Frågor man vågar ställa

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Fantastiskt att man kan få svar på allt här.

GuW du råkar inte veta vad dessa kallas så det går att försöka finna nya.

Antar att man får pipa dom som en vanlig säkring med multimetern.
Pip= hel. Tyst= kaputt.
Googla bara på t500ma250v så finner du.

Yes bara att ringa med multimetern.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fantastiskt att man kan få svar på allt här.

GuW du råkar inte veta vad dessa kallas så det går att försöka finna nya.

Antar att man får pipa dom som en vanlig säkring med multimetern.
Pip= hel. Tyst= kaputt.

Radiellsäkring på Elfa, miniatyrsäkring i dagligt tal

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Vart kan man köpa ”blykryss” till batteripoler?
Den koreanska bilens polsko är ju böjd plåt med en snedställd skruv som drar ihop plåten, men inte tillräckligt numera. Så om jag fyller på med nån/några millimeter bly runtom så borde den klämma åt så ini helvete.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
I mitt flöde dök det för några dagar sedan upp en bild på en motor som jag först inte fattade hur den såg ut, är nog fortfarande tveksam till hur det skulle fungera. Hur som hade jag inte tid just då och sedan började jag googla men har inte hittat något. Rackarns många cylindrar/kolvar, lite omvänt mot en stjärnmotor. Minnet säger tre axlar ut, utformat som en triangel. Mellan axlarna motstående kolvar. Kunde utveckla ca 2000 hp. Tror att den var vanlig på lok.
Någon som vet vad det är?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
I mitt flöde dök det för några dagar sedan upp en bild på en motor som jag först inte fattade hur den såg ut, är nog fortfarande tveksam till hur det skulle fungera. Hur som hade jag inte tid just då och sedan började jag googla men har inte hittat något. Rackarns många cylindrar/kolvar, lite omvänt mot en stjärnmotor. Minnet säger tre axlar ut, utformat som en triangel. Mellan axlarna motstående kolvar. Kunde utveckla ca 2000 hp. Tror att den var vanlig på lok.
Någon som vet vad det är?
Det var nog den här du såg: https://oldmachinepress.com/2019/09/05/napier-deltic-opposed-piston-diesel-engine/

Tvåtakt med motstående kolvar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På beskrivningen låter det onekligen som en Napier Deltic

Amerikanska försvaret har väl beställt en modern "opposed piston engine" till sina moderna fordon också.

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Var på Domus för att köpa mozzarellasticks för att bränna med aifrajjern.. vicKtigt att känna till hela storyn tänker jag.

-Är du medlem?
-Nej.
-Ok, vi har en kampanj just nu där medlemskapet är gratis.
- ?
-I vanliga fall kostar det 100kr.

Kände mig utsatt för lurendrejeri, blev jag?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det sitter väll i senturion vagnen o motorn med dubbla vevaxlar är väll en RR

Jag tänkte på Cummins ACE, Centurion hade väl en RR V12'a, några byggdes väl om med Continetal Dieslar dessutom?

Achates är väl dom som utvecklar opposed piston mest just nu, men det är ju en gammal teknik egentligen så många har pysslat med det genom åren.

Tyskarna hade en opposed piston som flygmotor

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vad skulle du svara här...och med vilken motivering?

View attachment 482579
Är det den sista meningen som är avsedd att vara en frågafast det saknas ett frågetecken?
"The locker door can only be closed after the chipcoin has benn held against the handle."

Svaret ska väl iaf vara "true" även om frågan är knepigt ställd. Stänga luckan kan man väl göra utan chipcoin men för att låsa måste man sätta chipcoinet mot handtaget och det är väl det frågan avser tänker jag.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är det den sista meningen som är avsedd att vara en frågafast det saknas ett frågetecken?
"The locker door can only be closed after the chipcoin has benn held against the handle."

Svaret ska väl iaf vara "true" även om frågan är knepigt ställd. Stänga luckan kan man väl göra utan chipcoin men för att låsa måste man sätta chipcoinet mot handtaget och det är väl det frågan avser tänker jag.
- Ja, knepigt ställd, men det står ju inledningsvis i översta raden- "In order to lock the locker, close the locker door AND hold the chip..."

Det säger väl att dörren kan stängas utan taggen? Står först "CLOSE the locker door.."
Låsas kan den inte utan tagg, men stängas går väl då?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
- Ja, knepigt ställd, men det står ju inledningsvis i översta raden- "In order to lock the locker, close the locker door AND hold the chip..."

Det säger väl att dörren kan stängas utan taggen? Står först "CLOSE the locker door.."
Låsas kan den inte utan tagg, men stängas går väl då?
Ja dörren kan stängas utan tagg. Det står ju så också precis som du citerar. Stäng dörren - manuellt - FÖRST, håll SEN taggen emot för att låsa.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja dörren kan stängas utan tagg. Det står ju så också precis som du citerar. Stäng dörren - manuellt - FÖRST, håll SEN taggen emot för att låsa.
- Och ändå är svaret "True", alltså att dörren bara kan stängas om taggen hålls mot handtaget.

Jag blir knäpp på sådana frågeformuleringar :(

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag har en varvräknare till utombordare/alla bensin motorer.?

Det finns 1 knapp ?man trycker på så blinkar displayen. ?Sedan trycker man på samma knapp o då börjar antalet poler 0-250 ich att snurra. Det gör inte det?.

Så jag köpte en lika dan till? den gör samma sak, den gör ingenting den heller ?.

Jamen envis som jag då är så köper jag naturligtvis en 3dje varvräknare pga att den har rätt i byggnads mått o montering storlek, tror ni den jäveln är annorlunda? nä även den är transrpmvillvaranågotannat?

Tar med dessa upp till båt butiken som säljer o monterar liknande rpm mätare kille i butiken står o fipplar, ropar på verkstads killarna som säger den är enkel att ställa in. 20 minuter senare står 4 vuxna män och tittar på varvräknare som ligger o lyser med sin frånvarande inställning?

Konstaterar att biltema rpm mätare är samma typ men fel storlek så jag åker dit o ber dom visa hur man ändar antalet poler??? 30 minuter senare o 6 st rpm mätare testade konstaterar killarna på Biltema det går ej ändra antalet poler på deras heller ????

Så nu till frågan, jag har en i kartong vem tar utmaningen att ställa in rpm räknaren till 6 poler den står på 20 poler original. Jag skickar varsomhelst i Sverige med retur sedel med skickad.
??
Bli den som löser det som säkert mer än 20 män o kvinnor gått bet på, bli DEN som nästan är sänd av rpm mästarnas gud. ??

Screenshot_20230409_074537.jpgScreenshot_20230409_073903_com.ebay.mobile.jpg

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tittar på detta klipp. Ca 51:20 drar förhörsledaren en lögn gentemot personen som förhörs.
Tidsstämplat.

I Sverige verkar det inte vara tillåtet.

Tycker ni att det är ok att polisen ljuger/ska tillåtas ljuga i förhör(i syfte att få fram sanningen)?

Edit, poliserna hittar på andra små lögner fram till ca 55:00.
Nu är alla oskyldiga tills motsatsen bevisats, någonstans kan jag tycka tt de pressar grabben lite väl hårt på något sätt iom att de de facto inte vet att han är skyldig i detta läge.
Hade man varit oskyldig och fått detta kastat sådär i ansiktet så hade man inte varit speciellt glad.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad som är bäst där för att få fram sanningen är ju inte helt självklart.
En brottsling i ett land där polisen har rätt att ljuga vet ju vanligtvis om det och är rimligen mer benägen och tro att polisen ljuger mest hela tiden. Varvid det mest rationella är att brottslingen håller tyst oavsett vad polisen säger.

Och omvänt när brottslingen vet att polisen inte får ljuga så kan han ju vara mer benägen att fylla i sin version ifall polisen visar sig ha en annan version av sanningen.

Om jag kände mig säker på att det skulle vara gynnsamt så visst, då tycker jag att det ska vara tillåtet för polisen att ljuga.

Nu vet jag ju att även de svenska poliserna kan ljuga när det behagar dom så i praktiken är skillnaden kanske mindre än man tror.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har en varvräknare till utombordare/alla bensin motorer.?

Det finns 1 knapp ?man trycker på så blinkar displayen. ?Sedan trycker man på samma knapp o då börjar antalet poler 0-250 ich att snurra. Det gör inte det?.

Så jag köpte en lika dan till? den gör samma sak, den gör ingenting den heller ?.

Jamen envis som jag då är så köper jag naturligtvis en 3dje varvräknare pga att den har rätt i byggnads mått o montering storlek, tror ni den jäveln är annorlunda? nä även den är transrpmvillvaranågotannat?

Tar med dessa upp till båt butiken som säljer o monterar liknande rpm mätare kille i butiken står o fipplar, ropar på verkstads killarna som säger den är enkel att ställa in. 20 minuter senare står 4 vuxna män och tittar på varvräknare som ligger o lyser med sin frånvarande inställning?

Konstaterar att biltema rpm mätare är samma typ men fel storlek så jag åker dit o ber dom visa hur man ändar antalet poler??? 30 minuter senare o 6 st rpm mätare testade konstaterar killarna på Biltema det går ej ändra antalet poler på deras heller ????

Så nu till frågan, jag har en i kartong vem tar utmaningen att ställa in rpm räknaren till 6 poler den står på 20 poler original. Jag skickar varsomhelst i Sverige med retur sedel med skickad.
??
Bli den som löser det som säkert mer än 20 män o kvinnor gått bet på, bli DEN som nästan är sänd av rpm mästarnas gud. ??

Jag har råkat ut för nåt liknande på flera blåtandsprylar (som förmodlig har samma billiga chip i sig allihopa)
I instruktionerna står det att man ska hålla inne knappen i 20 sekunder för att hamna i "pair mode)
I själva verket ska man hålla inne knappen i kanske fem sekunder, håller man in den lägre så funkar det inte.

Dåliga instruktioner är vanliga på elektronik, då dom som konstruerar den inte är intresserade av att dokumentera, och dom som dokumenterar inte kan något om elektronik.

Så prova att hålla in knappen lite olika länge, prova att vänta olika länge mellan första och andra knapptrycket osv...

Prova även att trycka bara en gång och hålla inne knappen

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...