Frågor man vågar ställa

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Säljer ibland saker på Facebook Marketplace och får allt oftare förfrågan om de kan skicka ett DPD-bud som ska hämta varan och betala mej kontant.
Inser att detta är någon typ av bluff och har aldrig gått med på det, men hur funkar bluffen egentligen?

Kommer det en kille från det riktiga DPD?

Får man betalt i falska pengar?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det beror nog lite på syftet.
När det gäller 2t olja så kör ju folk på alla möjliga blandningar från från 2 till 4% eller extremfallen rent av 1.5% upp till 5% så i det fallet kan man nog även bortse ifrån om man har 3.0% eller 2.9%.
Jag hade moppe (Gilera) och även motorcykel (Aprilia rs250) med oljepump. Men för att vara säker ifall pumpen lade av, så hade jag i ca 1% olja direkt i soppan också. Bra olja som inte förbrändes utan bara smörjde och kylde.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men hur, om den inte förbränts? Jag skulle förmoda att den blev till beläggningar i vevhus och topp, t o m krök och ljuddämpare, om än lite.

En kapsyl 2-taktsolja i tanken på 4-taktare mot rost och som förgasarsmorning är ju beprövat, men jag har aldrig hört talas om icke brännbar olja till en 2-takt.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, vad jag kan tänka mig avses är modern "rökfri" tvåtaktsolja.
(tror jag har sett det i reklamen för någon tvåtaktsolja)

Det är ju inte alla som uppskattar dimman bakom lika mycket.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, vad jag kan tänka mig avses är modern "rökfri" tvåtaktsolja.
(tror jag har sett det i reklamen för någon tvåtaktsolja)

Det är ju inte alla som uppskattar dimman bakom lika mycket.
Inte minst när man räknat fel på decimalen och hela dalen blir en blå dimma. :hihi
Eh, har jag hört...

Tvåtakt är ju doften av sommar!
Det är aldrig riktigt sommar på riktigt mer när alla snurror är 4 takt. :(

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inte minst när man räknat fel på decimalen och hela dalen blir en blå dimma. :hihi
Eh, har jag hört...

Tvåtakt är ju doften av sommar!
Det är aldrig riktigt sommar på riktigt mer när alla snurror är 4 takt. :(

Där jag bor är det doften av vinter...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Höst? Har du beställt jultidningar också?? :4skrika

Jag har just stått ute o skruvat i sommarregnsmörkret, ekologisk bil som lös upp den mindre Greta under tiden och bra gick det ;)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har hittat en bil jag är sugen på att köpa.
Hur löser man kreditskulden enklast och säkrast? (Billån hos Santander. Ca 2/3 av begärt pris.) Möjlighet till förtidsinlösen med ränta t o m betalningsdagen, inga andra avgifter enligt info på hemsidan.

Jag antar att det säkraste är att jag löser skulden från min bank med säljarens betalningsuppgifter? Finns ju inget kontor att besöka för att lösa det. Resterande betalar jag säljaren med banköverföring.

Jag vet inte hur man får reda på om det finns andra skulder kopplade till bilen. Jag förmodar att det är lugnt men säljaren har hamnat i en prekär situation.

Det är om man skulle kolla upp personen hos fogden, med risk för dålig stämning då jag måste be om personnr.

Säljaren har jobb, hyr ett hus i lågprisområde men har nyligen blivit själv i det efter separation.

Antar att det kan komma mycket sånt här framöver...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vet inte riktigt hur man helgarderar sig som privatperson men om det går att få till en bra deal via bilnasare så har du ju ryggen fri sen och slipper krångla med finans.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Har hittat en bil jag är sugen på att köpa.
Hur löser man kreditskulden enklast och säkrast? (Billån hos Santander. Ca 2/3 av begärt pris.) Möjlighet till förtidsinlösen med ränta t o m betalningsdagen, inga andra avgifter enligt info på hemsidan.

Jag antar att det säkraste är att jag löser skulden från min bank med säljarens betalningsuppgifter? Finns ju inget kontor att besöka för att lösa det. Resterande betalar jag säljaren med banköverföring.

Jag vet inte hur man får reda på om det finns andra skulder kopplade till bilen. Jag förmodar att det är lugnt men säljaren har hamnat i en prekär situation.

Det är om man skulle kolla upp personen hos fogden, med risk för dålig stämning då jag måste be om personnr.

Säljaren har jobb, hyr ett hus i lågprisområde men har nyligen blivit själv i det efter separation.

Antar att det kan komma mycket sånt här framöver...
Jag hade kontaktat Santander kundtjänst, och eventuell egen bank och frågat.
(Just Santander är ju tyvärr lite halvdåliga på den fronten av min erfarenhet)

Dålig stämning för att man vill kolla upp att allt är grönt i en sådan situation hade inte jag brytt mig om.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Själv funderar jag på att köpa Hoj på auktion. Vågar man göra sådant i utlandet?
:va

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Personnummer får du från ex upplysning.se eller ratsit.se om du blir medlem (och det går inte ut meddelande om att du sökt på personen).

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år