Frågor man vågar ställa

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En hypotes som behöver utredas.

Alla vet att en macka med smör alltid landar med smöret mot golvet,, detta är lika säkert som att jorden roterar.

Alla vet att en katt alltid landar på fötterna även om man släpper katten ca 10cm från golvet detta är ytterligare en 100% säker sak pgakatten fysiologi.

Om man då tar en 4 kg tung katt o breder smör på en 4 kg tung macka.

Tejpar eller strippar fast limpan på kattens rygg o släpper katten från säg bordshöjd. I sidoläge.

Kommer då katten eller den snörade mackan slå i golvet?

Eller kommer katten försök att vända sig tas ut av mackan smör o paketet står sill i luften o bara rotera, typ upphäver gravitationen.

Kan inte sova förens jag vet?

Där har du ditt svar, godnatt :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nån som har astma och kan svara?

Ger katten astma-medicin. Samma ampuller som för människor (man sätter in den i en 'mask' som katt andas genom). Men hur vet man om den är slut, kommer det finnas drivgas efter att medicinen har tagit slut eller räcker det att vänta tills det inte kommer pysljud när man trycker på knappen? En människa kan ju känna "smaken", men kattstackarn har ju ingen aning och är bara med för att den vet att det blir mat efteråt.

Ja, jag borde ha frågat veterinären men jag missade den detaljen och hittar inget i beskrivningen för masken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nån som har astma och kan svara?

Ger katten astma-medicin. Samma ampuller som för människor (man sätter in den i en 'mask' som katt andas genom). Men hur vet man om den är slut, kommer det finnas drivgas efter att medicinen har tagit slut eller räcker det att vänta tills det inte kommer pysljud när man trycker på knappen? En människa kan ju känna "smaken", men kattstackarn har ju ingen aning och är bara med för att den vet att det blir mat efteråt.

Ja, jag borde ha frågat veterinären men jag missade den detaljen och hittar inget i beskrivningen för masken.

Lukta i masken själv?

Jag har ingen aning faktiskt, jag visste inte ens att katter fick astma och att man gav dom livslång behandling för det.

Jag är själv djurvän och har haft djur hela mitt liv, men jag skulle nog välja att ge en spruta som livslång behandling till en katt
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Lukta i masken själv?

Jag har ingen aning faktiskt, jag visste inte ens att katter fick astma och att man gav dom livslång behandling för det.

Jag är själv djurvän och har haft djur hela mitt liv, men jag skulle nog välja att ge en spruta som livslång behandling till en katt
Tja, frågan är vad det ska lukta. Men visst, det är inte giftigt så det skulle jag kunna göra, får testa med en ny typ och se om jag känner skillnad, var mest om någon visste.

Är inte mycket för att hålla liv i ett djur i onödan, men att under pollensäsong då och då få den att andas i en mask nån gång är inte överdrivet jobbigt varken för mig eller katten. Tidåtgång när det behövs är kanske tjugo sekunder (pys - räkna till sex andetag). Många låter bara katten hosta, men då blir det värre med åren tills det blir så jävligt att man får avliva. Lägger definitivt mindre jobb än folk som borstar sina långhåriga katter, Säkert mindre irriterande för katten.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nån som har astma och kan svara?

Ger katten astma-medicin. Samma ampuller som för människor (man sätter in den i en 'mask' som katt andas genom). Men hur vet man om den är slut, kommer det finnas drivgas efter att medicinen har tagit slut eller räcker det att vänta tills det inte kommer pysljud när man trycker på knappen? En människa kan ju känna "smaken", men kattstackarn har ju ingen aning och är bara med för att den vet att det blir mat efteråt.

Ja, jag borde ha frågat veterinären men jag missade den detaljen och hittar inget i beskrivningen för masken.
Kolla vetfass https://www.fass.se/LIF/startpage?userType=1 ibland finns förvånande mycket info där.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En hypotes som behöver utredas.

Alla vet att en macka med smör alltid landar med smöret mot golvet,, detta är lika säkert som att jorden roterar.

Alla vet att en katt alltid landar på fötterna även om man släpper katten ca 10cm från golvet detta är ytterligare en 100% säker sak pgakatten fysiologi.

Om man då tar en 4 kg tung katt o breder smör på en 4 kg tung macka.

Tejpar eller strippar fast limpan på kattens rygg o släpper katten från säg bordshöjd. I sidoläge.

Kommer då katten eller den snörade mackan slå i golvet?

Eller kommer katten försök att vända sig tas ut av mackan smör o paketet står sill i luften o bara rotera, typ upphäver gravitationen.

Kan inte sova förens jag vet?
Detta gäller förvisso en katt med en pizzavikt på ca 20 Kg (!).

ga230504.gif
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En hypotes som behöver utredas.

Alla vet att en macka med smör alltid landar med smöret mot golvet,, detta är lika säkert som att jorden roterar.

Alla vet att en katt alltid landar på fötterna även om man släpper katten ca 10cm från golvet detta är ytterligare en 100% säker sak pgakatten fysiologi.

Om man då tar en 4 kg tung katt o breder smör på en 4 kg tung macka.

Tejpar eller strippar fast limpan på kattens rygg o släpper katten från säg bordshöjd. I sidoläge.

Kommer då katten eller den snörade mackan slå i golvet?

Eller kommer katten försök att vända sig tas ut av mackan smör o paketet står sill i luften o bara rotera, typ upphäver gravitationen.

Kan inte sova förens jag vet?
Den där regeln om att en macka alltid landar med smöret nedåt.
Jag tror inte det finns några försök på 4 kg's mackor som bekräftar regeln.
Så du får börja med att testa med 4 kg's mackor !
Ett knep för att garantera att mackan alltid ska landa med smöret nedåt är att bre båda sidorna ! Simsalabin var det löst !
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
I bilar med helt digital visning av hastighet som man skiftar från km/tim till mph, hänger trippmätarna och total körsträcka med då?
T ex om man åker över Engelska kanalen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I bilar med helt digital visning av hastighet som man skiftar från km/tim till mph, hänger trippmätarna och total körsträcka med då?
T ex om man åker över Engelska kanalen.

Ingen aning, men allt annat vore ju fullständigt korkat.
Hastighetsmätaren/vägmätaren vet ju fortfarande antalet pulser den har räknat och sen byter du ju bara omräkningsfaktor från (exempel tagna ur luften) 2.75 för kilometer och 2.5 för miles.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
I bilar med helt digital visning av hastighet som man skiftar från km/tim till mph, hänger trippmätarna och total körsträcka med då?
T ex om man åker över Engelska kanalen.
Om du har en Ford Aerostar från runt -88: Ja.
Övriga bilar: ingen aning.

Tillägg om du har en Aerostar -88: Beklagar. Hoppas dina övriga livsval är bättre.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om du har en Ford Aerostar från runt -88: Ja.
Övriga bilar: ingen aning.

Tillägg om du har en Aerostar -88: Beklagar. Hoppas dina övriga livsval är bättre.
Jag frågar åt en kompis. Han sa/tror att total körsträcka inte ändras.
Jag sa/tror att de ändras.
Min Passat från -00 behöver inte kunna sånt för jag kan inte köra vänstertrafik. :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte din Passat heller, lysena pekar åt fel håll ;)

..men det är säkert tillåtet tillfälligt precis som avsaknaden av milesgradering.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Inte din Passat heller, lysena pekar åt fel håll ;)

..men det är säkert tillåtet tillfälligt precis som avsaknaden av milesgradering.
Lysena tejpar man över, det är sedan gammalt. Vår gamla Amazonkombi hade sådana silverfärgade klibbor efter hemkomsten från lite touring utomlands, före högertrafikomläggningen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför flyter naturliga stenar upp i gräsmattan, på vägen, etc och fastnar i klippknivar, slår hål i oljetråg etc, medan varenda en kantsten man sätter som skall vara kvar sjunker bort (typ 20-30cm) på ett år eller två?

:va
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Varför flyter naturliga stenar upp i gräsmattan, på vägen, etc och fastnar i klippknivar, slår hål i oljetråg etc, medan varenda en kantsten man sätter som skall vara kvar sjunker bort (typ 20-30cm) på ett år eller två?

:va
Murpys lag styr även detta fenomen..
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top