Måste man kanske börja se och tänka på skillnaderna mellan nyttofordon och nöjesfordon och hur de används? Skillnaden mellan att åka och köra.
Hamnar man nån gång i framtiden i en (nästan helt )självkörande bil så inbillar jag mig att interaktionen mellan fordon och mig som förare är väldigt liten. Poängen här är att ta sig från plats a till plats b och det finns hela tiden en given rationell körsträcka för att ta sig mellan två punkter, beräknad av fordonet själv.
Tvärtom är det då iaf för mig när jag är ute med hojen, fan oftast har jag inte ens planerat vart jag ska åka. En sväng hit, en sväng dit. Oj just det därborta var det ett tag sen jag körde osv. Här "kör" jag i allra högsta grad och vägval och sträcka beslutas mer eller mindre på känsla just där och då.
Passar jag inte in i trafikbilden bland alla intelligenta självkörande bilar i framtiden, är jag bara ett störningsmoment - en yttre faktor som intelligensen i bilarna mest blir förvirrade av?
Ja, precis där ligger ett av alla de problem som är framför oss.
Hur skall man kunna blanda de nya autonoma fordonen med gamla?
...och hur kommer det specifikt att funka med oss
motorcyklister?
Alltså klåfingriga gränssökande och -överskridande idioter som gärna testar systemen hos de automatiska radiobilarna genom att svänga in så snävt bredvid att deras säkerhetssystem triggas och löser ut pre crash-systemet i bilen.
Ha ha ha - million laughs!
Speciellt om man lyckas jävlas med en hel kolonn av kortkopplade och länkade små personförflyttningsmoduler som tvärnitar så hårt att deras passagerare tappar läsplattorna i golvet.
Ha ha ha - hur kul som helst; vi försöker igen!
Hur länge accepteras sådant? Hur utvecklas vårt förhållande till övriga trafikanter?
Väljer systemägarna att lägga till parametrar som gör att systemen inte tar hänsyn till oss motorcyklister?
Väljer myndigheterna att lyfta bort oss från vägarna helt och hållet?
Kommer det att skapas ett A-vägnät för A-utonoma farkoster, och ett B-väg nät för fattiglapparna som inte har råd att växla upp till det nya?
Egentligen är det ju så att finns enorma besparingar att göra med de autonoma farkosterna.
Miljömässiga, och pekuniära; dom kan göras hälften så lätta, och kan rensas från alla kostsamma säkerhetssystem - i vart fall om man kör dem i ett slutet system med andra, ofelbara autonoma personförflyttningsfarkoster.
Dessutom kan dom ersätta det mesta av kollektivtrafik, taxi och annat, både på landsbygd och i stadsmiljö,
Finns det ens någon anledning att äga ett autonomt fordon?
Dom måste ju kunna poolas och istället parkeras rationellt någon annanstans.
Beställ fram din kapsel en kvart innan det är dags att åka, så står den vid dörren - nytvättad och städad.
Nej, det är inte så avlägset, faktiskt - och för beslutsfattare i Stockholm som ser bilkörning som ett problem och varken har bil eller ens körkort så måste det vara rena drömmen, och en fantastisk möjlighet att rita om hela städer.
I de styrandes ögon är det helt enkelt mer som talar för autonoma fordon, än för oss som vill styra själva.
Och, det är just där slaget kommer att stå:
Inte mellan autonoma eller styrda fordon
Inte mellan bilar och motorcyklar
...utan mellan oss som VILL köra, och dom som helst vill göra annat.
Som trafiken ser ut i dag upplever jag att andra sidan redan har vunnit.