Frågor man vågar ställa

Jag tycker att stor bil/liten släp kombon är värst, när man inte ser släpen så man kan reagera direkt på att den svänger fel, då blir det lätt att man ormar sig fram med ekipaget när den väl dyker upp i backspeglarna

Då har ändå jag knuffat flygplan, baklänges med bogserstång, fäst i framkofångaren på bogserbilen en gång i tiden...

Dest svänger runt hjulen på bilen, det svänger i bogserstångens fastsättning mot bilen och det svänger i landstället på flygplanet... och det var trångt mellan andra flygplan...
Man planerade gärna körningen så man inte behövde knuffa baklänges i onödan
 
Så det är bara jag som tycker det är lätt och roligt att backa runt med släp? Följ släpet liksom...

Jag tyckte det var lätt en gång i tiden när jag gjorde det ofta och hade bra släpvagn/bilkombinationer.

Nu gör jag det när jag måste och tycker det är irriterande.
Senast var ett sån't där "gratis" lånesläp från IKEA, en liten kåpsläp, på en trång jävla innergård, inte gjorde det saken bättre att det tog 20 minuter i freetrailerappen att låsa upp fanskapet heller, jag var arg redan där, sedan blev jag inparkerad på denna trånga innergård och fick vänta för att ta mig ut så jag blev tvungen att stanna och montera IKEA möblerna åt dom jag hjälpte också.

En vecka senare köpte dom fler IKEA möbler men valde då hemkörning, så dom insåg nog vad jag tyckte om freetrailer systemet, jag fick dock motera dom också.
 
Backa runt hörn med släpet med perspektivspegel på passagerarsidan är en utmaning håller jag med om. I övrigt kör jag väl tillräckiligt ofta för att hålla mig ajour med hur bilen och släpet uppför sig. Har sällan problem, och behöver bara göra omtag ibland när man kommer lite snett.

När man ser en del backa med släp för att till slut koppla loss det och backa för hand inser man att det skulle kunna behövas någon tilläggsbokstav för att få köra med släp.
 
När man ser en del backa med släp för att till slut koppla loss det och backa för hand inser man att det skulle kunna behövas någon tilläggsbokstav för att få köra med släp.

Återvinningscentralen när det vårrustas i trädgården....
Jag har blivit påbackad själv och fått bilen påbackad av släpvagnar där... Fun times
Dessutom har man en chans på tio att komma därifrån med punka.
 
I lumpen testade jag att backa med en gammal Scania med en gigantisk ratt, en am.vagn med boogie och en lite haubits bakom den.
Det krävdes några omtag... :rodnar
 
Jag tyckte det var lätt en gång i tiden när jag gjorde det ofta och hade bra släpvagn/bilkombinationer.

Nu gör jag det när jag måste och tycker det är irriterande.
Senast var ett sån't där "gratis" lånesläp från IKEA, en liten kåpsläp, på en trång jävla innergård, inte gjorde det saken bättre att det tog 20 minuter i freetrailerappen att låsa upp fanskapet heller, jag var arg redan där, sedan blev jag inparkerad på denna trånga innergård och fick vänta för att ta mig ut så jag blev tvungen att stanna och montera IKEA möblerna åt dom jag hjälpte också.

En vecka senare köpte dom fler IKEA möbler men valde då hemkörning, så dom insåg nog vad jag tyckte om freetrailer systemet, jag fick dock motera dom också.
I Malmö körde folk omkring med stödbenet nere. Hade ett förhöjt övergångsställe utanför lägenheten. Man hörde när de kom och så skuttet över förhöjningen. Så sitter det nån ungdom med vilt stirrande blick bak ratten. Det var inte någon engångsföreteelse. Inte sällan utan kabel.
Samtliga freetrailersläp hos IKEA hade söndertrasat hjul och stukade stödben. De hade problem initialt med att hantverkare raidade utbudet och lämnade tillbaka skåpen ostädade, ibland fulla med skräp. Nånannanism.
Jo, det borde praktiseras under körkortstagandet.
 
Håller med om problemet med olika kombinationer.
Vissa varianter är så lydiga medans t ex husbilen + kåpsläpet är en kamp var gång, trots att jag kör den kombon ofta.
Det jag tycker är märkligt i vårt genomreglerade land är att man får dra släp utan särskild behörighet. BE-skulle vara krav för att ens hänga den minsta EU-trailern efter.
Nej för fan!
Du borde bara få stå för alla konsekvenser på egen hand!
Gör vad du vill - men ställer du till med något så reder du upp.
 
Jag har problem med att mitt släp inte reagerar när jag ändrar rattutslag. Känns som att kulan är kantig, men det gäller oavsett vilket fordon jag drar med.
Just nu inget problem eftersom jag saknar dragkrok på de två körbara bilarna.
 
Tänkte ta BE en gång i tiden. Båtjäveln är en irriterande 60kg för tung för att det ska vara riktigt lagligt på B - kort.

Men, jag har automatlåda på min bil skulle jag köra upp med den så skulle jag bara får automatlåda på BE kortet. Jag har ändå kört upp både B och C med manuellt och kört både yrkestrafik med splitad låda och manuell växel på många privata bilar. Men på något sätt så får dom för sig att när jag skjuter på släpvagn så glömmer jag magiskt bort vart kopplingen sitter. Idiotsystem.

Sen när staten skulle ha 200€ för att ta emot en jävla ansökan, då fick det fan vara.
Vill de göra det dyrt och onödigt krångligt att förlja regelverket så kan jag bra bryta det för min del. Någon jävla måtta får det vara.
 
Det är ytters sällan polisen har möjlighet att väga vid vägkanten, stämmer siffrorna på papperen någorlunda så klarar man sig ofta.

Jag har till och med en bekant som blev stoppad med en Mercedes skåp med en alldelens för tung släpvagn för B kort, där dom bara kollade att Mercedesen fick dra släpet, och att den inte var för tungt lastad (med ögonmått), sedan fick han åka.... Dom glömde att kolla om han hade BE
 
Det är ytters sällan polisen har möjlighet att väga vid vägkanten, stämmer siffrorna på papperen någorlunda så klarar man sig ofta.

Jag har till och med en bekant som blev stoppad med en Mercedes skåp med en alldelens för tung släpvagn för B kort, där dom bara kollade att Mercedesen fick dra släpet, och att den inte var för tungt lastad (med ögonmått), sedan fick han åka.... Dom glömde att kolla om han hade BE
Så är det, men trailern är ju reggad på 1300kg och vofflan på 2260. Vägd vikt kan mycket väl hamna på rätt sida 3.5 ton strecket, beroende på hur mycket soppa som är i, men det ska ligga på gränsen.
 
Så är det, men trailern är ju reggad på 1300kg och vofflan på 2260. Vägd vikt kan mycket väl hamna på rätt sida 3.5 ton strecket, beroende på hur mycket soppa som är i, men det ska ligga på gränsen.

Ahh, det har jag drabbats av också, fast med 40kg på fel sida, jag TROR att dom flesta poliser skulle släppa det, om vägd vikt hamnar väl under gränsen och du drar ofta kanske det skulle vara värt pengen att besikta bort 100k från släpen
 
Ahh, det har jag drabbats av också, fast med 40kg på fel sida, jag TROR att dom flesta poliser skulle släppa det, om vägd vikt hamnar väl under gränsen och du drar ofta kanske det skulle vara värt pengen att besikta bort 100k från släpen
40kg är det på morsans Opel som också kunde lånas för ändamålet.
Ja nej, poliser brukar vara ett allmänt sattyg att resonera med, det är inte ett yrke man ter sig till om man inte är en översittartyp. (självklart finns det undantag som i allt)

Nu är det ju 800m till sjöss och två gånger om året. Så det går att fuska med.
Kunde man bara stöpsla på en vagn och köra något varv runt banan och viss att man fixar det så skulle jag ju bra ta BE bara för att ha. Egentligen C1E då en pickup måste vara C-reggad i Finland för att gå att skatta. Men denna jävla byråkratin och att det ska kosta bra mycket mer än vad det smakar, så ha jag fan surnat på en del.
 
I lumpen testade jag att backa med en gammal Scania med en gigantisk ratt, en am.vagn med boogie och en lite haubits bakom den.
Det krävdes några omtag... :rodnar
Såg en gång min morbror backa in spannmålslass i en lada. traktor, tvåaxlad vagn och så en enaxlad längst bak. Har för mig han fick ta om en gång, var han inte avgudad redan innan blev han det där och då.
 
Ahh, det har jag drabbats av också, fast med 40kg på fel sida, jag TROR att dom flesta poliser skulle släppa det, om vägd vikt hamnar väl under gränsen och du drar ofta kanske det skulle vara värt pengen att besikta bort 100k från släpen
Men är det inte så att om du har B-kort så är det totalvikten som gäller. Även om du bara har tre plankor på som väger typ 30 kg så är det totalvikten som finns på papper som gäller så att det ska vara enkelt för polisen. Om du har E-kort så är det faktisk vikt som gäller och de måste väga släpet (kanske bil också?) för att kolla om det är övervikt eller inte. Måste läsa på om det där, men har tänkt ta E-kort för att kunna dra divers trailers som man annars inte kan dra.
 
Men är det inte så att om du har B-kort så är det totalvikten som gäller. Även om du bara har tre plankor på som väger typ 30 kg så är det totalvikten som finns på papper som gäller så att det ska vara enkelt för polisen. Om du har E-kort så är det faktisk vikt som gäller och de måste väga släpet (kanske bil också?) för att kolla om det är övervikt eller inte. Måste läsa på om det där, men har tänkt ta E-kort för att kunna dra divers trailers som man annars inte kan dra.
Både ock. Fordonskombinationen måste vara ok med totalvikt godkänd för din behörighet (tex inte dra ett släp som är klassat för hög last, även om det för stunden är tomt och inte väger mycket). Men sen får man inte heller köra med överlast.
 
Men är det inte så att om du har B-kort så är det totalvikten som gäller. Även om du bara har tre plankor på som väger typ 30 kg så är det totalvikten som finns på papper som gäller så att det ska vara enkelt för polisen. Om du har E-kort så är det faktisk vikt som gäller och de måste väga släpet (kanske bil också?) för att kolla om det är övervikt eller inte. Måste läsa på om det där, men har tänkt ta E-kort för att kunna dra divers trailers som man annars inte kan dra.

Jo, det är därför det är viktigare att siffrorna på papperet stämmer.

Om man då vet att man klarar det med den båt man har så kan man ju besikta bort 100kg från släpen.

Även om man sen inte skulle klara den vikten med full utrustning i båten så är det bättre att det stämmer på papperet och att man då har överlastat släpvagnen med 60 kg enligt den nya vikten man har besiktat in den för...
 
Jag körde mycket med en BE-kombination som var tydligt jättetung. Den var inte reggad på mig utan ett företag och polisen stoppade mig nästan varje gång för körkortskontroll.
De sa alltid att de inte såg automatiskt att det var ok. Hade bilen varit reggad på mig hade de inte kontrollerat.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top