Frågor man vågar ställa

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vad vågar man tända på den här utan att bli av med haarmen? Om någon kan förklara dess snillrika konstruktion, också. Snirkeln runt munstycket?
20230823-180622.jpg
Den borde ha en skål under munstycket där du skall förvärma med t-sprit. Mackapären laddar du med fotogen eller lampolja (ser inte ut som en Primus så kolla om det står "paraffin" inpräglat = fotogen).
Nu killgissar jag, men jag misstänker att slingan är för att förvärma bränslet så att lågan hålls stabil.
Förvärm innan du matar på bränsle
Pumpa upp lite tryck i mackapären, öppna bränsleflödet, kolla att bränslet fattar eld, om inte så förvärm en längre stund och eldar du länge får du ta ett par pumptag då och då.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Den borde ha en skål under munstycket där du skall förvärma med t-sprit. Mackapären laddar du med fotogen eller lampolja (ser inte ut som en Primus så kolla om det står "paraffin" inpräglat = fotogen).
Nu killgissar jag, men jag misstänker att slingan är för att förvärma bränslet så att lågan hålls stabil.
Förvärm innan du matar på bränsle
Pumpa upp lite tryck i mackapären, öppna bränsleflödet, kolla att bränslet fattar eld, om inte så förvärm en längre stund och eldar du länge får du ta ett par pumptag då och då.
Ja slingan ger ett varmare bränsle. Viktigt om det är rejält kallt ute. De där används ibland fortfarande för att värma upp förgasare mm i bandvagnar av lite äldre modell. Såg att det fanns en hel del på Tradera, men få som har slingan.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Inte napalm alltså.. jo dom hade en till utan slinga så jag nöp denna för 150 spänn. Luktar något brännbart men kunde inte identifiera med snoken. Tänkte ungefär som ni ang. snirkeln men så går den till det trävredet som går att skruva ut/in?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Slingan är för att förvärma bränslet så att det bygger tryck i behållaren och brinner bättre

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Inte napalm alltså.. jo dom hade en till utan slinga så jag nöp denna för 150 spänn. Luktar något brännbart men kunde inte identifiera med snoken. Tänkte ungefär som ni ang. snirkeln men så går den till det trävredet som går att skruva ut/in?
Vredet öppnar/stänger bränsletillförseln när du skapat tryck i behållaren med handpumpen

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Samla in det klippta gräset?

När jag växte upp hade alla en gräsklippare som antingen spottade ut åt sidan eller som bara la gräset direkt på marken där den körde fram. Tror det var någon gång i slutet av 80-talet det började bli populärt med klippare som hade uppsamling.
Själv förstod jag inte, och förstår fortfarande inte, poängen med att samla in gräset och köra till ÅVC.

Det klippta gräset multnar ju ändå och försvinner om det får ligga kvar. Näring återförs till marken och gräsmattan blir finare.

Samtliga grannar är dock jävligt noga med att få bort klippgräset.

Nån som kan förklara?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

När jag växte upp hade alla en gräsklippare som antingen spottade ut åt sidan eller som bara la gräset direkt på marken där den körde fram. Tror det var någon gång i slutet av 80-talet det började bli populärt med klippare som hade uppsamling.
Själv förstod jag inte, och förstår fortfarande inte, poängen med att samla in gräset och köra till ÅVC.

Det klippta gräset multnar ju ändå och försvinner om det får ligga kvar. Näring återförs till marken och gräsmattan blir finare.

Nån som kan förklara?
Ställer mig i din undrande skara.

(Har en granne som dammsuger sin gräsmatta)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Gräsklippet ska ligga kvar eftersom det innehåller näring som gräsmattan behöver.
Den sista gången på hösten kan man möjligen samla upp gräset för att undvika snömögelfläckar. Iofs omdebatterat om gräsklipp ger snömögelfläckar. Skönt i alla fall med en krattad gräsmatta när snön kommer. Fri från löv, kvistar och gräsklipp.

Om du väntat för länge med att klippa så det blir lite långt gräsklipp så klipp en gång till. Om du ska klippa två gånger så höj kniven ett snäpp första gången och sänk tillbaka till andra gången.
Ni klipper väl diagonalt? Då klipper ni såklart diagonalt på andra ledden. Klipp på längden en gång och på bredden nästa gång. Är ni smarta och effektiva så ni kör runt runt utifrån och in? På andra varvet, kör bara halva bredden. Därefter i det nya hjulspåret.

Men om man har en dieseldriven pickup så kan man ju åka till miljöstationen med gräsklippet varje vecka. Kanske en sväng till affärn för att köpa gödning till gräsmattan. Och tanka bilen.
Kaffesump kan du kasta ut på gräset. Blanda i krossade äggskal om du har mossa i gräsmattan. Äggskal blir spröda på ett dygn. Lätta att mosa till små bitar som knappt syns.
Jag har gjort så i sju år nu.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Är det lite för stora bitar gräs kan dessa lägga sig över rotsystemet och bilda en barriär så att vatten och näringsämnen inte når gräsrötterna.
Därför är det bra att ibland vertikalskära gräsmattan och då få upp mycket av gammalt bös.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag samlar upp gräsklippet och ger till hönsen. De verkar uppskatta det.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Nån som kan förklara?

Om det är som hos mig, så växer det så man nästan ser... Någon centimeter per dygn på de ställen där det är mest näring i marken. Skitjobbigt och gräsklippet blir så tätt att det lägger sig över gräs som växer och man kommer inte åt att klippa och det blir fläckar under, samt fula torkande/multnande högar med gräs.

Kommer man åt att klippa flera gånger per vecka, är det inget problem. Men en sommar som denna med regn hela tiden, så hinns det inte med. Lösningen blir att kapa det värsta med åkgräsklippare och sen får jag traska några timmar med den lilla maskinen som har uppsamlare (har säkert 4-5 tusen kvadratmeter med gräs). Juni som var torrt, var perfekt - då lät jag klippet ligga och det tuggades sönder nästa gång som jag körde.

Sen finns det ju folk som ska ha golfgreen hemma vid villan. Slät som ett salsgolv och ill-grön och tät. Då krävs det uppsamling, separat gödsling, luftning och en massa tricks. Men sånt funkar inte om man kör bilar och traktor runt på marken och den är "naturligt" tillplattad betesmark typ.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A

Nån som kan förklara?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Om det är som hos mig, så växer det så man nästan ser... Någon centimeter per dygn på de ställen där det är mest näring i marken. Skitjobbigt och gräsklippet blir så tätt att det lägger sig över gräs som växer och man kommer inte åt att klippa och det blir fläckar under, samt fula torkande/multnande högar med gräs.

Kommer man åt att klippa flera gånger per vecka, är det inget problem. Men en sommar som denna med regn hela tiden, så hinns det inte med. Lösningen blir att kapa det värsta med åkgräsklippare och sen får jag traska några timmar med den lilla maskinen som har uppsamlare (har säkert 4-5 tusen kvadratmeter med gräs). Juni som var torrt, var perfekt - då lät jag klippet ligga och det tuggades sönder nästa gång som jag körde.

Sen finns det ju folk som ska ha golfgreen hemma vid villan. Slät som ett salsgolv och ill-grön och tät. Då krävs det uppsamling, separat gödsling, luftning och en massa tricks. Men sånt funkar inte om man kör bilar och traktor runt på marken och den är "naturligt" tillplattad betesmark typ.
Det måste ju ta en hel dag att gå med uppsamlare på den ytan. Vi har väl ca 3 tusen kvm gräs, det tar ju ett par timmar bara det med åkgräsklipparen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag håller på att lägga en kabel i trädgården (nä...inte så...) och eftersom hustrun är utflugen i helgen funderar jag på om man skulle kunna "gräva" med högtryckstvätten. I min fantasi fungerar det utmärkt, men har någon provat i praktiken?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år