Frågor man vågar ställa

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Följdfråga på det, vågar man roadtrippa hem en gammal Ducce i behov av desmoservice. :va
Kolla remmarna innan du kör hem - lossa remkåporna - vrid remmen 1/8-1/4 varv så ser du om det finns sprickor = kör inte.
Kolla även spännrullen som är ett standard plåtkapslat SKF-lager (åtminstone på 80-90 tals hojarna jag ägt) - den kan ha rostat o börjat kärva om hojen stått ute = kör inte.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det här tycker jag är fiffigt:
71aN0q3ZmDL._AC_SL1500_.jpg



..så man kunde väl snickra ihop en egen :smasha

Tänker fyrkantsrör i aluminium i huvudsak men så blir det någon rundstång och vinkel kanske. Godstjocklek för att aluminium ska stå pall? Tänker att denna hantering kommer bjuda på en del bank och bryt så.. vill inte ha något korthus som vecklar ihop sig hux flux :)

Förstår att det finns olika sorters alu så tips är alltid välkommet bara det går att få tag på skapligt enkelt. Allt är tänkt att skruvas ihop, vettigt sortiment för alukompatibelt är också intressant.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur säkrar man vägar på lermark? Att de inte gjort tillräckligt i Stenungsund är uppenbart, men går det att göra helt säkert?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur säkrar man vägar på lermark? Att de inte gjort tillräckligt i Stenungsund är uppenbart, men går det att göra helt säkert?
Generellt sett så gräver man en hyfsad bit ner, lägger markbädd och marknät, och fyller på med bergkross eller grus. Marken packas också.
Men när man får ett lerskred så är det inte mycket som står emot. Tveksamt om det ens hjälpt att påla marken, men det får någon markingenjör svara på. :hihi
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hur säkrar man vägar på lermark? Att de inte gjort tillräckligt i Stenungsund är uppenbart, men går det att göra helt säkert?
Vi har nog varit ganska förskonade här i Sverige, men du har Surteraset 1950, Tuveraset 1977 och raset vid Småröd 2006. Har man inte stenblock o makadam ner till berggrund så finns alltid risken att ler eller sandbäddar spolas bort av regn. Vid Stenungsunds norra infart finns en större bäck och att döma av bilderna så sträcker sig raset dit - dvs bäcken har under åren dragit med sig tillräckligt mycket av lera under markytan för att allt skulle glida iväg.
Finns många filmer om slukhål i Kina där vissa områden har stora höjdskillnader utan fast berggrund
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi har varit förskonade för att vi har gjort så mycket man kan för att förhindra skred.

Det finns ju en rimlighetsaspekt också, man kan alltid göra mera, men någonstans måste man väga kostnaden mot risken.

I alla bedömningssporter råkar man ut för missbedömningar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det borde vara enorma försäkringspremier när man bygger på sankmark.
Såg nåt om att någon hade sprängt i närheten nyligen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det borde vara enorma försäkringspremier när man bygger på sankmark.
Såg nåt om att någon hade sprängt i närheten nyligen.

Jo, sprängningar och andra markarbeten, och ett stort upplag av massa.

Det stora skredet i Rissa, Norge orsakades av att en bonde schaktade om på sin mark och gjorde ett stort upplag av fyllnadsmassa som pressade ur vattnet ur leran just där och det vattnet löste upp leran runt om.

 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det borde vara enorma försäkringspremier när man bygger på sankmark.
Såg nåt om att någon hade sprängt i närheten nyligen.
Det är inte sankmark i den meningen, men stora delar av Bohuskustens gamla havsbotten som nu är i dagen pga landhöjningen består av lera. Har läst någonstans att leran inom vissa områden uppför sig som tixotrop färg, dvs den är fast o bra tills den rörs om eller skakas. Jag bor själv i närheten och den dalgången/låglänta marken som rasade uppfattar jag som vilken väldränerad åkermark som helst i landet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har läst någonstans att leran inom vissa områden uppför sig som tixotrop färg, dvs den är fast o bra tills den rörs om eller skakas. Jag bor själv i närheten och den dalgången/låglänta marken som rasade uppfattar jag som vilken väldränerad åkermark som helst i landet

Precis, leran kan lösas upp av vibrationer, eller av ökat tryck som pressar in vatten i lerlagret.

Mitt hus står på lera, dock väldigt platt mark, men man behöver inte lyfta bort mer än 20cm matjord på sina ställen så hittar man ett tjockt lager ogenomtränglig lera.
Tydligen så är det en utmärkt lera att göra tegel av, så tidigare hade dom tegelbruk här i byn. (från 1700 talet till 1940)
En tegelbråk står kvar som minne.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man får väl bränna leran under husen...
Jag är uppväxt i ett hus med dräneringsproblem så när jag valde plats för mitt eget boende blev det på högsta punkten i området och med toppen av berggrunden avsprängd. Dessutom undvek jag källare av samma skäl.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kolla remmarna innan du kör hem - lossa remkåporna - vrid remmen 1/8-1/4 varv så ser du om det finns sprickor = kör inte.
Kolla även spännrullen som är ett standard plåtkapslat SKF-lager (åtminstone på 80-90 tals hojarna jag ägt) - den kan ha rostat o börjat kärva om hojen stått ute = kör inte.
Ja, det är väl remmarna som är riskfaktorn.

De är bytta för 4 år sedan och 1300mil. Ska väl bytas vartannat år, men borde ju inte murkna på fyra tycker jag? (På bil byter man 10-15 år ibland)

För att hinna med färjor och skit så blir det nog inte att riva ner hojen på en parkeringsplats direkt.

Väl hemma så skulle det väl bli storservice oberoende, samma som alltid när man köper begagnat. Inte för att jag behöver ett nytt projekt riktigt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, det är väl remmarna som är riskfaktorn.

De är bytta för 4 år sedan och 1300mil. Ska väl bytas vartannat år, men borde ju inte murkna på fyra tycker jag? (På bil byter man 10-15 år ibland)

För att hinna med färjor och skit så blir det nog inte att riva ner hojen på en parkeringsplats direkt.

Väl hemma så skulle det väl bli storservice oberoende, samma som alltid när man köper begagnat. Inte för att jag behöver ett nytt projekt riktigt.
Vill inte hamna i att "men du sa att det skulle funka" - vilket det kanske gör, bilremmar bryter över avsevärt större rullar. Vilken modell är det?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top