Fordons debut i Rookie-serierna

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Missad svartflagg var vi fler som körde med...

Vi var dessutom in på en som i slutänden inte gällde oss, inget nummer visades så för att slippa ytterligare straff åkte vi in. Och fick vänta på beskedet att den gällde andra laget. Så i slutänden tappade vi bortåt 7-8 varv totalt.

Nåja, skit händer.

Starkt kört av de raska gossarna, grattis!
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vi åkte på samma sak med tankningen, helt plötsligt fick man inte tanka i hjälm vilket gått bra på alla andra deltävlingar.

Skumt. Jag är ganska säker på att jag läste att skinnställ/hjälm duger som depåklädsel innan säsongen drog igång. Var det fel eller har något ändrats?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det går att tolka tankningsreglen lite hur man vill.

Tankning får endast ske på särskilt av arrangör anvisat område. En man ur teamet skall

stå beredd med eldsläckare för brandbekämpning. Tankpersonal skall ha flamsäkra kläder,

handskar och balaklava.

Jag gissar att de räknar " En man ur teamet" som förare och "tankpersonal" är någon annan.
Jag kan tycka att ett team är HELA teamet. Alltså inte enbart en förare.
De har krasst sätt gjort fel eftersom reglerna ska vara glasklara, men det är lite skitsamma egentligen. De gör sitt bästa för att det ska vara rättvist och vill man ändra på något så kan man ta upp det i ett mail efterråt. Det viktiga är att vi får köra och ha kul!

Nu siktar jag in mig på Rookie 600-racet på knutstorp som kommer bli premiärracet i klassen. Jag är nervös! Eller full av förväntan. Eller både ock. Jag har tänkt att göra en löpande update om tävlingen och lite runtomkring på Winblad Racing på Facebook. Allt från att jag packade bilen igår, köpte en GoPro Session-kamera idag enbart för racet samt hur det går i själva tävlingen. Tråkigt nog går det inte att göra en liknande live-update här då jag inte kan ladda upp bilder genom min iPhone såsom jag kan på Facebook. Följ mig gärna där. Annars kommer det en rapport här så småningom och om jag inte tar sönder kameran i en krasch så kommer självklart en video upp :fakta
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nja, en man ur teamet är vem som helst. Lämpligen förare som redan är påklädd men depåpersonal duger bra.
"Tankpersonal" har inget direkt samband med meningen innan mer än att förtydliga klädkrav på de som tankar, vem det än må vara.

Vi har på alla tre race varierat mellan att förare varit med och tankat, eller inte. Inga problem förrän vi missade en annan grej senast.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tankning får endast ske på särskilt av arrangör anvisat område. En man ur teamet skall stå beredd med eldsläckare för brandbekämpning. Tankpersonal skall ha flamsäkra kläder, handskar och balaklava.

Jag har tolkat det som att "tankpersonal" är minst två personer utan övre gräns i antal, där samtliga har flamsäkra kläder, handskar och balaklava, varav en står beredd med brandsläckare.

Om sedan en person står med brandsläckaren medan föraren tankar eller om föraren vilar medan fjorton andra sköter tankningen är upp till teamet.

Jag har också bestämt för mig att det sades att skinnställ räknades som flamsäker klädsel innan säsongen, så att fattiga team inte behövde köpa vare sig depåslavar eller specialoveraller.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja, och det är så jag tolkar det också men det var inte det som sades under mitt stop and go. Där skulle jag som förare hålla brandsläckaren medans Kajsa skulle tanka.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ja, och det är så jag tolkar det också men det var inte det som sades under mitt stop and go. Där skulle jag som förare hålla brandsläckaren medans Kajsa skulle tanka.

Då tolkar de reglerna helt bokstavstroget och anser att Kajsa måste tanka eftersom "En man ur teamet skall stå beredd med eldsläckare för brandbekämpning." Jobbigt läge för rena kvinnolag...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Då tolkar de reglerna helt bokstavstroget och anser att Kajsa måste tanka eftersom "En man ur teamet skall stå beredd med eldsläckare för brandbekämpning." Jobbigt läge för rena kvinnolag...

Eller att jag var en ur teamet och hon var tankpersonal.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Eftersom jag har så extremt mycket att göra så kopierar jag in den här texten från Facebook. Det är mycket som skall hinnas med och just i detta nu så åker jag från Malmö till Götene i jobbärende, för stt sedan åka till Linköping direkt efteråt och försöka hinna med att lämna in hojen till en väntande Fredrik Watz, beroende på hur sent det blir. Tyvärr kan jag inte lägga in bilder genom telefonen men jag är inte hemma förens 1:s augusti. RIP mina blommor!

"Det här är helt galet! P6 med 1,05.668! Det kändes inte helt hundra trots den bra tiden så jag hoppas att jag kan förbättra mig till racet som går om 10 minuter!! Nu har jag slängt på nya däck både bak och fram ��

www.raceresults.se för live timing! Håll tummarna för mig nu så är ni bäst!"

"Jag är i mål, jag lever (som aldrig förr!) och det har det har gått så bra så!!! Premiären i R600 har gått bättre än förväntat. Jag fick en riktigt bra start och från sjätte startruta så var jag trea in i första böj framför Mojja (��) även om det inte varade länge. Fjärdeplatsen höll jag dock tills det var sex varv kvar och efter en varvning som inte var till min fördel så hade jag ingen chans att hänga på och fightas om fjärdeplatsen. Men jag kom i mål som FEMMA!! Femma med 11 sekunders marginal till föraren bakom mig. Jag är så nöjd!

Race 2 går klockan 14:10. Nu laddar vi igen! "

"Det blev regnrace! Jag som inte kört i regn med sporthoj. Jag som inte har kört på Bridgestones senaste modell tidigare. Och på Knutstorp som jag bara hade varor på en gång tidigare. HUR skulle det sluta??

Med en kass start där jag skickar i neutralen istället för tvåan så tappade jag en del till folk framför direkt. Jag, Mojja och Linus slogs om tredjeplatsen medans de två snabbaste försvann som ett skott. Vid en rödflagg efter 6 varv då visade det sig att vi låg på ca 1,17-tider medans Timmy och Victor låg på 1,13. Jag tänkte att hur FAN kan man köra så fort?!

Det bestämdes att det skulle bli omstart och startpositionerna skulle vara från varvet innan rödflagg. Alltså log Linus trea, jag fyra och Mojja femma. Varvet med rödflagg hade jag lyckats knipa tredjeplatsen dock.

Det visade sig att de på gridden hade noll koll. Deras nya papper visade fortfarande ursprungliga startpositionerna. Jag fick alltså starta på sjunde rutan! Tredje startled.. Jag blev så irriterad och missnöjd över det och när starten gick så struntade jag i marginalerna. Jag kom in som trea och låg helt plötsligt bakom Victor och Timmy hela första varvet. De drog iväg sakta men säkert och jag hade en liten lucka till Mojja och Linus som log bakom och fightades. Senare slet sig Mojja loss och körde ikapp mig. När det var två varv kvar så drar jag om två varvningar och tänkte att Mojja aldrig skulle hinna haka på.

Det gjorde han! Från ingenstans bromsade han om mig efter målrakan på sista varvet. Jag skrattade och tänkte ALDRIG I LIVET ATT JAG BOMMAR PALLEN NU!!! Jag laddar på, tänker först köra om direkt men det skulle bara gå åt skogen då. Väljer att ta höjd och göra en sen inbromsning innan vänstern vid uppförsbacken. Jag lyckad, sen kör jag riktigt snålt defensivspår i hårnålen och driver ut med flit vid halk-vänstern då han inte kunde ta mig på innern. Sen tog hans möjligheter för omkörning slut OCH JAG LYCKAS MED BEDRIFTEN ATT TA PALLPLATS i Race 2 i R600-premiären!! Sista varvet blev även mitt bästa med 1,12.973. Endast Mojja satte ett snabbare varv än jag och det med bara 4 hundradelar. Jag satte tillomed snabbare varvtid än de imponerande förarna Timmy och Victor. Helt sjukt!

Det här är helt klart min största bedrift i Roadracingen. Jag trivs så bra i regn och jag är helt sålt på min lilla 600!

Alla vi tre som stod i Team Funbike-tältet tog för övrigt pokaler i andra racet. Jag och Björn tog varsin tredjeplats i respektive klass medans Marcus VANN sin klass! Vilken dag det har varit! Det här kommer vi fira ikväll!"


Alltså det här var min allra allra roligaste helg :kär
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
13679921_1096185877136266_1732041025165440539_o.jpg


Nu imorse lämnade jag in min fina hoj till Fredrik Watz! Förhoppningsvis så hinner han med allting som skall göras men eftersom han har mer än fullt upp och jag behöver hojen imorgon kväll (alternativt på torsdag morgon) så finns en risk att tiden inte räcker till. Jag håller tummarna!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
13730953_1096913150396872_8025991022646856929_o.jpg


Imorgon börjar den mest intensiva perioden av tävlandet. 21:a - 31:a juli nonstop (kanske en dags vila)! Först ut är Linköping i två dagar med träning och klubbmästerskap i SMC Sports regi. Kommer äntligen den för mig magiska 59-tiden nu på Sviestad när jag nu för första gången kör en liten sportis där? Stay tuned!

Fotograf: Jan-Erik Jeppsson
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Nu imorse lämnade jag in min fina hoj till Fredrik Watz! Förhoppningsvis så hinner han med allting som skall göras men eftersom han har mer än fullt upp och jag behöver hojen imorgon kväll (alternativt på torsdag morgon) så finns en risk att tiden inte räcker till. Jag håller tummarna![/QUOTE]

Spännande! Exakt vad gör han? Är det nya prylar på inkl set up eller är det modifiering av befintliga komponenter?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Spännande! Exakt vad gör han? Är det nya prylar på inkl set up eller är det modifiering av befintliga komponenter?

Främst en set up, eventuellt öhlinsfjädrar vid behov samt ta bort hydraulikstoppen. Även styrdämparen behöver service och egentligen byte av nål för att duga till race. Som det är nu så dämpar den ingenting trots att den är åtskruvad till max.

Men det är tidsbrist och risken var stor att allt inte hinner göras tills ikväll. Då får jag lämna in den igen vid något tillfälle. Typ innan Falkenberg kanske.

*edit* han anser att framgafflarna på 2009 år såpass bra att det inte behövs ett komplett cartridge till dem, och det är ju tacksamt :D
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har fått riktigt bra hjälp och support av Fredrik Watz idag och hojen känns HELT annorlunda än tidigare. Med riktigt slitna däck och en fartskillnad på närmare 13 sekunder till långsammaste föraren så var det svårt att få ett flyt i körningen. Men förtroende för hojen finns definitivt och förhoppningsvis så har jag fått till en fin setting för banan lagom till klubbmästerskapet imorgon.

Dagens KM var väldigt odramatisk. Från tredje ruta så var jag först in i kurvan men då de andra sitter på 1000cc-dödsmaskiner så körde de om och försvann på bakrakan, sakta men säkert. Jag gled in på en tredjeplats och det får jag vara nöjd med idag. Imorgon jagar vi en inofficiell 59-tid!

13737494_1097765710311616_7862255038278671809_o.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Du ska väll köra R600 på Gelleråsen i helgen Rickard?

Självklart! men 600kr för två körpass lockande inte alls lika mycket som att få köra in sig på Sviestad för 1400kr /7 körpass samt stödja SMC sport :) Det blir så mycket Gelleråsen ändå under 8 dagars körning nu.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Självklart! men 600kr för två körpass lockande inte alls lika mycket som att få köra in sig på Sviestad för 1400kr /7 körpass samt stödja SMC sport :) Det blir så mycket Gelleråsen ändå under 8 dagars körning nu.

Precis min tanke, jag dyker upp lördag morgon. Ses där!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
13698044_1100948966659957_4772338004403853914_o.jp  g


Vilka roliga race det har varit under Norska mästerskapen. Då jag körde på Sviestad torsdag och fredag så hade jag ingen fredagsträning innan det var dags för kval 1 och 2 på lördagen. Det var väldigt mycket trafik och svårt att få fria varv. Eftersom det var den bästa kvaltiden som gällde från båda kvalificeringspassen så fick första passet, som gick redan 09:20, bli ett uppvärmningpass helt enkelt.

Vid pass 2 tänkte jag dock ladda lite hårdare. Mindre gentlemannaracing vid omkörningarna och mer fokus på att sätta en bra tid. Och det lönade sig tror jag eftersom jag tangerande mitt personbästa som jag hade satt med min KTM, sånär som på ett par tusendelar. Samtidigt så höll jag igen i depåkurvan då jag inte känner mig trygg där. Tiden blev 1,11.663 och det gav mig en startposition på 11:e rutan. Något jag var ganska glad över med tanke på det stora startfältet! Dock hade jag gärna sett mig i något av de tre första startleden (upp till 9:e plats).

Nu hade bakdäcket blivit relativt slitet men jag valde att köra på det ändå. Jag hade tränat med värre däckslitage i två dagar i rad och kände mig ganska säker på greppet. Högre kurvhastighet och mjukare gaspådrag så går det bra.
Jag får till en okej start samtidigt som flera andra får till minst lika bra starter. Jag väljer att ta det säkra före det osäkra och tar höjd när andra går in tight för att blockera i Trösen (första kurvan). Minns jag rätt så går jag plus minus noll då jag blir omkörd av en förare samtidigt som jag tar en annan. Jag jagar framförvarande förare under hela racet egentligen och förutom ett par oväntade släpp ut ur Ejes kurva så är hojen ganska snäll. Jag märker dock själv att jag fegar med gasen ut ut kurvorna. Dessutom har jag lite problem med att framgaffeln bottnar i de hårdaste inbromsningarna! Men det får jag leva med och anpassa körningen därefter tills jag kan lämna in den till Watz ännu en gång. Föraren framför mig drar sakta men säkert ifrån utan att jag kunde göra något åt det.
Jag kände mig riktigt trött här men intalade mig själv att om jag är trött så är minsann alla andra trötta också. Och de slår inte av på gasen. Jag tog målflagg som 8:e förare och nytt personbästa med 4 hundradelar, 1,11.617. Jag var riktigt glad över det! En blandning mellan så många duktiga svenska och norska förare och jag kommer in i topp tio i torrt väder och fullt startfält! Bakdäcket hade nötts ned till slitagevarningen så den duger inte längre att pusha tiderna med.

Lika roligt och trevligt var det att Henrik Jonnarth dök upp under lördagsförmiddagen! Bättre sällskap och hjälp får man leta efter! Den vanliga stressen det innebär att kontrollera soppa, rengöra visir, fixa med däckvärmare, ordna med vätskeersättning samtidigt som hojen skall kontrolleras och både en själv och hojen skall förberedas för race slapp jag tack vare all hjälp från Henke. Ovärderligt! Depålivet på kvällen var nog snäppet bättre än själva körningen nästan. Fint väder, bästa sällskapet med Henke, Marcus och Åsa, grill och kall god öl. Priceless!

Söndagens warm up gick ganska tidigt på morgonen. 10:10-10:20 och racet skulle gå 12:10. Inte ens två timmar emellan och med allt som behövde ordnas mellan warm up och race så insåg jag att det skulle bli alltför mycket stress i den tryckande värmen för att hinna kränga både bakdäck och framdäck. Än har jag inte en extra uppsättning fälgar så allting tar så mycket längre tid. Alltså fick jag slänga på nytt framdäck redan vid sjutiden på morgonen, och sedan inför racet lägga om bakdäcket. Fördelen att lägga om framdäcket tidigt var att jag kunde ställa in körtrycket korrekt med hjälp av Henrik under warm up-passet. Bakdäcket ville jag ha helt nytt till racet för att få ha kvar det extra greppet som försvinner efter X antal varv.

I racet (som live-sändes och går att hitta på roadracing.no) så startade jag alltså återigen på 11:e plats. Den här gången fick jag till en av mina bästa starter och jag plockade placeringar direkt. In i första böj låg jag femma och kunde haka mig fast i täten! En av mina svaga punkter är inbromsningen till Ejes och där tappade jag någon placering som jag först tog tillbaka direkt vid utgången i den kurvan men blev omkörd upp mot hårnålen. Jag fick dock bra draghjälp och under dessa varv satte jag mina snabbaste tider. Bland annat mina allra första 1,10-tider!

Varv 3: 1,10.845 (personbästa)
Varv 4: 1,11,087
Varv 5: 1,10.948

Och förutom två andra varv så låg på stadiga 1,11-tider racet igenom. Det långsammaste på 1,13.1 var efter en inbromsning till första kurva då jag råkar skicka i ettan vilket orsakar ett oförberett småläskigt ställ, och sedan så får jag sedan i neutralen! Jag tappar hur mycket som helst på detta och det är här jag märker att avståndet till bakomvarande var jättestort!
Det har verkligen lossnat för mig i körningen nu och det känns så jäkla bra! Det hela var sedan ganska odramatiskt ändå in till målgången men jag hann reflektera över hur lätt det kändes efter 9 varv under det här racet till skillnad från igår. Nu kändes det fortfarande som uppvärmning och när målflaggan föll så var jag sjua. SJUA! med såpass bra motstånd!

På väg mot depån så möttes jag av hela glada gänget som gratulerade mig och det var först nu jag fick veta om mina varvtider. Det smäller högre att sätta sina första 10-tider än att komma sjua!
Resten av söndagen i depån gick ganska långsamt. Jag var helt utmattad men lycklig. Och ännu bättre blev det av att få se Marcus otroliga uppkörning i Rookie 1000. Från 11:e startposition så fick han motorstopp, och som tur var så klarade sig han från att bli påkörd bakifrån. När han äntligen kom iväg så hade alla redan kommit fram till första kurvan. Men varje varv så plockade han förare på löpande band. Det var otroligt spännande och ruskigt bra kört av honom!

Det här med att skriva racerapport fick komma i andra hand och det är därför det har dröjt lite. Under måndagen så gick hela dagen åt att göra en stor service på hojen och installera Cordonas PQ8-paket med quick shifter.
Jag behövde även vila ut efter 4 dagars hård körning så det blev heller ingen träning. Idag, tisdag, är dock planen att köra. Framförallt för att testa quick shiftern men även att få köra med hela fantastiska THF-gänget. Nu har jag ju faktiskt blivit tillräckligt snabb för att kanske ta rygg på dem!

Härnäst kommer endurancecupen på torsdag. 6h-race med Team Karlsgårds Raska Gossar. Vi ligger på delad andraplats under THF som leder hela serien!

Vid cirka 1h 27 minuter in så visas Rookie 600-racet. Kolla!!! :kär

[video]http://livestream.com/accounts/13806601/events/5917987/videos/130768033[/video]
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top