Frågor man vågar ställa

Ah, du menar så. Nja jag för bok över mina fordon sedan 1988 så jag märker om förbrukningen drar iväg… Nollar alltid trippen och tankar fullt.


En gång fick jag i onormalt mycket diesel i Landcruisern på OK i Skellefteå; åkte tillbaka veckan efter (sparade kvittot) och påtalade saken. De kollade och mycket riktigt gick cisternen tom just då (tid på kvittot) och jag fick tillbaka mellanskillnaden på det bilen brukade behöva efter x mil och det som pumpen sade att den tankade i.

kan numer se ut såhär:
View attachment 498857View attachment 498858
Mönstergillt!!
Ordningsmänniska eller Rain man?

På din beskrivning låter det som att man kan pumpa luft men få det räknat som bränsle och bara för att vara jobbig skulle det kunna vara så att såväl du, som comeback, som min ömma moder fått just det och inte en ballongtank. Skulle kunna.
Kontentan för min del blir nog, (alltså ett”Memo to self”); ”Get over it.”
 
Last edited:
Var punkaspray bättre förr?

Minns i min ungdom då man var snål att både bil och hoj fick däck fixat med punkasprej istället för att pluggas som man väl egentligen ska och det brukade fungerar bra, väl härdat så höll det lika länge som däcket.

Nu när bilar inte längre ens får plats med minireservhjul och punkaspray därför är den enda räddningen när man är hemifrån så passar jag på att testa trots att jag ämnar plugga korrekt och resultatet är riktigt dåligt. Jag minns det som att det vita klägget tätate på någon minut, sedan körde man och sedan höll det trycket för gott. Nu kommer det ut någon vit vätska blandat med luft, jag kör i en kvart för att fördela ut innehållet men även om det är tätare och inte hörs när jag stannar så räcker det att lätt fukta ytan för att man ska höra att det fortfarande läcker. Ja jag har skakat burken, haft rätt temperatur osv.

Testat två olika märken. Först köpte jag en CRC för att ha en fräsch och när läcka inträffade för något år sedan så tryckte jag i det mesta av burken men med väldigt medioker effekt. Någon förvånansvärt lösflytande vätska bubblade långsamt ut ur det minimala hålet, och att köra en kvart hjälpte nästan ingenting alls. Slutade med att däcket som ändå var nära slut kasserades och nytt köptes. Kände att det kanske bara engångshändelse.

När nya bilen kom utan något punkakit investerade jag i en ny flaska från Biltema och den använde jag idag när jag med bilen lyckats köra på en skruv.. Den hjälpte faktiskt bättre, men nog hörde man långt senare fortfarande pys om man blötte kring det lagade hålet, och trycket verkar falla efter några timmar så kanske kommer man hem på det. Men nog höll trycket bättre innan jag plockade bort skruven som satt i och lagade.

Har jag otur, gör fel eller har skiten blivit sämre och varför, miljöskäl, billigare produkt, gift, säkrare för däckverkstan eller lobbying från däcktillverkarna? Ja, det är meningen som tillfällig lagning så man kommer om inte hem så åtminstone till däckverkstan, men så här illa ska det väl inte vara?
Vet ej, jag tycker det funkar ungefär som förr. De kan ju ändrat till lite mer miljövänliga alternativ... Men två läckande däck under senare år har ändå funkat med spray. Riktiga punkteringar däremot har jag inte ens försökt med, utan använt Biltemas plugg-kit med mycket goda resultat.
 
Mönstergillt!!
Ordningsmänniska eller Rain man?

På din beskrivning låter det som att man kan pumpa luft men få det räknat som bränsle och bara för att vara jobbig skulle det kunna vara så att såväl du, som comeback, som min ömma moder fått just det och inte en ballongtank. Skulle kunna.
Kontentan för min del blir nog, (alltså ett”Memo to self”); ”Get over it.”
Eftersom pumparna skall vara krönta och godkända på kanske inte milliliternivå men ändå rätt noggrant så tror jag att öm moder antingen har fått ballongtank, någon ”lånat” några liter eller helt enkelt nollat trippen en gång extra efter x antal mil.
Man för alltså bok på vägmätaren, trippen är extrakoll…
 
Eftersom pumparna skall vara krönta och godkända på kanske inte milliliternivå men ändå rätt noggrant så tror jag att öm moder antingen har fått ballongtank, någon ”lånat” några liter eller helt enkelt nollat trippen en gång extra efter x antal mil.
Man för alltså bok på vägmätaren, trippen är extrakoll…
”Lånat”, vad menas?
Så såg det ut när vi skulle köra genom stan till macken där jag får på 53,5 liter vid ett och samma tillfälle. Borde jag tagit bild på instrumentpanelen också, med nålen i botten och blinkande tanksymbol?
När det går mot slut, går det mot slut. Hur det tryckts på trippen är av ingen betydelse denna gång.
Jag ska höra med drivmedelansvarig på berörd station för nu är jag nyfiken på vad de har att säga.
E586E84F-13BE-4A58-A6D3-F5632B3E1305.jpeg
 
”Lånat”, vad menas?
Så såg det ut när vi skulle köra genom stan till macken där jag får på 53,5 liter vid ett och samma tillfälle. Borde jag tagit bild på instrumentpanelen också, med nålen i botten och blinkande tanksymbol?
När det går mot slut, går det mot slut. Hur det tryckts på trippen är av ingen betydelse denna gång.
Jag ska höra med drivmedelansvarig på berörd station för nu är jag nyfiken på vad de har att säga.
View attachment 498869
Du kan ju kolla hur många liter du får in i en jeepdunk (plåtvarianten 20L) om du är orolig för hur volymmätaren funkar på pumpen.
För att vara säker så fyller du dunken med någon vätska (vatten/sprit/etc) meddelst ett kontrollerat litermått så att du med bestämdhet vet hur mycket det rymmer innan du fyller det på macken (jag hoppas att det är självklart att kontrollvätskan ska hällas ut innan dunken fylls på macken).
Bättre att ha kontrollerade bevis innan du tar upp saken med drivmedelsansvarig på stationen. Kom ihåg att filma dunktankningen.
 
- Tack, jäkligt kul : ))
Jag hade ju önskat ett mjukare underlag än asfalt om jag ska leka upp nya hojen, men det finns väl knappast lämpliga alternativ än att riskera kåporna i några rusningar.
Jäkligt drygt att köra hoj på tjockmatta eller i en Foam-pit. Men testa.
 
”Lånat”, vad menas?
Så såg det ut när vi skulle köra genom stan till macken där jag får på 53,5 liter vid ett och samma tillfälle. Borde jag tagit bild på instrumentpanelen också, med nålen i botten och blinkande tanksymbol?
När det går mot slut, går det mot slut. Hur det tryckts på trippen är av ingen betydelse denna gång.
Jag ska höra med drivmedelansvarig på berörd station för nu är jag nyfiken på vad de har att säga.
View attachment 498869
Fick du i 53,3 liter så finns det två orsaker:

1. Tanken rymmer 53,5 liter (inte ovanligt)

2. Pumpen ger dig 50 liter men tar betalt för 53,5 liter (extremt ovanligt fel eller bedrägeri som måste planeras)

Åk in på den aktuella macken och hör med dem vad orsaken kan vara.
 
Kan @sportbike eller annan VAG-kunnig kanske bekräfta eller dementera resonemanget om konservativ beräkning av tankrymd?

Mor kör iofs inte så många mil/år att det spelar någon större roll,
Tror det rör sig om en besparing under tillverkning.
Någon underleverantör kom på att tanken blev billigare att tillverka med några veck mindre än det var tänkt.
Och så blev volymen lite större.
 
”Lånat”, vad menas?
Så såg det ut när vi skulle köra genom stan till macken där jag får på 53,5 liter vid ett och samma tillfälle. Borde jag tagit bild på instrumentpanelen också, med nålen i botten och blinkande tanksymbol?
När det går mot slut, går det mot slut. Hur det tryckts på trippen är av ingen betydelse denna gång.
Jag ska höra med drivmedelansvarig på berörd station för nu är jag nyfiken på vad de har att säga.
View attachment 498869
Finns bara ett sätt att lösa detta. Arkimedes princip.
Dunka ner hela bilen i en pool och mät sedan det som puttas ut. Sedan drar du av volymen av allt annat än tanken och, vips, så har du iaf yttervolymen på tanken.
 
Tror det rör sig om en besparing under tillverkning.
Någon underleverantör kom på att tanken blev billigare att tillverka med några veck mindre än det var tänkt.
Och så blev volymen lite större.
Välkänt "problem" - plasttankar sväller alltid, värme o tryck (varmt bränsle +vikten av bränsle).
Ny bil är tanken oftast platt o fin på undersidan, äldre bil och det krävs inte mer än något år så hänger den ner mellan tankbanden som en rejäl ölmage.
Tankarna är oftast formblåsta (högt tryck o värme) - den processen fortsätter om den utsätts för tryck o värme, men givetvis långsammare
 
Välkänt "problem" - plasttankar sväller alltid, värme o tryck (varmt bränsle +vikten av bränsle).
Ny bil är tanken oftast platt o fin på undersidan, äldre bil och det krävs inte mer än något år så hänger den ner mellan tankbanden som en rejäl ölmage.
Tankarna är oftast formblåsta (högt tryck o värme) - den processen fortsätter om den utsätts för tryck o värme, men givetvis långsammare
Mmmenmen, 10%, liksom. Ittsallaaaat! Tanken är ju skohornad på plats!
 
Varför är inte en storlek en storlek? Medveten om att tjäjjer vill köpa xxxs och samtidigt få i fläbbet men i övrigt ser jag ingen orsak..
mqdefault.jpg


Rekvisitiona nya arbetspjuck, made in Mumin.. 41 satt bra och har annars 43.

Testar nya mc-handskar och XL på mina strl 10 händer där ofta 9;or även funkar, L fick jag inte på mig under 5 min.

Testar ny skyddsväst där XL sitter bra och tight men på plats iaf, en skjorta i XL kan jag tälta i :va

O.s.v. att tjockamerika inte överensstämmer begriper jag men allt testat enl. ovan är i.a f. inom EU. Hjälmar är det enda jag kunnat lita på och fjärrtjöpa utan testkörning, visst stoppningen kan vara mer eller mindre besvärlig men omkretsen har hittills alltid stämt o fan vore väl annars.
 
Varför är inte en storlek en storlek? Medveten om att tjäjjer vill köpa xxxs och samtidigt få i fläbbet men i övrigt ser jag ingen orsak..
mqdefault.jpg


Rekvisitiona nya arbetspjuck, made in Mumin.. 41 satt bra och har annars 43.

Testar nya mc-handskar och XL på mina strl 10 händer där ofta 9;or även funkar, L fick jag inte på mig under 5 min.

Testar ny skyddsväst där XL sitter bra och tight men på plats iaf, en skjorta i XL kan jag tälta i :va

O.s.v. att tjockamerika inte överensstämmer begriper jag men allt testat enl. ovan är i.a f. inom EU. Hjälmar är det enda jag kunnat lita på och fjärrtjöpa utan testkörning, visst stoppningen kan vara mer eller mindre besvärlig men omkretsen har hittills alltid stämt o fan vore väl annars.

Beställ inte hjälm från Asien då. Formen är annorlunda.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top