Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
O ja ur quatron var ett elände att lyssna på. Achtung gestängen dörren, achtong gestättenpåen lyset, achtong gepåensätten bältet osv osv o helvetet gick ej att stänga av? jävligt rolig bil men man tröttnade på dom 20 talet varningar angående alla möjliga saker..

Jag ser att din tyska är bättre än min, men just att den argt vrålade Achtung! som en tysk överbefälhavare innan varje meddelande var ju lite festligt...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nu jevlar Dr Sporthoj, varför är detta ett så svårt ämne? :va

Var till doktorn för att plocka resterande stygn, gjorde ganska ont denna gång så säkert inte i bästa skick. Fick inte beröm & tårta heller när jag stövla in utan plåster eller något som täckte traumat. Anledningen till det är att jag tycker det verkar läka bättre utan, generellt och även denna gång tycker jag bara det blivit fuktigt o eländigt under någonting. Nåväl, god hygien och inte slarvat så men lite rött o svullet fortfarande och var väl det hon reagera på.

-Stelkramp, är det något jag bör ta?
-Så dom gav inte det då?
-Nä, hon som tog emot fråga om det men läkaren som sydde tog aldrig upp det mer än att han fråga om kniven var ren vilket den var/ny.
-Ok ja nu är det försent, ska ges då.
-Ok?
-Men jag har hoppat in, var ett tag sen så ska fråga.
-Ok.
-Nä det skulle du ha fått då, inte nu.
-Ok.. men jag begriper inte, fyller man inte på eller är det något magiskt just när det inträffar.
-Något sådant *obegripligt svammel*.
-Men jag kan läsa lite här.. mm brist på stelkramp o fylla på vart 20 år för vuxen.. mm.
-Så?
-Ja nä o sen ger vi det inte här men du kan fråga på vaccinställen och ska du ha kan du komma hit.
-?
-Ja o så låter du det här under som håller ihop sitta 4-5 dagar, ta med kiurgtejp och vattensäkert omslag som finns på Apoteket när du ska resa.
-Ok hejs svejs.

Va?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Var till doktorn för att plocka resterande stygn, gjorde ganska ont denna gång så säkert inte i bästa skick. Fick inte beröm & tårta heller när jag stövla in utan plåster eller något som täckte traumat. Anledningen till det är att jag tycker det verkar läka bättre utan, generellt och även denna gång tycker jag bara det blivit fuktigt o eländigt under någonting. Nåväl, god hygien och inte slarvat så men lite rött o svullet fortfarande och var väl det hon reagera på.

-Så dom gav inte det då?
-Nä, hon som tog emot fråga om det men läkaren som sydde tog aldrig upp det mer än att han fråga om kniven var ren vilket den var/ny.
-Ok?
-Ok.
-Ok.. men jag begriper inte, fyller man inte på eller är det något magiskt just när det inträffar.
-Men jag kan läsa lite här.. mm brist på stelkramp o fylla på vart 20 år för vuxen.. mm.
-Så?
-Ja nä o sen ger vi det inte här men du kan fråga på vaccinställen och ska du ha kan du komma hit.
-?
-Ja o så låter du det här under som håller ihop sitta 4-5 dagar, ta med kiurgtejp och vattensäkert omslag som finns på Apoteket när du ska resa.
-Ok hejs svejs.

Va?

Jag är inte doktor, så rena spekulationer från mig, men att man tar sprutan vid skadetillfället är ju för att den skadan du har just då inte ska ge dig stelkramp

Det är försent just nu eftersom du inte fick stelkramp av den här skadan som nu är en vecka gammal.

Då är det ju ingen vits att fylla på med en spruta nu, du kanske inte skadar dig igen förän om 19 år, och då är det bättre att fylla på med färsk mumbojumjo juice då.

Jag har insett att dom flesta människor inte sätter en kniv/vinkelslip/glasskärva/plåtbit i mjukdelarna lika ofta som jag, dom bryter inte heller ben lika ofta som jag eller plockar spån ur ögonen lika ofta som jag.

För mig har skadorna minskat avsevärt med minskat garagemeckande, så för folk som mest viker papper på kontor fyller man inte på stelkramp förän en skada inträffar (tror jag) då det inte är säkert att dom har en skada som kräver det dom närmaste 20 åren

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Rimligt svammel :) Och så verkar det vara brist men jag lär ha åldern inne för rek. påfyllning, ingen vet sen sist och nästa gång kanske sterilt inte går att få till i tid.

Bara dom inte ska ha hela reskassan för ett stick nu bara..

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
För mig har skadorna minskat avsevärt med minskat garagemeckande, så för folk som mest viker papper på kontor fyller man inte på stelkramp förän en skada inträffar (tror jag) då det inte är säkert att dom har en skada som kräver det dom närmaste 20 åren
Papper skojar man fan inte om, det är djävulens verk! Det verkar så snällt och fint, ända tills man skär sig som fan på det där jäkla eländet!

Det är mycket bättre med en rejäl kniv, eller motorsåg eller nåt, där vet man åtminstone att det kan göra ont, och kan vara lite förebyggande försiktig.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450

-Så dom gav inte det då?
-Ok?
-Ok.
-Så?
-?
-Ok hejs svejs.

Va?
Skumt. När jag satte kniven i låret fick jag en stelkrampspruta i samband när jag syddes ihop på akuten. Då sa dom att det var dags att fylla på, var 40 år vid tillfället. Hade oxå en ny kniv?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kanske ni har någon annan spruta i Sverige,. men jag har för mig att vi fyller på vart tionde här? :va

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Har ni eller nån ni känner två biljetter till Luke Combs konsert i Stockholm till salu?
Står i valet och kvalet att försöka ta mig dit… :gnissla :öl

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kanske ni har någon annan spruta i Sverige,. men jag har för mig att vi fyller på vart tionde här? :va

Det gjorde vi här förut också tror jag, jag har så fyllt på oftare än var 20'e

Kan vara ändrade rekomendationer bara

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Okej...
Köpt snake skin (rektangulära) till den här

Hur ska jag då forma dom för det ska bli bra. Benet är inte på tanken utan på det svarta.
Finns en markering på den svarta plasten, är den lagom? Eller lite kortare? Bakåt mot det vita? Eller mer framåt?
Jag upplever att jag behöver fästet mest strax bakom knäet. Kanske beror det på tankens utformning kontra benlängder osv. Köpte nån mindre (billigare och färdigskuren) variant först men den var för liten så den gav i stort sett inget fäste. Köpte då större som jag fick klippa till för att få vettig form på så den inte tog upp hela sidan på tanken. Såg då till att den täckte typ 2/3-delar av låret från knäet och bakåt. Det ger mig bra fäste.

Så som jag tolkar det på din bild ska du nog låta den gå lite framför markeringen på den svarta plasten kanske? Åk och bromsa lite, kläm med låren och försök se vart du klämmer hårdast med låret mot hojen, däromkring vill du ha fäste.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är på grund av att Finland har fler knivar per capita och därför anses hela befolkningen vara riskgrupp. :fakta
Ah!

Jag tänkte att det kanske var för att vi har beredskapslager, så att sprutorna inte är en mupp som slinter med svampkniven ifrån att sina....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ah!

Jag tänkte att det kanske var för att vi har beredskapslager, så att sprutorna inte är en mupp som slinter med svampkniven ifrån att sina....

Har ni fortfarande Kåvepenin alltså?

Här är det tydligen slut.

Men det kommer mera, enligt den slimmade modellen "Just too late"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bläh.. 4-5 dygn tyckte doktorn att ihoptejpningen skulle sitta, tjena. Skulle byta plåstret ovanpå och allt följde med, skonar dom kräsmagade med att inte infoga bilden:

Nu blir det något som gör torrt och byta flera ggr per dag istället.

Sådär blir mina inpackade sår också, jag brukr sätta en gles gasbinda över så det luftar bra men folk slipper se skiten, eller ha det öppet när jag är hemma så det torkar ut och binder ihop.

Det rör sig ju om något/några dygn innan det har tagit ihop då.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hade oxå ett rejält sår nyligen på en skinnflådd knoge. Kom fram till att det enda var att hålla det luftigt utan plåster eller bandage för att få de att läka. Annars såg det ut som Brutes finger

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ingen har frågat, men här är en förklaring på hur en bilmotor fungerar.
View attachment 489659

Och här hur en automatlåda fungerar:

40c7771801c792ce9b743a1fb607d625d3805e10741117545bb568b7991facd1_1.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...