Frågor man vågar ställa

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Varför kan ni svenskar inte uttala ett så enkelt ord som euro? det heter inte juuuro...:hihi

För att de slaviska språken har en såpass annorlunda fonetik. Det märks mycket tydligt här i Finland när det pratas engelska. Finnarna pratar avsevärt mera "rallyengelska" än var Finlandssvenskarna gör. Med de sagt så låter min finska som finlandssvensk allt annat än korrekt och vackert. :gnissla Exempel: kolmivaihevaihtovirtakilowattituntimittari = trefaskilowattmätare
Tror nog de flesta Svenskar kan uttala euro men nån myndighet har bestämt att det är för svårt så nu ska vi säga evro för vi bor ju i evropa

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Hur fän ska man transportera korrigerade plastskivor på ett takräcke utan att de fladdrar åt hälsingland?
Rulla ihop dem?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur fän ska man transportera korrigerade plastskivor på ett takräcke utan att de fladdrar åt hälsingland?
Rulla ihop dem?
Vik en plast runt framänden ock tepa
Tar sig inte luften emellan så blir det ju som en enda solid skiva

Jag har sett en som skjutsade gipsskivor på takräcket där luften tod sig emellan.
Dom var samtliga lite för korta när han kom fram

This foam has memory:

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vik en plast runt framänden ock tepa
Tar sig inte luften emellan så blir det ju som en enda solid skiva

Jag har sett en som skjutsade gipsskivor på takräcket där luften tod sig emellan.
Du är för skön. Oavsett ämne så har du alltid en anekdot/rövarhistoria att dra. Är det inte om polaren som inte fick mobiltelefon av chefen så är det snubben som fyllde på finspritflaskan med hembränt. ? Du har varit med om allt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du är för skön. Oavsett ämne så har du alltid en anekdot/rövarhistoria att dra. Är det inte om polaren som inte fick mobiltelefon av chefen så är det snubben som fyllde på finspritflaskan med hembränt. ? Du har varit med om allt.
Jag är gammal, då hinner man vara med om mycket.
Sen hjälper det om man omger sig med folk som inte är riktigt klok också

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Mötte en sån. Som att bläddra en kortlek fast tvärtom. Frrrrrp, så stod främre delen av skivorna rakt upp. Obetalbart!
Mindre kul när vi lossade gips till Åhlens i Malmö. Skulle läggas på pall för att backas ner (brant) med truck i källaren där lastbryggan var och där var trångt om saligheten. Vi ville säkra men truckföraren var kaxig. Spred sig som en solfjäder, gips överallt och skivorna kom med betydande kraft, (aj!). Flyttgubbarna från vischan fick rätt.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mötte en sån. Som en kortlek fast tvärtom. Frrrrrp, så stod främre delen av skivorna rakt upp. Obetalbart!
Japp, precis vad som hände honom med.
Typiskt så hänger ju skivorna lite nedåt, tills man är uppe i hastighet och/eller kör i ett gupp.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag är gammal, då hinner man vara med om mycket.
Sen hjälper det om man omger sig med folk som inte är riktigt klok också
Det är enda fördelen med att ha blivit gammal, man har redan gjort allt som de yngre har kvar att göra, och i bästa fall har man slagit sig färdigt också.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är enda fördelen med att ha blivit gammal, man har redan gjort allt som de yngre har kvar att göra, och i bästa fall har man slagit sig färdigt också.
Nä det är mest gamlingar som slår sig.
Ynglingar är ju gjorda av gummi och magi, så dom går ju aldrig sönder trots att de borde.

Fördelen är väl om man gjort sitt dumma innan mobilkamerans tid.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nä det är mest gamlingar som slår sig.
Ynglingar är ju gjorda av gummi och magi, så dom går ju aldrig sönder trots att de borde.

Fördelen är väl om man gjort sitt dumma innan mobilkamerans tid.
Man slog sig definitivt oftare som ung, numer är man trasig i två dagar om man har "sovit fel"

Och ja, jag är innerligt tacksam att mobilkameror inte fanns när jag var ung
(jag har bilderna på mina barn i album, inte på en hårddisk i en trasig dator i förrådet)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man slog sig definitivt oftare som ung, numer är man trasig i två dagar om man har "sovit fel"

Och ja, jag är innerligt tacksam att mobilkameror inte fanns när jag var ung
(jag har bilderna på mina barn i album, inte på en hårddisk i en trasig dator i förrådet)
Osäker, på mitt jobb är det mest gubbs som har brustna revben och går på kryckor och fanstyg.
Yngre så brukar det smälla lite i något hörn, men efter tre till sju svordomar så är allt bra igen.

Det deprimerande är att jag själv är på brytpunkten, där allt som man tidigare dammat av sig som en T800, mitt i allt börjar göra jävligt ont. Och länge därtill. :gråta

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Osäker, på mitt jobb är det mest gubbs som har brustna revben och går på kryckor och fanstyg.
Yngre så brukar det smälla lite i något hörn, men efter tre till sju svordomar så är allt bra igen.

Det deprimerande är att jag själv är på brytpunkten, där allt som man tidigare dammat av sig som en T800, mitt i allt börjar göra jävligt ont. Och länge därtill. :gråta
Jo det var ju lite det jag menade, nu går man sönder och hoppar på kryckor av sånt som hände flera gånger i veckan när man var ung.

Min hittils enda och allvarligaste motorcykelolycka hände när jag halkade i diket när jag skulle gå och pissa och bröt knäet. (ja jag var gammal redan då)
Men jag körde hem i alla fall. och till jobbet dan därpå, men blev skickad till akuten av en sjukvårdskunnig kollega, akuten tappade knäet på vätska och ville gipsa.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur hittar man färgkod på de gråa delarna på en MT-09? Grå primer?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jo det var ju lite det jag menade, nu går man sönder och hoppar på kryckor av sånt som hände flera gånger i veckan när man var ung.

Min hittils enda och allvarligaste motorcykelolycka hände när jag halkade i diket när jag skulle gå och pissa och bröt knäet. (ja jag var gammal redan då)
Men jag körde hem i alla fall. och till jobbet dan därpå, men blev skickad till akuten av en sjukvårdskunnig kollega, akuten tappade knäet på vätska och ville gipsa.
Bröt benet straxt ovanför fotknölen när jag halkade en vinter för länge sedan. Tolkade det som en stukning så jag fortsatte gå de hundratalet metrarna från parkeringen. Några timmar senare i tv-soffan tycke kompisen att det såg litet svullet ut, tänk handboll.

Ortopeden sa, du har en ohälsosamt hög smärttröskel för det där ska man ju inte kunna gå med. Men frakturen är ganska snygg.

Hade man gjort samma manöver idag låg man väl kvar på isen och slutade som Ötzi på glaciären.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ortopeden sa, du har en ohälsosamt hög smärttröskel för det där ska man ju inte kunna gå med. Men frakturen är ganska snygg.
Det är lite samma med mig, dels den gången och som tonåring när jag föll av en bil (det fanns inte plats inuti så jag åkte utanpå) och bröt armen.

Vi var på väg att åka och köpa hamburgare, det hände 50m från hamburgerstället, så jag reste mig, borstade av mig, gick och köpte hamburgaren och åt med bara vänster arm, gick tillbaka till elvhemmet där jag bodde och gick och la mig, dagen därpå skickade läraren mig till akuten då jag inte ens orkade lyfta pennan med höger arm.

En annan gång i tonåren halkade jag på en isfläck och tog emot mig genom att landa på armbågen, jag gick hem, middagen var klar, så jag åt och sedan åkte vi in och röntgade.

Den gången var jag IOFS ganska säker på att något hade gått sönder, men maten var klar och man kan bli kvar på lasarettet länge i väntan på gips...

Röntgen gick dock väldigt fort, farsan jobbade på röntgen så han tog bilderna och jag framkallade medans han letade en läkare som kunde granska, viss förvirring uppstod då jag stod och hängde bilderna (som patient) när läkaren kom och skulle granska dom :hihi
Jag hade till och med sett frakturen innan han kom...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är lite samma med mig, dels den gången och som tonåring när jag föll av en bil (det fanns inte plats inuti så jag åkte utanpå) och bröt armen.

Vi var på väg att åka och köpa hamburgare, det hände 50m från hamburgerstället, så jag reste mig, borstade av mig, gick och köpte hamburgaren och åt med bara vänster arm, gick tillbaka till elvhemmet där jag bodde och gick och la mig, dagen därpå skickade läraren mig till akuten då jag inte ens orkade lyfta pennan med höger arm.

En annan gång i tonåren halkade jag på en isfläck och tog emot mig genom att landa på armbågen, jag gick hem, middagen var klar, så jag åt och sedan åkte vi in och röntgade.

Den gången var jag IOFS ganska säker på att något hade gått sönder, men maten var klar och man kan bli kvar på lasarettet länge i väntan på gips...

Röntgen gick dock väldigt fort, farsan jobbade på röntgen så han tog bilderna och jag framkallade medans han letade en läkare som kunde granska, viss förvirring uppstod då jag stod och hängde bilderna (som patient) när läkaren kom och skulle granska dom :hihi
Jag hade till och med sett frakturen innan han kom...
Dubbla rövarhistorier. Vilken kväll!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dubbla rövarhistorier. Vilken kväll!
Ptja, du kan kalla dom det, jag känner inte att jag behöver verifiera mig på något sätt.

Vad var det du fann så otroligt?

Att jag har brutit armar och ben en massa gånger?
Jag vet inte om det är något speciellt beundransvärt, men jag tror det är två benbrott och fyra armbrott totalt, på lite över 50 år

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Har sådan här något värde?
Har två stycken som jag inte behöver.

Bifogat

• 20220402_142729.jpg
    20220402_142729.jpg
    2 MB · Visningar: 12