Frågor man vågar ställa

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har köpt mig ett par ganska små blandarflaskor för oljeblandad bensin. Normalt har jag fyllt dunken med 5 liter soppa, sedan haft i 1 dl för 2% blandning, men just nu är min normala dunk för oljeblandat på annan ort. Men blev lite konfunderad då det på flaskan finns ett streck där man ska fylla upp till med bensin, och sedan strecket för 600 ml med olja. Men det första strecket är 576,92 ml. Jag trodde att 4% borde vara 24 ml, alltså det första strecket till 576. Alltså att 4% är av totalen, inte 4% av mängden bensin.

Men det är väl lite som moms, påslag 25% men del av priset 20%. Förr var momsen 19% och därmed påslag 23,46%.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har köpt mig ett par ganska små blandarflaskor för oljeblandad bensin. Normalt har jag fyllt dunken med 5 liter soppa, sedan haft i 1 dl för 2% blandning, men just nu är min normala dunk för oljeblandat på annan ort. Men blev lite konfunderad då det på flaskan finns ett streck där man ska fylla upp till med bensin, och sedan strecket för 600 ml med olja. Men det första strecket är 576,92 ml. Jag trodde att 4% borde vara 24 ml, alltså det första strecket till 576. Alltså att 4% är av totalen, inte 4% av mängden bensin.

Men det är väl lite som moms, påslag 25% men del av priset 20%. Förr var momsen 19% och därmed påslag 23,46%.

Ja, du är inne på rätt tankespår det är en matematisk effekt, 4% på 600 ml blir ju 24 ml, och 24 ml på den totala mängden 624 ml blir ju egentligen bara 3.85%.

Själv brukar jag lämna plats i dunken för oljan, jag fyller alltså min jeepdunk med 19.4 liter och fyller resterande 0.6 liter med olja. Fast det är väl mest för att jag inte gillar överfulla dunkar.

Ska jag inte blanda 2t-olja i dunken brukar jag nöja mig med 19 liter i dunken.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja, du är inne på rätt tankespår det är en matematisk effekt, 4% på 600 ml blir ju 24 ml, och 24 ml på den totala mängden 624 ml blir ju egentligen bara 3.85%.

Själv brukar jag lämna plats i dunken för oljan, jag fyller alltså min jeepdunk med 19.4 liter och fyller resterande 0.6 liter med olja. Fast det är väl mest för att jag inte gillar överfulla dunkar.

Jag tänkte mig mer att ha total 600 ml, dvs. 576 ml bensin och 24 ml olja. Jag brukar dock ha en dunk för oljeblandat, men den är på annan ort. Och med den blandar jag ung. som du, fast 5 liter i taget.

Har en motorsåg här hemma (de andra är också på annan ort) och körde soppatorsk. Då blandade jag på en höft i en 33 cl petflaska och det blev för mycket olja. Rök som fan och gick inte på tomgång. Då blev jag lite förbannad på mig själv och skaffade mig ett par blandarflaskor för små mängder.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Förkyld o då hittar man grejjer.. som man inte hittar. Möjligtvis egensnickrad men finns verktygen modell bra? Bildsökte vilket resultera mest i cykelnycklar till vevarmar.

Hylslednyckel genomgående, dubbla storlekar och/eller sex eller 12-kant spelar mindre roll. Perfekt som mothållsnyckel när man aldrig vet om andra sidan är samma eller grannumret, lite längd på ytan bådar för bra grepp jämfört med andra slintnycklar & verktyg.
20230920-164809.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förkyld o då hittar man grejjer.. som man inte hittar. Möjligtvis egensnickrad men finns verktygen modell bra? Bildsökte vilket resultera mest i cykelnycklar till vevarmar.

Hylslednyckel genomgående, dubbla storlekar och/eller sex eller 12-kant spelar mindre roll. Perfekt som mothållsnyckel när man aldrig vet om andra sidan är samma eller grannumret, lite längd på ytan bådar för bra grepp jämfört med andra slintnycklar & verktyg.
20230920-164809.jpg

Jag har haft flera sådana där nycklar, dom är klumpiga och dessutom håller dom inte, klykan som håller hylsan ger upp.

Jag tror att dom kom ur en traktorverktygskåda, det var flera olika (okända) märken på dom, men alla var lika kassa.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kool men kanske för statiskt arbete som mothåll, kanske?

Jo, att hålla en mutter tills den greppar medans man drar bulten med spärrskaft funkar dom ju till.
Men jag har hellre en ringnyckel.

Jag har aldrig varit förtjust i lednycklar heller, dom brukar vara oanvända i mina verktygssatser.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Absolut men gillar idén med att istället för att vingla med 8mm eller vad en ringnyckel bygger så lägger man på denna och drar åt med maskin - klart :) Det jag såg den i var tillverkning, gav ett trevligt intryck och villhöver kicka in du vet. Annan applikation där man kan känna igen sig i utan industri är när man ska demontera något för transport till skrot/tipp/brasa med sjuttiofjorton genomgående i olika men snarlika storlekar. Sådan ur kvalitetssynpunkt värdelös uppgift vill man ofta bara att det ska gå fort utan blodig knoge och irritationsmoment.

Nackdelen med specifika satser som till traktorn, bil etc. är att kombonycklarna då gärna är 10 och 17 eller 14/däckjärn. Nästan värt att tillverka egna nycklar som på bild med dubbel/dubbelhylsa. 4st skulle täcka 10-25 hela serien. Bara en vettig modell av gaffel kort.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min mamma har en sån där multilednyckel med fyra storlekar i varje ände i sitt garage. Det är jag ganska övertygad om att hon inte vet.
Den nyckeln funkar att lossa cykelhjul med, men inte så mycket annat eftersom den är i vägen för sig själv och ändarna snurrar alldeles för lätt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fick ögonen på en sådan på senaste kinasajtappchoppingen o tänkte att det var för billigt att inte testa. Det var dock ett set om 3st så jag tänkte i morgongruset att då är det alla storlekar men såg sen att det var 1st 6-kant, 1st 12-kant och 1st 12-kant av den kantigare modellen. Storleksweizz har dom tyvärr försökt charma hela världen samtidigt så för kompabilitet med dum-tum är storlekarna; 8, 10, 11, 13, 14, 16, 17, 19 = nej tack.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

På labb finns en riktlinje att vid blandning 1% och under, så kan man bortse från volymändringen. Annars räknar man på totalvolym.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På labb finns en riktlinje att vid blandning 1% och under, så kan man bortse från volymändringen. Annars räknar man på totalvolym.

Det beror nog lite på syftet.
När det gäller 2t olja så kör ju folk på alla möjliga blandningar från från 2 till 4% eller extremfallen rent av 1.5% upp till 5% så i det fallet kan man nog även bortse ifrån om man har 3.0% eller 2.9%.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det beror nog lite på syftet.
När det gäller 2t olja så kör ju folk på alla möjliga blandningar från från 2 till 4% eller extremfallen rent av 1.5% upp till 5% så i det fallet kan man nog även bortse ifrån om man har 3.0% eller 2.9%.
20% ryker mycket och startar dåligt...
Öööh, har jag hört...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I moppeåldern så kördes det nog på alla möjliga blandningar, en kompis räknade fel när han blandade, vi lyckades aldrig utröna hur mycket olja han hade blandat i, men när man spädde ut det med lika mycket ren bensin till så rök det fortfarande satan och stiftet la igen.

En annan gång hade pappan i huset köpt en dunk och ställt i garaget, sonen mätte och mixtrade och blandade, men det rök ändå ganska mycket.
Det visade sig att pappa hade köpt färdigblandat.

Vi hade blandpumpen kvar på macken när jag var moppedist, men jag litade aldrig på den
Den blandade säkerligen någorlunda rätt på 40 liter i en biltank (ja vi hade SAAB tvåtaktare) men på en moppetank kändes det tveksamt

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka