Frågor man vågar ställa

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tror det bara är en ledning in i köket idag och antar att att de uttag som funnits från början är; Ett enkelt 220V uttag för kyl/frys, ett dubbelt 220V uttag ovanför diskbänken samt äldre uttag = sladdar in i väggen för spis/ugn. Sen har någon kopplat in ett dubbelt 220V uttag via taklampan, ser dock fackmannamässigt ut.

Denna är vad jag tittat på men kanske får leta vidare :)

https://www.ikea.com/se/sv/p/matmaessig-induktionshaell-svart-ikea-300-svart-10467093/

Sök på modellnamnet och "power regulation". Din verkar vid en snabb blick sakna funktionen men Folklig verkar ha den till ett bra pris.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tack för detektivarbetet men fick noll i sökträff på Folklig så antar att det är innovationer från förr =) Men just hällen är det som är minst problem att gifta ihop med övriga Ikeaköket, elektrikern sa att Elgiganten var bra på enfas men jag söker vitt o brett :) Han kommer inte kunna åta sig jobbet förrän mitten på december men man vill ju ha arbetsordern någorlunda klar i tid, o så.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Varför ska alla jäklar som annonserar ut saker prompt ha betalt med Swish trots att ingen av dom ens klarar av att stava till namnet?

Swich, Swisch, Switch :va

Så sent som idag köpte jag en Cardo Packtalk och frågade jag om vi skulle ta betalning via Svisch :rofl:rofl:rofl:rofl

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så sent som idag köpte jag en Cardo Packtalk och frågade jag om vi skulle ta betalning via Svisch :rofl:rofl:rofl:rofl

Du hade åtminstone välvilligheten att ge valfrihet till din affärspartner.

Jag tänkte främst på de som vägrar annan betalning men trots att det är deras enda accepterade betalningsmetod kan dom alltså inte stava till det. Ett namn som dom rimligtvis ser flera dagligen i sin telefon.

Men och andra sidan har vi ju gott om s.k. motorcyklister som kör Zusuki och kavazaki

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tycker inte polackerna det är lika delar konstigt och kul att svenska myndighetspersoner konstant snackar om kurva?
Innan fnissade de bara åt de gångerna de åkte förbi "Kungens kurva" i Tjockhult. Nu är det nog mer blasé eftersom det ordet används konstant. Gissar jag.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Innan fnissade de bara åt de gångerna de åkte förbi "Kungens kurva" i Tjockhult. Nu är det nog mer blasé eftersom det ordet används konstant. Gissar jag.

Blasé och nu är de så många så att höra det polska tungomålet är inte längre ovanligt! :)

Den historiskt intresserade vet att vi har haft samma kung! :tummenupp

Herbata! :tummenupp

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Passar ett par 215/55 R17 98V däck på mina fälgar där det nu sitter 205/50 R17 89V?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Ja, på fälgarna passar dom, men dom blir ju större så det kanske inte ryms i hjulhusen
Hjulhusen har inte sådär jätteont om plats så det borde funka med större diameter.
Men är de bredare också?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hjulhusen har inte sådär jätteont om plats så det borde funka med större diameter.
Men är de bredare också?

205 respektiv 215 är ju bredderna på däcket, ett 215 är bredare än ett 205

det som ställer till det lite är profilen som är 55% på det bredare däcket och 50% på det smalare, normalt går man kanske från 205/55 till 215/50 alltså ner i profil när man går upp i bredd, du går ju upp i både bredd och profil, alltså blir det en ganska stor ökning på rullomkretsen/höjden på däcket

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Stod i kö till kassan o vänta på att fraggel 2 i följden skulle få prata klart om livet när jag titta upp i taket. Varför bygger man varuhus etc. med sån outnyttjad takhöjd? Måste väl kosta flis att elda för kråkorna och jag kan väl förstå om man bygger för eventuellt olika hyresgäster men en välmående matkedja flyttar inte helt ofta så.. Ikea likadant, ovanför deras egna lagerutrymme brukar det kunna vara en nätt luftspallt på 10 meter över kanske 1000kvm högst ovetenskapligt ögonmåttat.

Vet att Upplands Motor lät bygga en anläggning som ett köpcentrum, tror det var deras egna kulor/familjeägt eller hur det är och om dom inte drog in dom där 100-tals miljoner årligen så går det att sälja som just köpcentrum.

Men alla vanliga plåtlådor, varför?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Stod i kö till kassan o vänta på att fraggel 2 i följden skulle få prata klart om livet när jag titta upp i taket. Varför bygger man varuhus etc. med sån outnyttjad takhöjd? Måste väl kosta flis att elda för kråkorna och jag kan väl förstå om man bygger för eventuellt olika hyresgäster men en välmående matkedja flyttar inte helt ofta så.. Ikea likadant, ovanför deras egna lagerutrymme brukar det kunna vara en nätt luftspallt på 10 meter över kanske 1000kvm högst ovetenskapligt ögonmåttat.

Vet att Upplands Motor lät bygga en anläggning som ett köpcentrum, tror det var deras egna kulor/familjeägt eller hur det är och om dom inte drog in dom där 100-tals miljoner årligen så går det att sälja som just köpcentrum.

Men alla vanliga plåtlådor, varför?

Det skulle se fördjävligt ut om dom byggde med normal takhöjd, tänk dig en kåk som är 6m hög och 1000kvm, även invändigt skulle man få en känsla av att vara nära att krossas om takhöjden bara var 4m.

Det skulle kännas som ett parkeringshus invändigt.

Man brukar ju ändå försöka utnyttja delar av takhöjden med kontor och sådant en våning upp, men det mesta blir outnyttjat.

Jag har också tänkt tanken på hur oeffektivt det måste vara att värma upp den delen också, i synnerhet som värmen stiger, speciellt på natten när det inte är någon rörelse i lokalen.

Nu avger ju varje människa som besöker lokalen ungefär 100w värme till omgivningen också, så när det är knökfullt i butiken kan man nog behöva lite takhöjd som buffer...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Försöker avnjuta en rom&cola såhär på lördagseftermiddagen.
Som bas har jag Bacardi Carta Blanka.
Är den usel på riktigt eller har jag lyckats köpa en piratkopia på Taxfree?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no

Fy fan, rom och cola slutade jag med i baksätet på en Malibu på 70-talet :zpy

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Plantation pineapple är det enda jag blandar med cola nuförtiden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fy fan, rom och cola slutade jag med i baksätet på en Malibu på 70-talet :zpy

Min go-to grej när jag var 15-20år var billig konjak och sockerdricka, sedan drack jag inte det på många år, förän jag var på en middag där det fanns sockerdricka på barnbordet och bjöds på billig konjak till kaffet.

Konjaken var knappt drickbar ren, men blandat med sockerdricka var faktisk riktigt gott.

Anledningen att man slutar dricka det man drack i tonåren är nog alla gånger man drack för mycket av det och blev dålig....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år