Frågor man vågar ställa

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Velade för länge, så någon annan tog beslutet åt mig. Som vanligt egentligen.
Letar egentligen efter en lite mer praktisk (gärna väskor eller att det finns modellanpassat) sportig hoj, med ordentlig motor, som inte för den delen blir så onödigt tung...

”Ordentlig motor”?

”Lite mer praktisk”?

”Onödigt tung”?

Kolla Ducati ST3/4, BMW R1200ST eller varför inte första Multistradan?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
”Ordentlig motor”?

”Lite mer praktisk”?

”Onödigt tung”?

Kolla Ducati ST3/4, BMW R1200ST eller varför inte första Multistradan?
ST har jag tittat på, ST2 lite vek effektmässigt per skruvtimme tänker jag ST4 är ofta i dåligt skick. ST3 har jag absolut funderat på. Snygg är den ju inte dock.

Toppeffekt är egentligen ointressant, men får gärna ha massor med mellanregister. Twin önskas.

Bmw, nja ST är lite för gubbig, har övervägt en 1100S dock, känns lite tung. Ofta dyra för vad man får.

Budget typ 5000€/50000kr, men gärna mindre .

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
ST har jag tittat på, ST2 lite vek effektmässigt per skruvtimme tänker jag ST4 är ofta i dåligt skick. ST3 har jag absolut funderat på. Snygg är den ju inte dock.

Toppeffekt är egentligen ointressant, men får gärna ha massor med mellanregister. Twin önskas.

Bmw, nja ST är lite för gubbig, har övervägt en 1100S dock, känns lite tung. Ofta dyra för vad man får.

Budget typ 5000€/50000kr, men gärna mindre .
Finns en 1200S på Blocket, Öhlinare o bredare bakfälgen. Med höjt styre så lite halvsportig kan man säga. Trivs bra med min (trots att jag letar något nytt - men behåller S:en)
1100S har lite mer olösta problem (splinesförbandet lamell/vevaxel o även känslig ABS)

ST2 o ST4S har funnits i familjen - trevliga hojar, ST2 är lättmekad, ST4S är en rysare när det kommer till ventiljustering

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Velade för länge, så någon annan tog beslutet åt mig. Som vanligt egentligen.
Letar egentligen efter en lite mer praktisk (gärna väskor eller att det finns modellanpassat, men en rejäl cuts man kan surra saker på + tankväska kan gå, om den är rolig nog) sportig hoj, med ordentlig motor, som inte för den delen blir så onödigt tung...

Kawasaki Z1000SX

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Finns en 1200S på Blocket, Öhlinare o bredare bakfälgen. Med höjt styre så lite halvsportig kan man säga. Trivs bra med min (trots att jag letar något nytt - men behåller S:en)
1100S har lite mer olösta problem (splinesförbandet lamell/vevaxel o även känslig ABS)

ST2 o ST4S har funnits i familjen - trevliga hojar, ST2 är lättmekad, ST4S är en rysare när det kommer till ventiljustering
1200'orna blir för dyra, finns någon som ligger lite över budget, men då saknas väskor etc, så innan det är färdigt så blir de lite väl dyra.
Kawasaki Z1000SX
För dyra. Men också så räknar jag med att den är för tråkig. Framförallt i motorn. Säker snabb nog, men radfyror brukar man måsta köra hårt som attan innan de vaknar och blir roliga.

De är också välkända för att vara förfinade, välrundade och snälla att köra.
Hojen jag söker får gärna vara lite rå.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
1200'orna blir för dyra, finns någon som ligger lite över budget, men då saknas väskor etc, så innan det är färdigt så blir de lite väl dyra.
Pruta!! Ingår inte väskor så är orginalväskorna svåra att hitta. Jag trivs med min - lite tungstyrd, men trevlig motorkaraktär med bra bottenvrid o ändå trivs den bra att varva lite extra, piggare på högre varv än GS:en med samma effekt. Kört en del på bana, och där finns en del förändringar att göra från standard chassiesättning

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

För dyra. Men också så räknar jag med att den är för tråkig. Framförallt i motorn. Säker snabb nog, men radfyror brukar man måsta köra hårt som attan innan de vaknar och blir roliga.

Köp en Yamaha thunderace eller någon annan 1000-1300cc 5 växlad, då har du en vridstark motor o rå om du vrider på rullen

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Allvarligt nu, asso sist hade vi väl en spionsläkting till blåvalen om än vit innanför tullarna eller hur det nu var.. Kungens skyddsbarriär är De facto röjd och karln vet ändå inte i vilken stad han står i med mössan i hand.

Fakkit, i princip kan monster speja fram här:
pool.jpg

..och så skriver något tankefel i trovärdig tidsskrift utan vare sig mått, vikt, antal döda eller svårighetsgrad:

Tjugoarmat havsdjur hittat nära..​

images

:brinnerup

Jag vill inte att ett 9cm lillfinger vispandes runt hemma i karet hux flux, någon som känner nån som hört?

PUBLICERAD DEN 18.08.23
"hittats under ett antal forskningsexpeditioner under åren mellan 2008 och 2017."

Finns det inte regler för hur snabbt denna info ska nå mig? När jag söker latinjordgubbe ifrågasätts stavningen, för allt vi vet kan detta vara självaste google.. fakk.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Första generationen var inte direkt förfinad, och hade en lite dubbelt beteende, och alldeles för mjuk fjädring. :hihi

Jag tänkte föreslå en Ducati SuperSport, men de verkar inte tappa alls i värde så utanför din prisbild.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

På tal om praktisk & R1200S .

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Första generationen var inte direkt förfinad, och hade en lite dubbelt beteende, och alldeles för mjuk fjädring. :hihi

Jag tänkte föreslå en Ducati SuperSport, men de verkar inte tappa alls i värde så utanför din prisbild.
Njaaa, fast radfyra. Roligt när man kör fort, men inte så spännande i 60 på jobbpendlingen direkt.

Senaste 950-versionen är det lite så med ja, verkar inte rulla så många kilometer, och är fortfarande dyra och putsbögiga trots att de måste börja närma sig 10 år snart?
Gamla SS 900 är väl kanske en kandidat, men gränsfall dåligt med effekt, och de flesta verkar vara vrak.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Någon som kan ge förklaring hur ända in i flåklypa D.B har kunnat starta med detta klegg ivägen? Den vägen är naturligtvis lögn. För/frammatningspumpen utbytt till elektrisk dito har bara sysslat med dödsryckningar vet jag nu.

Den bör således vänt på steken och tagit diesel från returen, efter filtrerna finns inget tecken på svart smet nämligen.

Hur går detta till rent praktiskt?
Screenshot-20230820-174952-Drive.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Stök! Lufta vidare, ledsna, bakfyllde filtren och pump men fick som bäst några droppar när det var dags att lufta högtrycksrören upp mot spridarna =/ Förpumpen (numera el) sluta fungera och enl. luftningsinstruktion skulle man använda sig av den ungefär nu.

Pumpen tar +/- från startmotorns anslutningar utan avsäkring och kopplat av föregående talare. Mäter DC, typ 0.07V?

Kör runt startmotorn utan problem.

Kopplar ur pumpens kontakter.. var väl att ta i, sladdar och testar att hålla emot utan resultat.

Mäter direkt på batteriet, 0.0V, byter multimeter 0.0V med eller utan RMS..?

Kopplar loss jordflätan till startmotorn, ser bad ut och dränkt i diesel, kör runt startmotorn utan problem trots detta.. happ.

Vad är error? Ny pump är ingen investering men oklart om nuvarande Edelbrock fått nog eller ej, inte riktigt kunna dubbelkollat detta.. tycker jag.

Idéer? :)

Ursäkta röran, jag bygger om, batteriet är jordat på två ställen:

20230822-190321.jpg

20230822-190332.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En kompis frågade mig om att klistra däcken i fälgarna som alternativ till beadlock. Är det något att hålla på med?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vad vågar man tända på den här utan att bli av med haarmen? Om någon kan förklara dess snillrika konstruktion, också. Snirkeln runt munstycket?
20230823-180622.jpg

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad vågar man tända på den här utan att bli av med haarmen? Om någon kan förklara dess snillrika konstruktion, också. Snirkeln runt munstycket?
20230823-180622.jpg
Frän! En sån där jag jag letat länge efter. Lite mekiga, men fyller sitt behov när man jobbar med gamla fordon som jag gör och ska förvärma på vintern.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år