Frågor man vågar ställa

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Råkade ut för?

Hur gick det till?

Fettavskiljare i större skolkök pajade. Stod hela sportlovet och körde ut ozon i lokalerna.
Måndag efter skolstart kom personalen och sade att något konstigt hade hänt. Stickande lukt och allt av plast hade ”smält” inklusive golvet… jag var in och undersökte en kvart eller så, öppnade fönster och vädrade. Ringde fastighet och felanmälde men framförallt började rådda med att 400 pers måste få käk om några timmar. Mitt jobb? Egentligen inte men det behövdes såklart göras snabbt och jag var där.

Nå, fick under eftermiddagen reda på vad felet var samt det olämpliga i att vara inne i lokalen… var ju iofs inte inne mer än så. Fick dessvärre lätta symptom liknande förkylning/lättare bronkit i nio veckor och senhöstens spirometri avslöjade begränsad lungkapacitet. Beräknades dock ordna till sig efter läkning/återbildning.

Akta er från ozon, är det allmänna rådet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fettavskiljare i större skolkök pajade. Stod hela sportlovet och körde ut ozon i lokalerna.
Måndag efter skolstart kom personalen och sade att något konstigt hade hänt. Stickande lukt och allt av plast hade ”smält” inklusive golvet… jag var in och undersökte en kvart eller så, öppnade fönster och vädrade. Ringde fastighet och felanmälde men framförallt började rådda med att 400 pers måste få käk om några timmar. Mitt jobb? Egentligen inte men det behövdes såklart göras snabbt och jag var där.

Nå, fick under eftermiddagen reda på vad felet var samt det olämpliga i att vara inne i lokalen… var ju iofs inte inne mer än så. Fick dessvärre lätta symptom liknande förkylning/lättare bronkit i nio veckor och senhöstens spirometri avslöjade begränsad lungkapacitet. Beräknades dock ordna till sig efter läkning/återbildning.

Akta er från ozon, är det allmänna rådet.
Kan inte "gilla" men det här var värdefull info när nu ozonmaskiner annonseras ut som universallösning som i princip borde finnas i varenda hem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan inte "gilla" men det här var värdefull info när nu ozonmaskiner annonseras ut som universallösning som i princip borde finnas i varenda hem.

Farsan fick en Ozonair, det är tydliga varningar och instruktioner om hur den får användas och riskerna med den.

Men den funkar skitbra på det som är testat hittils, blaand annat en husbil, en källare, en husvagn osv...
Men man ska köra den tillräckligt länge, men inte längre än så.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Varför har jänkarna inga handtag på papperskassarna?

För när någon överlastar påsen så att handtaget går sönder riskerar dom att bli stämda.
Nej jag vet inte det är bara mina fördomar om landet.

Varför delar inte svenska butiker ut kartonger vid entren? Särskilt de som har självbetjäning.

I Filippinerna har alla större butiker en kille som står och packar alla varor man handlar i en väl utvald kartong som sedan knyts ihop med ett snöre.
Har man handlat mer än man själv bär så hjälper dom till att bära ut allt till bilen.

Det går ju inte med svenska löner och skatter men den där återanvändningen av kartonger gillar jag. Det är mycket trevligare när man kommit hem och plockar varorna ur en kartong.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Varför har jänkarna inga handtag på papperskassarna?
Googles första svar https://www.quora.com/Why-dont-paper-bags-have-handles-in-the-USA ger ett inte helt entydigt svar.

Question asked: “Why don't paper bags have handles in the USA?”
-8<----
They often do. Consumers in the USA usually reject them when given a choice because it’s upsetting when a bag handle fails at its one job.
Companies that do their research find out that there are a lot of customers who object to imperfect or imperfectly attached bag handles, and there are not many customers who object to not having handles at all, so they just leave the handles off and everybody’s fine with it. Why should companies pay extra for adding handles when all it gets them is complaints?
-8<----
This is not the case for all paper bags. Most of grocery shop’s bags doesn't have handle but when you go to any of fashion, shoe, and other outlets you will find the bags with twisted rope handle.
-8<----
They almost all do. Shop at any Whole Foods, Trader Joe's or Aldi's just to name a few national chains that have paper bags with handles. Trader Joe's paper bags have had handles on them at least since the 1980s.

In New York, California, and a few other states with plastic bag bans and where most shoppers bring their own canvas bags, the smaller supermarkets will give out paper bags as a courtesy to those who didn't bring their own (or who don't want to be charged for a reusable bags at checkout) and these bags often won't have handles. But the stores that have always used paper bags as their primary bag have had handles on them for decades.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Varför delar inte svenska butiker ut kartonger vid entren? Särskilt de som har självbetjäning.
Systembolaget här nere gör det ofta vid utgången. Så du får ha varorna i kundvagn men kan vid kassan packa över till tomkartonger. Inte bara mitt närmsta utan även inne i stan. Något skånskt påfund eller är det lika i hela landet?

I Filippinerna har alla större butiker en kille som står och packar alla varor man handlar i en väl utvald kartong som sedan knyts ihop med ett snöre.
Har man handlat mer än man själv bär så hjälper dom till att bära ut allt till bilen.
Något likartat i Kenya. Men är du mzungu (västerlänning) eller på annat sätt ser rik ut (ja, mzungos är rika oavsett hur skitiga och trasiga shorts de har) så förväntas nog en liten slant som tecken på uppskattning.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag ser då och då individer som kör ut saker ur butiker i kundvagnar utan att ha kassar eller kartonger. Sen lägger de allt löst i bagageutrymmet i bilen.
Antar att de parkerar inne i köket hemma för annars är det ganska opraktiskt.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag ser då och då individer som kör ut saker ur butiker i kundvagnar utan att ha kassar eller kartonger. Sen lägger de allt löst i bagageutrymmet i bilen.

Ser ofta tyskar som gör just det (vi har många äldre tyskar som har hus häromkring). Förhoppningsvis har dom någon korg i bilen som dom lägger det i

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ser ofta tyskar som gör just det (vi har många äldre tyskar som har hus häromkring). Förhoppningsvis har dom någon korg i bilen som dom lägger det i
När Lidl kom till Sverige fanns ingen plats efter kassan att packa varor på och så vill jag minnas att det var normalt i Tyskland. Inte handlat ofärdiga matvaror där på länge...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Systembolaget här nere gör det ofta vid utgången. Så du får ha varorna i kundvagn men kan vid kassan packa över till tomkartonger. Inte bara mitt närmsta utan även inne i stan. Något skånskt påfund eller är det lika i hela landet?

Något likartat i Kenya. Men är du mzungu (västerlänning) eller på annat sätt ser rik ut (ja, mzungos är rika oavsett hur skitiga och trasiga shorts de har) så förväntas nog en liten slant som tecken på uppskattning.
Systembolaget i Stockholm har också en hög med kartonger man kan ta av. Perfekt, man kan köpa några Sofiero och proppa in i en Moet-kartong så kan man åka sin Voi i stan och alla tror att "åh han har köpt champagne, han är säkert framgångsrik och har många vänner".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Har sett det på något Systembolag i Norrland också, inte mitt lokala dock men och andra sidan är det ändå sällan svårt hitta någon tömd kartong ute i butiken.

Det är inte ovanligt med förväntningar om dricks på sina ställen i Phil också men just de som jobbar i varuhusen får faktiskt inte ta emot dricks.

Ju mer jag ser av saken desto mer ogillar jag drickssystemet, folket får en lägre lön för att arbetsgivaren vet att dom får dricks ovanpå lönen. Sedan blir dricks inte ens något som man ger för att man är nöjd med servicen utan det är bara förväntat och nästan krav på vissa platser. På vilka andra arbetsplatser får man extra betalt för att man gör det jobb man anställdes för att utföra?

Som för en tid sedan på Panchos tycker jag inte man ger dricks där man själv gör servitrisens jobb. Brorsan som jobbat i restaurang tyckte annorlunda för dricks gick ju även till kocken.
Samtidigt ger ingen jävel dricks på McDonalds.
På Panchos är man dessutom tvungen att installera en jävla app på telefonen för att kunna äta, bara det är ju ett argument för att man istället borde få ordentlig rabatt på maten.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Har sett det på något Systembolag i Norrland också, inte mitt lokala dock men och andra sidan är det ändå sällan svårt hitta någon tömd kartong ute i butiken.

Det är inte ovanligt med förväntningar om dricks på sina ställen i Phil också men just de som jobbar i varuhusen får faktiskt inte ta emot dricks.

Ju mer jag ser av saken desto mer ogillar jag drickssystemet, folket får en lägre lön för att arbetsgivaren vet att dom får dricks ovanpå lönen. Sedan blir dricks inte ens något som man ger för att man är nöjd med servicen utan det är bara förväntat och nästan krav på vissa platser. På vilka andra arbetsplatser får man extra betalt för att man gör det jobb man anställdes för att utföra?

Som för en tid sedan på Panchos tycker jag inte man ger dricks där man själv gör servitrisens jobb. Brorsan som jobbat i restaurang tyckte annorlunda för dricks gick ju även till kocken.
Samtidigt ger ingen jävel dricks på McDonalds.
På Panchos är man dessutom tvungen att installera en jävla app på telefonen för att kunna äta, bara det är ju ett argument för att man istället borde få ordentlig rabatt på maten.
Å alla restauranger i Sverige ingår dricks i priset med någon i lag bestämd % så det finns ingen anledning att dubbel dricksa i Svedala

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Redan som barn på 70 talet var det många i min hemby som tog en kartong att packa i istället för plastpåsar (som då var gratis, eller man hade ju handlat så för varje kasse man hade handlat så fick man en kasse att stoppa det i)

Jävligt praktisk att inte behöva mosa skogaholmslimpan med mjölkpaketen.
Numera har jag egen korg som alltid står i bilen så om jag svänger in och handlar tar jag den med mig
Dom där flergångskassarna är ju alltid så jävla små och med så långa handtag att dom är värdelös att bära.

Angående dricks-systemet i USA så är det så jävla korkat att klockorna stannar.

Jag satt på en restaurang i USA och räknade på någon dricks då servitrisen glatt upplyste om att vi var ett sällskap på över 8 personer så dricksen skulle vara si och så mycket, vilket också redan var angivet på kvittot, det var dock en "greasy spoon" och den enda servicen bestod i att servitrisen bar ut maten och fyllde våra glas med vatten som smakade badhus. (vi hade ju givetvis andra glas med vår valda dryck också) så jag tyckte det var i överkant, men ett par i sällskapet envisades med att betala sitt eget käk (dom hörde inte till familjen utan hängde bara på i sista stund), så då fick hon splitta notan och notan jag så skulle betala var för 7 personer varpå jag sa "Då kan jag ju bestämma dricksen själv?"

Det kunde jag, det gjorde jag, det blev avsevärt mindre än jag hade tänkt ge från början, och absolut mindre än vad en grupp på 8 skulle ha tvingats betala i "gratitude"

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Yamaha TRX 850, hur står den sig?
Mot andra lite sportigare gat-twinnar i prisklassen, Suzuki SV (650/1000), Honda VTR F etc.
Knappt 80hk lär ju inte sätta världen i brand direkt, men kanske är skoj ändå?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Redan som barn på 70 talet var det många i min hemby som tog en kartong att packa i istället för plastpåsar (som då var gratis, eller man hade ju handlat så för varje kasse man hade handlat så fick man en kasse att stoppa det i)

Jävligt praktisk att inte behöva mosa skogaholmslimpan med mjölkpaketen.
Numera har jag egen korg som alltid står i bilen så om jag svänger in och handlar tar jag den med mig
Dom där flergångskassarna är ju alltid så jävla små och med så långa handtag att dom är värdelös att bära.

Angående dricks-systemet i USA så är det så jävla korkat att klockorna stannar.

Jag satt på en restaurang i USA och räknade på någon dricks då servitrisen glatt upplyste om att vi var ett sällskap på över 8 personer så dricksen skulle vara si och så mycket, vilket också redan var angivet på kvittot, det var dock en "greasy spoon" och den enda servicen bestod i att servitrisen bar ut maten och fyllde våra glas med vatten som smakade badhus. (vi hade ju givetvis andra glas med vår valda dryck också) så jag tyckte det var i överkant, men ett par i sällskapet envisades med att betala sitt eget käk (dom hörde inte till familjen utan hängde bara på i sista stund), så då fick hon splitta notan och notan jag så skulle betala var för 7 personer varpå jag sa "Då kan jag ju bestämma dricksen själv?"

Det kunde jag, det gjorde jag, det blev avsevärt mindre än jag hade tänkt ge från början, och absolut mindre än vad en grupp på 8 skulle ha tvingats betala i "gratitude"
Bryter ihop på det amerikanska drickssystemet - tacka vet jag Japan, ingen dricks och råkar man runda av så får man tillbaka till exakt summa. Frugan handlade kaffe m tilltugg på en uteservering, betalade 10Y för mycket (75 öre) - efter en stund hittade de oss på utsidan o lämnade tillbaka.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det där händer ibland när man svängt förbi storhandeln på vägen hem, men glömt ta med traven tomkassar som alltid bör ligga i bilen.
Fan heller att jag betalar för extra kassar!

Då blir det som du skriver, och man får bära in sakerna i famnen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år