Frågor man vågar ställa

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Om ens hoj stått på en matta med typ 2 liter olja (inte från min hoj, förra som hyrde min garageplats) och bakdäcket dryper av skiten. Hur får man bort det på ett säkert sätt?

Torkat med papper o bytt till ny matta men vågar inte köra uppför backen ur garaget för att sen nöta bort på asfalt.
Räcker det att tvätta med typ tvättsvamp som innehåller schampo fr biltema eller måste nått starkare köpas in? Funderade på sandpapper, kan det funka?

Hjärnspökena har fått fritt spelrum och hjälper inte att jag fick motorstopp mitt i garagebacken sist jag skulle ut och fick parkera mitt i lutning både nerför och snett åt sidan. Springa ner o fixa larm och öppning av porten.

Hjälp, hur får jag bort oljan på säkrast sätt?
Petroleumbaserad avfettning, Brakeleen, och dylika lösningsmedel.
Avfettning sköljer du bort med varmt vatten, de andra typerna torka med trasa.

OBS, har du använt avfettning så blir däcket HALT efteråt. har du tillgång till grusväg så kör försiktigt ett par kilometer på en sån.

Eller gör en fuck you burnis :krama

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Petroleumbaserad avfettning, Brakeleen, och dylika lösningsmedel.
Avfettning sköljer du bort med varmt vatten, de andra typerna torka med trasa.

OBS, har du använt avfettning så blir däcket HALT efteråt. har du tillgång till grusväg så kör försiktigt ett par kilometer på en sån.

Eller gör en fuck you burnis :krama
Jamen jag vågar ju inte köra uppför backen ut ur garaget ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om ens hoj stått på en matta med typ 2 liter olja (inte från min hoj, förra som hyrde min garageplats) och bakdäcket dryper av skiten. Hur får man bort det på ett säkert sätt?

Torkat med papper o bytt till ny matta men vågar inte köra uppför backen ur garaget för att sen nöta bort på asfalt.
Räcker det att tvätta med typ tvättsvamp som innehåller schampo fr biltema eller måste nått starkare köpas in? Funderade på sandpapper, kan det funka?

Hjärnspökena har fått fritt spelrum och hjälper inte att jag fick motorstopp mitt i garagebacken sist jag skulle ut och fick parkera mitt i lutning både nerför och snett åt sidan. Springa ner o fixa larm och öppning av porten.

Hjälp, hur får jag bort oljan på säkrast sätt?
Först torka så mycket som möjligt med hushållspapper.
Sedan mycket YES och lite vatten.
Sedan mycket vatten och lite Yes
Sedan torka med hushållspapper eller Torkpapper

men jag hade till sist fegat ut och bett om hjälp få upp den med handkraft ur garaget.
att starta i uppförsbacke med risk spinna lossa och åka ner baklänges har jag redan gjort (på vått gräs.....)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nyhetsankare.
Varför måste det vara två som rapar upp varannan mening, räcker det inte med en.
Orkar inte lyssna på dem. Det är ju ett rent självskadebeteende att höra på. Tror budskapet ska hamras in och upprepning är en beprövad metod.
Läser istället, lättare att värja sig mot indoktrinering, imho.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Från och med den första september 2022 kommer det att bli förbjudet för elsparkcyklar att framföras på gångbanor.

Så, tror man verkligen att detta kommer att leda nånstans, ingen jävel bryr sig idag och ingen kommer att bry sig framöver, fakta.
Dessa papperssvändare :huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Från och med den första september 2022 kommer det att bli förbjudet för elsparkcyklar att framföras på gångbanor.

Så, tror man verkligen att detta kommer att leda nånstans, ingen jävel bryr sig idag och ingen kommer att bry sig framöver, fakta.

Nejdå, det kommer att funka jättebra, det är ju redan förbjudet att skjutsa på dom, och det ser man ju aldrig någon göra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ut på vägarna med dom, som att de inte är tillräckligt mycket skador bland dem.

Fast med tanke på att cyklisterna hellre cyklar på trottoaren än gatan utan att polisen bryr sig så handlar det väl i vanlig ordning om symbolpolitik som inte kommer göra någon skillnad i praktiken.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Finns ju en del med mycket kunskap vad gäller mekande med bil. Vad är troligast, stopp i kylaren eller att en vattenpump lägger av? Åkte till landet idag, och halvvägs ut (totalt ca 4 mil) så upptäckte jag att det var hög temp. Stannade vid närmaste busshållplats och kollade nivån på kylarvätskan vilken var bra och annars hade jag fått en varning om låg nivå. Väntade ett tag, sedan tog jag mig ut genom att stänga av motorn i alla nedförsbackar. Hur som helst, nu har jag plockat ur termostaten för att kolla så att det inte var den vilket det inte var.

Att lagret på vattenpumpen blir skit har jag hört, men att den slutar pumpa? Kan jag kolla det på något sätt? Ska det flöda ymnigt om man lossar slangen eller? Alternativet är ju igensatt kylare.

Testade att ha full värme på men ingen skillnad så det lutar väl åt vattenpumpen. Bläh...
V70 -98 med B5254.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Finns ju en del med mycket kunskap vad gäller mekande med bil. Vad är troligast, stopp i kylaren eller att en vattenpump lägger av? Åkte till landet idag, och halvvägs ut (totalt ca 4 mil) så upptäckte jag att det var hög temp. Stannade vid närmaste busshållplats och kollade nivån på kylarvätskan vilken var bra och annars hade jag fått en varning om låg nivå. Väntade ett tag, sedan tog jag mig ut genom att stänga av motorn i alla nedförsbackar. Hur som helst, nu har jag plockat ur termostaten för att kolla så att det inte var den vilket det inte var.

Att lagret på vattenpumpen blir skit har jag hört, men att den slutar pumpa? Kan jag kolla det på något sätt? Ska det flöda ymnigt om man lossar slangen eller? Alternativet är ju igensatt kylare.

Testade att ha full värme på men ingen skillnad så det lutar väl åt vattenpumpen. Bläh...
V70 -98 med B5254.

Jag kan inte så mycket om bilar men samma som du säger hände mig för många år sedan på en gammal golf jag hade.
Trodde också att det var vattenpumpen eller kylaren. Men det var topplockspackningen

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

V70 -98 med B5254.
Kan såklart vara igensatt kylare, termostat eller vattenpump. Vattenpumpen brukar oftast säga kaboom och det sprutar vatten. Funkar kylfläkten? Ser du någon anledning till att det skulle blivit stopp i kylaren?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no

V70 -98 med B5254.
Vad är det för bil och motor?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag kan inte så mycket om bilar men samma som du säger hände mig för många år sedan på en gammal golf jag hade.
Trodde också att det var vattenpumpen eller kylaren. Men det var topplockspackningen
Hmm, skulle det ju kunna vara. Men den borde vara trög vid start (vatten i cylindern) eller vit rök (ånga) om den drar vatten. Så har det i alla fall varit förr när det hänt mig, men det var nog 20 år sedan det hände senast.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Kan såklart vara igensatt kylare, termostat eller vattenpump. Vattenpumpen brukar oftast säga kaboom och det sprutar vatten. Funkar kylfläkten? Ser du någon anledning till att det skulle blivit stopp i kylaren?
Nä, har ingen orsak att misstänka kylaren. Fläkten drar igång som den ska, men den brukar inte behövas när man åker landsväg. Inget sprutande vatten någonstans.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka