Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag red lite då och då som barn, farsan var hästmänniska, men vi hade ingen själva då vi bodde i stan.
När dottern fick första ponnyn så skaffade vi en häst till mig o frun också, då reds det varje vecka. Väldigt bra motion och balansövning.
Nu har vi varit hästfria i några år och det är skönt. Även om bara en i familjen har häst så blir alla medberoende. Även om det inte rids så ska det motioneras och mockas och pillas och skos osv. Att ha ett annat liv går inte.

Jo, byt ut hästen mot en motorcykel så ser du hur rimligt det är....

"Älskling kan du gå ut och rulla in motorcykeln i kväll, det blir kallt så lägg på det blåa täcket"
"Nej, jag kan inte följa med till Svärmor, jag måste stanna hemma och sköta om motorcykeln"
"Visst skulle det vara kul att åka utomlands men jag har ju motorcykel, det är inte lätt att hitta någon som man litar på att ta hand om motorcykeln"
"Du får sälja din häst, vi har inte råd med både häst och motorcykel, och min motorcykel är ju min bästa kompis"

För att inte tala om att dom står på tomgång hea tiden och drar bränsle och släpper ut avgaser även om man inte använder dom....

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Fråga - torkskåpet hemma sjunger på sista versen och ett nytt behöver inhandlas.
Smärtgränsen går väl vid ~7500 sisådär.
Frågan är VAD som ska väljas eller undvikas?
Känner att det är en värld jag har föga inblick i...
:rolleyes:

Någon som har bättre koll än jag?

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fråga - torkskåpet hemma sjunger på sista versen och ett nytt behöver inhandlas.
Frågan är VAD som ska väljer eller undvikas?

Spontant och av egen erfarenhet så skulle jag satsa på torktumlare (kanske redan finns) och en avfuktare till tvättstugan. Värmepumpstumlare om möjligt.

I mitt fall blev det mer energieffektivt och utrymmeseffektivt så.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spontant och av egen erfarenhet så skulle jag satsa på torktumlare (kanske redan finns) och en avfuktare till tvättstugan. Värmepumpstumlare om möjligt.

I mitt fall blev det mer energieffektivt och utrymmeseffektivt så.
Jag hör vad du säger!

Men i detta specifika fall så har regeringsmakten sagt att det kassa torkskåpet ska ersättas med ett nytt torkskåp.
Snell som jag är ( :rolleyes: ) så gör jag som jag är tillsagd (och slipper ha en helt onödig diskussion)

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag hör vad du säger!

Men i detta specifika fall så har regeringsmakten sagt att det kassa torkskåpet ska ersättas med ett nytt torkskåp.
Snell som jag är ( :rolleyes: ) så gör jag som jag är tillsagd (och slipper ha en helt onödig diskussion)
Synd. Särskilt med tanke på att de flesta skåp skickar dyra kWh rätt ut i atmosfären inte minst.

Med avfuktaren igång torkar nästan en maskin på den tid det tar att köra nästkommande. Går sen tumlaren samtidigt hjälper den till med ytterligare torr luft.

Försök resonera i termer om pang för peng och kanske möjlighet till väggfast torkställning från Elfa. Fast den ställningen kostade oss typ 3500 spänn men attans vad modulär den blev.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Håller med om avfuktare.
Vårt torkskåp dog för många år sedan och nu använder vi det som torklina med öppen dörr och vår Woods avfuktare funkar perfekt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Frågan är VAD som ska väljas eller undvikas?

:va

Bifogat

• IMG_20230308_131525_HDR.jpg
    IMG_20230308_131525_HDR.jpg
    3.6 MB · Visningar: 19

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Noterade på hushållets portabla ac att avfuktningsfunktion finns. Perfa! Då har man användning för den på kalla delen av året också.

Kondensen kan ju bara rinna ut på golvet och ner i golvbrunnen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har en sån här;
6032947.jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Håller med om avfuktare.
Vårt torkskåp dog för många år sedan och nu använder vi det som torklina med öppen dörr och vår Woods avfuktare funkar perfekt.
Och torkar med 150W istället för några tusen. Därtill slipper man att tvätten blir styv som kartong/kreppapper.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vad har vi blivit, sporthojare??
Torkställningar, va?!

Jag har denna. Skåpar lätt ut de ovan, utom i smidighet om den inte kan stå framme.

Vi har blivit äldre, breddat och fördjupat vår kompetensbas ofantligt och oväntat. Spretar åt alla möjliga olika håll. Se vilken veritabel bassäng att skopa kunskap ur vi har här. (Granne med dyngstacken av annat kollijox)

Själv skäms jag litet inför mig själv ibland över vilka frågor som engagerar mig.

Som låten av Mustasch
- I dont wanna be who I am. I wanna be who I imagine I am.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Föreslår jag det för den bättre hälften så är jag förmodligen förvisad till att sova i garaget på obestämd framtid!
:rofl
Faktum är att vår tvättstuga är så jävla liten så vintertid finns alltså ingen annan plats att hänga tvätten. Ska en torkställning vara framme så är det i vardagsrummet vilket inte är sådär supertrevligt att glo på...

Har hittat två kandidater:
samt

Nimo känns ju bra då det är sensorstyrt och således spar man väl in lite driftkostnaden de gånger skåpet är igång (i ärlighetens namn inte superofta); å andra sidan så känns 2 papp mindre för Electrolux-skåpet rätt skönt.
Är inte direkt bekant med någon av dessa märken gällande kvalité, driftsäkerhet etc

@blueridge - ur led är tiden!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vi har blivit äldre, breddat och fördjupat vår kompetensbas ofantligt och oväntat. Spretar åt alla möjliga olika håll. Se vilken veritabel bassäng att skopa kunskap ur vi har här. (Granne med dyngstacken av annat kollijox)

Själv skäms jag litet inför mig själv ibland över vilka frågor som engagerar mig.

Som låten av Mustasch
- I dont wanna be who I am. I wanna be who I imagine I am.
Tragiskt.
Skriver under...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Föreslår jag det för den bättre hälften så är jag förmodligen förvisad till att sova i garaget på obestämd framtid!
:rofl
Faktum är att vår tvättstuga är så jävla liten så vintertid finns alltså ingen annan plats att hänga tvätten. Ska en torkställning vara framme så är det i vardagsrummet vilket inte är sådär supertrevligt att glo på...

Jag hade samma problem ont om plats och exet hängde bara tvätten ute på sommaren, det var ingen ide att föreslå torkställningen ens på våren.

Jag hängde upp tvätten i -13 grader förra veckan och det har nog inte varit plusgrader en sekund sedan dess, nej allt är fortfarande inte 100% torr men dottern tog igår kväll in kläderna hon skulle ha idag på morgonen och den lilla fukten som var kvar torkade ju snabbt.
Hjälpte ju inte att det kommit runt 1dm snö heller.
Men våren kommer snabbt med värme och fortfarande torr luft.

Nästa gång jag behöver ny tvättmaskin blir det en med inbyggd torktumlare pga platsbristen. Då kan jag tumla sånt små plagg och hänga upp större och sånt man vill ha slätare.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA