Frågor man aldrig vågar ställa

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Körskolan lär nog ut att man ska sitta rakt upp i sadeln för att man ska prioritera kontroll över hojen och spårval. Jag håller nog med, sitt rakt upp vid vanlig körning på allmän väg, koncentrara på spårval, apex, gas och broms så att kurvan tas mjukt och fint.
Så gör jag vid vanlig körning. För det mesta.
Men om man vill leka RR-förare och köra aktivt (helst endast på bana) så kan man ju hänga lite, för annars kan ju delar av hojen skrapa i asfalten, man kan köra fortare helt enkelt. Och däcken greppar (lite) bättre om hojen lutar mindre. Men även på bana är ju spårval och mjukhet (vi snackar alltså vanliga gatknuttar/ knuttor här) viktigare än maximalt nerlägg, enligt mig allafall.
Jag har ibland sett förare som kör hårt på bana, med mycket nerlägg, sena inbromsningar, hårda gaspådrag, ändå går det kanske inte så fort, för de utnyttjar inte banans bredd. Det viktigaste för snabba varvtider är spårval, spårval, spårval, där sitter sekunderna, när det är OK kan man jaga tiondelar med nerlägg och sena inbromsningar...
(OK, det kan ju sitta sekunder i sena inbromsningar också, men de är ju så läskiga. Och inte lika roliga.)
Sen är det ju alltid kul med knäskrap, även om det inte nödvändigtvis går fortare...
Det kan ju bero på vilken hoj man kör också: Sporthojar med lågt styre kan ju vara lättare att hänga på, för man får stöd av tanken mot underarm och armbåge.
Jag tror att lära-sig-hänga-på-sidan-av-hojen-genom-kurvorna borde inte vara del av grundkursen. Kör bana så kommer det naturligt efter ett tag.
Om du känner att du inte får en bra kurvtagning så tror jag det beror mer på osäkert spårval och osäker gas-/ broms-kontroll än för upprätt sittposition.
"När man läser körteknik i kurvor för landsväg så står det oftast att man ska lägga hojen så mycket som möjligt" skriver du.
Det tror jag väl inte, för, alltså, man lutar ju hojen så mycket som behövs för att komma genom kurvan med vald hastighet, lägger man ner mer så svänger man ju tvärare också, och kör av på insidan...

Ända in på mitten av sjuttiotalet satt världens snabbaste förare upprätt, och de var snabbare än de flesta av oss amatörer, om man nu kan jämföra med gammalmodiga cyklar och däck.

Så ta't lungt i trafiken, och kör bana, kolla på de som är lite snabbare, prata med instruktörer, så man sig massor.

Vad långt det blev. Ta det med en nypa salt om ni vill. Men så tycker jag iallafall.
/L

Klockrent svar som vanligt! Tusen tack! Fattar, och det händer ju inte ofta.

Förtydligande: När de i körskolans utlärning säger lägg ner hojen så är det ju inte ner mot asfalten utan mer principen, hojen ner kroppen uppåt men blir ju sällan speciellt mycket lut om man håller hastigheterna :tungan

Tack!
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
hej bullen jag har en fråga:
Finns det nåt sätt man som privatperson kan erbjuda finans vid tex bil/mc försäljning och som säljare vara skyddad?

..om inte kan man ansöka om FA skattsedel och lösa det smidigt på nåt sånt sätt? :va
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Varför består fransk hotellfrukost bara av baguette, kaffe o cigg?

Jag vill ha pangkakor, kött och gröt!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför består fransk hotellfrukost bara av baguette, kaffe o cigg?

Jag vill ha pangkakor, kött och gröt!

Svenskarna har gjort intryck i hotellvärlden med sina frukostvanor:

swedish_breakfast.jpg
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Detta har jag funderat på ett tag nu.
Vem kom på "yllemössa-trum-kompet" och vilken låt var den första att användas i?
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Detta har jag funderat på ett tag nu.
Vem kom på "yllemössa-trum-kompet" och vilken låt var den första att användas i?

Va? Hur går det?

Jag kan bara långkalsong-kompet..
Åttondelskomp, med baskagge på (ettan) fyran (och femman).
Lång- kall-sång.

edit: Google gav svaret, yllemössa = åttondelskompet, rockkomp som det hette i skolan.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ragga på gYm1-går de för sig?

Det går alldeles utmärkt för sig. Personalen kanske man ska låta bli, de brukar vara minst sagt svårflörtade. Men andra kunder ser jag inga hinder att ragga på.

Om man gör något annat än att blott ragga så ja. Annars nej.

Varför vill man ragga på gymet?

Varför inte? Det är en plats där man snabbt ser vilka som tar hand om sin fysik eller fattat beslut att börja ta hand om fysiken och hur mycket de anstränger sig.
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
En egen fråga. Hur får man bort intorkat öronvax som fastnat i gallret på in-ear-hörlurarna.
Tvätta öronen innan, jag vet ;)
Men mer...

Kan man lägga dem på bomull indränkt i ngt milt lösningsmedel, eller vad?
 

sportbike

Guest
Ragga på gYm1-går de för sig?

Klart man får, om vederbörande är mottaglig.
Jag hejade på en tjej i gymet i säker ett år, och hon sken upp och log varenda gång.
Tiden gick, tick-tack, och en vacker dag tryckte hon upp mig mot väggen och väste:
-"Jag har sänt ut signaler ett bra tag nu som du inte besvarat, så nu får det vara!"

Inte fan hajade jag nåt :va
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En egen fråga. Hur får man bort intorkat öronvax som fastnat i gallret på in-ear-hörlurarna.
Tvätta öronen innan, jag vet ;)
Men mer...

Kan man lägga dem på bomull indränkt i ngt milt lösningsmedel, eller vad?

Rödsprit och tryckluft.
Dock löser rödsprit en del limsorter, så man bör doppa i spriten och blåsa rent ganska fort.
Behöver man upprepa, så väntar man tills det uppmjukade limmet torkat igen.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Fast det kan vara jävligt otacksamt när brewdarna på gymmet kommer med skintighta-tights å går förbi PRECIS när man står med 140 kg på ryggen och gör benböj.
- HEEEEJJJJ ;)
- LIIIIIIITTTTEEEE upptagen just nu brewden!
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Rödsprit och tryckluft.
Dock löser rödsprit en del limsorter, så man bör doppa i spriten och blåsa rent ganska fort.
Behöver man upprepa, så väntar man tills det uppmjukade limmet torkat igen.

Tackar. Ska prova vid nästa tillfälle.
Men "suger" man verkligen ut gojset?
Luften är väl bara för att torka bort spriten snabbt så att det inte löser upp andra saker.
Är inte risken att man blåser in klägget i snäckan istället?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Tackar. Ska prova vid nästa tillfälle.
Men "suger" man verkligen ut gojset?
Luften är väl bara för att torka bort spriten snabbt så att det inte löser upp andra saker.
Är inte risken att man blåser in klägget i snäckan istället?

Dammsug upp det istället för att blåsa.
Tejpa en kort slangstump på dammusgarmunstycket av ungefär samma diameter som snäckan och sug utav helvete sen. :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top