Frågor man aldrig vågar ställa

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag vill till och med minnas att ett tryck på vanliga tutan aktiverar den ivriga sirenen.
Nån som vet säkert får gärna rätta mej om jag har fel =)
Annars kan jag prova själv nästa gång jag sitter i en polisbil :p

Så sällan man sitter nära tutan när man sitter i en polisbil. :gnissla

(rätt sällan man sitter i polisbil öht som tur är)
(inte så sällan man skulle tycka nödvändigt iofs, jävla pack!)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kanske dum fråga:
Vad är den vanligaste orsaken till att en omodifierad dieselmotor börjar svartryka?
Vi snackar nu inte om gamla pjäser utan moderna dieselmotorer med bara några år på nacken.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske dum fråga:
Vad är den vanligaste orsaken till att en omodifierad dieselmotor börjar svartryka?
Vi snackar nu inte om gamla pjäser utan moderna dieselmotorer med bara några år på nacken.


Börja med att kolla luftfiltret.

Vet inte vad som vanligen går sönder men jag vet hur man får en diesel att ryka. Lite luft, mycket bränsle och sen bränsleinsprutning.

Några förslag:
Smutsigt luftfilter?
Kanske trasigt partikelfilter?
Lite luft? Kan bero på t.ex trasig turbo eller igensatt luftfilter.
Sen timing av bränsleinsprutningen?
Läckande dieselinjektorer?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Börja med att kolla luftfiltret.

Vet inte vad som vanligen går sönder men jag vet hur man får en diesel att ryka. Lite luft, mycket bränsle och sen bränsleinsprutning.

Några förslag:
Smutsigt luftfilter?
Kanske trasigt partikelfilter?
Lite luft? Kan bero på t.ex trasig turbo eller igensatt luftfilter.
Sen timing av bränsleinsprutningen?
Läckande dieselinjektorer?

Felaktiga injektorer.
De nya modellerna med flera, små hål slits ut och då blir det inte den fina dimma som är tänkt, utan en sup.
Ryker och tappar kraft.

Motorstyrningarna är extremt komplicerade på snåla monorailmotorer och ger massor av hästar från lite bränsle.
Men känsliga doningar är det.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Kanske dum fråga:
Vad är den vanligaste orsaken till att en omodifierad dieselmotor börjar svartryka?
Vi snackar nu inte om gamla pjäser utan moderna dieselmotorer med bara några år på nacken.

Konstant svartrök eller intermitent?

Vid last eller alltid?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så sällan man sitter nära tutan när man sitter i en polisbil. :gnissla

(rätt sällan man sitter i polisbil öht som tur är)
(inte så sällan man skulle tycka nödvändigt iofs, jävla pack!)

Jag får aldrig åka polisbil även om jag bett om skjuts hem flera gånger. Så hur gör man för att få åka med dem? :va
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag får aldrig åka polisbil även om jag bett om skjuts hem flera gånger. Så hur gör man för att få åka med dem? :va

Du beter dig jävligt otrevligt och drygt mot konstaplarna i fråga. Funkar skitbra på helger vid 2-snåret, gärna utanför krogen. Pröva vettja! Så länge du inte hotar dom är det bara fyllecell som blir påföljden (åtminstonde i mitt fall).
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag får aldrig åka polisbil även om jag bett om skjuts hem flera gånger. Så hur gör man för att få åka med dem? :va
Va granne med en så kan du få skjuts till polarna i polisbil :D (
va snöstorm, bussen inställd och det låg på vägen tillbaka till station och jag lovade att hoppa ut om dem fick larm)

Vart kan man få tag i lugnande för hundar? Helst ska dem bara falla i djup fridfull sömn som ser ut som paltkoma så man kan röra matte utan att ha 5 hundar som klättrar på en och ska va med..
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag får aldrig åka polisbil även om jag bett om skjuts hem flera gånger. Så hur gör man för att få åka med dem? :va

Har heller inte fått åka, bara sitta i skåpet och få fortkörningsböter utskrvna. :gnissla
Men jag antar att det funkar prima att svepa en flaska kosken och börna runt det lokala kebabhaket en stund.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag får aldrig åka polisbil även om jag bett om skjuts hem flera gånger. Så hur gör man för att få åka med dem? :va

I unga dar bad jag om skjuts hem när jag hade sumpat nattbussen hem och inte hade någonstans att sova.

Poliserna var snälla och skjutsade mig, när vi svängde in på gatan frågade dom "vilket nummer bor du på?" varpå jag svarade 23 (egentligen bodde jag på 25, men jag ville inte riskera att föräldrarna var vakna och såg bilen) varpå polisen stannar mitt utanför 25 och säger "vi stannar här istället så ser inte dina föräldrar...

Givetvis var farsan vaken och såg vad jag klev ut ur för bil :huvet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I unga dar bad jag om skjuts hem när jag hade sumpat nattbussen hem och inte hade någonstans att sova.

Poliserna var snälla och skjutsade mig, när vi svängde in på gatan frågade dom "vilket nummer bor du på?" varpå jag svarade 23 (egentligen bodde jag på 25, men jag ville inte riskera att föräldrarna var vakna och såg bilen) varpå polisen stannar mitt utanför 25 och säger "vi stannar här istället så ser inte dina föräldrar...

Givetvis var farsan vaken och såg vad jag klev ut ur för bil :huvet

:rofl:rofl
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Haha, detta får mig att tänka på en grej som hände en polare för 2 år sen.

Det hade varit pubrunda och han var dyngrak. Skulle gå hem men irrade bort sig totalt så han hamnade i ett industriområde på andra sidan stan. Då kom en patrullerande polisbil som såg hur full/förvirrad/kall han va. Dom sa att dom skulle skjutsa hem honom. Han hoppade in i bilen som han åka ungefär 1 meter innan dom fick ett larm och han fick vackert hoppa ur och gå hem i kylan :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Kollar Independence day.. Varför i helvete lastar dom inte lite atombomber på rymdskeppet i början? Nä, istället kör dom med små kinapuffar...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top