Det är lätt att tänka att teknikutvecklingen är någon egen högre kraft som går i en förutbestämd riktning, men det hjälper inte att skylla på tekniken (åtminstone så länge AI och maskinerna inte tagit över helt och hållet). Teknikens utveckling återspeglar bara det människor vill ha, givet det som är möjligt (som påverkas både av vad som är tekniskt möjligt och vilka begränsningar som sätts av lagstiftning). Frågan vi kanske skall ställa oss är: hur får vi människor att vilja ha ett samhälle som inkluderar även motorcyklar som vi känner dem och hur får vi politiker att inte förhindra ett sådant samhälle?
Bra poäng
Utvecklingen går inte att stoppa, hur många nyktert tänkande skulle gå tillbaka till propellerplan efter att jetmotorn fungerade stabilt?
I det fallet är det en bättre teknologi som är till fördel men de som vill flyga propellerplan kan iofs fortfarande göra det.
Vi människor är förprogrammerade med drifter, önskningar, osv, släck det och vad blir vi då?
Det här är skitsvårt, allmäna vägar är inte frivilliga, de är till för säker transport, inte nöjeskörning, såvida man inte brinner för att följa alla andra på led i skyltad hastighet.
Argumentet att efter egna godtyckliga mått använda vägarna för mer inspirerad körning (ja ni vet nog vad jag menar) är inget jag skulle vilja stå och försvara inför för trafikutskottetet och andra trafikexperter, men i princip är det iaf så jag tänker vilket per definition är fel, alltså är det jag som är problemet.
Får/kan jag inte köra inspirerat när omständigheterna tillåter kan faktiskt lika gärna bilen köra själv om den nu är så bra på det och så får jag väl finna utlopp på annat sätt, typ köra bana (obs, bullerfritt, viktigt) friklättra, hoppa fallskärm eller bygga en zuperavancerad racesimulator i vardagsrummet ?
Jag tror utvecklingen kommer Ha sin gång men det betyder inte att alternativ saknas, vi måste bara flytta blicken... (även om jag inte riktigt ser fram mot det nu när våren närmar sej) för tänk vad platser jag inte sett om jag inte kört hoj