Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förarlösa bilar drar allt närmare.

Tidningen GP har idag en artikel kring hur Googlebilen eventuellt skall skona påkörda fotgängare genom att limma fast dem på utsidan så dom inte dråsar ner i backen igen.

Gulligt. "Do no evil" eller hur var det...?
Kommer man att använda tillräckligt bra super glue så att det funkar när man rammar oss motorcyklister också...?


Nå, den stora frågan uppenbarar sig dock när man tittar på bilden som illustrerar artikeln:


160525-klisterbil-280115-se-gp-0-jpg.jpg

Photo credit: Tony Avelar, TT, AP. Bilden länkad från GPs artikel http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/klisterbil-ska-skydda-fotgängare-1.1745711


Kvinnan med den vita käppen - är hon figuranten som strax skall bli påkörd, eller är det i själva verket hon som kör Googlebilen?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Första rapporterade dödsolyckan med...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23095835.ab

...nja, inte helt autonomt fordon, om man skall vara ärlig.
Teslas "autopilot" är långt ifrån fulländad, och påstås vara ute bland användare i en Beta-fas.

Är det lämpligt, att sätta inte ens halvutvecklade produkter i händerna på konsumenter, och låta dem svara för fälttesterna?

Tja, så har ju Toyota jobbat i 10 år nu, rent allmänt... :smasha


Nå, är det värt det? Det är en sak att bli ihjälkörd av en annan trafikant, men att bli dödad av sin egen bil?
Hinna med att surfa medans man åker bil? Var det verkligen värt det...?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Första rapporterade dödsolyckan med...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23095835.ab

...nja, inte helt autonomt fordon, om man skall vara ärlig.
Teslas "autopilot" är långt ifrån fulländad, och påstås vara ute bland användare i en Beta-fas.

Är det lämpligt, att sätta inte ens halvutvecklade produkter i händerna på konsumenter, och låta dem svara för fälttesterna?

Tja, så har ju Toyota jobbat i 10 år nu, rent allmänt... :smasha


Nå, är det värt det? Det är en sak att bli ihjälkörd av en annan trafikant, men att bli dödad av sin egen bil?
Hinna med att surfa medans man åker bil? Var det verkligen värt det...?

Skall bli intressant att se det rättsliga efterspelet av detta.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Någon som vill kopiera artikelns text?

Aftonbladets...?
Den är full av fel och missuppfattningar - så som det blir när någon som inte vet vad dom skriver om skall försöka tolka Googleöversättningen av ursprungstexten.

Kolla The Verge istället, som AB plankat utan att få det rätt.
http://www.theverge.com/2016/6/30/12072408/tesla-autopilot-car-crash-death-autonomous-model-s



Edit:

"Divided highway" MED AKTIV LÄNK i den amerikanska artikeln:

https://www.google.com/maps/@29.410...4!1s9_8EeUV57NWjVOB2uOMJrA!2e0!7i13312!8i6656

blev till det obegripliga "delad motorväg" på Aftonbladssvenska.

"Journalist"...?


Edit II

Skall bli intressant att se det rättsliga efterspelet av detta.


Ansvarig för olyckan kommer troligen att bli förre Ericssonbossen Carl-Henric Svanberg - enligt amerikansk domstolslogik.
Komihåg var ni läste det först... :glömdet
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Första rapporterade dödsolyckan med...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23095835.ab

...nja, inte helt autonomt fordon, om man skall vara ärlig.
Teslas "autopilot" är långt ifrån fulländad, och påstås vara ute bland användare i en Beta-fas.

Är det lämpligt, att sätta inte ens halvutvecklade produkter i händerna på konsumenter, och låta dem svara för fälttesterna?

Tja, så har ju Toyota jobbat i 10 år nu, rent allmänt... :smasha


Nå, är det värt det? Det är en sak att bli ihjälkörd av en annan trafikant, men att bli dödad av sin egen bil?
Hinna med att surfa medans man åker bil? Var det verkligen värt det...?

Skulle kunna sätta en månadslön på att föraren satt och sov.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Ansvarig för olyckan kommer troligen att bli förre Ericssonbossen Carl-Henric Svanberg - enligt amerikansk domstolslogik.
Komihåg var ni läste det först... :glömdet
Noterar att den förolyckade ägaren tydligen varit mäkta stolt över sin Autopilot och flitigt postat Youtubevideos från sin körning - bland annat en tidigare räddning av ett tillbud...http://www.theverge.com/2016/6/30/12072634/tesla-autopilot-crash-autonomous-mode-viral-video

Tragiskt vilken övertro som plötsligt finns på automatik i trafikmiljö, själva miljön är så pass komplex och oförutsägbar att det kommer att bli en lång, krokig och kostsam väg innan ett verkligt vattentätt system finns:3freak
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Första kända dödsolyckan ?

Den första dödsolyckan i en av Teslas självkörande bilar har inträffat. Nu utreds händelsen av amerikanska myndigheter. ”Autopiloten blir bättre hela tiden, men den är inte perfekt och kräver fortfarande att förare är alert”, skriver Tesla i ett uttalande.
Christian Möller
1 jul - 2016

Det var den sjunde maj i år som olyckan inträffade i Florida i USA. En man var då ute och körde i en Tesla modell S på en motorväg, med autopilot-funktionen påslagen. Men autopiloten upptäckte inte ett vitt långtradarsläp mot den ljusa himlen.

Teslan hamnade under släpet, bromsarna aktiverades inte och mannen dog, uppger amerikanska The Verge. Att händelsen blir känd först nu beror på att Tesla själva gått ut med ett uttalande.
från http://www.gp.se/nyheter/världen/självkörande-bil-i-krock-en-person-dog-1.3447258

Med tanke på Microsoft arbetat med OperativSystem för datorer i 40 år och man fortfarande inte har lyckats få fram ett OS som inte behöver uppdateras #.
Så tror jag det kommer dröja innan autonoma fordon blir säkra.

# Nja det var ju "lite" elakt. MS-DOS 5.0 som kom 1991 behövde inte uppdateras. Men det är alltså i år 2016 25 år sedan MS sist släppte nått som fungerade till 100 %.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
från http://www.gp.se/nyheter/världen/självkörande-bil-i-krock-en-person-dog-1.3447258

Med tanke på Microsoft arbetat med OperativSystem för datorer i 40 år och man fortfarande inte har lyckats få fram ett OS som inte behöver uppdateras #.
Så tror jag det kommer dröja innan autonoma fordon blir säkra.

# Nja det var ju "lite" elakt. MS-DOS 5.0 som kom 1991 behövde inte uppdateras. Men det är alltså i år 2016 25 år sedan MS sist släppte nått som fungerade till 100 %.

Det är hur enkelt som helst att göra ett system som inte behöver uppdateras. Definera vad det skall göra och ta väck alla möjligheter till kommunikation utanför systemet så är du där.

Men vem vill ha något sådant??
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Med tanke på Microsoft arbetat med OperativSystem för datorer i 40 år och man fortfarande inte har lyckats få fram ett OS som inte behöver uppdateras #.
Så tror jag det kommer dröja innan autonoma fordon blir säkra.

# Nja det var ju "lite" elakt. MS-DOS 5.0 som kom 1991 behövde inte uppdateras. Men det är alltså i år 2016 25 år sedan MS sist släppte nått som fungerade till 100 %.

Typ det argumentet som jag också brukar använda. Om vi inte kan lyckas med mjukvaran på till exempel persondatorer och smartphones, hur skall vi lyckas i bilarna? Alla som tror på det där måste antingen vara naiva eller bra dumma. Idag kan man ju knappt ens byta kanal på sin "smart-TV" på grund av mjukvaran... *suckar*

Med tanke på hur begränsat MS-DOS var så är det väl inte så märkligt att de klarade av att hantera den "komplexiteten". ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
från http://www.gp.se/nyheter/världen/självkörande-bil-i-krock-en-person-dog-1.3447258

Med tanke på Microsoft arbetat med OperativSystem för datorer i 40 år och man fortfarande inte har lyckats få fram ett OS som inte behöver uppdateras #.
Så tror jag det kommer dröja innan autonoma fordon blir säkra.

# Nja det var ju "lite" elakt. MS-DOS 5.0 som kom 1991 behövde inte uppdateras. Men det är alltså i år 2016 25 år sedan MS sist släppte nått som fungerade till 100 %.

Att MS-DOS 5 inte blev uppdaterat hade inget med en avsaknad av behov att göra. :fakta
Och komplexiteten har skjutit i höjden i geometrisk takt, samtidigt som kvalitén på utvecklarna inte rört sig alls, eller gått neråt. Det är snarare konstigt att många moderna system fungerar öht när man tittat in bakom gardinen.

Men, det är fullt möjligt att bygga säkra och stabila system. Man behöver bara betala för det. Fordonstillverkarna är helt fel grupp att hoppas på att de ska lyckas med det dock. De har alltid hanterat mjukvaran styvmoderligt, och mjukvaran i fordon är hårresande värdelös och snårig, och har väl mest på senare tid börjat komma upp över någon form av acceptabel gräns för funktion.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Typ det argumentet som jag också brukar använda. Om vi inte kan lyckas med mjukvaran på till exempel persondatorer och smartphones, hur skall vi lyckas i bilarna? Alla som tror på det där måste antingen vara naiva eller bra dumma. Idag kan man ju knappt ens byta kanal på sin "smart-TV" på grund av mjukvaran... *suckar*

Med tanke på hur begränsat MS-DOS var så är det väl inte så märkligt att de klarade av att hantera den "komplexiteten". ;)

Det beror på "good enough" ... PC, TV och telefoner har inget krav på hög tillförlitlighet. Det är inte något problem att de strular lite då och då. Onödigt att plöja ner 10 ggr så mycket pengar för att få något att fungera marginellt bättre utan att kunna tjäna mer på det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
dominator 91 skriver
Det är hur enkelt som helst att göra ett system som inte behöver uppdateras. Definiera vad det skall göra och ta väck alla möjligheter till kommunikation utanför systemet så är du där.
Men vem vill ha något sådant??
Alikzus skriver
Med tanke på hur begränsat MS-DOS var så är det väl inte så märkligt att de klarade av att hantera den "komplexiteten".

Redan med MS-DOS 6.0 så misslyckades MS med uppgiften. MS hade använt kod som MS inte ägde för komprimering av filer på hårddisken. Stulen kod kort och gott. Så ett skäl till uppdatering var inte "säkerhetshål" utan att ta bort den stulna koden och ersätta med nått annat i MS-DOS 6.1 eller det kanske fixades i MS-DOS 6.2.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Det beror på "good enough" ... PC, TV och telefoner har inget krav på hög tillförlitlighet. Det är inte något problem att de strular lite då och då. Onödigt att plöja ner 10 ggr så mycket pengar för att få något att fungera marginellt bättre utan att kunna tjäna mer på det.

Sant, flygindustrin lyckas jag faktiskt, men sedan så har de också extremt höga krav på sig och trippelredundans på alla system med en pilot som slutgiltig beslutsfattare.

Nu talar vi om bilar, där konsumenter, Tragikverket och politiker är de som skall charmas och öppna plånboken och det är föraren -- alltså piloten -- som skall ersättas. Jag tror inte att man kommer vara beredd att plöja ner tio gånger mer med pengar där heller.

Jag såg/läste något uttalande från Volvo där de tyckte att dubbel redundans är tillräckligt eftersom det inte är någon katastrof om bilen stannar vid vägkanten, men hur är det med att köra ihjäl en motorcyklist för att föraren satt med Snapchat medans både kamera och radar hade gått och hängt sig för att klimatanläggningen gick på max?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, det går givetvis att bygga acceptabelt säkra system, titta på flygindustrin, men då kostar det därefter. Det handlar inte heller bara om kostnaden. Inom flyget tar det många år innan nya "features" införs för man vill vara helt säker på att det fungerar. Dessutom är det oerhört hårt reglerat med lagkrav osv. Försök införa detta på en konsumentprodukt där kortsiktiga vinstkrav, bristande regleringar och konsumenternas efterfrågan på nya "bells & whistles" kommer driva utveckligen snabbt framåt på bekostnad av kvalitet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sant, flygindustrin lyckas jag faktiskt, men sedan så har de också extremt höga krav på sig och trippelredundans på alla system med en pilot som slutgiltig beslutsfattare.

Nu talar vi om bilar, där konsumenter, Tragikverket och politiker är de som skall charmas och öppna plånboken och det är föraren -- alltså piloten -- som skall ersättas. Jag tror inte att man kommer vara beredd att plöja ner tio gånger mer med pengar där heller.

Jag såg/läste något uttalande från Volvo där de tyckte att dubbel redundans är tillräckligt eftersom det inte är någon katastrof om bilen stannar vid vägkanten, men hur är det med att köra ihjäl en motorcyklist för att föraren satt med Snapchat medans både kamera och radar hade gått och hängt sig för att klimatanläggningen gick på max?

Där är ju en till sak som fordonsindustrin måste bli jävligt noga med, separarering av system. Det ska inte finnas någonting gemensamt mellan kritiska system som har med säkerheten i bilen att göra och externa interface. Men på den punkten misslyckas i princip alla.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top