matchar mina inbromsningar heller, tack och lov. Det kändes skönt att ha ett litet övertag någonstans. Och kurvhastigheten bygger jag upp steg för steg. Ju mer jag kollar på filmen, desto mer stör jag mig på att jag aldrig gjort någon do-or-die-körning in i (gamla) startkurvan. Flera gånger under racet så tänkte jag "Här har folk gått av för att de kör för fort. Och jag sitter här och fegar. Vad fan"

Men mina cohones var inte tillräckligt stora för att bli den kurvans hjälte i helgen. Under sista varvet så satte jag min snabbaste tid och det var där jag verkligen jagade #6 så gott jag kunde. Jag försökte så mycket men till slut så skiljde det en tiondel till hans fördel vid målflagg. Jag önskar att jag hade fått göra om det varvet. Då...då!!!! Pulsbandet registrerade 196 slag i minuten och det är nog min maxpuls utan att jag trillar av sadeln. Den pulsen har jag bara lyckats nå under löjligt intensiva spinningpass tidigare. Nog behöver man vara i bra form för den här sporten alltid!


I skrivande stund så... skriver jag detta istället för att packa bilen. Om några timmar drar jag ner till Sviestad för att köra endurancecupen! Jag ser mest fram emot att få ställa upp tältet, sätta mig ner i en stol och prata med teamet och THF-gänget :) Det lockar nästan mer än själva körningen just nu. Och att få köra hoj är ändå det bästa som finns :kär Det är lite charmigt att ha en konkurrents dekaler på hojen och västen :rofl
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag är dock inte så bitter som någon här kanske får för sig att jag låter som. Med mitt räknesätt så drar jag helt enkelt av lite tid från mitt personbästa och ser att jag nog kan sätta helt okej tider på Anderstorp bara jag också får en aerodynamisk sporthoj med 200hk på hjulet

Tjaoo ! Sd 1290 går fort från vad jag har förstått från ...https://www.facebook.com/angusreekiemotorsport/

Läste nån stans att han drog panigales och allt möjligt i race ...

En fundering .. har du testar original drev på tid 50km/h ----250Km/h mot din motocrossdrevning ;)
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Nu har jag inte kollat klart på filmen men shit va de äter upp din superduke. Trodde att den skulle vara ett monster ut ur svängarna å så men du verkar istället ha högre kurvhastighet typ då de andra bromsar in tidigare än dig vilket betyder att man har en långsam hoj som inte skrämmer skiten ur en jämfört med de andras. Nä fan, dags att byta hoj faktiskt :p Men ballt att du ändå ger dig in i detta med The Beast även om du kommer nog tröttna på att den inte e så konkurrenskraftig som de andra hojarna.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top