Frågor man vågar ställa

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Hmmm...
Försöker jag lägga "varan" (tjänsten är nog mer rätt ord) i varukorgen för att testa köpa den så låter sidan mig inte göra så förrän jag valt land.
Och väljer jag Sverige i rullistan så kostar det plötsligt 232,39 kr att returnera...?
:unsure:
Eftersom jag lurar på att köpa en skyddsjacka där för 1100 bagis så blir det inte längre så lockande
View attachment 494704
Ännu en gång segrar "över disk" eller ?
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Tänkte lyxa till det med nya däck båda fram och bak på min Kawa Z750 från 2006 nu till våren. Kör ingen bana, utan det blir mest entimmes nöjesturer på mindre vägar hemikring samt en och annan flertimmarstur. Vad ska man sikta på för däck som är prisvärda men bra. Är alltså inte ute efter budgetdäck, heller inte nåt som fokuserar på grepp men inte hållbarhet. Dvs ett bra allrounddäck för en som inte kör knäskrap. Pilot Road nånting kanske?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vi har en calix-motorvärmare i tråkvolvon där locket till kontakten lossnar. Axeln åker upp av någon anledning och fan hela släkten har volvos med samma jävla värmare men det är bara vi som har det här problemet.
När axeln åker upp lossnar locket och returnfjädern hoppar loss från den klack som gör att locket fjädrar tillbaka
Vi bad volvoverkstaden byta locket, för den finns som reservdel men deras lösning är att byta hela sladden in från stötfångaren eller vad man ska kalla plasten fram för 3000 spänn. Nu är vi inne på sladd och lock nummer två med samma problem, känns som det är något skumt typ ett steg i monteringen som missats.
Har någon annan råkat ut för detta eller har idé om hur man kan lösa?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag skulle vilja bli av med den här lilla gynnaren som rör sig mellan mur och rådjurens mat. Har ni några tips?
Varken katter eller räv har löst det.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag skulle vilja bli av med den här lilla gynnaren som rör sig mellan mur och rådjurens mat. Har ni några tips?
Varken katter eller räv har löst det.
Fångstbur med något riktigt smaskigt bete. Hade det inte funnits katter eller fåglar på platsen, hade en klassisk slagfälla varit funkis, men den tenderar att nita andra djur också ganska hårt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hur kan det komma sig att nästan alla örngott och handdukar ligger i påslakan när torktumlaren är klar? Ingen engångsföreteelse, det händer fasen varenda gång. Oavsett hur jag lagt grejerna i tumlaren och vilket program som går.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur kan det komma sig att nästan alla örngott och handdukar ligger i påslakan när torktumlaren är klar? Ingen engångsföreteelse, det händer fasen varenda gång. Oavsett hur jag lagt grejerna i tumlaren och vilket program som går.
Lagen om allts djävlighet 0.0.α/∞ 32 § - Tvättjäveln .
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hur kan det komma sig att nästan alla örngott och handdukar ligger i påslakan när torktumlaren är klar? Ingen engångsföreteelse, det händer fasen varenda gång. Oavsett hur jag lagt grejerna i tumlaren och vilket program som går.
Har funderat på samma sak. Det är smått obegripligt.
Upplever samma fenomen i tvättmaskinen ibland, men inte alls lika ofta.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hur kan det komma sig att nästan alla örngott och handdukar ligger i påslakan när torktumlaren är klar? Ingen engångsföreteelse, det händer fasen varenda gång. Oavsett hur jag lagt grejerna i tumlaren och vilket program som går.
Se det som en möjlighet. Släng i täcket tillsammans med påslakanet så slipper du trä i det manuellt sen. Likadant med kuddarna som torktumlas tillsammans med örngotten.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Laga/förstärka skruvhål i lättbetong

Två av tre skruvar som håller räcke i trappan ner till källaren har gett upp.

Mäter dem till strax under 12 mm i diameter och får in kring 40mm, väggen är lättbetong och en innervägg, finns ett arbetsrum på andra sidan. Ser ut att ha varit någon form av blå plastplug som är helt förintad (se bild). Huset är nästan 50 år gammalt så har pluggen varit med från början har den väl hållt bra,. Om det varit en fullagning av någon tidigare ägareså har jag ändå ägt kåken i snart 14 år så då var det åtminstone en bra fullagning.

Men hur lagar man på rätt sätt i lättbetong? Hålet har väl gröpts ut och blivit något större så ska man inte borra upp och sätta i någon större plugg eller ankare så måste det delvis fyllas igen, men med vad? Väggspackel eller hemmafix håller väl inte för belastning, ska man fylla upp med något annat? Vanligt C-bruk? Använda kemankare? Borra nya hål och flytta räcket någon centimeter åt något hål går ju också men skulle nog bli svårt att få till estetiskt så helst vill jag förstärka och återanvända befintliga hål.

Och hur får man det att hålla sedan, är plastplugg i själva verket korrekt och förväntat att 50 år är en bra hållbarhet om den nu var med från början. Eller ska man ha någon typ av metallisk plugg/ankare? Räcket väger en del och barn finns med kompisar som säkert drar i räcker mer än man borde.

20240206_064351.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Laga/förstärka skruvhål i lättbetong

Två av tre skruvar som håller räcke i trappan ner till källaren har gett upp.

Mäter dem till strax under 12 mm i diameter och får in kring 40mm, väggen är lättbetong och en innervägg, finns ett arbetsrum på andra sidan. Ser ut att ha varit någon form av blå plastplug som är helt förintad (se bild). Huset är nästan 50 år gammalt så har pluggen varit med från början har den väl hållt bra,. Om det varit en fullagning av någon tidigare ägareså har jag ändå ägt kåken i snart 14 år så då var det åtminstone en bra fullagning.

Men hur lagar man på rätt sätt i lättbetong? Hålet har väl gröpts ut och blivit något större så ska man inte borra upp och sätta i någon större plugg eller ankare så måste det delvis fyllas igen, men med vad? Väggspackel eller hemmafix håller väl inte för belastning, ska man fylla upp med något annat? Vanligt C-bruk? Använda kemankare? Borra nya hål och flytta räcket någon centimeter åt något hål går ju också men skulle nog bli svårt att få till estetiskt så helst vill jag förstärka och återanvända befintliga hål.

Och hur får man det att hålla sedan, är plastplugg i själva verket korrekt och förväntat att 50 år är en bra hållbarhet om den nu var med från början. Eller ska man ha någon typ av metallisk plugg/ankare? Räcket väger en del och barn finns med kompisar som säkert drar i räcker mer än man borde.
Jag är rätt säker på att pluggen är nyare än huset, så någonstans längs vägen har man gjort om infästningen. Blå plugg monteras i hål som borras med 10mm borr, så om skruven till räcket är 12mm så har det inte varit helt kompatibelt, vilket kan vara del i att pluggen delat sig i småbitar.

Det finns plugg som är avsedda för lättbetong och även skruv som man använder utan plugg, men med tanke på att du nog behöver använda skruven som är avsedda för räcket så är de nog inte aktuella i det här fallet. En sista utväg är ju ankarmassa, men om det har hållit med vanlig blåplugg tidigare så hade jag testat med lättbetongplugg till att börja med.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag är rätt säker på att pluggen är nyare än huset, så någonstans längs vägen har man gjort om infästningen. Blå plugg monteras i hål som borras med 10mm borr, så om skruven till räcket är 12mm så har det inte varit helt kompatibelt, vilket kan vara del i att pluggen delat sig i småbitar.

Det finns plugg som är avsedda för lättbetong och även skruv som man använder utan plugg, men med tanke på att du nog behöver använda skruven som är avsedda för räcket så är de nog inte aktuella i det här fallet. En sista utväg är ju ankarmassa, men om det har hållit med vanlig blåplugg tidigare så hade jag testat med lättbetongplugg till att börja med.
Tack, jag ska jaga den typen av pluggar och se. Men om man just behöver fylla upp hålet lite så att pluggen sitter stadigt, vad gör man lämpligtvis det med som klarar lite belastning?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tack, jag ska jaga den typen av pluggar och se. Men om man just behöver fylla upp hålet lite så att pluggen sitter stadigt, vad gör man lämpligtvis det med som klarar lite belastning?
Sök på "ankarmassa" - egentligen avsedd att gjuta in fästelement, men det borde gå att fylla i massan, sätta i pluggen o dra skruven. Sätt skruven i press medan allt härdar
De flesta hålrum försvinner nog då, skruven går att få ut, men pluggen måste du borra/hacka ut nästa gång.
Innan du börjar - blås ut allt damm ur hålet (inte med munnen, då får du ögonen fulla med damm)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Laga/förstärka skruvhål i lättbetong

Två av tre skruvar som håller räcke i trappan ner till källaren har gett upp.

Mäter dem till strax under 12 mm i diameter och får in kring 40mm, väggen är lättbetong och en innervägg, finns ett arbetsrum på andra sidan. Ser ut att ha varit någon form av blå plastplug som är helt förintad (se bild). Huset är nästan 50 år gammalt så har pluggen varit med från början har den väl hållt bra,. Om det varit en fullagning av någon tidigare ägareså har jag ändå ägt kåken i snart 14 år så då var det åtminstone en bra fullagning.

Men hur lagar man på rätt sätt i lättbetong? Hålet har väl gröpts ut och blivit något större så ska man inte borra upp och sätta i någon större plugg eller ankare så måste det delvis fyllas igen, men med vad? Väggspackel eller hemmafix håller väl inte för belastning, ska man fylla upp med något annat? Vanligt C-bruk? Använda kemankare? Borra nya hål och flytta räcket någon centimeter åt något hål går ju också men skulle nog bli svårt att få till estetiskt så helst vill jag förstärka och återanvända befintliga hål.

Och hur får man det att hålla sedan, är plastplugg i själva verket korrekt och förväntat att 50 år är en bra hållbarhet om den nu var med från början. Eller ska man ha någon typ av metallisk plugg/ankare? Räcket väger en del och barn finns med kompisar som säkert drar i räcker mer än man borde.

View attachment 494974
Exakt detta problem hade jag i vår kåk som är lika gammal.
Min lösning blev att fylla upp hålet med glasfiberspackel och trycka in ny plug innan det stelnat.
Fungerade perfekt.
Tänk bara på att vara försiktig när du slipar ner överflödigt spackel eftersom det är hårdare än lättbetongen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top