Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är bara en vanesak. När polarna köper elhojar och lämnar bensinhojen bakom sig i vägdammet så kan jag yra hur mycket som helst om "ljudet" och "känslan", en elhoj är läsare att köra, accar som f-n och låter ingenting. Det var samma snack när man lämnade tvåtakt i MotoGP. Visst, Capirossis 500cc 2T lät mycket häftigare och var lättare att kasta i sidled men vad hjälpte det när Rossi bara gasade ifrån på rakorna, året efter körde alla 4-takt...

Vi kommer att sitta på elhojar, och det ganska snart, bensinmotorer kommer att förpassas till att vara ett nostalgiskt minne...

Jag tillhör en minoritet som kör det jag själv gillar, inte det polarna tycker att jag ska gilla.
Jag kör redan det andra skulle kalla "Engelskt skit" istället för nya, mycket "bättre" hojar med rötter i Asien, så min framtid kommer att ske i sadeln på något gammalt skit!:tungan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
joonsered skriver
Framtiden är självkörande bussar från parkeringsplats utanför staden, parkeringsplats utrustad med elstolpar för våra pendlingsbilar som går på el.
Jag tror inte Sverige har råd med det.
Vi har redan Europas lägsta sjukvård och förmodligen Europas lägsta försvar # i förhållande till befolkningen.
Priserna på kollektivtrafiken här i Göteborg ökar 4-5% om året men hos SCB såg jag att resekostnaderna i KPI minskade 0,5% samtidigt ett år. Det betyder att kollektivtrafiken står för en väldigt liten del av resorna och nu ska kollektivtrafiken ta hand om bilpendlarna också. Det finns det inga skatter till.
För kollektivtrafiken är ju till större delen skattefinansierad.
Nä du på pendlingsparkeringsplatsen kommer din cykel att stå.
Hon jämförde också Stockholm med Amsterdam. I innerstan görs 20 – 25 procent av resorna i rusningstid med bil i båda städerna. Men i Amsterdam har cykeln 50 procent och kollektivtrafiken 25 procent. I Stockholm har kollektivtrafiken tagit från cykeln, konstaterade hon.
från
https://www.bussmagasinet.se/2016/07/kollektivtrafikens-ekonomi-dyrt-att-fortsatta-som-idag/
https://www.bussmagasinet.se/2016/06/kollektivtrafikens-kostnader-fortsatter-att-skena/

# Inte i kostnad men i kapacitet.
När SVT kontrollerade Artelleriet i Boden fanns det 3 haubitser,
Högkvarteret i Stockholm trodde det fanns i Boden 4 haubitser
i "enveckasförsvaret" ska det finnas 24 haubitser.
Så idag finns det 1/8 av 7 dagar = mindre än en dag.
Och med tanke på den sjukvårdskapacitet Sverige har gör soldaterna klokast i att hissa vit flagg direkt.
En vän var för kontroll av fötterna i förra veckan. Vänster fot som opererats i höstas, ett år efter den gick sönder var OK, Höger fot som opererats dec 2014 efter gått sönder 2013 i oktober hade på nytt gått sönder.
Läkaren undrade om hon ville opereras på nytt (dvs nån gång 2019 med väntetiderna i Skåne).
(Eller börja förbereda sig på ett liv i rullstol och Permobil.)
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
ja nu behövs det inte ens ett klantarsle bakom ratten för att bli ihjälkört. det klarar bilen galant helt utan hjälp.
lägg ner det självkörande skitet
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu har det visat sig att det inte var bilens fel utan kärringen på cykeln var vållande enligt amerikanska polisen.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
hur kan det vara hennes fel.
dessa bilar ska ju stanna även om man typ hoppar rakt ut fram för dom
näeee lägg ner skitet
är man så in i helvete korkat att man inte klarar av at ratta själv, o behöver en självkörande bil.. TA BUSSEN
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sjävkörande bilar vs MC är en svårlöst ekvation.

En svensk i San Francisco krockade med en självkörande Chevy Bolt. Nu stämmer mannen GM.

Olyckan inträffade den 7 december i fjol på en trefilig väg i San Francisco. Två fordon var inblandade. En motorcykel som kördes av en svensk man boende i staden och en Chevy Bolt med en person bakom ratten men med automatiserad körning aktiverad.

https://www.nyteknik.se/fordon/svensk-stammer-gm-efter-olycka-med-sjalvkorande-bil-6895003

...så varför tillåts dessa tester av ny teknik i vanlig trafik?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sjävkörande bilar vs MC är en svårlöst ekvation.
https://www.nyteknik.se/fordon/svensk-stammer-gm-efter-olycka-med-sjalvkorande-bil-6895003
...så varför tillåts dessa tester av ny teknik i vanlig trafik?
Nu låter du som en teknikfientlig bakåtsträvare igen... :tungan
Tekniken måste utvecklas. Tänk om hästarna skulle se ut likadana som för 50 - 100 år sedan, du skulle det bara vara veteranryttare i HHK, Hästhistoriska klubben, i sadeln... :D
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
hur kan det vara hennes fel.
dessa bilar ska ju stanna även om man typ hoppar rakt ut fram för dom
näeee lägg ner skitet
är man så in i helvete korkat att man inte klarar av at ratta själv, o behöver en självkörande bil.. TA BUSSEN
Hur det kan vara hennes fel? Kort svar PENGAR
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är lätt att tänka att teknikutvecklingen är någon egen högre kraft som går i en förutbestämd riktning, men det hjälper inte att skylla på tekniken (åtminstone så länge AI och maskinerna inte tagit över helt och hållet). Teknikens utveckling återspeglar bara det människor vill ha, givet det som är möjligt (som påverkas både av vad som är tekniskt möjligt och vilka begränsningar som sätts av lagstiftning). Frågan vi kanske skall ställa oss är: hur får vi människor att vilja ha ett samhälle som inkluderar även motorcyklar som vi känner dem och hur får vi politiker att inte förhindra ett sådant samhälle?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är lätt att tänka att teknikutvecklingen är någon egen högre kraft som går i en förutbestämd riktning, men det hjälper inte att skylla på tekniken (åtminstone så länge AI och maskinerna inte tagit över helt och hållet). Teknikens utveckling återspeglar bara det människor vill ha, givet det som är möjligt (som påverkas både av vad som är tekniskt möjligt och vilka begränsningar som sätts av lagstiftning). Frågan vi kanske skall ställa oss är: hur får vi människor att vilja ha ett samhälle som inkluderar även motorcyklar som vi känner dem och hur får vi politiker att inte förhindra ett sådant samhälle?

Bra poäng :tummenupp
Utvecklingen går inte att stoppa, hur många nyktert tänkande skulle gå tillbaka till propellerplan efter att jetmotorn fungerade stabilt?
I det fallet är det en bättre teknologi som är till fördel men de som vill flyga propellerplan kan iofs fortfarande göra det.

Vi människor är förprogrammerade med drifter, önskningar, osv, släck det och vad blir vi då?

Det här är skitsvårt, allmäna vägar är inte frivilliga, de är till för säker transport, inte nöjeskörning, såvida man inte brinner för att följa alla andra på led i skyltad hastighet.

Argumentet att efter egna godtyckliga mått använda vägarna för mer inspirerad körning (ja ni vet nog vad jag menar) är inget jag skulle vilja stå och försvara inför för trafikutskottetet och andra trafikexperter, men i princip är det iaf så jag tänker vilket per definition är fel, alltså är det jag som är problemet.

Får/kan jag inte köra inspirerat när omständigheterna tillåter kan faktiskt lika gärna bilen köra själv om den nu är så bra på det och så får jag väl finna utlopp på annat sätt, typ köra bana (obs, bullerfritt, viktigt) friklättra, hoppa fallskärm eller bygga en zuperavancerad racesimulator i vardagsrummet ?

Jag tror utvecklingen kommer Ha sin gång men det betyder inte att alternativ saknas, vi måste bara flytta blicken... (även om jag inte riktigt ser fram mot det nu när våren närmar sej) för tänk vad platser jag inte sett om jag inte kört hoj :)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det etiska dilemmat illustrerat.


Med motorcyklar!

Mycket tänkvärt!

Speciellt den delen som handlar om att en programmerare, flera år i förväg redan bestämt hur den där olyckan skulle gå till... och vad händer när det är flera bilar inblandade där en bil har "Riskhantering 1.3" och den andra bilen har "Riskhantering 2.0" där de gör helt olika bedömningar utifrån vad olika människor har programmerat?

....åsså slutklämmen, vems fel är det när ägaren av bilen inte har påverkat olyckans utgång?

Tekniken kommer säkert att bli otroligt bra men de etiska och de juridiska frågorna kommer att bli svåra (omöjliga?) att lösa...

En fråga till, hur blir det när systemet är hackat/får virus eller när en klåfingrig bilägare har chippat sin bil? :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mycket tänkvärt!

Speciellt den delen som handlar om att en programmerare, flera år i förväg redan bestämt hur den där olyckan skulle gå till... och vad händer när det är flera bilar inblandade där en bil har "Riskhantering 1.3" och den andra bilen har "Riskhantering 2.0" där de gör helt olika bedömningar utifrån vad olika människor har programmerat?

....åsså slutklämmen, vems fel är det när ägaren av bilen inte har påverkat olyckans utgång?

Tekniken kommer säkert att bli otroligt bra men de etiska och de juridiska frågorna kommer att bli svåra (omöjliga?) att lösa...

En fråga till, hur blir det när systemet är hackat/får virus eller när en klåfingrig bilägare har chippat sin bil? :)

Tessla har löst problemet med.hemma chippade bilar att dessa återställs till fabriks versionen och ägaren får betala en straff avgift samt att all framtida service falierar.

Tessla jobbar som apple. Dom äger rätten till mjukvarana och bestämmer vad som sker med den.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tessla har löst problemet med.hemma chippade bilar att dessa återställs till fabriks versionen och ägaren får betala en straff avgift samt att all framtida service falierar.

Tessla jobbar som apple. Dom äger rätten till mjukvarana och bestämmer vad som sker med den.

Det blir väl som med KTM att t ex 690 från 2014 (ABS/Ride by wire) så kan man inte längre komma in med TuneBoy motsvarande, man låser helt enkelt ECU. Å andra sidan så hindrar det ju inte chipföretagen som med Ford Focus RS som inte heller skulle gå att modifiera, vilket gick alldeles utmärkt.

Händer det en olycka med en automatisk bil där ägaren själv har moddat nånting så faller förmodligen hela försäkringsskyddet...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min första tanke av den där filmen är att bilarna bör ha kommunikation mellan varandra. Bilen i mitten kanske kommunicerar till fordonen runt om vilka vilka "nödutgångar" den har. Motorcyklisten kunde få en varningssignal om att nu blockerar du "nödutgången".

Och andra sidan är elektroniken så mycket snabbare än fysiken att det skulle räcka med att bilen i mitten skickar signal till vänstra bilen att "jag gör en undanmanöver till din fil" om vänstra bilen får den informationen några millisekunder efter att faran upptäckts så hinner den bromsa och lämna utrymme. Och samma sak bilen bakom får också signal att bromsa.
Så de där tillfällena när något/någon verkligen skadas kanske blir oändligt få.

Fast ok, nu var det väl etik och filosofi som filmen vill belysa... Där blir ju det mest intressanta efter 3:00, om man nu ger utrymme till kunden att göra det valet. Att köpa en bil som räddar honom även om det innebär att meja ner en skolklass med dagisbarn.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle säga att bilen i mitten behöver bara vara programmerad för att bromsa för lasten...
Dvs. Fysiska lagar säger att bilen stannar snabbare med bromskraft än godset med rörelseenergi.. Sen skiljer de förstås me vikt å friktion.

Sen kan man programmera avstånd mellan fordonen att de är lätt att bara slinka in mellan om de skulle uppstå hinder i vägbannan..

Videon känns som idén är inte genomtänkt utan bara konsentrera sig på alternativ som inte behöver uppstå..
Men allt grundar sig nog mer på hur folk allmänt kör då... Dvs. Man tänker inte sig för...

Alla bilister skulle behöva köra mc ett bra tag för att inse vilka faror de finns i trafiken om man inte tänker sig för innan..
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Hörde om dom försök Scania gör med tre lastbilar i kolonn. Ju närmare dom ligger varandra, desto mindre bränsle går det åt. Av trafiksäkerhetsskäl får dom inte köra så tätt som är ekonomiskt bäst. Problemet verkar inte vara att dom inte hinner stanna utan att ge plats åt förarstyrda bilar.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top