Frågor man vågar ställa

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
För att det inte ska skrapa vad det staplats på vid flytt?
Tänkte först fråga om det var fällbart,men det ser inte så ut.
Jag har sett liknande där äggkartonger klistrats under fällbara bord där metallbenen går emot bordsskivan, för att det inte ska smälla och skramla när man fäller ihop. Typ på lägergård eller så.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det här är absolut ingen kritik, utan en seriös fråga.

Vad är det som gör att en Ryss aldrig kan lära sig att prata Svenska?

Senaste tiden har en massa Ryssar, som bott i Sverige i princip hela sina liv, varit med på TV.
Dom pratar varierande dålig svenska, men det som slår mig är att dom hela tiden betonar orden fel.

Jag fattar ju att det är något med ursprungsspråket (man hör det även på Polacker) som gör att man betonar som man gör, men alla andra lyckas ju så småningom lära om sig.

Jag lärde känna en Rysk kvinna och hennes svenske man (40-50 års åldern) för några år sedan, och jag hade hela tiden intrycket att hon inte hade varit här så länge med tanke på språket.
Jag höll på att smälla av när hon pekade på den lokala skolan och sa att hon hade gått där från mellanstadiet och uppåt...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Senaste tiden har en massa Ryssar, som bott i Sverige i princip hela sina liv, varit med på TV.
Dom pratar varierande dålig svenska, men det som slår mig är att dom hela tiden betonar orden fel.

Jag fattar ju att det är något med ursprungsspråket (man hör det även på Polacker) som gör att man betonar som man gör, men alla andra lyckas ju så småningom lära om sig.

Jag lärde känna en Rysk kvinna och hennes svenske man (40-50 års åldern) för några år sedan, och jag hade hela tiden intrycket att hon inte hade varit här så länge med tanke på språket.
Jag höll på att smälla av när hon pekade på den lokala skolan och sa att hon hade gått där från mellanstadiet och uppåt...
Jag skulle tro att de slaviska språken har en sån melodi och annorlunda betoningar att det krockar. Fonetiken är ju väldigt olika i språkstammarna.

Språkcentret i hjärnan och tungans rörelsemönster är ganska komplicerade saker. Har nära och kära som fått stroke där just språket är det mest framträdande av skadorna.

Men jag spekulerar blott. Har ingen akademisk utbildning i ämnet. Har jobbat mycket med polacker och noterat samma sak som du.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle tro att de slaviska språken har en sån melodi och annorlunda betoningar att det krockar. Fonetiken är ju väldigt olika i språkstammarna.

Språkcentret i hjärnan och tungans rörelsemönster är ganska komplicerade saker. Har nära och kära som fått stroke där just språket är det mest framträdande av skadorna.

Men jag spekulerar blott. Har ingen akademisk utbildning i ämnet. Har jobbat mycket med polacker och noterat samma sak som du.

Jo, det är ju jag också helt inne på, men varför går det inte att lära om från just Ryska?

Tyskar som nyss har lärt sig svenska låter ju väldigt tyska, men på ett par år betonar dom flesta som en svensk

ÅAS har vi ju nu en generation helsvenska barn som pratar "Rinkebysvenska" dom bryter på språk dom aldrig har haft...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jo, det är ju jag också helt inne på, men varför går det inte att lära om från just Ryska?

Tyskar som nyss har lärt sig svenska låter ju väldigt tyska, men på ett par år betonar dom flesta som en svensk

ÅAS har vi ju nu en generation helsvenska barn som pratar "Rinkebysvenska" dom bryter på språk dom aldrig har haft...
Både tyska och svenska är ju germanska språk. Så då kanske det är lättare för tungan med de rörelser som krävs?

Just ryska har jag inte ens en killgissning på.

Språk är förknippat med identitet, som tidigare nämnts. Jag kanske är gammal och obsolet men jag anser att man ska vårda sitt språk så gott man förmår (alltså, betona rätt och inte medvetet bryta) och sträva efter att vara grammatiskt rätt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
För att det inte ska skrapa vad det staplats på vid flytt?
Tänkte först fråga om det var fällbart,men det ser inte så ut.
Jag har sett liknande där äggkartonger klistrats under fällbara bord där metallbenen går emot bordsskivan, för att det inte ska smälla och skramla när man fäller ihop. Typ på lägergård eller så.
Minst osannolika svaret tror jag.
Äggkartongerna kan vara för för att skydda skivan under vid transport.
Men varför klistra fast dem?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Både tyska och svenska är ju germanska språk. Så då kanske det är lättare för tungan med de rörelser som krävs?

Just ryska har jag inte ens en killgissning på.

Språk är förknippat med identitet, som tidigare nämnts. Jag kanske är gammal och obsolet men jag anser att man ska vårda sitt språk så gott man förmår (alltså, betona rätt och inte medvetet bryta) och sträva efter att vara grammatiskt rätt.
Nu är väl dialekt/accent inte en lika stark klassmarkör som i GB/UK men det skiljer t.ex inom vården en hel del på vilket bemötande och vilken behandling man får beroende på hur man pratar och med vilket ordförråd man pratar utifrån.

Han ba, den ba å då ba, liksom, räcker allt som oftast inte hela vägen. Och andra varianter inkl. hitresta sådana på samma tema.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Frågade min svåger som är professor i ryska, och enligt honom borde de inte ha svårare än andra. De flesta har svårt med svenskans betoningar, t.ex. anden/anden, regel/regel, banan/banan o.s.v.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Minst osannolika svaret tror jag.
Äggkartongerna kan vara för för att skydda skivan under vid transport.
Men varför klistra fast dem?
Är det utskjutbart så kanske iläggskivan blir skrapad under änd-skivorna när man skjuter ihop och isär?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda

Varför kan ni svenskar inte uttala ett så enkelt ord som euro? det heter inte juuuro...:hihi

För att de slaviska språken har en såpass annorlunda fonetik. Det märks mycket tydligt här i Finland när det pratas engelska. Finnarna pratar avsevärt mera "rallyengelska" än var Finlandssvenskarna gör. Med de sagt så låter min finska som finlandssvensk allt annat än korrekt och vackert. :gnissla Exempel: kolmivaihevaihtovirtakilowattituntimittari = trefaskilowattmätare

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Fick mig att tänka på den här: Airplane Mechanic Trainee, försöker inte ens skriva den på finska...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför kan ni svenskar inte uttala ett så enkelt ord som euro? det heter inte juuuro...:hihi

För att de slaviska språken har en såpass annorlunda fonetik. Det märks mycket tydligt här i Finland när det pratas engelska. Finnarna pratar avsevärt mera "rallyengelska" än var Finlandssvenskarna gör. Med de sagt så låter min finska som finlandssvensk allt annat än korrekt och vackert. :gnissla Exempel: kolmivaihevaihtovirtakilowattituntimittari = trefaskilowattmätare
Varför kan inte finska PILOTER prata engelska?

Jag lyssnar en del på flygradio, och det är ju ett fåtal uttryck som repeteras om och om igen vid kontakterna med flygledaren, dom borde man ju kunna lära sig utantill, men inte finnarna.

Fast värst är ändå dom som flyger postflyget, Zimex aviation, det vete tusan var dom har hittat sina piloter, och framförallt i vilket flingpaket dom piloterna har hittat sina licenser.
Det är som att det är första gången dom ska landa varje gång...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

"Evv-ro!"
:hihi

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom