Frågor man aldrig vågar ställa

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hur kopplar man ihop ett kopparrör med ett rostfritt rör? Kan klämringskoppling användas utan att galvaniska element uppstår? Om ne, vad ska jag använda för kopplingar isf?
Det avser tappvatten, ej värmesystem.

Varför i helvete kan man inte bara enas om att använda ETT material i ett system för att slippa sånt här..

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Hur kopplar man ihop ett kopparrör med ett rostfritt rör? Kan klämringskoppling användas utan att galvaniska element uppstår? Om ne, vad ska jag använda för kopplingar isf?

Varför i helvete kan man inte bara enas om att använda ETT material i ett system för att slippa sånt här..

En bit gummislang kanske?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Silverlod.

Nej, men klämring är det vanligaste. Men rostfria anslutningar i VVS system brukar väl oftast vara gängade?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Silverlod.

Nej, men klämring är det vanligaste. Men rostfria anslutningar i VVS system brukar väl oftast vara gängade?

Klämring på rostfritt? Mjaaa :/ Isf tex en 15xr15 klämring där r15 går i gängning på det rostfria. Man kan även använda sig av en lödkoppling som då är gängad mot det rostfria, ofta tillsammans med rostfri unionskoppling.

Mässing is the shit. Antar att anslutningen mot det rostfria är gängat, då föreslår jag en klämringskoppling som är klämring i ena änden och r-gänga i andra, tillsammans med bussningar för att få ner storleken om det behövs. Använd sådana i ren mässing, inga kromfärgade skitgrejer. Använd dig av gängtejp, helst den på gul rulle med grönt "skydd" runtom (teflontejp) och vid klämringen använder du dig av lite locherpasta. Man använder rostfritt till större/längre stråk för att det är långt billigare, koppar till mindre saker i kortare sträckor då det gör att arbetstiden förminskas. Finns även undantag då man föredrar att dra stammar och liknande i koppar, oftast då för att undvika heta arbeten, eller helt enkelt för att rörfirman gjorde en chansning på att kunden skulle säga okej till det då man normalt slår på ca 10% på materialkostnaden.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Klämring på rostfritt? Mjaaa :/ Isf tex en 15xr15 klämring där r15 går i gängning på det rostfria. Man kan även använda sig av en lödkoppling som då är gängad mot det rostfria, ofta tillsammans med rostfri unionskoppling.

Nu skrev jag väl både lödning och att det brukar vara gängat på rostfritt?

Men swagelok har nog klämringar om det kniper.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Mässing is the shit. Antar att anslutningen mot det rostfria är gängat, då föreslår jag en klämringskoppling som är klämring i ena änden och r-gänga i andra, tillsammans med bussningar för att få ner storleken om det behövs. Använd sådana i ren mässing, inga kromfärgade skitgrejer. Använd dig av gängtejp, helst den på gul rulle med grönt "skydd" runtom (teflontejp) och vid klämringen använder du dig av lite locherpasta. Man använder rostfritt till större/längre stråk för att det är långt billigare, koppar till mindre saker i kortare sträckor då det gör att arbetstiden förminskas. Finns även undantag då man föredrar att dra stammar och liknande i koppar, oftast då för att undvika heta arbeten, eller helt enkelt för att rörfirman gjorde en chansning på att kunden skulle säga okej till det då man normalt slår på ca 10% på materialkostnaden.

Men de flesta klämringskopplingar är väl i mässing som jag förstått det? Inte Biltema-prylar nu alltså..

Nej, de två rostfria rören som kommer upp från beredaren är ej gängade i änden, men det hade såklart varit fint i sådana fall.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Men de flesta klämringskopplingar är väl i mässing som jag förstått det? Inte Biltema-prylar nu alltså..

Nej, de två rostfria rören som kommer upp från beredaren är ej gängade i änden, men det hade såklart varit fint i sådana fall.

Finns mässings-pressdelar du kan använda som övergång till koppar. Vpress är att föredra om du har möjlighet att välja och tänker göra det själv då den anses som aningen säkrare. Du måste förvisso få tag på en pressmaskin med backar, men det finns på de flesta ställen där du kan hyra verktyg. Kan dock vara bra att hyra maskinen först, eller åtminstone ringa och fråga vilken sorts pressbackar som du kan hyra till maskinen för att undvika att bygga sprinklersystem.

Nu skrev jag väl både lödning och att det brukar vara gängat på rostfritt?

Men swagelok har nog klämringar om det kniper.

Jag fick det till att du menade löda direkt mot det rostfria/dra klämring på det rostfria röret när jag läste ditt inlägg, därav jag rättade dig.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Finns mässings-pressdelar du kan använda som övergång till koppar. Vpress är att föredra om du har möjlighet att välja och tänker göra det själv då den anses som aningen säkrare. Du måste förvisso få tag på en pressmaskin med backar, men det finns på de flesta ställen där du kan hyra verktyg. Kan dock vara bra att hyra maskinen först, eller åtminstone ringa och fråga vilken sorts pressbackar som du kan hyra till maskinen för att undvika att bygga sprinklersystem.

Jag fick det till att du menade löda direkt mot det rostfria/dra klämring på det rostfria röret när jag läste ditt inlägg, därav jag rättade dig.

Vart hittar du dom?

Dessa är väl i vanlig koppar?

http://www.billigtvvs.se/kategorier/157/press-boj-90gr-1muff-+-2muff

Verktyg har jag att låna så det är inga problem. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

ok, men du som är rörkrökare. Varför kan han inte använda sig av dessa? http://www.billigtvvs.se/kategorier/1740/rak-utvandig

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Vart hittar du dom?

Dessa är väl i vanlig koppar?

http://www.billigtvvs.se/kategorier/157/press-boj-90gr-1muff-+-2muff

Verktyg har jag att låna så det är inga problem. :)

Kolla pressövergång, beror ju lite på vad det är för dimension på det rostfria med, om det är för press eller svets. Unifixkoppling funkar med, sådan som skäggot visade, men de måste vara i mässing, inga andra material än rostfritt, koppar eller mässing på dricksvattensystem! Jag handlar dessa på Dahl. Har du inte superbrådis så återkom med dimensioner i pm så kan jag kolla om vi har något liggandes på verkstaden som du kan ha nytta av under helgen.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Är det nödvändigt att använda handsprit på vanliga jobb eller är folk hypokondriker?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Varför stannar volymknappen på "10" ^... tycker de e lite fegt av elektronikfabrikörerna att dom inte tycker att mina grannar ska behöva bli pådyvlade min musiksmak ..... för det tycker faktiskt jag :)

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum