Frågor man aldrig vågar ställa

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Måste va liten del nitrocellulsa i normalt krut, skulle ja slängt "skottet" i grillen så tippar ja att hylsan flugit längre än hylsan...

Allt krut är på cellulosabas, men hylsan längre än hylsan?

Slänger du den på grillen pyser den ut tändhatten, varken kulan eller hylsan färdas någonstans. Gör du samma sak med kantandtänd ammunition sticker dock hylsan längre än kulan.

b0bo

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
1988, Yamaha FZ 750
Jag är själv vänsterhänt och kan påpeka att har jag en normal sax så på något jävla sätt fungerar det knappt att klippa sönder ett simpelt A4-ark.....
man tycker det inte borde vara något skillnad, men det blir ett jäkla arbete för att lyckas klippa av eller sönder något med sax för oss vänsterhänta, skiten bara viker sig istället för att gå i delar.

på tal om det! de finns ju saxar för vänsterhänta ;) borde de inte gå att klippa med en vanlig sax för en pesron som är vänsterhänt? detta har jag aldrig förstått! :va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
på tal om det! de finns ju saxar för vänsterhänta ;) borde de inte gå att klippa med en vanlig sax för en pesron som är vänsterhänt? detta har jag aldrig förstått! :va

Testa att klippa med vänster hand med en högerhandsfattad sax?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11

Därför att man trycker bladen ifrån varandra, (hmm undra om du fatta vad jag menade;) )

edit:eek:t

Last edited:

b0bo

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
1988, Yamaha FZ 750
Jahaa nice tror hanblir glad av att äntligen förstå sig på denna grund för ilska!:tummenupp

Okej annan fråga då.

Varför blir kompisens tjej lika sur när han ber om att få ta henne i röven?
Då är det ju bara hon inblandad.

är de kanske inte så att du är din egen vän? ;) eller de kanske är omoraliskt att fråga? =)

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08

Slänger du den på grillen pyser den ut tändhatten, varken kulan eller hylsan färdas någonstans. Gör du samma sak med kantandtänd ammunition sticker dock hylsan längre än kulan.

E inte lika kaxig när ja vaknar :hihi

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Som Culpa sa, man trycker omedvetet isär bladen så den blir som en jäkla sax för 5-åringar.

Går dock att motverka om man är medveten om problemet. Det är bara lite jobbigare för man måste böja fingrarna runt handtagen.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Kan man sortera låtarna i en spellista på Spotify i mobilen? Tex. efter datum man la till låten såsom man kan i datorn.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Motoraplikationer.
Jag har frågat tidigare, men var inte nöjd med svaren.
För ett gäng år sedan fick en kompis problem med båtmotorn.
En marinkonverterad cheva 350.
Kylkanalerna var totalt uppröötna.
Vi kastade i en vanlig pu-motor (350 med TPI).
Skillnaden var att den går bättre och snålare, samt att det numer är värme indragen till både manöverplatsen och ruffen.
Varför marinkonverteras motorerna?

Samma sak med snöskojters.
Ingen erfarenhet av sådana, men varför byggs de inte på MC-teknik, med rullgas, växellåda och allt?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Marinkonverterade bilsnurror är gjorda för att gå med konstantvarv längre stunder och har (oftast) lite mera klubba samt att dom är byggda för att gå "tyngre" , tyvärr ruttnar gjutjärns block och toppar mer än lovligt när kylvattnet ej innehåller glykol ... fast fattar inte varför man inte har en stor jävla kylare med elfläktar och ett slutet system för kylningen :va

däremot ta en marinveåtta i bil e klart najsigt (utan kyl-limpor dårå)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Marinkonverterade bilsnurror är gjorda för att gå med konstantvarv längre stunder och har (oftast) lite mera klubba samt att dom är byggda för att gå "tyngre" , tyvärr ruttnar gjutjärns block och toppar mer än lovligt när kylvattnet ej innehåller glykol ... fast fattar inte varför man inte har en stor jävla kylare med elfläktar och ett slutet system för kylningen :va

däremot ta en marinveåtta i bil e klart najsigt (utan kyl-limpor dårå)
Men de jag råkat på går utan termostat = Kallt och orent.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...

Farsan råkade elda en patron i vedpannan en gång. Small rätt bra tydligen men var nog inge mkt trycka i den kulan :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Farsan råkade elda en patron i vedpannan en gång. Small rätt bra tydligen men var nog inge mkt trycka i den kulan :)

Vet en som eldade upp två ton ammo i garaget, smattrade på rätt bra men inga kom längre en någon meter.

Garaget däremot..........

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
La lite ammo i en kaffeburk och eldade under den.Kaffeburken höll iallafall

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Samma sak med snöskojters.
Ingen erfarenhet av sådana, men varför byggs de inte på MC-teknik, med rullgas, växellåda och allt?

Växellåda skulle suga balle när du kör fast för 5e gången p.g.a. du måste växla å jävlas när det blir djupare snö ;-)
Sen är en variator en jävligt fiffig, enkel och bra konstruktion faktiskt.
Tumgas är nog mest en tradition, aldrig testat med rullgas, kan dock tänka mig att det är svårare att kontrollera en rullgas samtidigt som man sliter som en vilde i styret.
Dock börjar det även komma fingergas, att man gasar med pekfingret alltså :)
Sen vet jag inte vad du tänker på med allt? :p Matta har man ju för att hjul har så dålig bärighet i snö ;-) höhö

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati