Frågor man vågar ställa

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Mitt elpris-avtal löper ut om en månad efter ha kört bundet i 3 år och därmed sluppit huvudvärken med kWh uppemot 10 kr/kWh.
Min fråga är hur man ska tänka och framför allt - vad man ska välja?
Att välja fast pris känns som kula i huvudet, att välja rörligt pris med bindningstid på 6-12 mån känns kanske som det bästa valet vilket i mitt fall betyder pris på under 1 kr/kWh i skrivande stund (enligt elskling.nu).

Men ska man lägga fokus på att välja en aktör med så lite rörliga parametrar (en del har faktorer som "volympåslag" andra inte; en del har "inköpspåslag" medan andra inte har det etc) - det är en veritabel djungel att sätta sig in i det!

Någon annan än jag måste ha gjort denna resan och kanske kan bidra med lite input?
:Bugar
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur mycket el förbrukar du varje år?
Jag har kört rörligt i många år känns inte så bra att binda upp sig nu.
Tänkte att ta tag i det och kanske montera solpaneler och hitta något bra avtal. Men då kanske det vore lika bra att byta taket innan. Känner jag mig själv rätt så lägger jag nog pengarna på en ny båge istället......

Men att vi skulle kunna få billig el i framtiden tror jag inte. Tyvärr får vi nog vänja oss vi dyr energi
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Mitt elpris-avtal löper ut om en månad efter ha kört bundet i 3 år och därmed sluppit huvudvärken med kWh uppemot 10 kr/kWh.
Min fråga är hur man ska tänka och framför allt - vad man ska välja?
Att välja fast pris känns som kula i huvudet, att välja rörligt pris med bindningstid på 6-12 mån känns kanske som det bästa valet vilket i mitt fall betyder pris på under 1 kr/kWh i skrivande stund (enligt elskling.nu).

Men ska man lägga fokus på att välja en aktör med så lite rörliga parametrar (en del har faktorer som "volympåslag" andra inte; en del har "inköpspåslag" medan andra inte har det etc) - det är en veritabel djungel att sätta sig in i det!

Någon annan än jag måste ha gjort denna resan och kanske kan bidra med lite input?
:Bugar
KAN du påverka när på dygnet du förbrukar el? Om ja => spotpris. Har man elbil är det en nobrainer att ladda den när det är billigast, oftast på natten, och har man en panna/pump som på något sätt kan styras kan man värma varmvatten på natten och reglera önskad temp de allra dyraste timmarna, så länge det inte är för lång tid i stöten, även boosta värmen i huset timmen innan det blir dyrare kan fungera. Men ha inte allt för stora förhoppningar på vad du ska spara, i mitt fall är det nog några hundralappar i månaden även om många bäckar små. Har man kamin kan man helt stänga av värmen under dyrtimmar och elda just då. Om man pallar.

Annars skulle jag köra rörligt. I längden kommer du alltid få betala mer med fastpris då det i praktiken är en försäkring, även om det såklart tillfälligt kan vara en vinstlott som några månader förra året. Det blev inga 10kr/kWh i höstas/vintras eller ens nära det mer än enstaka timmar i söder i Augusti och December, men ett rörligt är månadsmedel. Nu stänger förvisso Tyskland sina sista reaktorer (pappskallar!) men vi nådde nog en nivå av elpriser där det faktiskt fick effekt, att folk drog ner sin förbrukning. De flesta som fortfarande hade direktverkande el i sitt åretruntboende har nog lagt en beställning på annan värmekälla nu, och företagen som levererar solpaneler är väl fulltecknade för året ut. Inte mycket på totalen men det är marginalen som står för överlast och prisstegring.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vi valde Tibber när vårt bundna gick ut i höstas.
Vi håller ett öga på priserna och anpassar tvätt, disk, billaddning o sånt.
Vår elräkning är inte nämnvärt högre nu än då vi hade fastpris på 56 öre.
Och då står ändå spa och andra saker och puttrar.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
KAN du påverka när på dygnet du förbrukar el? Om ja => spotpris. Har man elbil är det en nobrainer att ladda den när det är billigast, oftast på natten, och har man en panna/pump som på något sätt kan styras kan man värma varmvatten på natten och reglera önskad temp de allra dyraste timmarna, så länge det inte är för lång tid i stöten, även boosta värmen i huset timmen innan det blir dyrare kan fungera. Men ha inte allt för stora förhoppningar på vad du ska spara, i mitt fall är det nog några hundralappar i månaden även om många bäckar små. Har man kamin kan man helt stänga av värmen under dyrtimmar och elda just då. Om man pallar.

Annars skulle jag köra rörligt. I längden kommer du alltid få betala mer med fastpris då det i praktiken är en försäkring, även om det såklart tillfälligt kan vara en vinstlott som några månader förra året. Det blev inga 10kr/kWh i höstas/vintras eller ens nära det mer än enstaka timmar i söder i Augusti och December, men ett rörligt är månadsmedel. Nu stänger förvisso Tyskland sina sista reaktorer (pappskallar!) men vi nådde nog en nivå av elpriser där det faktiskt fick effekt, att folk drog ner sin förbrukning. De flesta som fortfarande hade direktverkande el i sitt åretruntboende har nog lagt en beställning på annan värmekälla nu, och företagen som levererar solpaneler är väl fulltecknade för året ut. Inte mycket på totalen men det är marginalen som står för överlast och prisstegring.
Spotpris känns som något jag absolut inte kommer palla med och som du själv är inne på att köra fastpris nu är inget alternativ.
Kvar finns då bara rörligt som du kan binda dig på mellan 6-12 månader och kan då få ett rätt OK pris.
Men jag ser ju bara priset jag får första månaden och sitter jag då i ett kasst avtal i 12 månader så är det klart mindre kul.
Har tagit lite skärmdumpar som det ser ut för mig boendes i villa i elområde 4 med en årsförbrukning på ~15000 kWh/år.
aa.PNG
bb.PNG
cc.PNG
Det som blir så jävla rörigt tycker jag är att alla kör olika vad gäller rörliga delar/faktorer som påverkar priser (förutom det självklara som är spotpriset förstås), olika fasta avgifter, olika summor på påslag etc.
Är fan inte lätt att välja vilken aktör man ska ha...
:unsure: :va
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Vi kör med Tibber och visst har vi snålat lite extra i vinter (vårt fasta avtal gick ut sista oktober i höstas), och vi har klarat oss rätt bra när det gäller elpriser ändå, trots att vi inte har några optimala möjligheter att styra värme eller varmvatten till billiga timmar så vi har direktel, och luftvärmepump. Men bara att ha spotpris blev lite som ett incitament till att spara el överlag, tydligen. Men hade jag kunnat fortsatt på vettigt fast pris hade jag aldrig bytt till spot. Har man däremot vattenburen värme hemma av nån typ så finns ju stora möjligheter till att styra förbrukningen till de billiga timmarna, utan att det kräver någon insats i vardagen, eller påverkar komforten.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är det jag som är vilse eller är mc-marknaden ovanligt död, åtminstone för att vara Maj och vackert väder?

Trögt att sälja något, även billigt.

Utbudet av mc till salu är extremt dåligt, och mycket av det som finns har rejäla vårpriser (högt).

Det lilla som finns ute verkar ligga vecka efter vecka. Även de mycket få som är billiga.

:va
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är det jag som är vilse eller är mc-marknaden ovanligt död, åtminstone för att vara Maj och vackert väder?

Trögt att sälja något, även billigt.

Utbudet av mc till salu är extremt dåligt, och mycket av det som finns har rejäla vårpriser (högt).

Det lilla som finns ute verkar ligga vecka efter vecka. Även de mycket få som är billiga.

:va
Har tänkt på samma sak.
Kan vara att folk börjar inse att ekonomin inte är vad den var för ett eller två år sedan, samtidigt som säljare på begagnatmarknaden fortfarande hoppas på att få premiumpriser för allt som säljs.

Corona är typ över och elpriser och ökade räntor kommer nog göra sitt avtryck även på mc-marknaden.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej. I garaget! Har ett sett Dymag Kolfiberfälgar. Modell CA5. Prisläge 30,000.-- +
Årsmodell 2008/2009... bara körda 300 mil. Hojen har stått ute en del. Med kapell....
I detta så är det 2 vintrar... ute.
Ser ut som yt-skicket har tagit stryk. Hur tar man hand om detta. Vem talar man med.
CBR1000RR 2008. Med vänlig hälsning Toyman. Kungsbacka.

IMG_2331.JPGIMG_20230428_104858.jpgIMG_20230428_104913.jpg
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej. I garaget! Har ett sett Dymag Kolfiberfälgar. Modell CA5. Prisläge 30,000.-- +
Årsmodell 2008/2009... bara körda 300 mil. Hojen har stått ute en del. Med kapell....
I detta så är det 2 vintrar... ute.
Ser ut som yt-skicket har tagit stryk. Hur tar man hand om detta. Vem talar man med.
CBR1000RR 2008. Med vänlig hälsning Toyman. Kungsbacka.
Borde gå att klarlacka/lägga på ett lager epoxy. Skulle snacka med någon som jobbar med kolfiber - hör med ex. Seldén mast om de har någon underleverantör som kan ge dig tips. Problemet är väl närmast om finishen måste fixas genom slipning vilket kan försvaga fälgen om fibrerna slipas av - säkert marginell risk, men hjul är inget man skall chansa med (behöver man knappast säga till dig:))
Tänker båt eftersom där är prylarna utsatta för mycket väder o vind

Ytterligare ett förslag: https://www.jpc.se/sv
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top