Frågor man vågar ställa

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, frågan är väl - Är den?

I så fall är svaret "Ja, men kräver jobb och eventuellt delar till besiktning".
Är den inte så är svaret "Nej".
Jag vet inte säkert om den är det. Därför ställde jag en fråga då jag inte vet hur jag ska avgöra det. En del cyklar har såvitt jag vet sålts som LV-reg, men klassats om på grund av något som jag tror beror på om de varit påställda eller inte.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vågar man buda 35 lök (~40%) under på en hoj som gått långt (nästan 10k mil), som en handlare haft till salu i ett år?

Den är ju bevisligen för dyr.
Det gäller en ganska ovanlig modell som inte är så mycket omsättning på, finns en till salu till i landet från en privatperson, för ungefär samma pengar, men då har den gått hälften kortare och har varit utannonserad ännu längre (åtminstone sedan sommaren 22).

Vi pratar en hoj som ligger på 80 lök, men som inte sålts sedan Oktober 2022.
Ganska ny hoj, med stort miltal.
Inga problem. En kollega bjöd 1,4 miljoner för ett hus som hade utgångspris 1,7 miljoner.
6 månader senare ringde mäklaren och frågade om han fortvarande var intresserad.
Och han köpte huset för 1,4 miljoner för så där 10 år sedan. Känner till två till bostadrättsaffärer vid ungefär samma tidpunkt som också slutat under utgångspris.
Så det här med bud under utgångspris är inget ovanligt.
Är det en MV Augusta eller Buell så är jag inte förvånad över att det dröjer med att hitta köpare.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inga problem. En kollega bjöd 1,4 miljoner för ett hus som hade utgångspris 1,7 miljoner.
6 månader senare ringde mäklaren och frågade om han fortvarande var intresserad.
Och han köpte huset för 1,4 miljoner för så där 10 år sedan. Känner till två till bostadrättsaffärer vid ungefär samma tidpunkt som också slutat under utgångspris.
Så det här med bud under utgångspris är inget ovanligt.
Är det en MV Augusta eller Buell så är jag inte förvånad över att det dröjer med att hitta köpare.
Lite så gick det när jag köpte hus också.
Det var en Guzzi. Som av någon anledning ligger högt i pris, men aldrig byter ägare.

I vilket fall så verkar de hellre ha en hyllvärmare att torka dam av i butiken. :/

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En Guzzi. Men dom är väl rätt OK. Inget som faller sönder utan reservdelar som MV och Buell.
Men Guzzi'n är väl bokförd högt och det är därför Guzzi'n står där.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag vet inte säkert om den är det. Därför ställde jag en fråga då jag inte vet hur jag ska avgöra det. En del cyklar har såvitt jag vet sålts som LV-reg, men klassats om på grund av något som jag tror beror på om de varit påställda eller inte.
Står det inte ett gäng tillägg på regbeviset om den är e-reggad?

Sen en stilla undran, eftersom jag inte har en susning, hur stor är skillnaden i utgångspris om den är E istället för LV?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
En Guzzi. Men dom är väl rätt OK. Inget som faller sönder utan reservdelar som MV och Buell.
Men Guzzi'n är väl bokförd högt och det är därför Guzzi'n står där.
Så är det.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen - bokföring borde vara olagligt!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj

Sen en stilla undran, eftersom jag inte har en susning, hur stor är skillnaden i utgångspris om den är E istället för LV?
Jag har bara en liknande cykel så jag har inget att jämföra papper med. Vad gäller värdet vet jag inte heller. För mig är det viktiga att inte lura någon.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

För mig skulle det vara en total deal-breaker om en hoj jag vill ha var E regad, då begränsas ju jag i användning av den.
För andra (som L.Mäkinen) är det skitsamma, då den inte ens kommer att köras som E regad utan kunde lika gärna vara helt oregad

Så hur mycket det gör på priset beror på vilka köpare man hittar.

Nu tittar ju inte jag efter endurohojar, möjligen dualsport, eftersom jag vet att min kropp inte pallar att köra riktig enduro, så jag siktar på "Gubbduro" som i princip kan köras med vad som helst

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Är det många kvitton som blåser bort mellan containrar? Man har ju hört ena solskensnovellen.. nåja efter den andra men organiserat ljug för skattmasen, också?

Screenshot-20231013-065732-Chrome.jpg

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det många kvitton som blåser bort mellan containrar? Man har ju hört ena solskensnovellen.. nåja efter den andra men organiserat ljug för skattmasen, också?

Screenshot-20231013-065732-Chrome.jpg

Alla jäklar ska ju betala med kort eller swish idag så det finns väl egentligen inte utrymme för så mycket bortblåsta kvitton om man vill ha ryggen fri vid en revision från skv.
Jag skulle gissa att skattmasens kostnader för granskningen vida överstiger de skatter som däckhandlare har möjlighet att svarta bort.

Möjligen kan man väl kräva kontant betalning av kunderna och få dessa att hämta pengar men då blir man nog snabbt övergiven av de väldigt många kunder och förlorar väl mer på karusellen än man eventuellt vinner på gungan.

Det går väl iofs kringgå om man lånar bankkontot av någon uteliggare eller liknande.
Men vill man ut i de tassemarkerna skulle jag hellre låta uteliggaren starta ett bolag som helt enkelt ska plundras för att gå i konkurs.
Då kan skv granska verksamheten hur mycket dom vill.

Med det sagt så vet jag iofs en däckhandlare som konstant försöker undvika att ge mig kvitton trots att han vet att jag är företagare som vanligtvis vill dra av mina kostnader även om jag betalar kontant.
Men det kan ändå inte handla om några större summor eftersom så få användar kontanter, särskilt till större belopp.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Ibland blir det billigare om man håller fram kontanter...

Jag har inte provat.
För 20 år sen hade jag en bekant som alltid hade 30 kkr i kontanter i plånboken ifall han skulle hitta något han ville ha och han påstod att det funkade bra att vifta med dem när det diskuterades pris.
Jag fick erbjudande om kontanter när jag sålde en mc nu i veckan, men jag sa nej. Jag vet inte hur de ska se ut eller när jag ska använda dem. För några år sen gick jag runt med samma sedlar i plånboken i ett halvår.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För 20 år sen hade jag en bekant som alltid hade 30 kkr i kontanter i plånboken ifall han skulle hitta något han ville ha och han påstod att det funkade bra att vifta med dem när det diskuterades pris.

Det fungerade absolut bra då, hur det funkar i dag vet jag inte, men det är ju liksom ett löfte om en snabb affär, pengar och nycklar byter hand och sedan är affären över, bara formalia som ägarbyte i app kvar.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jag fick erbjudande om kontanter när jag sålde en mc nu i veckan, men jag sa nej. Jag vet inte hur de ska se ut eller när jag ska använda dem. För några år sen gick jag runt med samma sedlar i plånboken i ett halvår.
Senaste hojen sålde jag kontant.

Lite skum kände man sig när man stod med ryggsäck (för hjälm/handskar) och räknade sedlar utanför polisstationen och rökte hemrullat, men vafan, det gick bra. Pengarna fick banken ta hand om, skrivet & prissatt köpebrev med bara.

30 tusen kronor i dagsläget är ju korvmojjenpengar, så det lär väl ingen gå igång på?

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jajustdet, hur gick det med den där 2-taktarn?

Fick du sålt den som LV eller E-reggad?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...