Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
För mig är det enkelt - framtiden för mycket gott med sig.

Jag vill ha Lightning LS-218 motorcykel. Sen spelar det mindre roll ifall det är lithium eller bränsleceller och vätgas. Den tekniken är nära.

Missförstå mig rätt, jag har två bensinbågar också, den sista köpte jag med rasad växellåda för att jag ville lära mig mecka växellåda. Det var kul, nu funkar den som den ska, men jädra pill med förgasarna.

Tänk er -inga motorer som bistår av en 1000 delar, inga förgasare, inga pumpar, inga shims, ventilsäten, kopplingsfjädrar och all annan bjäfs som behövs för att man ska få en motor med ynka 25% verkningsgrad att väsnas och avge värme.

En elmotor har verkningsgrad på över 90% och består av max 20 delar.

Jag säger inte att alla vi ska byta tåg, men framtiden kommer.

På korta distanser och vid stadspendling är eldrivet oslagbart.

Jag tog en sväng med en Tesla och HERREJÖSSES vilket vrid.
För min del är en förbränningsmotor ingen charm, den är medlet för att nå målet.
Jag relaterar till när el blev standard inom R/C, fy farao vad skönt det var att slippa slabbet med bränsle och skitiga karosser.
Eller spräckta växellådor/kopplingar. Vad det gäller den biten längtar jag.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Förbränningsmotorn i sig ger inte alltid mer känsla. En modern bil är, i mitt tycke, totalt könlös och kan likväl drivas med el. En modern buss eller lastbil ger ifrån sig mer ljud men skapar inga positiva känslor hos mig.
Ska jag bara transportera mig halvsovandes från punkt A till B gör jag det gärna med så lite belastning som möjligt för miljön.

Mina fordon läcker inte olja eller bensin men blir ändå skitiga.
Och de kräver kärlek och omvårdnad, kallas även underhåll för er som inte gillar det, oavsett framdrivningssätt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är bara en vanesak. När polarna köper elhojar och lämnar bensinhojen bakom sig i vägdammet så kan jag yra hur mycket som helst om "ljudet" och "känslan", en elhoj är läsare att köra, accar som f-n och låter ingenting. Det var samma snack när man lämnade tvåtakt i MotoGP. Visst, Capirossis 500cc 2T lät mycket häftigare och var lättare att kasta i sidled men vad hjälpte det när Rossi bara gasade ifrån på rakorna, året efter körde alla 4-takt...

Vi kommer att sitta på elhojar, och det ganska snart, bensinmotorer kommer att förpassas till att vara ett nostalgiskt minne...

The petrol engine is dead, long live the petrol engine...:mad:

Måste bara tillägga att detta inte är en utveckling jag personligen vill se, jag tycker om att det låter och jag tycker om kopplingskontroll...:)
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Det är bara en vanesak. När polarna köper elhojar och lämnar bensinhojen bakom sig i vägdammet så kan jag yra hur mycket som helst om "ljudet" och "känslan", en elhoj är läsare att köra, accar som f-n och låter ingenting. Det var samma snack när man lämnade tvåtakt i MotoGP. Visst, Capirossis 500cc 2T lät mycket häftigare och var lättare att kasta i sidled men vad hjälpte det när Rossi bara gasade ifrån på rakorna, året efter körde alla 4-takt...

Vi kommer att sitta på elhojar, och det ganska snart, bensinmotorer kommer att förpassas till att vara ett nostalgiskt minne...

The petrol engine is dead, long live the petrol engine...:mad:

Måste bara tillägga att detta inte är en utveckling jag personligen vill se, jag tycker om att det låter och jag tycker om kopplingskontroll...:)

tyvärr tror jag du har rätt men jag kommer streta emot så länge det går :gråta vid närmare efter tanke så konverterar jag nog hellre mina gamla hojar till gengas än skaffar en el-moppe......är det någon som vet vad gengas har för oktantal:D:banana
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Intressant artikel i SVD, speciellt det som handlar om försäkringar, raggare och olyckor...tror ni att motorcyklar har en plats i samhället i framtiden? ;)

https://www.svd.se/sa-kommer-sjalvkorande-bilar-forandra-samhallet
En hel del av dom där påståendena känns ganska ogrundade, och diskussionen kretsar bara kring folk som bor och jobbar på kontor i storstäderna. Jag har svårt att se att allt skulle bli bättre av en flotta av förarlösa bilar. Hur många har egentligen möjlighet att jobba i bilen till och från jobbet? Lärare, snickare, sjukvårdspersonal, butikspersonal mm, hur ska dom kunna jobba i bilen? Och stora terminaler för självkörande bilar utanför städerna, då kommer det ju att gå åt otroligt mycket infrastruktur, tid och energi för att köra fram och tillbaka dit mellan trafikpeakarna. Men det är ju bra att få bort alla parkeringar i stan, för att bygga cykelbanor på en parkering låter ju som en riktigt listig lösning, helt i linje med hur man jobbar idag. Nu gör man tex en stump bred och fin cykelbana mitt ute i ingenstans då och då, där det är billig mark, men ingen använder den, delvis för att det är lågbefolkat och det finns inga sätt att ta sig dit :huvet

Jag är också väldigt frågande till hur en sån där bil ska fungera den dagen jag åker till Byggmax, lånar ett släp, tar ett varv på brädgården, lastar lite virke här och var, stannar till i utcheckningen och sen backar upp släpet på min uppfart? Eller när jag åker ut till mitt i ingenstans och fiskar eller plockar svamp. Hur bra är en sån där på att parkera på en halv översnöad mötesplats på en grusväg utan adress? Eller ens ta sig dit?

Det känns som att man har valt att ignorera hur man navigerar bilen dit man ska och bara fokuserat på hur fantastiskt allt kommer att bli.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är bara en vanesak. När polarna köper elhojar och lämnar bensinhojen bakom sig i vägdammet så kan jag yra hur mycket som helst om "ljudet" och "känslan", en elhoj är läsare att köra, accar som f-n och låter ingenting. Det var samma snack när man lämnade tvåtakt i MotoGP. Visst, Capirossis 500cc 2T lät mycket häftigare och var lättare att kasta i sidled men vad hjälpte det när Rossi bara gasade ifrån på rakorna, året efter körde alla 4-takt...

Var det inte lite så att reglerna gynnade 4T genom såpass mycket mer kubik och lägre krav på ljuddämpning? Så brukar det väl bli när de styrande av någon anledning vill se en förändring.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Ja, det är inte så roligt att vara "Petrol Head" när man ser vad framtiden har i sitt sköte...

Precis, men även rent allmänt. Ingen ska äga något utan allting ska "delas" med andra och all autonomisering gör att någon kan följa och övervaka dina vanor i ännu större utsträckning än idag.

Jobbet slipper man aldrig undan eftersom att det går att både jobba hemma i "bilen" och vart som helst egentligen. Och får politiker och stadsplanerare som dom vill så ska alla bo i städer där man källsorterar, cyklar överallt och går på cafeér. Har man fula kläder, skägg och gör egen vinäger så är man framtidssäkrad och kan bekymmersfritt fortsätta med sitt liv.

Sa jag att jag är pessimist :D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En hel del av dom där påståendena känns ganska ogrundade, och diskussionen kretsar bara kring folk som bor och jobbar på kontor i storstäderna. Jag har svårt att se att allt skulle bli bättre av en flotta av förarlösa bilar. Hur många har egentligen möjlighet att jobba i bilen till och från jobbet? Lärare, snickare, sjukvårdspersonal, butikspersonal mm, hur ska dom kunna jobba i bilen? Och stora terminaler för självkörande bilar utanför städerna, då kommer det ju att gå åt otroligt mycket infrastruktur, tid och energi för att köra fram och tillbaka dit mellan trafikpeakarna. Men det är ju bra att få bort alla parkeringar i stan, för att bygga cykelbanor på en parkering låter ju som en riktigt listig lösning, helt i linje med hur man jobbar idag. Nu gör man tex en stump bred och fin cykelbana mitt ute i ingenstans då och då, där det är billig mark, men ingen använder den, delvis för att det är lågbefolkat och det finns inga sätt att ta sig dit :huvet

Jag är också väldigt frågande till hur en sån där bil ska fungera den dagen jag åker till Byggmax, lånar ett släp, tar ett varv på brädgården, lastar lite virke här och var, stannar till i utcheckningen och sen backar upp släpet på min uppfart? Eller när jag åker ut till mitt i ingenstans och fiskar eller plockar svamp. Hur bra är en sån där på att parkera på en halv översnöad mötesplats på en grusväg utan adress? Eller ens ta sig dit?

Det känns som att man har valt att ignorera hur man navigerar bilen dit man ska och bara fokuserat på hur fantastiskt allt kommer att bli.

Visst sjutton är det väldigt tillspetsat och det kommer ändå i slutänden att vara marknadskrafter som styr. Politikerna behöver egentligen inte göra ett skit, när elbilarna är mycket billigare än bensin/diesel så kommer vi att köpa dem, det sker automagiskt. När väl autonoma fordon finns lättillgängliga och tekniken fungerar så kommer människor att hitta på användningsområden för dessa och med tiden så kommer det förmodligen att bli stora förändringar. Däremot så kommer många av dessa förändringar ta väldigt lång tid och vissa av dem kommer att ske blixtsnabbt. I Framtiden kommer vi att ha alla typer av bilar, tjänster, funktioner och sätt att förflytta oss på samma gång, precis som det alltid har varit. Det är ju så med människor... :)

Angående att köpa virke med ett släp och liknande scenarios så försöker du flytta ett gammalt tänk att lösa ett problem in i ett modernt tänk för transport. I en värld där vi inte äger våra fordon så kommer du naturligtvis inte att hämta med släp. Du beställer grejerna på en webbsida och en batteridriven, förarlös lastbil kommer och lämpar av allting på din gård. Själv så föredrar jag nog det sistnämnda framförat hämta virket själv med allt vad det innebär...:)

Däremot så vill jag gärna köra min motorcykel, och detta alldeles själv!!!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Precis, men även rent allmänt. Ingen ska äga något utan allting ska "delas" med andra och all autonomisering gör att någon kan följa och övervaka dina vanor i ännu större utsträckning än idag.

Jobbet slipper man aldrig undan eftersom att det går att både jobba hemma i "bilen" och vart som helst egentligen. Och får politiker och stadsplanerare som dom vill så ska alla bo i städer där man källsorterar, cyklar överallt och går på cafeér. Har man fula kläder, skägg och gör egen vinäger så är man framtidssäkrad och kan bekymmersfritt fortsätta med sitt liv.

Sa jag att jag är pessimist :D

Mmm, men det är det här som är problemet. De som bor i städer, cyklar och möjligtvis gör egen vinäger är de som egentligen gör rätt. Vi kan inte leva och förbruka vår jord som vi gör idag, det finns ingen framtid i det. Vi är för många, vi äter för mycket och vi vräker ut elände i naturen och luften...vi lever på lånad tid tyvärr...:(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Angående att köpa virke med ett släp och liknande scenarios så försöker du flytta ett gammalt tänk att lösa ett problem in i ett modernt tänk för transport. I en värld där vi inte äger våra fordon så kommer du naturligtvis inte att hämta med släp. Du beställer grejerna på en webbsida och en batteridriven, förarlös lastbil kommer och lämpar av allting på din gård. Själv så föredrar jag nog det sistnämnda framförat hämta virket själv med allt vad det innebär...:)
Jag är ju lite tvärs om, visst, jag handlar mycket på nätet, men jag föredrar att hämta saker själv, när jag har tid och lust, istället för att sitta hemma mellan 9 och 16 och vänta på en budkille. Dels för att mina fördomar mot just den yrkeskategorin frodas i kontakten med just dom, och dels för att jag känner mig mindre uppbunden om jag får styra över det själv. Dessutom föredrar jag att välja mina egna brädor, klämma och känna, och komma hem med nya bra att ha-saker :)

Sen är jag inte helt övertygad om att det blir billigare att dela på allt. Företagen vill ju fortfarande tjäna samma mängd pengar, så istället för att sälja 5 varor till 5 pers så tillhandahåller dom en vara till 10 pers, som var och en betalar 80%, och då drar dom in 60% mer pengar och har 20% i tillverkningskostnad. Grymt smart, förutom för oss då, som betalar för något vi inte äger och måste köa för att använda, och som jag måste åka till för att kunna använda, eftersom min tomt inte ska vara en bilpoolsparkering. En bil blir ju dessutom billigare och billigare att äga, när värdeminskning mm sjunker och eventuella lån är avbetalda, men en leasingavgift är konstant
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag är ju lite tvärs om, visst, jag handlar mycket på nätet, men jag föredrar att hämta saker själv, när jag har tid och lust, istället för att sitta hemma mellan 9 och 16 och vänta på en budkille. Dels för att mina fördomar mot just den yrkeskategorin frodas i kontakten med just dom, och dels för att jag känner mig mindre uppbunden om jag får styra över det själv. Dessutom föredrar jag att välja mina egna brädor, klämma och känna, och komma hem med nya bra att ha-saker :)

Sen är jag inte helt övertygad om att det blir billigare att dela på allt. Företagen vill ju fortfarande tjäna samma mängd pengar, så istället för att sälja 5 varor till 5 pers så tillhandahåller dom en vara till 10 pers, som var och en betalar 80%, och då drar dom in 60% mer pengar och har 20% i tillverkningskostnad. Grymt smart, förutom för oss då, som betalar för något vi inte äger och måste köa för att använda, och som jag måste åka till för att kunna använda, eftersom min tomt inte ska vara en bilpoolsparkering. En bil blir ju dessutom billigare och billigare att äga, när värdeminskning mm sjunker och eventuella lån är avbetalda, men en leasingavgift är konstant

Äsch, du är så oldschool... :D

Vi kommer att anpassa oss oavsett hur systemen kommer att se ut. Den dagen brädgården inte finns utan är ett gigantiskt lager i Bordurien så kommer du inte ens på tanken att klämma och känna på brädorna. Tro mig, allting löser sig :)

Det svåra med den här omställningen är för staten. De måste fortfarande underhålla ett gigantiskt vägnät i ett stort land med gles befolkning. När ingen lägre äger en bil men alla behöver vägarna, vem ska betala för det då?

Samma sak med energikonsumtionen. När vi alla har solceller och Teslabatterier i källaren, dvs vi köper inte längre några mängder med statlig el, vem ska betala för det gigantiska nätet av kablar och ledningar som ändå måste finnas eftersom vi måste köpa lite el privat plus att alla samhällstjänsterna kräver energi?

Den stora omställningen blir för staten, inte för oss små människor. Sen att det fortfarande är vi enskilda medborgare som måste pröjsa är ju en annan sak. Det är kostnaden för att vara med i ett samhälle :)

(Btw så är Leasing per defintion ett köp, du har bara inte bestämt dig för att verkligen genomföra det, Hyra däremot innebär att du aldrig tänkt äga prylen... :) )
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Äsch, du är så oldschool... :D

Vi kommer att anpassa oss oavsett hur systemen kommer att se ut. Den dagen brädgården inte finns utan är ett gigantiskt lager i Bordurien så kommer du inte ens på tanken att klämma och känna på brädorna. Tro mig, allting löser sig :)
Fast, det är väl VI som är en del av samhället som ska skapa det? Jag vill inte bara åka med och vänja mig vid vad någon annan tycker att jag ska göra. Då blir ju livet någon slags internering i väntan på den eviga friheten, där någon annan bestämmer vad jag ska göra, tycka, tänka, äta och konsumera. "Jaha, nu har den statliga matroboten levererat lappskojs igen, nåja, det är ju bara 785e dagen på raken" :huvet

Jag kommer alltid vilja göra egna val, därmed inte sagt att jag är någon slags streber som alltid måste göra allt på mitt eget sätt, men jag vill ändå kunna göra ett aktivt val, sen om det är om en sak eller val av tid och rum spelar mindre roll.

(Btw så är Leasing per defintion ett köp, du har bara inte bestämt dig för att verkligen genomföra det, Hyra däremot innebär att du aldrig tänkt äga prylen... :) )
Jo, leasing är en jävligt dyr provkörningsperiod :huvet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fast, det är väl VI som är en del av samhället som ska skapa det? Jag vill inte bara åka med och vänja mig vid vad någon annan tycker att jag ska göra. Då blir ju livet någon slags internering i väntan på den eviga friheten, där någon annan bestämmer vad jag ska göra, tycka, tänka, äta och konsumera. "Jaha, nu har den statliga matroboten levererat lappskojs igen, nåja, det är ju bara 785e dagen på raken" :huvet

Jag kommer alltid vilja göra egna val, därmed inte sagt att jag är någon slags streber som alltid måste göra allt på mitt eget sätt, men jag vill ändå kunna göra ett aktivt val, sen om det är om en sak eller val av tid och rum spelar mindre roll.


Fortsätt att tro att det är så om det känns bättre... :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Praktisk erfarenhet av "självkörande" bil

Åkte häromdagen med en "självkörande" bil, VW Tiguan. På motorvägen hade den adaptiv farthållning, dvs inställ på tex 128km/h höll den den farten till den kom ikapp en långsammare bil. Då sänktes farten tills den höll samma fart som bilen framför. Den höll sig själv mitt i filen genom koll på de vita linjerna.
Vill föraren köra om och styr ut motr mittlinjemarkering så protesterar bilen genom att ratten börjar skaka. Så vill man köra om blinka vänster först, då går det bra byta fil.
Föraren:
Genom rattskakningarna har jag blivit mycket bättre på att använda blinkers
Avståndet till framförvarande bil håller den koll på genom en radar monterad bakom VW-märket så när föraren talade med VW om montage av en extraljusramp fick ha påpekat att extraljusen inte fick sitta för högt och skymma VW-märket.
Körning på 90-väg gick också bra. bilen höll sig mitt i högerfilen, koll på mittmarkering och sidomarkering på vägen.
Körning på liten 70-väg utan vägmarkering, ja då fick föraren ta hand om styrningen till 100%.
På samma sätt vid alla gånger vi skulle ta en avtagsväg.
Och föraren måste även om bilen själv styr på motorväg hålla minst ett finger på ratten.
Håller man inte minst ett finger på ratten inte det kommer varningar efter 15sek och tar man inte tag i ratten så bromsar bilen in och stannar efter 30 sek.

Mina slutsatser:
Helt beroende av vägmarkeringar, mittlinje och sidolinje.
Byter inte fil själv, klarar inte byte till annan väg. Det måste föraren klara av.
Dålig koll bakåt på vänstersidan (?) hindra den från att köra om på egen hand.
Saknas vägmarkeringarna, kantlinjer, mittlinje tex pga snö is.
Ja då är den inte mer autonom än på 70-väg utan vägmarkeringar. Dvs inte alls.
Köra ut på annan väg, ja det får föraren klara av.
För ingen koll på trafiken till höger och vänster.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Framtiden är självkörande bussar från parkeringsplats utanför staden, parkeringsplats utrustad med elstolpar för våra pendlingsbilar som går på el. Som servicetekniker kör jag elbil mod. Posten paketbil.
I Luleå där jag bor finns det snart inga parkeringsplatser kvar, i Stockholm är det ännu sämre.

Som föregående talare sporde kommer jag också att köra elhoj på Europasemestern, framtiden erbjuder batterilösningar som man bara kan drömma om idag.

Faktum är att jag tror att vägarna kommer att försvinna i framtiden, antigravitationsfordon kommer att ta över.

Jag är glad att man har att ha kört på autobahn med bensinhoj, mina barnbarn kommer inte att tro mig när jag berättare.
Körde man verkligen efter vägar förr och dessutom på en ändlig bensinresurs som skitade ner hela planeten?

Oyes, the good old days.

Dessutom trökk man i sig wienerbröd och kaffe på autohof, avslutade med en marlboro och så ut på a7 igen.

För mina barnbarn kommer detta att te sig otroligt underlig men för mig var det helt normalt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Åkte häromdagen med en "självkörande" bil, VW Tiguan. På motorvägen hade den adaptiv farthållning, dvs inställ på tex 128km/h höll den den farten till den kom ikapp en långsammare bil. Då sänktes farten tills den höll samma fart som bilen framför. Den höll sig själv mitt i filen genom koll på de vita linjerna.
Vill föraren köra om och styr ut motr mittlinjemarkering så protesterar bilen genom att ratten börjar skaka. Så vill man köra om blinka vänster först, då går det bra byta fil.
Föraren:
Avståndet till framförvarande bil håller den koll på genom en radar monterad bakom VW-märket så när föraren talade med VW om montage av en extraljusramp fick ha påpekat att extraljusen inte fick sitta för högt och skymma VW-märket.
Körning på 90-väg gick också bra. bilen höll sig mitt i högerfilen, koll på mittmarkering och sidomarkering på vägen.
Körning på liten 70-väg utan vägmarkering, ja då fick föraren ta hand om styrningen till 100%.
På samma sätt vid alla gånger vi skulle ta en avtagsväg.
Och föraren måste även om bilen själv styr på motorväg hålla minst ett finger på ratten.
Håller man inte minst ett finger på ratten inte det kommer varningar efter 15sek och tar man inte tag i ratten så bromsar bilen in och stannar efter 30 sek.

Mina slutsatser:
Helt beroende av vägmarkeringar, mittlinje och sidolinje.
Byter inte fil själv, klarar inte byte till annan väg. Det måste föraren klara av.
Dålig koll bakåt på vänstersidan (?) hindra den från att köra om på egen hand.
Saknas vägmarkeringarna, kantlinjer, mittlinje tex pga snö is.
Ja då är den inte mer autonom än på 70-väg utan vägmarkeringar. Dvs inte alls.
Köra ut på annan väg, ja det får föraren klara av.
För ingen koll på trafiken till höger och vänster.

Det där ju inte alls en autonom bil, som du själv säger. Här är dels ett exempel på en självkörande bil som klarar snöiga vägar och dels ett exempel på en som kör på grusvägar:

https://www.popsci.com/watch-nvidias-autonomous-car-drive-through-snow-and-winding-roads

https://m.youtube.com/watch?v=C3GgJoVTHSU
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top