Frågor man vågar ställa

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du vet att ozon är väldigt hälsovådligt för dina lungor.. Man skall ALDRIG NÅGONSIN!!! befinna sig i en lokal som ozon behandlas.

Ozon bryter ned allt av plast och förstås även det mesta annat, tex vävnaden i dina lungor.

Råkade ut för det 2018, det tog ett år innan min lungkapacitet var tillbaka igen…

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror jag aldrig skrivit något i denna tråd, så det är väl dags, det är alltså allehanda frågor man kan ställa här?
Så min fråga då i så fall:
Bank id bedrägerier, hur fungerar de?
Jag fattar allt förutom en detalj, var är det exakt man identifierar sig? Exempel:
Den generella varningen lyder ju "identifiera dig aldrig med bank id om någon ringt upp dig". Det är väl vilseledande då tex Skatteverket gör just detta och när man då identifierar sig så står det ju i min app att det är på Skatteverket jag identifierar mig, vad är problemet med det? Problemet är väl om någon ringer och påstår sig representera en specifik bank och ber mig logga in på den specifika banken, då blir det ju snurrigt och jag fattar varför.
Vad är det jag missat?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ozon bryter ned allt av plast och förstås även det mesta annat, tex vävnaden i dina lungor.

Råkade ut för det 2018, det tog ett år innan min lungkapacitet var tillbaka igen…
Så ni menar att det kunde vara skadligt när jag gick omkring i föräldrarnas hus med maskinen igång?

Någon hade startat maskinen men inte stängt all ventilation. Det gjorde jag, användande 3 ut/ingångar under det att jag framgångsrikt testade att jag kunde hålla andan under aktivitet.

Kände väl en smula sträv smak när jag fuktade läpparna efteråt. Inga hälsomässiga förändringar iakttagna. Borde kanske skyddat ögonen?

Tror inte koncentrationen var så hög då ventilation stått öppen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tror jag aldrig skrivit något i denna tråd, så det är väl dags, det är alltså allehanda frågor man kan ställa här?
Så min fråga då i så fall:
Bank id bedrägerier, hur fungerar de?
Jag fattar allt förutom en detalj, var är det exakt man identifierar sig? Exempel:
Den generella varningen lyder ju "identifiera dig aldrig med bank id om någon ringt upp dig". Det är väl vilseledande då tex Skatteverket gör just detta och när man då identifierar sig så står det ju i min app att det är på Skatteverket jag identifierar mig, vad är problemet med det? Problemet är väl om någon ringer och påstår sig representera en specifik bank och ber mig logga in på den specifika banken, då blir det ju snurrigt och jag fattar varför.
Vad är det jag missat?
Också intresserad. När de ringer upp; "Ja, men du har ju sökt oss?"

Aktuellt exempel när äldre släkting tankade, fick göra åtskilliga försök och fick inget kvitto på debaclet.

Bankerna gör så, skatteverket m fl.

Förvirrande.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Också intresserad. När de ringer upp; "Ja, men du har ju sökt oss?"

Aktuellt exempel när äldre släkting tankade, fick göra åtskilliga försök och fick inget kvitto på debaclet.

Bankerna gör så, skatteverket m fl.

Förvirrande.
Ja och var i består bedrägeriet? Även om jag loggar in med mitt bank id och försöker flytta pengar till en extern bank så kommer jag behöva signera igen och då står det ju exakt vad jag signerar.
Sitter folk hemma och signerar att "jag signerar en överföring på 300.000kr till Abdullah Afziz"?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja och var i består bedrägeriet? Även om jag loggar in med mitt bank id och försöker flytta pengar till en extern bank så kommer jag behöva signera igen och då står det ju exakt vad jag signerar.
Sitter folk hemma och signerar att "jag signerar en överföring på 300.000kr till Abdullah Afziz"?
Tydligen kan bedragare skapa ett nytt bankid (i ditt namn) när du har appen öppen och sen göra transaktioner från dig och söka lån.

Alla inspelade exempel jag hört har dock varit så klumpiga att det är märkligt att någon går på det, men med tiden blir väl AI vassare så vi kan alla åka dit.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tydligen kan bedragare skapa ett nytt bankid (i ditt namn) när du har appen öppen och sen göra transaktioner från dig och söka lån.

Alla inspelade exempel jag hört har dock varit så klumpiga att det är märkligt att någon går på det, men med tiden blir väl AI vassare så vi kan alla åka dit.
Men vad gör man när Skatteverket ringer upp och vill att man legitimerar sig? Banken gör ju också det.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men vad gör man när Skatteverket ringer upp och vill att man legitimerar sig? Banken gör ju också det.
Ser det ut som att jag vet?
Har jag precis ringt och de meddelar att "xxxx kommer ringa upp dig från nr xxxxcx ca kl xx" och sen namnet står i appen har jag gjort legitimerat mig med bankid.

Det är mer de som ringer upp och har någon obskyr historia om att du ska få pengar, de ska skydda dina tillgångar med falsarier som "do vet att icabanken är huvudagar till ikanobank etc". Klart skämmigt om man går på något sånt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Så ni menar att det kunde vara skadligt när jag gick omkring i föräldrarnas hus med maskinen igång?

Någon hade startat maskinen men inte stängt all ventilation. Det gjorde jag, användande 3 ut/ingångar under det att jag framgångsrikt testade att jag kunde hålla andan under aktivitet.

Kände väl en smula sträv smak när jag fuktade läpparna efteråt. Inga hälsomässiga förändringar iakttagna. Borde kanske skyddat ögonen?

Tror inte koncentrationen var så hög då ventilation stått öppen.
Det är dina lungor som tar storstryk.. Du kan lika gärna snorta asbest,

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...