Frågor man vågar ställa

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja, de följer ju inte samma fysiska lagar iaf.
Jo det gör dom.

Naturen jobbar med värme o kyla.
Tjälen fryser vatten under stenar isen pressar sakta upp stenen genom åren o vips så sitter den i klipbordet.

Dina kantstenar sjunker pga att du använder ett dränerande bärlager som du packar och plaserar kantstenen på då sjunker det.

Men murphy är naturligtvis med.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jo det gör dom.

Naturen jobbar med värme o kyla.
Tjälen fryser vatten under stenar isen pressar sakta upp stenen genom åren o vips så sitter den i klipbordet.

Dina kantstenar sjunker pga att du använder ett dränerande bärlager som du packar och plaserar kantstenen på då sjunker det.

Men murphy är naturligtvis med.
Jag är osäker på om jag håller med där, lägger man bara en sten helt sonika på gräset utan förarbete så sjunker den. Poff så kommer dens kusin upp någon decimeter därifrån.
 

lenlil

Medlem
Gick med
23 Dec 2016
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Bonneville
Varför flyter naturliga stenar upp i gräsmattan, på vägen, etc och fastnar i klippknivar, slår hål i oljetråg etc, medan varenda en kantsten man sätter som skall vara kvar sjunker bort (typ 20-30cm) på ett år eller två?

:va
lagen om alltings djävlighet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför flyter naturliga stenar upp i gräsmattan, på vägen, etc och fastnar i klippknivar, slår hål i oljetråg etc, medan varenda en kantsten man sätter som skall vara kvar sjunker bort (typ 20-30cm) på ett år eller två?

:va

Det låter som om du har klippt gräset första gången i år.

Själv har jag två gräsklippare med krokig vev, och den jag köpte i fjol...

I mitt fall har det dock oftast varit järnskrot som har kommit upp genom gräsmattan, han som fyllde ut den här tomten på 50 talet grävde ner allt möjligt, han var tydligen en riktig skrotgubbe, vi fyllde upp tomten en halvmeter för 30 år sedan, och likförbannat kommer skiten upp.

Två klippare har dött av järnrör som har kommit upp.
Den senast klipparen föll dock offer för en trädrot som hade kommit upp mera än den brukar.

Senaste trädet jag fällde hade ett plattjärn inuti, ca en dm från ytterkanten, det visade sig vara ett gammalt grindgångjärn som hade satts fast i björken när den var ung och sedan hade björken vuxit runt och svalt det helt och hållet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det låter som om du har klippt gräset första gången i år.

Själv har jag två gräsklippare med krokig vev, och den jag köpte i fjol...

I mitt fall har det dock oftast varit järnskrot som har kommit upp genom gräsmattan, han som fyllde ut den här tomten på 50 talet grävde ner allt möjligt, han var tydligen en riktig skrotgubbe, vi fyllde upp tomten en halvmeter för 30 år sedan, och likförbannat kommer skiten upp.

Två klippare har dött av järnrör som har kommit upp.
Den senast klipparen föll dock offer för en trädrot som hade kommit upp mera än den brukar.

Senaste trädet jag fällde hade ett plattjärn inuti, ca en dm från ytterkanten, det visade sig vara ett gammalt grindgångjärn som hade satts fast i björken när den var ung och sedan hade björken vuxit runt och svalt det helt och hållet.
Samma skit överallt - på gårdsplan lades makadam (skulle tippa 30-60 fraktion) på det 0-18 som paddades ner och året efter naturgrus ca 8-16. Nog f-n kommer det upp 30-60 i dagen och någon tjäle blir där knappast - makadamen ligger på sprängsten som i sin tur ligger på berg.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det låter som om du har klippt gräset första gången i år.

Själv har jag två gräsklippare med krokig vev, och den jag köpte i fjol...

I mitt fall har det dock oftast varit järnskrot som har kommit upp genom gräsmattan, han som fyllde ut den här tomten på 50 talet grävde ner allt möjligt, han var tydligen en riktig skrotgubbe, vi fyllde upp tomten en halvmeter för 30 år sedan, och likförbannat kommer skiten upp.

Två klippare har dött av järnrör som har kommit upp.
Den senast klipparen föll dock offer för en trädrot som hade kommit upp mera än den brukar.

Senaste trädet jag fällde hade ett plattjärn inuti, ca en dm från ytterkanten, det visade sig vara ett gammalt grindgångjärn som hade satts fast i björken när den var ung och sedan hade björken vuxit runt och svalt det helt och hållet.
Njae snarare försökt få bort 17000km3 med gräs ur blåbärs- och jordgubbs- landen.

Och kommit fram till att kanten är en decimeter ner i myllan, täckt av en par decimeter till med gräs.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Annars funkar roundupp, pumspray där det är plats och pensel där det är trångt, då klarar du det du vill ha kvar.

Funkar ju med miljövänlig ättika på samma sätt.

Jag tycker roundup har blivit rent av värdelöst.

Tidigare räckte det ju med att nudda ett löv av plantan man ville ta död på så var den död.

Senaste gången jag köpte det så sprayade jag, och dom tussar jag inte totaldränkte överlevde.

IOFS köpte jag första omgången av en lantbrukare och sista köptes på Jula, det kanske är olika styrka på skiten (jag följde instruktionerna båda gångerna)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag tycker roundup har blivit rent av värdelöst.

Tidigare räckte det ju med att nudda ett löv av plantan man ville ta död på så var den död.

Senaste gången jag köpte det så sprayade jag, och dom tussar jag inte totaldränkte överlevde.

IOFS köpte jag första omgången av en lantbrukare och sista köptes på Jula, det kanske är olika styrka på skiten (jag följde instruktionerna båda gångerna)
Ja det är stor skillnad på mängden aktiv substans i roundupp för gemene man och den som kräver sprut licens.

Mcpa är annars bra grejor dödar ett vuxet träd på 3 dygn
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Roundup Speed verkar inte innehålla Glyfosat, kanske var den du köpte på Jula GuW?
Glyfosat är inte vidare trevligt så akta jordgubbarna om ni är ute och sprutar.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Roundup Speed verkar inte innehålla Glyfosat, kanske var den du köpte på Jula GuW?
Glyfosat är inte vidare trevligt. Så akta jordgubbarna när ni är ute och sprutar.
Nä man ska inte använda glyfosat där man ska odla något man ska äta.

Det är trevligt med stor gammal gård med hallon, blåbär, vindruvor, körsbär, rabarber, vinbär, plommon, ett halvdussin äppelträd, och en 30-40 m2 jordgubbar, mm. Men det är inte riktigt förenligt med att ha ett arbete, så tyvärr får det väl bli att skottkärra väck alla kantstenar etc och köra gräsklipparen över skiten, för det är ju det som vill växa där ändå.

Så tar det ett par år så har man en fin mossmatta där. :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Audiofiler.. vad är bättre?

Sony XM5 - B.O H95 - Shure Aonic 50 - annat?

Har ett par XM4 som jag överlag varit nöjd med, fick dom efter tveksamt beslut att reparera en bmw, men dom crapa sönder efter något år eller två så det är ju det.

Var på väg att tjöpa XM5 i helgen men kände mig inte helt övertygad efter prov så ja..

Vad är det bästa som går att frambringa, over öra/trådlöst/brusreducering/headset?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur täta en kamin?
Byter tätningslister och repet i luckan på en contura 470 anno 2003. Repet under plattan i eldstaden såg bra ut så det lämnar jag orört. Till frågan då:

Spelar det någon roll om jag sätter den självhäftande tätningslisten till glasen på glaset eller mot stålet i kaminchassiet?

Tyckte det var knepigt att passa till bitarna inne i kaminen, blinda ställen osv. Den gamla lossade utan att lämna några rester, så jag antar att klistret är borta efter några få brasor. Jag hoppas alltså att det kvittar vilken yta jag satte limmet mot. Synpunkter på det?
Tycker nog att listen hamnade rätt i de små guider som finns.

Repet i luckan blir tråkigare. Massor med rester i spåret...

Jag vill få den tät för att se om den blir effektivare med tilluften. Det är således högre temperatur i kammaren samt mindre vedåtgång som eftersträvas. Alla rutor och runt kanten luckan var sotiga som indikation på tjuvluft. Somliga ställen mer än andra då listen t o m krupit utanför glaset på något ställe.

Hopplöst mekano att skruva med. Plåtar, flänsar och skruvar på hopplösa ställen. Funkar inte detta åker den ut till förmån för en modernare, läs effektivare.

Tänker mig isf en contura ur 500serien men är lyhörd för andra (prisvärda) förslag. Har även tankar på vattenmantlad om jag kan kombinera det med mitt vattenburna, som annars värms av en luft/vatten. Går det?

Kanske lite fel tråd?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur täta en kamin?
Byter tätningslister och repet i luckan på en contura 470 anno 2003. Repet under plattan i eldstaden såg bra ut så det lämnar jag orört. Till frågan då:

Spelar det någon roll om jag sätter den självhäftande tätningslisten till glasen på glaset eller mot stålet i kaminchassiet?

Tyckte det var knepigt att passa till bitarna inne i kaminen, blinda ställen osv. Den gamla lossade utan att lämna några rester, så jag antar att klistret är borta efter några få brasor. Jag hoppas alltså att det kvittar vilken yta jag satte limmet mot. Synpunkter på det?
Tycker nog att listen hamnade rätt i de små guider som finns.

Repet i luckan blir tråkigare. Massor med rester i spåret...

Jag vill få den tät för att se om den blir effektivare med tilluften. Det är således högre temperatur i kammaren samt mindre vedåtgång som eftersträvas. Alla rutor och runt kanten luckan var sotiga som indikation på tjuvluft. Somliga ställen mer än andra då listen t o m krupit utanför glaset på något ställe.

Hopplöst mekano att skruva med. Plåtar, flänsar och skruvar på hopplösa ställen. Funkar inte detta åker den ut till förmån för en modernare, läs effektivare.

Tänker mig isf en contura ur 500serien men är lyhörd för andra (prisvärda) förslag. Har även tankar på vattenmantlad om jag kan kombinera det med mitt vattenburna, som annars värms av en luft/vatten. Går det?

Kanske lite fel tråd?
Har en modern Contura i sommarstugan och den är bra att elda i och snål på veden.

Hemma har vi en romotop tala 15 vattenmantlad kopplad till 2x750 liter acktank.
Den levererar en viss del av värmen till vattnet och en liten del till luften men om man inte eldar orimligt försiktigt så går allt för mycket rätt ut i skorstenen. Samtidigt måste man elda på ordentligt för att få till förbränningen eftersom vattenmanteln kyler härden en hel del. Lösningen blir att elda med mycket tilluft och mata små mängder ved ofta så det brinner hårt och snabbt men bara i absoluta botten av förbränningskammaren.
Hur som helst drar den orimliga mängder ved i förhållande till värmen vi får ut. Troligen skulle den funka bättre med en extern rökgaskylare så man kunde elda på hårdare och ändå ta hand om värmen som går direkt ut i skorstenen.

Jag tror att lösningen är en Walltherm som bör ha förutsättningar för effektiv förbränning och tillräckligt med yta på värmeväxlarna för att kyla rökgaserna nog. Men den kostar därefter också…
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vad kallas denna nyckel på lätt svenska?

k-tech-tool.jpg
Ser att man kallar den "gaffelkåpshylsa" här <<
Jag har ett liknande verktyg från mina urmakardagar, den är justerbar men har bara två 'tappar', vilket inte ger lika mycket kraft som jag befarar behövs för att öppna gaffelbenet på min 2022 Beta Evo.

Det märkliga är att Beta från 2012 har samma 'fyrkantsmutter' på båda sina gaffelben, och dom öppnar man enkelt med vanlig 13mm nyckel eller skiftnyckel.

Men 2022 Evon har av någon anledning fubbat till det så man måste gå till bänken och byta verktyg en extra gång. Tycker dom jag behöver mer motion ..??

IMG_8943.JPG


Här << hittade jag en hylsa med rätt antal tappar, dock okänd diameter, för Marzoccis gaffelben. ..men den kostar över 1ooo kr. Det är inte rimligt tycker jag. Men Biltema har inte dessa. Var är kineserna när jag behöver dom??
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har en modern Contura i sommarstugan och den är bra att elda i och snål på veden.

Hemma har vi en romotop tala 15 vattenmantlad kopplad till 2x750 liter acktank.
Den levererar en viss del av värmen till vattnet och en liten del till luften men om man inte eldar orimligt försiktigt så går allt för mycket rätt ut i skorstenen. Samtidigt måste man elda på ordentligt för att få till förbränningen eftersom vattenmanteln kyler härden en hel del. Lösningen blir att elda med mycket tilluft och mata små mängder ved ofta så det brinner hårt och snabbt men bara i absoluta botten av förbränningskammaren.
Hur som helst drar den orimliga mängder ved i förhållande till värmen vi får ut. Troligen skulle den funka bättre med en extern rökgaskylare så man kunde elda på hårdare och ändå ta hand om värmen som går direkt ut i skorstenen.

Jag tror att lösningen är en Walltherm som bör ha förutsättningar för effektiv förbränning och tillräckligt med yta på värmeväxlarna för att kyla rökgaserna nog. Men den kostar därefter också…
Tja, nu är den tätad och klar. Proveldning imorgon bitti. Funkar den som avsett är det ju det billigaste och minst krångliga nu när jobbet är gjort. Den ska vara god för 9 kW om allt stämmer. Nu har jag inte fler idéer. Matar den med uteluft och är kammaren tät borde den leverera.

Som ett barn med julklapparna. "Pilla inte på luckan! (Pillar lite). Nej, du får inte öppna och bara titta! (Okej då). Låt glasen vara (Kanske kan peta ner listen lite men låter bli). Den ska torka ca ett dygn! (Eller nästan...)"

Ska tejpa ett par skarvar på tilluftsarrangemanget och lägga klart mitt källargolv. Så får det bli.

Huven kunde klart vara lite högre...

Edit, uppdatering:
Påtaglig skillnad, med reservation för att första eldningen efter städning brukar vara bra. Brinner stilla och fint med påtaglig hetta. Även upptändningen och tiden tills den termostatstyrda höfläkten går igång betydligt kortare.

Vad jag kan se funkar den i allt väsentligt som jag vill nu. Flammorna flaxar inte omkring och den verkar snålare på veden, träna glöder mer och blir inte bara svarta med blekblågula flammor som tidigare.

Så långt allt väl, men svårt att utvärdera på en brasa. Tiden får säga sitt.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad kallas denna nyckel på lätt svenska?

View attachment 483865
Ser att man kallar den "gaffelkåpshylsa" här <<
Jag har ett liknande verktyg från mina urmakardagar, den är justerbar men har bara två 'tappar', vilket inte ger lika mycket kraft som jag befarar behövs för att öppna gaffelbenet på min 2022 Beta Evo.

Det märkliga är att Beta från 2012 har samma 'fyrkantsmutter' på båda sina gaffelben, och dom öppnar man enkelt med vanlig 13mm nyckel eller skiftnyckel.

Men 2022 Evon har av någon anledning fubbat till det så man måste gå till bänken och byta verktyg en extra gång. Tycker dom jag behöver mer motion ..??

View attachment 483866


Här << hittade jag en hylsa med rätt antal tappar, dock okänd diameter, för Marzoccis gaffelben. ..men den kostar över 1ooo kr. Det är inte rimligt tycker jag. Men Biltema har inte dessa. Var är kineserna när jag behöver dom??
Finns ju dom med rörlig käft så du har nästan oändligt antal hål bilder Innom dom diametrarna så just den nyckel täcker.

Locken på gaffel ena dras ju bara åt så dom bottnar sedan nyper ju gaffel kronan fast dom.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top