Frågor man vågar ställa

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Ett hemmanät, fått lite olika uppgifter beroende på vem man frågar.... Mer info här https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?284569-Nätverksbygge&p=6355844#post6355844
Jättetack på förhand :krama

För att inte fucka upp topologin i nätet hade jag byggt med en router och sedan kopplat in switchar i den. Om du kaskadkopplar switcharna eller inte lär inte göra nån märkbar skillnad på prestanda ut mot Internet.

Använder du flera routers får du lika många nätverk att hantera, med olika adressrymder och routingregler om du vill låta datorerna i olika subnät prata med varandra. Klart det går men det gäller hålla tungan i rätt mun, och så offra en och annan svart get vid fullmåne under guttural uppläsning av tillämpliga RFC:er ;-)

Nej, fullt så eländigt är det inte, men klar overkill för ett hemnät med mindre än 100 maskiner.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Undrar vad det är för tomte som säljer strumpor styckvis..

str1.jpg

...idioter.

str2.jpg

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är ju perfekt att dom säljs styckvis. Är ofta jag har hål på en strumpa och den andra är prima.

Blir skönt att kunna komplettera upp strump lagret

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vad ska man ha för grönsaker till pannkaka? Ärtsoppa undantaget.

Kanske inte salladsgrönsak men pressad citron och socker är gott.

Annars kolla upp tillbehör till crepes. Det är ju typ samma och serveras med allsköns jox.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
När två finlands-svenska-talande människor talar med varandra på knackig finlands-svenska så undrar jag varför dom inte talar finska med varandra istället, är det nån speciell anledning?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
När två finlands-svenska-talande människor talar med varandra på knackig finlands-svenska så undrar jag varför dom inte talar finska med varandra istället, är det nån speciell anledning?
Har jobbat ihop med en ifrån Finland .Han kunde inte Finska .Har för mej han var från Vasa

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Därför att finlandssvenska är en gammaldags svenska som finlandssvenskar har som språk. Ibland kan de även finska, men det är långt ifrån säkert. Förmodligen var det två finskspråkiga (eller balter) som pratade svenska med varandra för att träna på språket. Det ycker jag är bra.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Smör funkar ju perfa att förvara i rumstemp veckor eller t.o.m en månad bara det är under kupa eller burk så det inte härsknar av syret ,tub är ju skitbra för det ändamålet.

Vem fan är Hanna Nylen och vad har hon med smör på tub och göra:3freak

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fick ni också yxa till eran gran? EU borde komma med en standard för dom här grönsakerna, sned verkar den även vara.. typiskt
:smasha

yxad.jpg

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
När man kvalitetstubar, typ infantila i trafiken så brukar det plinga till i kupén när något händer.. Vad farao är det som plingar? Vanligt förekommande oavsett världsdel så att säga och jag tror inte ens fordonet behöver vara involverat i vad som nu händer.

Exempelvis 6.45 och 7.40 i detta klipp:

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...