Förlåt.
Jag blev alldeles vid sidan av ämnet i Tonys adventstråd.
Fortsättningen på det vi diskuterade där passar bättre här.
Det började med en reflektion över glädjen att ta en ostörd morgontur;
Tänk om bara några år! Samma tidiga morgon, ingen trafik, solen har precis börjat värma upp världen...
Jag kopplar loss laddsladden från hojen, rullar ut den på gården, trycker på startknappen och möts av ett lågt surrande ljud.
Vrider på rullen och samma surrande ljud öka lite och vi susar iväg på den tomma vägen, det enda som hörs är kedjan, däcken och vinden, vi kan skönja ljudet av en RC-bil någonstans därunder...
Framme vid favoritvägen så ger vi fullt och det enda som hörs är vinden, och i samma ögonblick hastighetsmätaren når 80km/h så bromsar hojen, hur mycket jag än vrider så kommer jag inte över 80...
Efter en stund lessnar jag på krypfarten och vänder tillbaka till motorvägen, där bryter elektroniken först vid 110 så jag får sträcka ut lite grann...
Efter att ha kört om några tidiga bilister så kommer jag tillbaka hem, rullar in hojen i garaget och ansluter sladden igen. Jag kastar ett öga på telefonen och ser att jag har fått ett meddelande från trafikverket, det är den sedvanliga bötesinbetalningen för att jag körde om de tidiga bilisterna på motorvägen, jag höll tydligen inte rätt avstånd...
Jag går in i huset, lägger hjälmen på hyllan och sätter mig framför tv:n...
Fortsatte med en norrländsk hembrännarassociation:
Fan Niklas, efter att ha läst ditt inlägg blev jag tvungen att gömma knivar och rep för att inte göra något dumt...men sedan fick jag tröst och även en uppenbarelse när jag såg Tonys bilder på dubbelärren...! I det framtida Sverige kommer vi bikers inte längre att ha en kokare för läskedrycker, utan en som krackar bensin till våra pre-Euroklassade, pre-katalysator och pre-helfordonsgodkända hojar (eftersom OK sannolikt slutar sälja bensin senast 2030).
innan jag drog iväg min drapa:
Fan Niklas, efter att ha läst ditt inlägg blev jag tvungen att gömma knivar och rep för att inte göra något dumt...men sedan fick jag tröst och även en uppenbarelse när jag såg Tonys bilder på dubbelärren...! I det framtida Sverige kommer vi bikers inte längre att ha en kokare för läskedrycker, utan en som krackar bensin till våra pre-Euroklassade, pre-katalysator och pre-helfordonsgodkända hojar (eftersom OK sannolikt slutar sälja bensin senast 2030).
Japp, och det är fan inte OK!
Redan 2016 så öppnade just OK sin första "drivmedelsfria station" inriktad mot "de som inte kör bil".
I Stockholm, så klart...
Själva bränslet bensin kommer kanske att vara tillgängligt över en övergångsperiod på typ 10 år eller så - i någon udda förpackningsform, till ett skyhögt pris. Tänk Aspenbränsle man får lägga upp på bandet bland andra varor, medans övriga kunder blänger snett på en, och de mest militant miljövänliga väser det andra tänker: "Mördare..."
Eller, varför inte försäljning via de nya, diversiferade sminkshopparna som kallas apotek?
Bensin i bruna, knubbiga 2-liters glasflaskor man handlar över disk. På så vis vore cirkeln sluten med en vacker blinkning åt de tidiga motoristerna; det var så man distribuerade och sålde bensin åt de tidiga pionjärer som redan sett in i framtiden och förstått hur allt skulle bli.
100 år, lite drygt. Så kort tid var det Comme il faut att köra förbränningsmotordrivet fordon.
VW-koncernen var en kraftig pådrivare i hur omvärlden såg på industrins möjlighet att lösa sina framtida svårigheter.
Vorsprung durch Betrug blev dieselbilens eftermäle.
Ja, och de jävliga är att det är vi motorcyklister som själva kommer att påskynda utveckling mot NINs dystopi här ovanför.
När det på allvar kommer att rulla förarlösa fordon på våra vägar, mitt bland de vanliga männschokörda, så kommer det att vara just hojåkare som inte kan låta bli att på rent jävelskap köra in i de autonomas övervakningsaura för att sätta fyr på deras kontrollpaneler "på skoj". Gång på gång...
SMC och Fema kämpar just nu med att få inskrivet att de autonoma fordonen MÅSTE ta hänsyn till oss tvåhjulingar och på ett fullgott sätt uppmärksamma och hantera oss oskyddade som färdas i samma miljö som de förarlösa innan de ges tillåtelse att släppas ut i trafiken.
Tyvärr är det vi själva och vårt uppträdande som kommer att göra så tillverkarna på sikt tillåts skriva ut just oss ur logaritmen som säger vem som skall sparas och vem som skall köras över med mindre hänsyn än en tom läskburk som ligger och skramlar i blåsten på vägbanan.
Dödsstöten för oss motorcyklister kommer när vi börjar ge oss på och störa de fordonståg som kortkopplas genom sin elektronik till en lång enhet om 10, 20 eller fler fordon som rusar fram på motorvägen med sin gemensamma datakraft som Herre över framfarten.
Systemet kallas "platooning" och fältförsök pågar redan ute i trafiken.
Det som pågår
inne i personpoddarna som ingår i fordonståget är däremot närmast
cocooning där folk läser in sig inför sitt möte, umgås digitalt med någon annan någon annanstans eller bara sitter och hästesöver.
Att ge sig på och upplösa sådana fordonståg för att det är kul och för att man "kan" är det som på mycket kort tid kommer att förvisa oss bort ifrån de vägar vi redan betalt - detta eftersom en motorcykel och dess förares dåliga omdöme så tydligt ställs mot gruppen så mycket viktigare behov och krav.
Blev det ledsamt nu?
Förlåt Tony för att jag står och hystar in en hink regnvatten på din underbart mysiga brasa,
men det var faktiskt Niklas som började.
Jag tror ni kan ta det. De läsare som är kvar i denna tråden är erfarna uvar som vet att det både Niklas och jag berättar om - Alatalo med - är en möjlig framtid som inte alls ligger långt borta, varken i tid eller teknik.
Faktum är att tekniken i många fall redan finns, det som bromsar är lagstiftning och medborgares inställning.
Det lobbas intensivt för att ändra på båda dessa, och frågan vi motorcyklister hela tiden måste ställa oss är:
Hur suger vi ut det gottaste ur motorcykeln under så lång tid som möjligt?
På något sätt tror jag att fuckyouwheelisar längs kortkopplade fordonståg är fel väg att gå...
Så, ordningen återställd. Var sak på sin plats.