Frågor man vågar ställa

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sömnbesvär, har melatonin och en burk har räckt i över ett år så ingen storförbrukare utan vid behov någon gång ibland. Fungerar dock inte nu och 2 veckor utan nämnvärd sömn börjar bli lite segt.

Någon med bra erfarenhet av något annat man kan be husläkaren om? I möjligaste mån något som inte fakkar till det alldeles, alltså att det fortfarande går att somna utan när besväret lägger sig.
Ja fyfan.
Jag kan inte komma med några bra tips, bara beklaga.
Har haft svårt att somna i 10-15 år. Kan gå och lägga mig vid 22-23 och sedan stänger det av framåt 03-05 tiden, om alls. Normalt så får jag ihop 3-5 timmar.
Förr fick man åtminstone sova framåt eftermiddagen på helgdagar men sedan man blev far så går inte det mer.
På den tiden blev det att sova 20-25 timmar över söndagarna och inget i veckorna. Nu får man ihop över 5 timmar någon gång i året.

Man vet att man borde sova men man vet också att om man somnar så är nästa upplevelse att klockan ringer och sedan är det jobb och huvudvärk på det. Och så maler det på i skallen till man ät tillräckligt utmattad och sedan börjar det om.

Ingenting riktigt fungerar, eller åtminstone ingenting som inte har för allvarliga biverkningar.

En whisky och en avsugning är nästan bäst, men det är inte alltid det finns på menyn.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ja fyfan.
Har haft svårt att somna i 10-15 år. Kan gå och lägga mig vid 22-23 och sedan stänger det av framåt 03-05 tiden, om alls. Normalt så får jag ihop 3-5 timmar.
Förr fick man åtminstone sova framåt eftermiddagen på helgdagar men sedan man blev far så går inte det mer.
På den tiden blev det att sova 20-25 timmar över söndagarna och inget i veckorna. Nu får man ihop över 5 timmar någon gång i året.

Man vet att man borde sova men man vet också att om man somnar så är nästa upplevelse att klockan ringer och sedan är det jobb och huvudvärk på det. Och så maler det på i skallen till man ät tillräckligt utmattad och sedan börjar det om.

Ingenting riktigt fungerar, eller åtminstone ingenting som inte har för allvarliga biverkningar.

En whisky och en avsugning är nästan bäst, men det är inte alltid det finns på menyn.
Har du testat med medicinering? Vilka?
Jag har liknande besvär och tycker att det hjälper att periodvis köra med läkemedel. Jag ser det inte som någon långvarig lösning, men ibland behöver man bara få en period när man kan sova så att man kan komma ifatt lite.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Stilnoct, dock beroendeframkallande.
Läste på lite, verkar farligt =)

Ja fyfan.

Jo det är segt som sagt, inte haft så stora eller långvariga besvär tidigare och melatonin har fungerat men inte denna vända. När jag varit stressad har det mer gått åt utmattning och sovit för mycket istället men nu är det lugnt i skallen men somnar inte. Första veckan löste jag det med att lägga mig ett par timmar efter jobbet och vila, inte sova o sen lägga mig i tid men fortfarande utan sömn att ta på o kollar väl klockan 8 gånger på en natt av oklar anledning. Såpass mycket vilande höll mig åtminstone skapligt pigg på jobbet men ganska svintråkigt att bara ligga still. Sen har jag hållt mig uppe på dagen tills karatetrött på tidig kväll men fortfarande utan sömn och segare att komma upp på morgonen.

Jaja ska på hälsocheck på måndag så får jag se vad det ger

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag vet folk som använder Lergigan för att få sova.
Har inte provat själv eftersom det enda jag är extremt bra på är att somna.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sömnbesvär, har melatonin och en burk har räckt i över ett år så ingen storförbrukare utan vid behov någon gång ibland. Fungerar dock inte nu och 2 veckor utan nämnvärd sömn börjar bli lite segt.

Någon med bra erfarenhet av något annat man kan be husläkaren om? I möjligaste mån något som inte fakkar till det alldeles, alltså att det fortfarande går att somna utan när besväret lägger sig.
Hur ser blodtryck och kosten ut? Kvällsvanor med tex skärmtid och belysning? Finns en del saker att trixa med som underlättar, men slår kanske in öppna dörrar om du redan täckt det uppenbara.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja fyfan.

Tränar du? Träna så tidigt på dagen som möjligt, helst direkt på morgonen.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jag vet folk som använder Lergigan för att få sova.
Har inte provat själv eftersom det enda jag är extremt bra på är att somna.
Jag har testat Lergigan men upplevde att jag blev seg i huvudet långt in på dagen efter. För mig fungerade Atarax bättre, men jag antar att det är individuellt så man får nog testa sig fram.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tränar du? Träna så tidigt på dagen som möjligt, helst direkt på morgonen.
Jag har tränat 3ggr i veckan tidigare, men nu har det varit lite svårare att få ihop gäng. Slet sönder framsida av lår i november, sedan dess har det inte gått att träna ordentligt, försöker komma igång igen men blir bara en "halv" i veckan så här långt.

Blir ju när sonen går och sova på kvällen, annars finns inte möjlighet. Ska jag hinna innan ungen ska upp, träna en timme, en halvtimme körtid varje håll duscha... Måste upp vid 04 då.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har tränat 3ggr i veckan tidigare, men nu har det varit lite svårare att få ihop gäng. Slet sönder framsida av lår i november, sedan dess har det inte gått att träna ordentligt, försöker komma igång igen men blir bara en "halv" i veckan så här långt.

Blir ju när sonen går och sova på kvällen, annars finns inte möjlighet. Ska jag hinna innan ungen ska upp, träna en timme, en halvtimme körtid varje håll duscha... Måste upp vid 04 då.

Att träna på kvällen är inte helt bra för sömnen. Dessvärre så är det nog upp kl 4 då om du vill vara trött vid läggdags. Eller träna en halvtimme hemma varje morgon.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Har du testat med medicinering? Vilka?
Jag har liknande besvär och tycker att det hjälper att periodvis köra med läkemedel. Jag ser det inte som någon långvarig lösning, men ibland behöver man bara få en period när man kan sova så att man kan komma ifatt lite.
Bara receptfria, vill inte ha biverkningar och skit heller.
Att träna på kvällen är inte helt bra för sömnen. Dessvärre så är det nog upp kl 4 då om du vill vara trött vid läggdags. Eller träna en halvtimme hemma varje morgon.
Nej, men å andra sidan har det blivit värre nu när man tränar mindre.

Det är ju inte så att jag inte är trött heller, kan vara så trött att det gör ont, men slappna av? - Näe...

Sen är jag inte den som vaknar titt som tätt heller, när jag sover så är jag off, kan sova genom ett skeppsslag. Men att somna kan liksom ta 2, 3, 5, 10, eller fler timmar. Oberoende att man är helt slut i kropp och knopp.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Det är ju inte så att jag inte är trött heller, kan vara så trött att det gör ont, men slappna av? - Näe...

Sen är jag inte den som vaknar titt som tätt heller, när jag sover så är jag off, kan sova genom ett skeppsslag. Men att somna kan liksom ta 2, 3, 5, 10, eller fler timmar. Oberoende att man är helt slut i kropp och knopp.
Att inte få sömn under lång tid är skadligt för både kropp och knopp. Blir det för jävligt så kan receptbelagda mediciners biverkningar vara betydligt nyttigare.

Det finns milda varianter med få biverkningar och som inte är så beroendeframkallande.

Jag kan ha svårt att somna ibland men mitt problem är att jag sover för länge. Sätter jag inte klockan och sonen är hos sin mamma så är 12-14 timmar inget ovanligt. När jag var yngre och festade en del kunde jag gå på krogen på fredagen och däcka runt 05 på lördagsmorgonen för att sedan vakna måndag morgon. Jobb - fredag - repeat.

Jag har alltid haft ett stort sömnbehov och snittar säkert på 10 timmar per dygn. Ganska jobbigt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Om huvudet är trött men inte kroppen så känner man sig lätt så där trött men ändå inte.

Träning drar ju igång endorfiner och sånt som kan hålla en vaken ifall man tränar senare på kvällen. Exakt hur mycket tid man behöver där imellan träning och sömn vette sjutton, det är nog individuellt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
När jag var yngre och festade en del kunde jag gå på krogen på fredagen och däcka runt 05 på lördagsmorgonen för att sedan vakna måndag morgon. Jobb - fredag - repeat.
Ja, ungefär så såg det ut för mig med.
Fast under jobbveckorna så sov jag ofta inte alls.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns ett receptfritt tuggummi mot åksjuka.

Jag provade ett sånt klockan 10 en lördagsmorgon, vid tretiden på lördagen kunde jag inte hålla mig vaken, väcktes till middag, åt, somnade om omedelbart efteråt, väcktes flera gånger inder kvällen och stapplade till sängen, sov till lunchtid på söndagen, tog en liten tupplur innan middag, tog en liten tupplur efter middag, gick och la mig tidigt och somnade direkt.

Då försökte jag aktivt att hålla mig vaken fram tills jag la mig i sängen dessutom.

Jag har hört fler som har reagerat likadant på det, men några andra har inte blivit sömniga alls av det.
Det kan ju vara värt att prova för att komma ikapp en helg eller så, om det är receptfritt kan det väl inte vara allt för jäkligt tänker jag.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
.
Det är klart att man ska vara försiktig med läkemedel, men det är ju inte helt riskfritt att leva med sömnbrist heller. Dessutom finns det läkemedel med väldigt lindriga biverkningar. Atarax, som jag nämnde ovan, är egentligen en antihistamin vars vanligaste biverkningar är trötthet, muntorrhet och lättare huvudvärk. Inte precis heroin alltså och om man begränsar intaget både i dosering och kontinuitet så ska det mycket till innan det blir ett problem.

Men jag förstår som sagt att det inte är för alla. Oavsett hoppas jag du kommer tillrätta med bekymren.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är klart att man ska vara försiktig med läkemedel, men det är ju inte helt riskfritt att leva med sömnbrist heller. Dessutom finns det läkemedel med väldigt lindriga biverkningar. Atatax, som jag nämnde ovan, är egentligen en antihistamin vars vanligaste biverkningar är trötthet, muntorrhet och lättare huvudvärk. Inte precis heroin alltså och om man begränsar intaget både i dosering och kontinuitet så ska det mycket till innan det blir ett problem.

Men jag förstår som sagt att det inte är för alla. Oavsett hoppas jag du kommer tillrätta med bekymren.
Atarax? Den blir man trött av, som små moln av fluffig lullighet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Atatax, som jag nämnde ovan, är egentligen en antihistamin vars vanligaste biverkningar är trötthet, muntorrhet och lättare huvudvärk. Inte precis heroin alltså och om man begränsar intaget både i dosering och kontinuitet så ska det mycket till innan det blir ett problem.

Åksjuketugummit (Calma) är också en antihistamin, och trötthet anges som en bieffekt som drabbar en av 10.

Mig klubbade det totalt IAF, jag har aldrig haft så svårt att hålla mig vaken i hela mitt liv.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Atarax? Den blir man trött av, som små moln av fluffig lullighet.
Precis så, stavfel av mig som nu är rättat.
Personligen så märker jag inte av några effekter dagen efter så jag kan ta en eller två tabletter på kvällen och ändå vara fullt fungerande morgonen efter. Lergigan, som också är en antihistamin, funkade inte alls då jag upplevde att effekten satt kvar långt in på dagen efter.
Så man får nog testa sig fram lite och se vad som fungerar.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hur ser blodtryck och kosten ut? Kvällsvanor med tex skärmtid och belysning? Finns en del saker att trixa med som underlättar, men slår kanske in öppna dörrar om du redan täckt det uppenbara.
Blodtrycket är nog högt, ska mätas 24 timmar mån-tis. Inatt sov jag sammanhängande 3-4 timmar vilket kändes bra, bikta sig på SH så vänder det ;)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
En 7.5% halvliter är perfa sömnpiller , kroppen mår bara bra när promillen ökar.

När den sen börjar sjunka blir man deprimerad o går o sover

:hihi

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE