Frågor man vågar ställa

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mycket tid, nja, mycket talang får väl andra avgöra men 1 kr kg för Yamahan låter intressant om man kunde få den i papper på nåt vis.

Gissar att det är väl som med gamla hojar som fallit ur registret, man måste göra ursprungskontroll följt av registreringsbesiktning. En hoj som dessutom inte sett bilprovningen på många år och antagligen trashats av missbrukare innan polisen fick beslag på den.

Där har du 4-5000 kr, plus många timmars arbetstid, plus pengar på reservdelar för att att få någonting du kan köpa för kanske 10000 kr.

Inte värt det för en gammal XJ av den årsmodellen. Den är precis kring fel årsmodell för att betinga nåt värde, skulle jag göra den affären så skulle jag istället ställa liket bakom min bod och vänta tills jag eller någon annan behöver delar från den. Och om inte det sker kanske en gammal XJ helt plötsligt är värdefull om några år.

Nu medans jag skriver kom jag att tänka på en TDR250 jag köpte en gång som varit hittegods, upphittaren hade fått den tillsammans med papper från polisen. Jag köpte den för 5000 kr, sålde delar från den och tog lite delar själv. Nu så här drygt 20 år senare skulle det nog varit värt att försöka få in den i registret igen om man haft den kvar.
Men den hade iofs bortslipade ramnummer vilket kanske skulle gjort proceduren omöjlig i alla fall.

Ramen åkte antagligen dessutom på soptippen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte värt det för en gammal XJ av den årsmodellen. Den är precis kring fel årsmodell för att betinga nåt värde, skulle jag göra den affären så skulle jag istället ställa liket bakom min bod och vänta tills jag eller någon annan behöver delar från den. Och om inte det sker kanske en gammal XJ helt plötsligt är värdefull om några år.

Dom bilar som min far skrotade bort i sin ungdom för att dom saknade värde skulle betinga ett rätt bra pris i dag, till och med dom bilar jag skrotade bort i min ungdom skulle betinga en bra summa...

Men vem har plats att spara värdelös skit till det blir värde i det igen?

En släkting till mig lyfte ur en liten tändkulemotor i sin båt någon gång på 60-70 talet och stoppade i en bensinare och ställde tändkulan i en lada.
Jag frågade efter den motorn för 10 år sedan då jag såg att ladan revs, då hade den just kastats...

Någon kommer att tycka att det är synd att du inte sparade en XJ om 20 år, men har du platsen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dom bilar som min far skrotade bort i sin ungdom för att dom saknade värde skulle betinga ett rätt bra pris i dag, till och med dom bilar jag skrotade bort i min ungdom skulle betinga en bra summa...

Men vem har plats att spara värdelös skit till det blir värde i det igen?

En släkting till mig lyfte ur en liten tändkulemotor i sin båt någon gång på 60-70 talet och stoppade i en bensinare och ställde tändkulan i en lada.
Jag frågade efter den motorn för 10 år sedan då jag såg att ladan revs, då hade den just kastats...

Någon kommer att tycka att det är synd att du inte sparade en XJ om 20 år, men har du platsen?

Utomhus bakom min bod skulle den kunna stå bortglömd ett tag men till till slut skulle jag väl tröttna även på att ha den stående där och dessutom skulle den ju förfalla så att det framtida värdet kanske ändå uteblir.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Utomhus bakom min bod skulle den kunna stå bortglömd ett tag men till till slut skulle jag väl tröttna även på att ha den stående där och dessutom skulle den ju förfalla så att det framtida värdet kanske ändå uteblir.

Precis, alla borde ha en bondgård med lador och ladugårdsvindar där man kan förvara sina samlingar... :tummenupp

Mina barn kommer nog IOFS inte att uppskatta att städa ur mitt dödsbo när den dagen kommer.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det bara jag som går igång på trasiga hojar som med gott samvete kan kapas och moddas?

En cafe racer av XJ:n med 4-4 avgassystem skulle vara fränt att göra av den där. Att det sen är ekonomiskt vansinne är väl en annan sak men det är ju en bra anledning till att slippa sälja grejer ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Precis, alla borde ha en bondgård med lador och ladugårdsvindar där man kan förvara sina samlingar... :tummenupp

Mina barn kommer nog IOFS inte att uppskatta att städa ur mitt dödsbo när den dagen kommer.

Tror inte heller att någon kommer uppskatta att städa efter mig.

Jag är ju mest rädd att hojar och annat åker på sopptippen för att resten av familjen tror det är värdelöst skrot.
TDR250, KX500, RD350 har jag bla stående i ganska buskigt skick men de är nog ändå värda för mycket för att bli slängda i metallåtervinningen.

Plus småprylar vilket i vissa fall aldrig någon kommer veta vad det är efter jag är borta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tror inte heller att någon kommer uppskatta att städa efter mig.

Jag är ju mest rädd att hojar och annat åker på sopptippen för att resten av familjen tror det är värdelöst skrot.
TDR250, KX500, RD350 har jag bla stående i ganska buskigt skick men de är nog ändå värda för mycket för att bli slängda i metallåtervinningen.

Plus småprylar vilket i vissa fall aldrig någon kommer veta vad det är efter jag är borta.

Lösningen är att sätta informations/prislappar på grejorna innan man tar ner skylten.

En bekants pappa hade gjort en pärm med dokumentation och uppskattat pris på sina veteranbilar, och sorterat delar i välmärkta lådor med ca priser på, han sa att det var för att han skulle sälja av grejor på loppis, men han sålde aldrig något själv.

Ungarna ringde veteranbilsklubben och bjöd in dom till gårdsloppis och sålde av det dom kunde på plats, ringde dom han hade skrivit upp i telefonlistan (Bosse PV-delar, Nisse-Allt engelskt, Sture-Intresserad av min Triumph osv...)

Dom sparade var sin renoverad bil i något år, men hade väl aldrig något intresse
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lösningen är att sätta informations/prislappar på grejorna innan man tar ner skylten.

En bekants pappa hade gjort en pärm med dokumentation och uppskattat pris på sina veteranbilar, och sorterat delar i välmärkta lådor med ca priser på, han sa att det var för att han skulle sälja av grejor på loppis, men han sålde aldrig något själv.

Ungarna ringde veteranbilsklubben och bjöd in dom till gårdsloppis och sålde av det dom kunde på plats, ringde dom han hade skrivit upp i telefonlistan (Bosse PV-delar, Nisse-Allt engelskt, Sture-Intresserad av min Triumph osv...)

Dom sparade var sin renoverad bil i något år, men hade väl aldrig något intresse

Kan ju vara en bra lösning, nu känner jag ju inte att jag är på väg att ta ner skylten själv så jag har inte tillräckligt med motiv/ambitioner för att dokumentera och skulle jag veta att det det närmar sig att ta ner skylten skulle jag nog ta tag i att börja sälja ut själv.

Sen vet man ju inte, mitt vad det är så är man död när man vaknar upp imorgon.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan ju vara en bra lösning, nu känner jag ju inte att jag är på väg att ta ner skylten själv så jag har inte tillräckligt med motiv/ambitioner för att dokumentera och skulle jag veta att det det närmar sig att ta ner skylten skulle jag nog ta tag i att börja sälja ut själv.

Sen vet man ju inte, mitt vad det är så är man död när man vaknar upp imorgon.

Näe, det är ju det man aldrig vet, speciellt inte nu.

Kompisens pappa fick en liten förvarning då han åkte in för krånglande pump och insåg att nästa gång kanske det skulle gå sämre...
Det gjorde det.
 

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Försäkringsbolag äger otroligt många fordon, en del som ägare i flera år.
Tittar man på fordonsinnehav för tex. Folksam och IF så häpnar man.

Var finns dom och varför skrotas dom inte, kan man köpa loss ett objekt, många frågor, någon som vet?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Försäkringsbolag äger otroligt många fordon, en del som ägare i flera år.
Tittar man på fordonsinnehav för tex. Folksam och IF så häpnar man.

Var finns dom och varför skrotas dom inte, kan man köpa loss ett objekt, många frågor, någon som vet?

En bekant till mig som jobbade i branchen köpte bilar, men även andra objekt, som motorcyklar och snöskotrar genom sina kontakter med försäkringsbolag.

Döms dom ut som för dyra att reparera, eller om dom har varit stulna och kunden har fått nytt och objekten senare har kommit tillbaka så tillfaller dom försäkringsbolaget, som mest består av slipsnissar som gillar att jobba med papper och datorer, därför brukade det gå att köpa relativt lätta objekt riktigt billigt, alternativt skickar dom grejorna till skroten och får i bästa fall kilopris.

Men det kräver nog riktigt bra kontakter hos försäkringsbolagen, för dom vill ju inte att grejorna ska köpas i spekulationssyfte av mindre seriösa som fusklagar och säljer för att tjäna pengar.

Jag tror att han fick lova att äga/bruka fordonen i minst ett par år för att få köpa dom.
 

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Aha, det finns alltså en rätt stor annonsmarknad som vanliga dödliga ej har tillgång till.

Förstår att man ej kan släppa iväg skadade fordon i trafik utan kontroll men vilken
guldgruva försäkringsbolag sitter på. Dom borde sälja av och slippa uppställningskostnader, det borde innebära sänkta premier, tex. IF och Folksam har ju vardera 4 000 fordon.

Tänk minst 10 000:- per fordon och år, gånger 4 000, oj oj 40 miljoner per år!
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Aha, det finns alltså en rätt stor annonsmarknad som vanliga dödliga ej har tillgång till.

Förstår att man ej kan släppa iväg skadade fordon i trafik utan kontroll men vilken
guldgruva försäkringsbolag sitter på. Dom borde sälja av och slippa uppställningskostnader, det borde innebära sänkta premier, tex. IF och Folksam har ju vardera 4 000 fordon.

Tänk minst 10 000:- per fordon och år, gånger 4 000, oj oj 40 miljoner per år!

Jag var på vippen att köpa en bil som gått 3000 mil som hade lagt sig på sidan i en snödriva, det var så klart skador på den sidans skärmar och dörrar, men det som var dealbreakern för att laga den var en liten mjuk buckla på taket.

Skärmar och dörrskinn skulle gå på ett par tusen (inköpspris) men dom hade räknat på en ny takplåt också + hellack för att inte få nyansskiftningar.

IOM att bilen hade taklucka så drog arbetstiden iväg rejält, takplåten var förvånansvärt dyr, och hellackering är inte heller gratis.

Det slutade dock med att dom inte ville sälja den till mig eftersom det var min kompis som hade dealen, så den gick till skroten.
Jävligt synd på en relativt ny, fullservad bil som hade ägts av en tant som höll ut lite för mycket på byavägen så det skar ner i låg hastighet.
Sen var det ju ingen upphetsande bil IOFS, en snikmodell med liten motor, men den hade tagit mig till och från jobbet i 20 år utan problem.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Brukar inte oljefilter ha någon form av märkning? Tog bort ett från en mc idag och hittade inte nånting alls.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Spanar efter nåt billigt härke att stilla mc-abstinensen med nu när jag (tyvärr fortfarande) inte fixar att rodda geggmoppen. Spanade in en prisvärd SV1000S. Har dålig koll på just den hojen, så kollade runt. Blev underkänd (läs sågad vid fotknölarna) av polaren, som hävdade att det var en kärring-hoj.. Någon som har erfarenhet? Kräver inget monster till kurvtagare, snarare en trevlig swoosha runt på (om)vägar t.o.r till jobbet mestadels.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

Det är ju en TL1000R med högre styre och mindre storlek på kåporna. Perfekt för en 40+taggare. Går fetbort för en annan med korta armar, lång rygg, kotkompressionsskada och stel i alla anatomiska delar utom snabeln. Man bör ha uppsikt över kamkedjespännaren - sukornas svaga punkt från mitten av 90 fram till yngre 00.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Var går den juridiska gränsen för BÅT?
Max/min storlek?
Konstruktionsmaterial?
Är uppblåsbara flytsaker båtar juridiskt sett?
Begår jag sjöfylleri om jag glider ner för älven i en gummijolle med en bärs i handen?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Förr var skepp någonting som var bredare än 4,5 m OCH längre än 12 meter. Observera OCH. Det har tydligen ändrats.

Registrering av båtar

Fartyg som är upp till 24 meter långa kallas båtar och registreras i fartygsregistrets båtdel. Samtliga båtar som har en största längd av minst 15 meter ska registreras, oavsett vad de används till. Även mindre båtar som används yrkesmässigt till bogsering, bärgning, transport av gods eller passagerare, uthyrning till allmänheten eller till fiske ska registreras.

Båtar som är kortare än 5 meter ska som regel inte registreras, om de inte används till fiske i havet. Även passagerarbåtar kortare än 5 meter som är gjorda för fler än 12 passagerare ska registreras.

Läs mer om vad som gäller för inregistrering av båt (mindre fartyg).
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Var går den juridiska gränsen för BÅT?
Max/min storlek?
Konstruktionsmaterial?
Är uppblåsbara flytsaker båtar juridiskt sett?
Begår jag sjöfylleri om jag glider ner för älven i en gummijolle med en bärs i handen?

Nä.

Har läst på sånt där en gång i tiden, noga ändå men kräftfiske kan leda till sjönöd...

Googla, olika för 0.2 och när det är grov fylla som är gränsen = storlek, effekt och hastighet.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top