Frågor man vågar ställa

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Men om man bränner sprit med vetemjöl i, är det ok då?

Alltså, destillera alkohol är ajaj, oavsett vad du destillerar den ur.

Huruvida du får göra mäsk på stärkelse låter jag vara osagt, men då du får göra öl så...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Så förbränningen av e85 är fullständig, det finns inga rester av etanol kvar efter förbränning?
Jag känner tydligt lukten av sprit när jag står bakom en etanolbil(inte för det är någon hobby att sniffa avgaser).

Eftersom spriten efter förbränning borde vara luftburen fäster det i luftvägarna där genomblödning är avsevärt högre än tjocktarm där vätskan normalt upptas, och därmed borde rus effekten komma snabbare?
Det är nog inte lukten av sprit du känner, utan lukten av alkoholist.
D.v.s. nedbrytningsprodukter vid oxidativ metabolism av sprit. Dessa består av acetaldehyd och ättiksyra vilka även bildas vid ofullständig förbränning av etanol (fet blandning/kall motor).
Du kan m.a.o. inte bli full av avgaserna från en bil som kör på E85, du kan däremot bli väldigt väldigt väldigt väldigt bakis.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Det är nog inte lukten av sprit du känner, utan lukten av alkoholist.
D.v.s. nedbrytningsprodukter vid oxidativ metabolism av sprit. Dessa består av acetaldehyd och ättiksyra vilka även bildas vid ofullständig förbränning av etanol (fet blandning/kall motor).
Du kan m.a.o. inte bli full av avgaserna från en bil som kör på E85, du kan däremot bli väldigt väldigt väldigt väldigt bakis.

Då kommer en envis följdfråga, kan man bli full vid inandning av handsprit som avdunstar?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kan man få hyran nedsatt om ens varmvatten i kranen är 76 grader?:va:D

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nja, knappast, men däremot är det nog bra om du påtalar det, så inte nån senil granne skållar sig.

Trodde inte det heller, alla senila stackare har flyttat ut till förmån för studenter...Men många gamlingar lär ha skållat sig här, det är ett gammalt ålderdomshem.:3freak

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Då kommer en envis följdfråga, kan man bli full vid inandning av handsprit som avdunstar?
Så länge spritprocenten (promillen) i varje andetag är högre än i kroppen så kommer den att absorbera sprit ur luften. Så ja, det går teoretiskt.

Nu *tror* jag iofs att det behöver vara ganska starka ångor för att kunna ge någon fylla, eftersom kroppen förbränner spriten kontinuerligt. Därmed är det nog ganska oangenämt att andas in så starka ångor och du kanske spyr eller får astmaanfall innan du lyckas uppnå berusning.

Jag försökte för några år sedan med en ånggenerator men det smakade satan... :crash

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så länge spritprocenten (promillen) i varje andetag är högre än i kroppen så kommer den att absorbera sprit ur luften. Så ja, det går teoretiskt.

Nu *tror* jag iofs att det behöver vara ganska starka ångor för att kunna ge någon fylla, eftersom kroppen förbränner spriten kontinuerligt. Därmed är det nog ganska oangenämt att andas in så starka ångor och du kanske spyr eller får astmaanfall innan du lyckas uppnå berusning.

Jag försökte för några år sedan med en ånggenerator men det smakade satan... :crash

Det finns/fanns sådana maskiner.
Var modernt på franska Rivieran för några år sedan.
Man blir full nästan ögonblickligen och nykter strax därpå.
Lite skoj men ganska meningslöst.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Annars ger väl en flaska vodka på bastuaggregatet en kraftfull fylla? Jag vill minnas något sådant från när man var ung och experimentlysten...

Man skall nog passa sig för alkoholförgiftning om man finner ett effektivt sätt att andas in ångor för det gick snabbt att bli full.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig

En fågel viska i mitt öra att de en gång va två ungdomar som fick ånglås på en kokare och tänkte att om man suger ut de första så borde de bli hävert effekt på resten.. de funkade sådär men två tre djupa andetag 100% etan slår ordentligt! Samma ungdomar leta läckor med en tändare... höll på bli onödigt intressant! :brinnerup

Snowman89

Guest
Eftersom det verkar finnas kunskap om ALLT här på Sh så har jag en fråga:

Sov över hos en bekant natten till idag. När jag kommer hem drar jag fram rakhyveln och rakar mig.
Ganska direkt efter så känner jag att det blir som en brännande känsla i ansiktet och fort därefter börjar ansiktet svullna upp :död

Har någon mer varit med on något liknande? Rakhyveln är en tidigare använd Gilette Fusion och raklöddret var detsamma som tidigare.
Enda jag kan tänka mig är att jag för länge sedan var allergisk mot pälsdjur och hon jag sov hos har katter, dock har jag inte känt av allergin på många år.. Samt att det ansiktet svullnade upp flera timmar efter att jag kommit hem från henne i direkt samband med rakningen.. :3freak

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Sov över hos en bekant natten till idag. När jag kommer hem drar jag fram rakhyveln och rakar mig.
Ganska direkt efter så känner jag att det blir som en brännande känsla i ansiktet och fort därefter börjar ansiktet svullna upp :död

Har någon mer varit med on något liknande? Rakhyveln är en tidigare använd Gilette Fusion och raklöddret var detsamma som tidigare.
Enda jag kan tänka mig är att jag för länge sedan var allergisk mot pälsdjur och hon jag sov hos har katter, dock har jag inte känt av allergin på många år.. Samt att det ansiktet svullnade upp flera timmar efter att jag kommit hem från henne i direkt samband med rakningen.. :3freak

Ansiktsherpes. För mycket :slicka

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha - har hållt på med mycket friluftsliv och så.

När man rakar sig så dras stråna ut lite , klipps av och åker ned i huden igen.
Det är skitlätt och få infektioner svinkoppor,herpes från munsår och så.
Man måste tvätta sig innan och hålla rakgrejerna rena - klorin är en metod.
Finns även väteperoxid salvor som är antibakteriella på apoteket som är perfa för fältbruk under mc semestern.

Det tar tid och bli av med skiten och det är inte kul och springa omkring med sår en halv semester

Haha - fan hade fått sån skit en gång för länge sedan och brorsan lånade min rakhyvel eller tog fel.
Fy fan va han såg ut - som nån pestsmittad:hihi

Blev inga brudar på knattediscot för han:rofl

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Du behöver nog inte oroa dig för herpes då det är en virusinfektion och inte heller svinkoppor som orsakas av Streptokocker eller stafylokocker.

Tvättade du ansiktet innan?
Att du är allergisk mot katt kan vara en orsak om du tex hade kvar katthår eller kattkvalster i ansiktet men troligast är nog bara att du fått en allergisk reaktion mot något. Gammal hyvel?
Hur fort gick svullnaden ner?
Om du är allergisk mot katter o kroppen reagerade på det kan du även bli överkänslig mot andra grejer som du inte känner av annars.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kan vara Aids. Tugga på en albino så går det över.

Aha, därför jag inte blev av med min infektion då. Jag hade fått för mig att man var tvungen att ta oskulden från en albino ståendes upp och ner i det tredje månskenet i hundens år, jämnt årtal.
Då ska jag tugga på en nästa gång, synd att de är så ovanliga bara. Än mer synd att de inte finns i honkön...

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Kan vara så att hon använde rakhyveln till annan typ av kroppsbehåring. Vilket slätt pojkfejs som helst skulle bli chockat.

Snowman89

Guest
Ansiktsherpes. För mycket :slicka
Hehe, faktiskt så blev det inge :slicka den kvällen :crash

Du behöver nog inte oroa dig för herpes då det är en virusinfektion och inte heller svinkoppor som orsakas av Streptokocker eller stafylokocker.

Tvättade du ansiktet innan?
Att du är allergisk mot katt kan vara en orsak om du tex hade kvar katthår eller kattkvalster i ansiktet men troligast är nog bara att du fått en allergisk reaktion mot något. Gammal hyvel?
Hur fort gick svullnaden ner?
Om du är allergisk mot katter o kroppen reagerade på det kan du även bli överkänslig mot andra grejer som du inte känner av annars.

Tack för ett seriöst svar :)

Jag tvättade inte ansiktet innan, hyveln är bara använd 1gång tidigare så den är nästan ny.
Ganska direkt efter så blev jag röd i ansiktet och svullnade upp lite lagomt. Efter ca 30min så hade det börjat lägga sig och ca 1timme efter att jag rakat mig så hade det lagt sig helt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati