Frågor man aldrig vågar ställa

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
varför behöver man varken knappa in kod eller skriva på kvittot när man betalar med kort på donken ibland?

För att de är sjukt stressade och debiterar ditt kort utan signatur, vilket
är ganska osmart.

Prova reklamera debiteringen till banken så ska du få se något kul =)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tips på bra banjo musik?

(Polarn har flyttat ut i skogen så tänkte bränna en cd)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hur fungerar el?

Hur fungerar ett batteri?

Elektrisk spänning [redigera]

Ett par AA-batterier. Plustecknet indikerar polariteten hos potentialskillnaden mellan polerna.
Huvudartikel: Elektrisk spänning
Elektrisk spänning är en skillnad i elektrisk potential mellan två punkter. Om punkterna skulle komma i kontakt med varandra genom en elektrisk ledare som till exempel en metalltråd eller resistor, uppstår en elektrisk ström som strävar att utjämna potentialskillnaden mellan punkterna. Strömmen består av en förflyttning av laddade partiklar, vanligtvis elektroner. En sammankoppling som praktiskt taget saknar motstånd kallas kortslutning.
Elektrisk spänning mäts i SI-enheten volt som förkortas V. Eftersom 1 V = 1 J/As, är elektrisk spänning den energi som laddningen 1 As avger eller upptar när den rör sig genom ett elektriskt fält. Enheten volt är ingen grundenhet i SI utan definieras som den spänning som krävs över till exempel en resistans för att strömstyrkan 1 A ska generera effekten 1 W enligt effektformeln effekt = spänning • ström. En storhet som anger den elektriska spänningen mellan två punkter brukar betecknas U (av ty. Unterschied som betyder 'differens', 'skillnad'). Ett exempel är Ohms lag U=R • I som ger oss sambandet mellan spänningen, resistansen i sammankopplingen och styrkan hos den ström som därvid uppstår.

Batteri:

När ett batteri kopplas till en förbrukare börjar en ström av elektroner att röra sig från den negativa polen (katoden) genom förbrukaren till den positiva polen (anoden). Inga elektroner stannar kvar i förbrukaren och förbrukas på något sätt. Strömmen av elektroner pågår tills skillnaden i laddning mellan polerna har jämnats ut. Elektronerna har då flyttat sig från minuspolen till pluspolen. När batteriets spänning har jämnats ut kan inte elektronerna längre röra sig genom lampan, och batteriet har tagit slut. Det är viktigt att rätt pol på batteriet (+/-)ansluts till rätt kontakt på produkten när batteriet ansluts.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Varför är cheyor dumma i huvudet bara ibland och ibland så är de helt normala?
Den frågan ville jag ställa min kära sambo när hon nu under morgonen har släppt ut 1000kW värme genom att ha dörren öppen för att hålla koll på hundkräken när det är -5 grader.

Följdfråga; Varför vill man ha hund? De fyller ingen funktion, de luktar illa och kräver massvis med dyrbar tid.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Följdfråga; Varför vill man ha hund? De fyller ingen funktion, de luktar illa och kräver massvis med dyrbar tid.

+1 på den. "Vi kan inte följa med på det roliga. Vi har ingen hundvakt" :näsblod

På din första fråga finns en enkel lösning. Låt dom göra som dom vill en vintermånad och ge sedan betalningsansvar för elräkningen till dom. Samma sak gäller 45 minuter långa duschar och liknande. Lika effektivt varje gång :fakta

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Varför är cheyor dumma i huvudet bara ibland och ibland så är de helt normala?
Den frågan ville jag ställa min kära sambo när hon nu under morgonen har släppt ut 1000kW värme genom att ha dörren öppen för att hålla koll på hundkräken när det är -5 grader.

Tur att du inte frågade...du hade du fått göra hundarna sälskap ute i kylan..

Som svar på din fråga: Ibland går den lilla hjärncellen vilse o det kopplar inte ...det är inte svårare än så :fattartil

blaskan

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2010
Hoj
ingen eftersom jag är utomlands och fick lämna sakerna hemma
var det du som fes? ingen som säger den frågan även om det helt klart är en som släppt sig någonstans. inte som att fråga om man köpt guld precis

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
+1 på den. "Vi kan inte följa med på det roliga. Vi har ingen hundvakt" :näsblod

På din första fråga finns en enkel lösning. Låt dom göra som dom vill en vintermånad och ge sedan betalningsansvar för elräkningen till dom. Samma sak gäller 45 minuter långa duschar och liknande. Lika effektivt varje gång :fakta

Jag ska montera en sms-styrd strypventil på fjärrvärmeväxlaren :brynad

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det måhända, men NÅGON här inne måste ju upplevt samma problem som jag? Det går fan inte att klippa naglarna på den högra handen. Jag köpte en ny nagelsax och var säker på att problemet var borta, men fan heller. Hjälp?

Din vänstra hand klipper du med fingrarna riktade ifrån dig, din högra hand klipper du med fingrarna riktade mot dig.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför är det alltid "någon annan" som får jobben jag söker?

Jag tycker inte om "någon annan", han är ett jävla svin! :mad:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
En sån här fråga kräver uppföljning! :D
Ja det vill jag fortfarande veta! Vart ska man maila frågan?

Fast fenomenet verkar avta med åldern :3freak eller så blir man inte lika plakat full längre?

[YOUTUBE-ID]1tqxzWdKKu8[/YOUTUBE-ID]
Lite tjatigt med den på repeat.

(all annan redneck banjo jag hittar skulle passa in på absolut rasist 2kX även känd som Soundtrack of SD)

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Varför skickas bebisar till BB och inte till bussgods/Posten's utlämningsplatser?? :va

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...