Rockmorsan
Långsamtgående fordon
Körskolan lär nog ut att man ska sitta rakt upp i sadeln för att man ska prioritera kontroll över hojen och spårval. Jag håller nog med, sitt rakt upp vid vanlig körning på allmän väg, koncentrara på spårval, apex, gas och broms så att kurvan tas mjukt och fint.
Så gör jag vid vanlig körning. För det mesta.
Men om man vill leka RR-förare och köra aktivt (helst endast på bana) så kan man ju hänga lite, för annars kan ju delar av hojen skrapa i asfalten, man kan köra fortare helt enkelt. Och däcken greppar (lite) bättre om hojen lutar mindre. Men även på bana är ju spårval och mjukhet (vi snackar alltså vanliga gatknuttar/ knuttor här) viktigare än maximalt nerlägg, enligt mig allafall.
Jag har ibland sett förare som kör hårt på bana, med mycket nerlägg, sena inbromsningar, hårda gaspådrag, ändå går det kanske inte så fort, för de utnyttjar inte banans bredd. Det viktigaste för snabba varvtider är spårval, spårval, spårval, där sitter sekunderna, när det är OK kan man jaga tiondelar med nerlägg och sena inbromsningar...
(OK, det kan ju sitta sekunder i sena inbromsningar också, men de är ju så läskiga. Och inte lika roliga.)
Sen är det ju alltid kul med knäskrap, även om det inte nödvändigtvis går fortare...
Det kan ju bero på vilken hoj man kör också: Sporthojar med lågt styre kan ju vara lättare att hänga på, för man får stöd av tanken mot underarm och armbåge.
Jag tror att lära-sig-hänga-på-sidan-av-hojen-genom-kurvorna borde inte vara del av grundkursen. Kör bana så kommer det naturligt efter ett tag.
Om du känner att du inte får en bra kurvtagning så tror jag det beror mer på osäkert spårval och osäker gas-/ broms-kontroll än för upprätt sittposition.
"När man läser körteknik i kurvor för landsväg så står det oftast att man ska lägga hojen så mycket som möjligt" skriver du.
Det tror jag väl inte, för, alltså, man lutar ju hojen så mycket som behövs för att komma genom kurvan med vald hastighet, lägger man ner mer så svänger man ju tvärare också, och kör av på insidan...
Ända in på mitten av sjuttiotalet satt världens snabbaste förare upprätt, och de var snabbare än de flesta av oss amatörer, om man nu kan jämföra med gammalmodiga cyklar och däck.
Så ta't lungt i trafiken, och kör bana, kolla på de som är lite snabbare, prata med instruktörer, så man sig massor.
Vad långt det blev. Ta det med en nypa salt om ni vill. Men så tycker jag iallafall.
/L
Klockrent svar som vanligt! Tusen tack! Fattar, och det händer ju inte ofta.
Förtydligande: När de i körskolans utlärning säger lägg ner hojen så är det ju inte ner mot asfalten utan mer principen, hojen ner kroppen uppåt men blir ju sällan speciellt mycket lut om man håller hastigheterna
Tack!