Frågor man aldrig vågar ställa

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Vad kan det vara för fel på en när man har en slags huggande känsla på höger sida av buken, typ där revbenen slutar? Det gör ont vid varje andetag i princip... :(

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Trasigt revben kan det ju vara.

Gjort något annorlunda på sistone?

Inte troligt. Inte slagit mig alls. Näe, dök för ett par dagar sedan, men har inte gjort mig illa som sagt... Har haft magsmärtor som kommer och går läääänge nu. Ingen vet varför. I'm a mystery! Och ingen tar en på allvar. Blörgh

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte troligt. Inte slagit mig alls. Näe, dök för ett par dagar sedan, men har inte gjort mig illa som sagt... Har haft magsmärtor som kommer och går läääänge nu. Ingen vet varför. I'm a mystery! Och ingen tar en på allvar. Blörgh

Då antar jag att du varit inne och kollat upp reproduktionsmackapererna.

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Då antar jag att du varit inne och kollat upp reproduktionsmackapererna.

Japp. Under att av alla otaliga besök till akuten fick jag göra detta med ett ultraljud. Allt var tipp topp, om man nu får säga så... Hehe. Gjort magnetröntgen på tarmarna också. Friskt och bra där med. Så det är något annat som ingen lyckas lista ut.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är rapsolja i bregott tror jag. Det är det som gör det mjukt, kommer troligen inte vara speciellt mkt hårdare i morgon, lite kanske.
Om du vill "rulla" så klicka ut det med två teskedar i vald massa (kokos, socker, kakao, strössel, havregryn) och tryck runt det så blir det fina bollar utan att man har två chokladhänder. Sen in i frysen. Brukar faktiskt frysa mina... de räcker längre på så vis och en "glass-boll" till kaffet är kanon. De tinar fort i munnen :tungan

Nej, det blev till att äta smeten med sked.

Idag gjorde jag ett nytt försök. Inte för att jag var lika sugen idag utan mer för att jag inte gillade nederlaget. Allt lika bortsett från att jag använde margarin istället för Bregott och ja, konsistensen blev bättre. Att kaffet var varmt spelade ingen roll för margarinet var hårt nog ändå.
Rullade enligt ditt förslag i kakao vilket var ok men sämre än kokos. Men kokos saknade jag ju fortfarande.

Slutsats: Smaken var sämre än med bregott men konsistensen bättre, så nästa gång ska jag testa smör. Funderade även på att om man skulle prova blanda margarin och Bregott... Dessutom tog margarinet bort smaken av whiskyn.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Ta några riktigt riktigt djupa andetag. Sådär så man spänner ut hela överkroppen.

Hjälpte faktiskt konstigt nog när jag hade samma huggande smärta vid andetag.

Men mot magvärken vetifan däremot.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ta några riktigt riktigt djupa andetag. Sådär så man spänner ut hela överkroppen.

Hjälpte faktiskt konstigt nog när jag hade samma huggande smärta vid andetag.

Men mot magvärken vetifan däremot.

Finns ju en (som jag uppfattat det) kunnig allmänläkare på forumet, men tills han vaknar så chansar jag på gaser.
Låter löjligt men gör ont.
Händer att folk tror att de fått hjärtinfarkt när det varit en fis på tvären.

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Finns ju en (som jag uppfattat det) kunnig allmänläkare på forumet, men tills han vaknar så chansar jag på gaser.

Inte gaser heller. Jag tål inte laktos så jag vet exakt hur den smärtan känns. Detta är en annan typ av smärta. Och nej, det är inte löjligt! :)

Edit: Jag har verkligen inga spärrar, prata om gaser för okända människor. Hahaha :D

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Njurstenar kan det ju vara - brukar börja och kännas när dom vandrar(kan handla om veckor för att sedan inom loppet på nån timma bli ett snaskigt smärt inferno som brukar sluta med ambulans för dom som aldrig haft de innan.

Dom känns lite mot bakryggen,brukar kännas bättre när kroppen är i rörelse med viss kroppshållning.

Muskelinflamation (sök på bröstmuskelinflamation) kan också ge enorma smärtor - dessa kommer också sakta inom loppet av dagar/veckor innan det eskalerar på nån timma till en ambulansresa med morfin och stesolid.
Provade den senare i sommras:crash.

Jag kände av en diffus smärta i bröstet nån vecka - sen plötsligt en dag så var den inte diffus:hihi

Ambulans,morfin,stesolid 20 mil - ct scan,blodprover,tafsande läkare,ekg,mer morfin:3freak

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nej, det blev till att äta smeten med sked.
....chokladbollmongotext....

Och där har du det, varför krångla till det?
Om man sätter en aning kakao i en burk med lock, vari man klickar ner lite smet,kan man med välkoordinerade kroppsrörelser rulla bollar som blir färdigdraperade direkt. Detta utan att ens grisa ner klövarna sina.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Ja som sagt mot magvärken har jag ingen aning.

Jag fick tipset av min dåvarande flickväns mor som är massös.
Trodde verkligen inte att det skulle hjälpa men jo med ett par riktigt tunga andetag så var det som att nån nerv eller nått hoppade tillbaka till rätt plats och smärtan försvann.

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Njurstenar kan det ju vara - brukar börja och kännas när dom vandrar(kan handla om veckor för att sedan inom loppet på nån timma bli ett snaskigt smärt inferno som brukar sluta med ambulans för dom som aldrig haft de innan.

Dom känns lite mot bakryggen,brukar kännas bättre när kroppen är i rörelse med viss kroppshållning.

Muskelinflamation (sök på bröstmuskelinflamation) kan också ge enorma smärtor - dessa kommer också sakta inom loppet av dagar/veckor innan det eskalerar på nån timma till en ambulansresa med morfin och stesolid.
Provade den senare i sommras:crash.

Jag kände av en diffus smärta i bröstet nån vecka - sen plötsligt en dag så var den inte diffus:hihi

Ambulans,morfin,stesolid 20 mil - ct scan,blodprover,tafsande läkare,ekg,mer morfin:3freak

Också funderat över om det kan vara njursten. Har också varit med om inte så diffus smärta och ambulans och morfin och tafsande läkare hehe

Det känns mot ryggen, ja. Min kära svärmor hade exakt samma symptom i min ålder, och det var njursten. Som sagt är det bara så jävla jobbigt när INGEN tar en på allvar, för jag kan absolut INTE vara sjuk när jag är så här ung........ :huvet

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Vad kan det vara för fel på en när man har en slags huggande känsla på höger sida av buken, typ där revbenen slutar? Det gör ont vid varje andetag i princip... :(
"dykarsjuka light", hade något liknande i sommras då ja åkte på semester, havsnivå till 600-1000m på några timmar, jag har dock något kroniskt tjall med magen, men det var plågsamt hela veckan, blev bra när trycket ökade igen, ut å simma ;)

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz

Jag fick så när jag var 23. Läkarvården hittade inget fel, fick massa diagnoser som magsår, knäckt revben, muskelsträckning o tillsist sa de att det bara var hittepå från mig. Tillslut hamnade jag på sjukhus o fick flera morfinsprutor per dag men de hittade inget fel. Tillslut gav jag mig in i disskusionerna medläkarna för de ville skicka hem mig. Jag frågade om vad de testat o de hade testat allt utom gallblåsan för det var jag för ung för. Lite bitchövertalning från mig så kollade de gallan. Sen blev det akutoperation av en stor gallsten. Det är femton år sen o jag känner fortfarande av under höger revben.

Bara ett tips från en sh kollega, hoppas det löser sig

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
"dykarsjuka light", hade något liknande i sommras då ja åkte på semester, havsnivå till 600-1000m på några timmar, jag har dock något kroniskt tjall med magen, men det var plågsamt hela veckan, blev bra när trycket ökade igen, ut å simma ;)

Har inget med dykning att göra heller, då detta är ett problem jag haft länge..

Jag fick så när jag var 23. Läkarvården hittade inget fel, fick massa diagnoser som magsår, knäckt revben, muskelsträckning o tillsist sa de att det bara var hittepå från mig. Tillslut hamnade jag på sjukhus o fick flera morfinsprutor per dag men de hittade inget fel. Tillslut gav jag mig in i disskusionerna medläkarna för de ville skicka hem mig. Jag frågade om vad de testat o de hade testat allt utom gallblåsan för det var jag för ung för. Lite bitchövertalning från mig så kollade de gallan. Sen blev det akutoperation av en stor gallsten. Det är femton år sen o jag känner fortfarande av under höger revben.

Bara ett tips från en sh kollega, hoppas det löser sig

Har också klurat på om det skulle kunna vara en gallsten. Men de säger samma sak till mig, att jag är för ung... Men de ska iaf kolla upp detta. Har krävt ett ultraljud för att kolla galla och njurar iaf. Man måste vara tuff och envis, annars händer det inget...

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag håller på att leta kyl/frys-kombo till min nya lya och det jag vill ha hittar jag bara online. Betyder högerhängd att gångjärnen sitter på höger sida på skåpen? :va :dumihuvet

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Har också klurat på om det skulle kunna vara en gallsten. Men de säger samma sak till mig, att jag är för ung... Men de ska iaf kolla upp detta. Har krävt ett ultraljud för att kolla galla och njurar iaf. Man måste vara tuff och envis, annars händer det inget...

Följdfråga som kan vara vägvisare: Får du ondare på natten eller några timmar efter du ätit? Jag får ont av om jag äter ägg, fett, kärnfrukt som typ plommon/päron/äpplen. Jag känner av direkt i gallan om jag lägger mig på kvällen och ätit för sent. Äter jag typ en pommes frites så får jag ont inom 2 timmar.

Var på som en iller! Till mig sa de att gallsten får man först efter typ 45 och att få det vid 23 är helt enkelt omöjligt. Sen efter operationen kontaktade en forskare mig som hade frågor kring händelsen och hon tittade på att gallstensproblem sågs sjunka i åldrarna och de undrade varför. Det är ett enkelt ultraljud inställt mot gallan och de ser om det är en sten som sitter fast. Det är en billig undersökning, smärtfri och bara dumheter om de vägrar ge dig en. Bara o slå näven i bordet!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka