Frågor man aldrig vågar ställa

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Varför lägger de alltid kebabköttet ovanpå pommes fritesen när man köper kebabtallrik?
Jätteirriterande att man alltid ska tvingas äta mjuka, soggiga pommes. Ibland dränker de till och med skiten i sås så hela högen med pommes bara blir en stor blöt hög med potatis. Jag vill att mina pommes ska vara krispiga gadd däm itt!!
Det är bara för att jävlas med dig. Säg till dem att ge fan i det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag blev sugen på chokladbollar( eller kalla dom negerbollar om du vill) men saknar både cocosflingor och vaniljsocker. Kan man göra dom utan vaniljsocker och sedan rulla dom i strösocker istället för cocosflingor?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag blev sugen på chokladbollar( eller kalla dom negerbollar om du vill) men saknar både cocosflingor och vaniljsocker. Kan man göra dom utan vaniljsocker och sedan rulla dom i strösocker istället för cocosflingor?

Johan Adam.
Även gott att göra smeten, ställa den i frysen medan du smäller igång en panna kaffe till. När kaffet är klart, ta ut smeten ur frysen, inmundiga medelst sked. Kaffet kan du dricka till smeten. Ur en kopp. En blommig en.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Kan man göra dom utan vaniljsocker och sedan rulla dom i strösocker istället för cocosflingor?

Svar nja. Vaniljsockret är ju bara för att de ska smaka ytterligare lite sötare. Att rulla dem i strösocker tror jag inte funkar så bra. Det kladdar nog igenom direkt. Du råkar inte ha pärlsocker eller strössel (sånt som man har på tex mjukglass) hemma? Det funkar väldigt bra. Saknas det också så prova att rulla i kakao för att få en torrare yta. Det är vad jag skulle prova... :tummenupp

Edit: Eller också gör man som BlöjRäsern föreslår....

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Johan Adam.
Även gott att göra smeten, ställa den i frysen medan du smäller igång en panna kaffe till. När kaffet är klart, ta ut smeten ur frysen, inmundiga medelst sked. Kaffet kan du dricka till smeten. Ur en kopp. En blommig en.

Njs, då slipper man dessutom rulla bollar!
Vill inte skapa mer disk än nöden kräver så går det bra med en Kawasaki reklamkopp istället för en blommig?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Negerbollar skall, i motsats till chockladbollar (som är ett undermåligt alternativ utformat för sittkissare och kottplockare) innehålla en försvarlig del starkt kaffe (gärna skånerost med gök).
Smeten skall vara fet men inte särskilt söt.
En nypa salt kan tillsättas för att vända tankarna mot lapplands öppna vidder.
Socker ersätter på intet sätt coccos.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Svar nja. Vaniljsockret är ju bara för att de ska smaka ytterligare lite sötare. Att rulla dem i strösocker tror jag inte funkar så bra. Det kladdar nog igenom direkt. Du råkar inte ha pärlsocker eller strössel (sånt som man har på tex mjukglass) hemma? Det funkar väldigt bra. Saknas det också så prova att rulla i kakao för att få en torrare yta. Det är vad jag skulle prova... :tummenupp

Edit: Eller också gör man som BlöjRäsern föreslår....

Ah.. Kakao kan jag ju rulla dom i! :tummenupp Tack och hej! Nu ska jag baka för första gången på 25 år...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
:va Hade ju inget margarin heller så jag tog bregott istället, och jag visste inte hur mycket jag hade men jag uppskattade det till ca hälften av 100g som receptet önskade och gjorde således en halv sats. Men nu är min smet för lös att göra bollar av och jag vet inte om det var den lilla skvätten varmt iställer för kallt kaffe som gjorde det. Eller om det blev för mycket vätska då jag även tog en skvätt whisky.
Har pytsat i mer havre och socker men den är fortfarande lös så nu står den i kylen i hopp om att det ska göra smeten fastare. Fast jag har ju en sked och kaffet är fortfarande varmt. :D

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
:va Hade ju inget margarin heller så jag tog bregott istället, och jag visste inte hur mycket jag hade men jag uppskattade det till ca hälften av 100g som receptet önskade och gjorde således en halv sats. Men nu är min smet för lös att göra bollar av och jag vet inte om det var den lilla skvätten varmt iställer för kallt kaffe som gjorde det. Eller om det blev för mycket vätska då jag även tog en skvätt whisky.
Har pytsat i mer havre och socker men den är fortfarande lös så nu står den i kylen i hopp om att det ska göra smeten fastare. Fast jag har ju en sked och kaffet är fortfarande varmt. :D

Från en bagare till en annan: använd smör istället för margarin. Du kommer uppleva smakskillnader du inte trodde fanns. Och viss fetma men det är en smal sak i sammanhanget.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Njs, då slipper man dessutom rulla bollar!

Mitt ärkeskånska ex hade en familjetradition att göra Negerdeg. :tuttar
(Detta var i slutet av 80-talet när det fortfarande var nära på
lagligt att säga negerdeg på motorvägsbrett perstorpsmål.)

Måste varit samma-lika-princip. :va

Isch, Skrotis modell med kaffe-gök-kokos blev jag grÿmmesügen på. :fyllisar
:hej
/e

Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Smal sak :D Nu har jag ju redan använt bregott, men har du någon åsikt om varför min konsistens blev lös?

Det var förmodligen Bregott som var boven. Lite sponk och riktigt smör/margarin går nog finfint. :tummenupp
Bregott är ju gjort för att inte vara hårt när man brer mackan. Negerbollar blir fasta för att fettet stelnar, vilket bregott inte gör... :huvet

Idén att byta ut vaniljsocker mot whisky som smaksättare låter bra! Berätta om det smakade lita bra som det låter. :D

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår