Frågor man vågar ställa

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har råkat ut för nåt liknande på flera blåtandsprylar (som förmodlig har samma billiga chip i sig allihopa)
I instruktionerna står det att man ska hålla inne knappen i 20 sekunder för att hamna i "pair mode)
I själva verket ska man hålla inne knappen i kanske fem sekunder, håller man in den lägre så funkar det inte.

Dåliga instruktioner är vanliga på elektronik, då dom som konstruerar den inte är intresserade av att dokumentera, och dom som dokumenterar inte kan något om elektronik.

Så prova att hålla in knappen lite olika länge, prova att vänta olika länge mellan första och andra knapptrycket osv...

Prova även att trycka bara en gång och hålla inne knappen
Tro mej att det mesta är testat av ett större antal pers?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kapselmaskiner för kaffe. Vad ska man välja/finns det olika system? Dottern vill ha en enkel maskin med billiga kapslar. Vad väljer man då?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Letar trampcykel åt Junior. Han far som ett skott på balanscykeln så det är dags att byta upp sig.

Funderar lite på storlekar, men ett exempel som jag tittar på hos en tillverkare har åldersrekommendation på finska hemsidan från 0år >, Svenska hemsidan från 4år>. Samma produkt ean / artikelnummer.

Min fråga är då egentligen, wtf? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Letar trampcykel åt Junior. Han far som ett skott på balanscykeln så det är dags att byta upp sig.

Funderar lite på storlekar, men ett exempel som jag tittar på hos en tillverkare har åldersrekommendation på finska hemsidan från 0år >, Svenska hemsidan från 4år>. Samma produkt ean / artikelnummer.

Min fråga är då egentligen, wtf? :va

Så stora hjul som möjligt utifrån ram/sitthöjd.

Generellt råd. Dvs strunta i kinaskräpet, leta hellre i beghallen - äldre barncyklar tex från 1970-talet är lättare att lära sig cykla på, håller högre kvalitet och är billigare.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Letar trampcykel åt Junior. Han far som ett skott på balanscykeln så det är dags att byta upp sig.

Funderar lite på storlekar, men ett exempel som jag tittar på hos en tillverkare har åldersrekommendation på finska hemsidan från 0år >, Svenska hemsidan från 4år>. Samma produkt ean / artikelnummer.

Min fråga är då egentligen, wtf? :va
Det svenska sättet att tänka, det Kan vara farligt..
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, min fråga var ju varför åldersrekomendationen var så åt skogen olika, inte egentligen vilken cykel som skulle inhandlas.

Eftersom gänget ändå snöat in på den diskussionen så blev det iaf en 16" Cresent Gorm. Tänker mig att den lär vara ett par år åt grabben till han växer ur den.
gornblue_2.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad heter en sån hära?
sketch-1681140537328.png

Det är alltså en skruv med en "hylsa"/hals/krage på för att surra saker.
Verkar vanliga på gamla honda, blackbird på bilden, men även vfr/fireblade.

Det går ju att beställa från Honda om man vill betala 100kr stycket, men det borde gå att få en sats för det tycker jag, hade även varit trevligt att hitta i andra dimensioner.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
B
Vad heter en sån hära?
View attachment 482870

Det är alltså en skruv med en "hylsa"/hals/krage på för att surra saker.
Verkar vanliga på gamla honda, blackbird på bilden, men även vfr/fireblade.

Det går ju att beställa från Honda om man vill betala 100kr stycket, men det borde gå att få en sats för det tycker jag, hade även varit trevligt att hitta i andra dimensioner.
Strap pin elle nåt
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
B

Strap pin elle nåt
Strap pin / strap screw verkar gå att googla på, men det är mest till gitarrer och trägänga. Verkar som att Honda kanske har bäst grej per pris så här långt.
Mysko.

Fungerar ju så länge det är M8 man har behov av. Iofs kan man laga i värsta fall.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Vad heter en sån hära?
View attachment 482870

Det är alltså en skruv med en "hylsa"/hals/krage på för att surra saker.
Verkar vanliga på gamla honda, blackbird på bilden, men även vfr/fireblade.

Det går ju att beställa från Honda om man vill betala 100kr stycket, men det borde gå att få en sats för det tycker jag, hade även varit trevligt att hitta i andra dimensioner.
Frankenstein bolt
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Strap pin / strap screw verkar gå att googla på, men det är mest till gitarrer och trägänga. Verkar som att Honda kanske har bäst grej per pris så här långt.
Mysko.

Fungerar ju så länge det är M8 man har behov av. Iofs kan man laga i värsta fall.
Det är nog vad det kostar - specialskruv som reservdel brukar kosta en hel del. Alternativet - en lång M8 insex/rostfri (Biltema) 2 stora planbrickor/rostfritt (Biltema), rörstump(rostfritt) - trä på planbricka - rör - planbricka o skruva dit. Kanske halva priset totalt om du kan hitta de rostfria rörbitarna billigt, men inte lika snyggt.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är nog vad det kostar - specialskruv som reservdel brukar kosta en hel del. Alternativet - en lång M8 insex/rostfri (Biltema) 2 stora planbrickor/rostfritt (Biltema), rörstump(rostfritt) - trä på planbricka - rör - planbricka o skruva dit. Kanske halva priset totalt om du kan hitta de rostfria rörbitarna billigt, men inte lika snyggt.
Såna här borde väl kunna funka med försänkt skruv. Betydligt billigare i alla fall.

 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är nog vad det kostar - specialskruv som reservdel brukar kosta en hel del. Alternativet - en lång M8 insex/rostfri (Biltema) 2 stora planbrickor/rostfritt (Biltema), rörstump(rostfritt) - trä på planbricka - rör - planbricka o skruva dit. Kanske halva priset totalt om du kan hitta de rostfria rörbitarna billigt, men inte lika snyggt.
Precis - just därför hade det varit trevligt att köpa en påse från någon som handlar på bulk.
Men det verkar inte vara användt lika brett som jag hoppats.

Egentligen är inte priset en stor sak - även om det är lite dyrt - man använder inte så många i stöten att man lider av det.

Men man blir ju lite begränsad i dimensioner etc.

Finns lite lösningar på hur man kan bygga sig runt det - norska knoppar - eller depåstödsbobiner med lämplig skruv funkar för stora dimensioner axelskruv + bricka är antagligen enklast.
Om man inte vill ta med sig en kass öl till kompisen och laga egna i svarven då.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top