Frågor man aldrig vågar ställa

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vi har en frys som står ute i en lada (dvs i den temperatur som det är ute), har gjort så fem år minst.
Och den fungerar som den ska iaf.
följd fråga, om det blir riktigt kallt ute så det blir kallare än i frysen, kommer frysen göra el av kyla då? :rolleyes:
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
1. En frys ska inte ta skada av att stå ute.

2. Nej det komme inte att passa. Fälgsidor passar aldrig, någonsin, inte på några däck, inte på någon bil. Det är bara styggt.
Antingen fixar man riktiga lättmetallfälgar eller så visar man plåtfälgarna.

Men jag vill inte visa besiktningsgubben att en bult är borta :(

(Man ska trä mutter på bult, bulten är av och den ska inte lagas, det ska döljas.)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Limma fast en mutterskalle dit då:D

Hade en gång inte hunnit få en bråmskiva till mcen så jag tattarmecka dit en men hålmönstret passa inte så jag fick såga va lite bultskallar o limma fast på skivan så det såg najs ut på bilprovningen:hihi


Angånde det där med frysar i kyla så finns det nån tråd på elektronikforum - det kan bli lite problem med kompressorstart
i icke rumstemp
 

Gorgamel

Medlem
Gick med
3 Nov 2006
Ort
Piteå
Hoj
ZF6N
1. En frys ska inte ta skada av att stå ute.

2. Nej det komme inte att passa. Fälgsidor passar aldrig, någonsin, inte på några däck, inte på någon bil. Det är bara styggt.
Antingen fixar man riktiga lättmetallfälgar eller så visar man plåtfälgarna.

1. Beror på hur gammal frysen är. Är den äldre än -92 så är det förmodligen ett freonskåp, köldmediumet heter isåfall R12 (står inne i skåpet på sidoväggen). Detta köldmedium klarar låga temperaturer utan problem.

Idag använder man ett annat köldmedium som heter R134 eller R600.
Detta är en form av isobutan.
Dessa skåp ska ha en lägsta omgivningstemp på +10°C.
Annars kan du få en ispropp i kylledningen å skada kompressorn.

Dock så kan man förvara skåpen i en lägre temperatur, under förutsättning attt skåpet är avstängt.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
1. Beror på hur gammal frysen är. Är den äldre än -92 så är det förmodligen ett freonskåp, köldmediumet heter isåfall R12 (står inne i skåpet på sidoväggen). Detta köldmedium klarar låga temperaturer utan problem.

Idag använder man ett annat köldmedium som heter R134 eller R600.
Detta är en form av isobutan.
Dessa skåp ska ha en lägsta omgivningstemp på +10°C.
Annars kan du få en ispropp i kylledningen å skada kompressorn.

Dock så kan man förvara skåpen i en lägre temperatur, under förutsättning attt skåpet är avstängt.

Möjligen att isobutanen skulle kunnas krångla vid nära minusgrader, men då med vätskeslag som påföljd. Men r134 lär ju tåla lägre temp. annars har ju hela fordonsparken ett j-a problem att vänta sig.
 

Merovingian

Guest
Varför envisas tillverkare av byxor med att använda knappgylf nuförtiden istället för blixtlås?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dragkedjor har en förmåga att gå sönder när man minst vill det. T.ex när man går på muggen på krogen. :brinnerup

Mina jeans brukar nötas hål på lite här och var innan kedjan ger upp. Knappar har däremot ramlat av några gånger.
Å andra sidan kan man ju undkomma med en trasig knapp. ;)
 

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
Mina jeans brukar nötas hål på lite här och var innan kedjan ger upp. Knappar har däremot ramlat av några gånger.
Å andra sidan kan man ju undkomma med en trasig knapp. ;)

Risken med knappjeans är att b-ruden sliter sönder hela skiten av iver, när hon känner lukten!
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Mina jeans brukar nötas hål på lite här och var innan kedjan ger upp. Knappar har däremot ramlat av några gånger.
Å andra sidan kan man ju undkomma med en trasig knapp. ;)

En dragkedja gav upp för mig i förrgår. Fast det var iofs på ett par fulkopior inhandlade på charter.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Kan man höra skillnad på polisbil, ambulans och brandbil?

Ja, om man inte är tondöv...

Kom på att tuben kanske har lite svar.

Ambulans och brandbil låter ju faktiskt olika. Brandbilen, tutar den med tryckluft?

Växlar tutan själv över mellan snabb och långsam tuta? :va

[YOUTUBE-ID]kBOkaz3akeY[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
Kan man höra skillnad på polisbil, ambulans och brandbil?

Ambulans och brandbil låter ju faktiskt olika. Brandbilen, tutar den med tryckluft?

Växlar tutan själv över mellan snabb och långsam tuta? :va

[YOUTUBE-ID]kBOkaz3akeY[/YOUTUBE-ID]


Det sitter olika system på olika bilar pga olika årgångar och tillverkare, så det kan variera.. Om det finns någon generell skillnad mellan polis och ambulans vet jag inte.

Brandbilarna brukar ha tryckluft japp, så de låter dovare och kraftigare.

Om du menar den intensivare signalen med högre frekvens, så får man slå på den själv för att påkalla extra uppmärksamhet, t ex i korsningar. Folk brukar bli stressade av den :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag funderar på om jag ska fråga min höggravida flickvän (2 veckor kvar) som står och diskar och städar i köket om hon kan blanda en rom&cola åt mig.
Jag sitter ju så skönt i soffan med både katt och laptop i knäet.

Men den frågan hamnade här till slut, jag går och blandar den själv när hon är klar, så att jag inte åker på att hjälpa henne.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det sitter olika system på olika bilar pga olika årgångar och tillverkare, så det kan variera.. Om det finns någon generell skillnad mellan polis och ambulans vet jag inte.

Brandbilarna brukar ha tryckluft japp, så de låter dovare och kraftigare.

Om du menar den intensivare signalen med högre frekvens, så får man slå på den själv för att påkalla extra uppmärksamhet, t ex i korsningar. Folk brukar bli stressade av den :D

Jag vill till och med minnas att ett tryck på vanliga tutan aktiverar den ivriga sirenen.
Nån som vet säkert får gärna rätta mej om jag har fel =)
Annars kan jag prova själv nästa gång jag sitter i en polisbil :p
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top