Mina tankar kring autonoma fordon !
Jag börjar med att konstatera att hobbyfordon INTE kommer att bli autonoma - Det ligger i sakens natur att det man har som hobby/fritidsintresse är något man vill styra över själv (visst finns det hojar som används på annat sätt...jag talar här om flertalet hojar).
Däremot bilar (och för att förklara igen, min Porsche vill jag köra själv...men min V70 får gärna köra mig) kommer att vara hur perfekta som helst att stoppa in dessa system i.
Anledningen är självklar - Människan är inte perfekt, vi blir trötta, irriterade, kan bli sjuka etc etc....det är också mycket bättre att sätta sig i bilen och bli körd till sin destination....och kliva ut utvilad.
Det där snacket om att det är FARLIGT att förlita sig på teknologi....att allt kan gå sönder. Tja - Litar vi inte på att teknologin funkar redan idag då ?. Jag sätter mig i ett flygplan och flyger dit jag ska utan att oroa mig, jag klipper till bromsarna på hojen i 240 blås i slutet på rakan...inte oroar jag mig för att de inte ska funka. Hela min vardag handlar om att lita på att saker fungerar oavsett om det är på jobbet, på fritiden, på sjukhus, i luften, på vägarna etc etc
Jag tar ett exempel - När man är ute på vägarna får man möte var 5:e sekund, är det någon av er som oroar er för att bilen ni möter ska vara en självmordskandidat, fyllerist, narkotikapåtänd, få en akut sjukdom som gör att de tappar kontrollen över bilen, eller får en hastig punktering....eller någon som somnar vid ratten ? - För detta är egentligen risker som i allra högsta grad är att ta på allvar. Det finns en risk i att alla bilar du möter skulle kunna komma över på fel "planhalva" och frontalkrocka med dig - Vad jag menar är att man inte kan gå ur sängen om man är så nervöst lagd. Det finns liksom risker med allt.
Personligen anser jag att jag hellre möter en autonom bil än en bil som körs av en person. Då har jag plockat bort de allra flesta riskerna (fortfarande kan den autonoma bilen få punka...men
)
Se de autonoma bilarna som en naturlig del av mänsklig utveckling, de är här för att stanna - Om 10-15 år är lastbilschaufförer borta, vi "vanliga" bilister ser det som en naturlig del av tillvaron att låta oss bekvämt bli körda till vår destination.