Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I allmänhet lite tveksam till ordningsvakters lämplighet övergripande.
Vi pratar en tremånaders utbildning och 30 tim maktmedelsutbildning,sen får du lalla runt bland folk med batong och pepparsprej.

Polisen tillika i Finland två år och ut i samhället med pistol. (+1 år betald "arbetspraktik")

Alternativt så kan man lägga 6,5år på en merkantil utbildning och sedan så är man betrodd med Microsoft Excel.....

Polisen i USA har I vissa delstater 12 veckors utbildning
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Få bort blått bläck från svart konstläder/vinyl eller vad det nu är i bil nowwadajjs.. bräjjkkkliin o stålborste?

Bläcket försvinner nog, men det gör det ju med vinkelslipen också.

Har du tur funkar det med typ matolja, men prova på ett osynligt ställe först.

Annars Vademecum munskölj (samma sak där, prova på ett osunligt ställe först) brukade användas på sjukhus för att ta bort tush/bläck märkningar från saker som personalen ville låna hem.

Och vad du än använder, tvätta bort det så fort du kan.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ska testa wipes :tummenupp

Inge gnäll men kom hem till nytt äventyr idag efter tolvoenhalvtimmes arbetsdag så man var ju i form.

Kula.

20230421-193158.jpg


Naturligtvis längst bord från luckan in till kry.. krålgrunden. Vad får det att hoppa isär? Båda rören sitter bra, ena nedgrävt och det andra upphängt med bra instick/inskjut/överlapp i varann eller vad man säger. Stora avloppet som det leder till sitter som berget. Fick ta i ganska duktigt för att få isär så pass att jag kunde montera ihop det igen. Tror inget annat än att jag behöver ny skarvböjvinkel + sanering men sålänge ni vet..

20230421-185311.jpg


Blir ingen Svanströmsare av mig tvi f-n. Behöver helst inte bli en årlig tradition av denna anledning iaf, därav frågan :)

20230421-192340.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ska testa wipes :tummenupp

Inge gnäll men kom hem till nytt äventyr idag efter tolvoenhalvtimmes arbetsdag så man var ju i form.

Kula.

20230421-193158.jpg


Naturligtvis längst bord från luckan in till kry.. krålgrunden. Vad får det att hoppa isär? Båda rören sitter bra, ena nedgrävt och det andra upphängt med bra instick/inskjut/överlapp i varann eller vad man säger. Stora avloppet som det leder till sitter som berget. Fick ta i ganska duktigt för att få isär så pass att jag kunde montera ihop det igen. Tror inget annat än att jag behöver ny skarvböjvinkel + sanering men sålänge ni vet..

20230421-185311.jpg


Blir ingen Svanströmsare av mig tvi f-n. Behöver helst inte bli en årlig tradition av denna anledning iaf, därav frågan :)

20230421-192340.jpg
Känns som att det är väääääldigt långt mellan hängena, när vi hänger upp avlopp under plattor som ej går att komma åt är det ett hänge varje 0,5 meter på grå plaströr., som jag fattat på vs killar är dom grå rören så känsliga för varmt vatten att dessa blir sladdriga och kan hoppa isär.

Sedan har du väll genast o böjer rören så dom når varandra det ser så ut o då strävar dom ju att återgå till rakt ursprung.

2 slang klämmor på varje sida skarven o ett hålband på utsidan kröken mellan slangklämmorna?

Fulmeck gillar vi ju på sporthoj/cykel

Dom grå rören är överlägset vanligast anledning till vattenskador idag i nybyggda hus pga att dom hoppar isär inne i väggar.

Orange eller svarta 2 skikts är bättre, fråga inte mej varför, dom är betydligt dyrare dock kanske därför dom är formstabilare,
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kung! Ja det var ju allt annat än sladdrigt såhär en kväll på våren så inte min första tanke :) Tack för input, då kan vi göra bättre.. rörisen som gjorde det här var tjock.

Nu ska jag bara hitta någon billig pump så jag själv slipper simma i det där.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kung! Ja det var ju allt annat än sladdrigt såhär en kväll på våren så inte min första tanke :) Tack för input, då kan vi göra bättre.. rörisen som gjorde det här var tjock.

Nu ska jag bara hitta någon billig pump så jag själv slipper simma i det där.
.

Hyr en på en uthyrning firma det är billigare än att köpa o slänga.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo fast ingen större investering och kommer till användning både i stall & tvättstugan vid skyfall eller så =)

Men det är inte akut, hade sjunkit undan 5cm efter natten så det beror hur det ser ut under ytan. Vi bor på ett berg så det visar sig om detta är ett badkar i sten eller ej.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad får det att hoppa isär? Båda rören sitter bra, ena nedgrävt och det andra upphängt med bra instick/inskjut/överlapp i varann eller vad man säger. Stora avloppet som det leder till sitter som berget. Fick ta i ganska duktigt för att få isär så pass att jag kunde montera ihop det igen. Tror inget annat än att jag behöver ny skarvböjvinkel + sanering men sålänge ni vet..
Gissningsvis låg temperatur. Då blir plaströren kortare och dras isär.
Längdutvidgningen = L x T x 0,15 eller Förkortning
L = Rörets längd i meter
Delta T = Temperaturdifferens mellan rör och vatten
0,15 = längdutvidgningskoefficient mm/m°C

Exempel 8 meter rör, +20C till -20C => T=40
8 x 40 x 0,15 = 48 mm så mycket kortare blir röret en kall vinternatt i krypgrunden

För att slippa sånt här, isolera rören+värmetråd eller montera in en expansionslyra.

Sånt här händer när "Båda rören sitter bra"
Det är alltså bättre med lite flexibilitet i båda ändar, då slipper man kanske göra expansionslyra.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känns som att det är väääääldigt långt mellan hängena, när vi hänger upp avlopp under plattor som ej går att komma åt är det ett hänge varje 0,5 meter på grå plaströr., som jag fattat på vs killar är dom grå rören så känsliga för varmt vatten att dessa blir sladdriga och kan hoppa isär.
....
Orange eller svarta 2 skikts är bättre, fråga inte mej varför, dom är betydligt dyrare dock kanske därför dom är formstabilare,
Kan vara att dom rören är av glasfiberarmerad polyester. Då ändras formeln från
Temperaturdeformation (mm) = Längd (m) * T (grader C) * 0,15 för PVC till
Temperaturdeformation (mm) = Längd (m) * T (grader C) * 0,022
för glasfiberarmerad polyester

Anm.: En koll i Per Gunnar Burström's bok "Byggnadsmaterial" kapitel 8 ger att för PVC (ej mjukgjord) så kan variationen i längdutvidgningskoefficient vara från 0,05 till 0,18 för PVC (ej mjukgjord #) och för Glasfiberarmerad polyester från 0,015 till 0,03
Som jämförelse för rostfria stålrör är längdutvidgningskoefficienten 0,017 i formeln ovan.
Jag vet en större byggnad i Malmö där man efter några år med återkommande läckor gav upp plaströren och bytte alla plaströren i taket i parkeringsgaraget under huset till rostfria stålrör med på plats svetsade skarvar.

# För mjukgjord PVC längdutvidgningskoefficient från 0,07 till 0,25
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top