Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är för att förhindra sådant som Apple har egna butiker med enbart Appleprylar, tex iFåns.
För jag utgår från att en sådan här upplåsning enbart kan ske i en Applebutik ?!?
Så säljarna får chansen att påpeka att hon kan få nya ännu mer fantastiska iPhone för samma abonnemangskostnad som hon redan betalat i 2 år.:) (Och så binds abonnemanget två år till :rofl

Det brukar finnas en vanlig telefonbutik i samma galleria.

Jag tror faktiskt att det är en vanlig Teliabutik som fixar det åt henne, men kan ha fel.
Jag har medvetet inte frågat mera, då jag inte vill bli mera inblandad, personen som rekomenderade henne att köpa Apple för att det var så enkelt och bra får hjälpa henne hädanefter

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det brukar finnas en vanlig telefonbutik i samma galleria.

Jag tror faktiskt att det är en vanlig Teliabutik som fixar det åt henne, men kan ha fel.
Jag har medvetet inte frågat mera, då jag inte vill bli mera inblandad, personen som rekomenderade henne att köpa Apple för att det var så enkelt och bra får hjälpa henne hädanefter

Det är väl och andra sidan även en bra anledning att byta butik.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Folk som varken röker, snusar eller dricker kaffe - hur gör de för att komma igång på morgonen?

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
Jodå jag har inga problem att komma igång på morgonen. Dricker ej kaffe eller energidrycker

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Dags att besikta bilen. Problemet jag har är att jag har glapp i instrumentet så siffrorna visas inte riktigt som de ska. Har inte bestämt mig för om jag ska skicka iväg intrumentet för lödning (kostar 2500) eller sälja bilen som den är. Men jag vill ju ha den besiktad och jag vet inte vad de säger om siffrorna är lite hur som happ, och med det menar jag ju naturligtvis mätarställning. Korrekt värde kan man läsa ut med hjälp av instrument och OBD.
Någon här som vet?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Någon här som vet?

Nej, men det skulle vara kul att veta, jag besiktade en bil med samma mätarställning flera år i rad och dom sa ingenting, (analog mätare som hade kärvat ihop) men det kanske bara gick bra för att dom var ouppmärksamma.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dags att besikta bilen. Problemet jag har är att jag har glapp i instrumentet så siffrorna visas inte riktigt som de ska. Har inte bestämt mig för om jag ska skicka iväg intrumentet för lödning (kostar 2500) eller sälja bilen som den är. Men jag vill ju ha den besiktad och jag vet inte vad de säger om siffrorna är lite hur som happ, och med det menar jag ju naturligtvis mätarställning. Korrekt värde kan man läsa ut med hjälp av instrument och OBD.
Någon här som vet?

Jag skulle chansa på att det går igenom som den är. I värsta fall får du en ombesiktning och då gör du den där reparationen, eller försöker få tag på instrument från skroten.
Men jag vet inte varför dom skulle bry sig om nåt som varken påverkar trafiksäkerheten eller miljön.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle chansa på att det går igenom som den är. I värsta fall får du en ombesiktning och då gör du den där reparationen, eller försöker få tag på instrument från skroten.
Men jag vet inte varför dom skulle bry sig om nåt som varken påverkar trafiksäkerheten eller miljön.

Det är väl att mätarställning ska skrivas in i pruttokollet

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Att skaffa nytt instrument kräver att man har tillgång till programvara som kan återställa den så att man inte får felkod på att det är fel instrument. Har vare sig programvaran eller fungerande dongel.
Har en dongel, men inte fått den att lira med den VIDA jag har, om det är fel på min VIDA eller dongel vet jag inte. Den VIDA jag har är i en vmware, ska installera direkt på en annan laptop och se om jag får fart på det hela. Men det tar lite tid för mig att få saker gjorda.
Kanske ska tillägga att bilen är en V70 2,5T från 2003.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har ni ridit nån gång?
Red för 15 år sen på en strand i Thailand.
En stor häst.
Jag är ju van vid dom flesta mc men märkte att det inte fanns nåt å hålla i sig i.
Inte blev det lugnare när uthyraren snärta till hästen så den galloperande lite smått.
Å sen kunde han inte få tillbaka hästen.
Det var en liten skräckupplevelse men kul efteråt

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Har ni ridit nån gång?
En stor häst.
Jag är ju van vid dom flesta mc men märkte att det inte fanns nåt å hålla i sig i.
Inte blev det lugnare när uthyraren snärta till hästen så den galloperande lite smått.
Gnegga hesten?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har ni ridit nån gång?
En stor häst.

Oja, ett par gånger, men viktigast av allt så har jag aldrig LÄRT mig det.

En av första gångerna (jag var i tonåren) sadlade tjejerna en unghingst som hade stått inne länge och jag klättrade upp inne i sadelkammaren, dom sa lyckligtvis åt mig att ducka och hålla i mig innan dom smällde upp dörrarna, sedan var jag för rädd att ramla av tills jag var en kilometer in i skogen och hästen gjorde den där grejen med en trädgren...

En annan gång red jag en Quarterhäst på prärien i Nord Dakota, solnedgång och skrotade 40-50 tals bilar kantade ritten.
Avslappnande tur, men styrningen är knepig på dom där...
Hästen användes dock till barell-racing och dom släppte in mig på banan med den, hästen visste att den skulle vända runt tunnan, men det visste inte jag....

En tredje gång var på en Cowboy-ranch i norrbotten på en kickoff, mitt i vintern, vi red ut i skogen, knöt hästarna vid träd, åt chili tillverkad över eld och drack sprit som också var lokaltillverkad...
Den gången föll jag faktiskt inte av, trots att dom andra hade gått ihop och bett om en besvärlig häst åt mig.
Den som ville fick kliva upp extra tidigt och rida iväg till en av inspelningsplatserna för filmen Jägarna, jag var bakfull som en grävling men en timme frisk luft gjorde susen..

Jag tycker egentligen inte om hästar speciellt mycket, dom bits fram, sparkas bak och är obekväma på mitten...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag red lite då och då som barn, farsan var hästmänniska, men vi hade ingen själva då vi bodde i stan.
När dottern fick första ponnyn så skaffade vi en häst till mig o frun också, då reds det varje vecka. Väldigt bra motion och balansövning.
Nu har vi varit hästfria i några år och det är skönt. Även om bara en i familjen har häst så blir alla medberoende. Även om det inte rids så ska det motioneras och mockas och pillas och skos osv. Att ha ett annat liv går inte.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning