Frågor man vågar ställa

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
5 minuter på jobbet är ju som bekant mycket, MYCKET längre än årstiderna vår och sommar är tillsammans.

Hur i helvete då?! :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vågar man buda 35 lök (~40%) under på en hoj som gått långt (nästan 10k mil), som en handlare haft till salu i ett år?

Den är ju bevisligen för dyr.
Det gäller en ganska ovanlig modell som inte är så mycket omsättning på, finns en till salu till i landet från en privatperson, för ungefär samma pengar, men då har den gått hälften kortare och har varit utannonserad ännu längre (åtminstone sedan sommaren 22).

Vi pratar en hoj som ligger på 80 lök, men som inte sålts sedan Oktober 2022.
Ganska ny hoj, med stort miltal.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vågar man buda 35 lök (~40%) under på en hoj som gått långt (nästan 10k mil), som en handlare haft till salu i ett år?

Den är ju bevisligen för dyr.
Det gäller en ganska ovanlig modell som inte är så mycket omsättning på, finns en till salu till i landet från en privatperson, för ungefär samma pengar, men då har den gått hälften kortare och har varit utannonserad ännu längre (åtminstone sedan sommaren 22).

Vi pratar en hoj som ligger på 80 lök, men som inte sålts sedan Oktober 2022.
Ganska ny hoj, med stort miltal.
Klart du vågar.
Så länge det inte är Ali Baba´s MC och ammunition du ska handla av så kan du ju bara få ett nej tack som värst.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Säg vilken det är så bjuder jag 60 under, då kommer ditt bud vara % över :nicka

Det drabbades jag av då jag sålde en bil.

Flera gubbar ringde, den första riktigt intresserad och frågade en del om bilen och skambjöd, dom andra som ringe frågade inte sä mycket, men bjöd alla under den första.

Alla hade dialekt från samma by, så det var rätt genomskinlig.

När den förste ringde upp igen och upprepade sitt skambud så sa jag att hade flera bud över mitt usatta pris och han var välkommen att bjuda över han också.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det drabbades jag av då jag sålde en bil.

Flera gubbar ringde, den första riktigt intresserad och frågade en del om bilen och skambjöd, dom andra som ringe frågade inte sä mycket, men bjöd alla under den första.

Alla hade dialekt från samma by, så det var rätt genomskinlig.

När den förste ringde upp igen och upprepade sitt skambud så sa jag att hade flera bud över mitt usatta pris och han var välkommen att bjuda över han också.
Fast det är ju frågan om det är skambud, när utsatta priset bevisligen inte lockar någon köpare? Den är ett år äldre än när den prissattes, det är Oktober, och räntan på ett blancolån ligger på nästan 12%.

Nåja, bestämde mig för att testa vattnet lite med ett "hej, jag är intresserad av denna, har noterat att ni haft den till salu i ett år nu...".
De bröt ju mot regel nr 1 i förhandlingar och prutade 10k med sig själva, utan att jag behövt komma med ett bud, men känns ändå som att risken är att de hellre förvarar den ett tag till...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast det är ju frågan om det är skambud, när utsatta priset bevisligen inte lockar någon köpare? Den är ett år äldre än när den prissattes, det är Oktober, och räntan på ett blancolån ligger på nästan 12%.

Nåja, bestämde mig för att testa vattnet lite med ett "hej, jag är intresserad av denna, har noterat att ni haft den till salu i ett år nu...".
De bröt ju mot regel nr 1 i förhandlingar och prutade 10k med sig själva, utan att jag behövt komma med ett bud, men känns ändå som att risken är att de hellre förvarar den ett tag till...

Nej jag menade inte att det var ett skambud i det här fallet, men i fallet med min bil var det ett riktigt skambud, då jag lagt ut den billigt från början.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vätska?

Det kom upp i ett samtal det här med vätska, att man måste dricka 1-4 liter vatten om dagen.
(lite beroende på vems råd man läser och aktivitet/kroppsvikt)

Jag är en sån där person som inte bär med mig vuxen-nappflaska, och förmodligen sällan dricker vatten under dagen.

På grund av arbete på vattenledningen så har jag kört med tillbringare i kylen, och då passat på att räkna, bara på skoj, jag får lätt i mig tre liter vatten om dagen om man räknar vattnet jag kör genom jum-jum maskinen så att det smakar kaffe, med det jag använder i matlagning (som inte hälls av/ dunstar bort) och så vidare.

Då påpekar "hälsofreaken" att kaffe inte ska räknas, för det gör att man pinkar oftare, ja, samma mängd vätska ska väl ut? tanken är väl att spola igenom systemet?
Det man inte svettas ut, eller andas ut som vattenånga måste således pissas ut?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har aldrig sett en studie som inte kommit fram till att det är bästa att dricka efter törst.
Kroppen vet bäst själv, om man inte har någon åkomma, hur saltbalansen ska vara.
Gammal länk men skulle förvåna mig om den inte stämmer fortfarande.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har aldrig sett en studie som inte kommit fram till att det är bästa att dricka efter törst.
Kroppen vet bäst själv, om man inte har någon åkomma, hur saltbalansen ska vara.
Gammal länk men skulle förvåna mig om den inte stämmer fortfarande.

Det är lite så jag resonerar också, jag äter och dricker som vanligt, och ibland blir jag törstig utöver det och då ger jag vatten till kroppen.
Det blir lagom, utan att bära omkring på en vuxen-nappflaska
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Viktigt o ligga rätt i saltbalans så funkar det hur bra som helst ,.man dricker när man törstig - automode

Dricker man för mycket pissar man ut för mycket salt och måste följa efter med komplement salt - detta lastar njurar i onödan.

Att konstant gå undervätskad ger för tidig åldring , kolla alkisar o veganer som t.o.m dissar salt...

Att dricka 4L på en vanlig dag är för för mycket om du inte fjällvandrar , 2-3l - notera att mycket mat ökar förbrukningen rejält.

Rödmjölk och folköl o uppåt är inte vatten - man måste dricka lika mycket vatten i mängd för o elda upp energin och inte gå minus.

Hårda marcher på +45km med startvikt på rygga 34kg blåste 6.5L vatten över en lång lång dag.
6.5 av vikten var vatten.
Kläderna som var svarta hade vita fält var vita av salt efter nån dag , fick ta en rågad matsked salt varje dag extra i maten.

Men normalt skall man dricka kanske runt 2.5l o så.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Normal dag utan att man anstränger sig så mycket eller bara tar en kort promenad eller löptur, då räcker det bra med att dricka när man känner att det behövs. Kaffe är faktiskt inte urindrivande - det är en myt. Stora mängder kan dock ge problem med blodtryck och obalanser i kemin i kroppen, men en lagom förbrukning är helt ok.

Det är vid större ansträngning under längre tid som man måste förebygga och trycka i sig mer och kanske toppa upp med vätskeersättning för att inte efter något dygn drabbas av huvudvärk och allmän uttorkning. Tänk fjällvandring med packning tex.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tar nån dag vid enorm vattenförbrukning o få saltbrist men iaf viktigt att inte snålsalta , farligare än översaltning.

Rör ni på.er,tränar o arbetar fys så skippa t.ex seltin som huvusakligt salt hemmabruk för att kompensera dagens snabbmat så
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad är rätt sätt att uttrycka sig när jag ska sätta ut en annons på min Husaberg?
Vill inte påstå något som inte är sant.
Screenshot_20231009_180950_Chrome.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Du har bytt kolv o renoverat motorn mellan körningarna

Nä är väl vanligt me långa uppehåll

Brudar,barn o så , säg att bruttan fick dubbla uppsättningar tvillingar

Käjs clåsed
Nä, jag har gjort skit och ingenting eftersom jag mest använt den till att konstatera att jag har astma.
Frågan är vad jag svarar på frågan "Är den LV-reggad?". Den har varit påställd några år, men aldrig besiktad. Blinkers och skylthållare ligger i en pappkasse...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nä, jag har gjort skit och ingenting eftersom jag mest använt den till att konstatera att jag har astma.
Frågan är vad jag svarar på frågan "Är den LV-reggad?". Den har varit påställd några år, men aldrig besiktad. Blinkers och skylthållare ligger i en pappkasse...
Ja, frågan är väl - Är den?

I så fall är svaret "Ja, men kräver jobb och eventuellt delar till besiktning".
Är den inte så är svaret "Nej".
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top