Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hörde om dom försök Scania gör med tre lastbilar i kolonn. Ju närmare dom ligger varandra, desto mindre bränsle går det åt. Av trafiksäkerhetsskäl får dom inte köra så tätt som är ekonomiskt bäst. Problemet verkar inte vara att dom inte hinner stanna utan att ge plats åt förarstyrda bilar.
OT: Det där tror jag redan de Polska tradarchaffisarna kommit på eller så gillar de bara att trycka varandra i arslet.. Oj, det där lät konstigare än jag menade :rodnar
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det etiska dilemmat illustrerat.


Med motorcyklar!

Den slutsats jag hela tiden landar i är att det enda rimliga alternativet är att den självkörande bilen alltid i första hand skall offra livet på passagerarna i det egna fordonet, om alternativet är att offra någon annan medtrafikants liv. Om det inte går att undvika att det egna fordonet offras utan att minst någon av de andra medtrafikanterna offras bör slumpen avgöra vem som i såna fall offras. Detta skall då regleras lagvägen, genom vilka algoritmer som tillåts och vilka försäkringsvillkor som gäller.

Tanken med denna modell är att den som sätter sig i ett självkörande fordon dels skall vara fullt medveten om vilken risk denne utsätter sig för, både vad gäller sitt egna liv och försäkringsmässigt (och får bära kostnaden för den risken), dels att den som är medtrafikant (självkörande eller ej) skall kunna förstå den risk de självkörande fordonen utsätter denne för.

Syftet är att systemet kring de självkörande fordonen skall förmås förbättra sina egna tillkortakommanden snarare än att exploatera andra trafikanters tillkortakommanden.

Detta är min preliminära slutsats så här långt. Finns säkert massor av scenarier jag inte tänkt på som omkullkastar detta. Ett problem är förstås osäkerheten i att överhuvudtaget kunna göra någon slags tillförlitliga bedömningar enligt ovan. Försäkringspremier och den faktiska risken en person i ett självkörande fordon utsätter sig själv (och andra) för bör återspegla denna osäkerhet.
 
Last edited by a moderator:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Försäkringspremier och den faktiska risken en person i ett självkörande fordon utsätter sig själv (och andra) för bör återspegla denna osäkerhet.

Ponera att man betalar en super-duper-premie och får en trafikstatus som premierar ens eget liv och säger åt alla andra självkörande fordon och trafikanter "FLYTTA PÅ ER, HÄR KOMMER EN $$$". I slutänden är det nog plånbokens storlek som bestämmer om man sorteras bort som mindre värd eller inte, typ som att ha råd med en XC90 eller Nissan Micra.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ponera att man betalar en super-duper-premie och får en trafikstatus som premierar ens eget liv och säger åt alla andra självkörande fordon och trafikanter "FLYTTA PÅ ER, HÄR KOMMER EN $$$". I slutänden är det nog plånbokens storlek som bestämmer om man sorteras bort som mindre värd eller inte, typ som att ha råd med en XC90 eller Nissan Micra.

Då dör de förmodligen så småningom eller går i konkurs, om inte de självkörande systemen förbättrar sin egen säkerhet, eftersom poängen var just att premien skulle återspegla synen på det egna risktagandet man är villig att ta och att premien skulle återspegla detta, baserat på rimlig känd kunskap. Poängen var alltså att det inte skulle behöva vara någon annan som skulle behöva offras för ens egen säkerhet. Det handlar alltså INTE om att någon får en högre status för att de betalar mer, utan möjligen att någon får en lägre eller högre premie baserat på känd kunskap om hur det valda systemet (ett system kan även inkludera eller enbart bestå av människor) fungerar.
 
Last edited by a moderator:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ponera att man betalar en super-duper-premie och får en trafikstatus som premierar ens eget liv och säger åt alla andra självkörande fordon och trafikanter "FLYTTA PÅ ER, HÄR KOMMER EN $$$". I slutänden är det nog plånbokens storlek som bestämmer om man sorteras bort som mindre värd eller inte, typ som att ha råd med en XC90 eller Nissan Micra.

Jag skulle kunna tänka mig att ledarna i socialistregimer skaffar sig såna privilegier och dessutom utan den där superduper-premien.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den slutsats jag hela tiden landar i är att det enda rimliga alternativet är att den självkörande bilen alltid i första hand skall offra livet på passagerarna i det egna fordonet, om alternativet är att offra någon annan medtrafikants liv.

Detta är min preliminära slutsats så här långt.

Så här tycker man i Tyskland, vilka som inte ska köras på till de som "det är friare" köra på

Barnvagn, Flicka, Pojke, Gravid kvinna, Manlig läkare, Kvinnlig läkare, Kvinnlig idrottare, Kvinnlig chef, Manlig idrottare, Manlig chef, Tjock kvinna, Tjock man, Hemlös, Gammal man,
Gammal kvinna, Hund, Kriminell, Katt
från
https://www.dn.se/kultur-noje/linus...t-offra-tjocka-gamla-man-om-folket-far-valja/

Det mest intressanta tycker jag är att när jag på en site kollade hur mycket CO2 jag spred om året ca 10 ton, genomsnitt Sverige 11 ton så fick jag reda på att med mina vanor skulle vi behöva 4 jordklot för att ta hand om skiten / avfallet från oss.
Vilket för min del betyder att befolkningen på klotet borde minskas till 25 %.
Ska man ta hänsyn till våra chanser att finnas kvar om 1000 år borde därför listan vändas upp och ner. Så det är lätt räkna ut vad som kommer hända.
Och "alla" är eniga.
Såg på TV att Tanzania infört dödsstraff för homosexualitet.
Inte för dom ogillade homosexualitet utan med tanke på födelsesiffrorna !
En större befolkning är bra, fler väljare antar jag. :D
Och det finns de som jobbar på det !
https://www.hemhyra.se/nyheter/elva-personer-en-tvaa/
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Reistent TB (och annat elände) kommer nog att jämna ut oddsen i längden eftersom ingen verkar orka eller "har råd" att forska fram bättre antibiotika. När/om det händer är jag nog redan maskföda.
//USA FÖRST!

När det gäller att ta fram nya lösningar så vill investerare helst se att investeringen är betald inom 30 år. Det här innebär att redan för mer än 100 år sedan var man mycket orolig för kolsituationen, de kända resurserna av stenkol skulle ta slut i början av 1900-talet. Hur skulle det gå för industrin när kolet var slut ?
Det var sånt man oroade sig för på slutet av 1800-talet. Kolresursena var slut om 30 år.
Så så länge befolkningen på jorden inte börjar minska så kan du vara lugn för att sjukdomar inte är något problem.
Vad det gäller Sverige har man minskat antalet sjukhusplatser / invånare med 50% sedan 1990.
Fortsätter det i samma stil kommer Sverige inte ha någon "offentlig" sjukvård alls om 30år.
Och det är faktiskt fullt möjligt av det enkla skälet att "offentliga" är så dålig arbetsgivare att allt färre vill jobba hos dom.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Inom bilindustrin finns numera autobroms i massvis av modeller. Nu breddas utbudet, för snart kan även motorcyklar ta del av tekniken.

Det är nu över tio år sedan som det första så kallade autobromssystemet kom. Teknik som gjorde att bilar med hjälp av sensorer kunde känna av om situationen framför krävde ett snabbt bromsingrepp. I början var det bara enstaka modeller som hade systemen, men numera har det spridit sig till i stort sett alla storlekssegment.

Och tekniken fungerar, enligt studier så minskas antalet olyckor enormt.

Nu ska även autobroms komma till motorcyklar och tyska Continental är en av de som säger att det inte ska vara allt för svårt att implementera tekniken. Dock är det stor skillnad på hur det hela fungerar.

I en bil sitter passagerare bältade och vid nödfall så kan maximal bromskraft appliceras. På en motorcykel är detta inte det möjligt. Därför har man designat systemet annorlunda.

– Katastrofbromshjälpen för motorcyklister är primärt indikativ. Den är till för att dra förarens uppmärksamhet till en kritisk situation… och göra dem lättare att förstå. Precis som i bilar kommer systemet att reducera hastigheten. Dock är målet att initiera en process som föraren sedan kan ta kontroll över. Det här förkortar responstiden vilket kan minska stoppsträckan markant, säger Christian Pfeiffer, projektchef för Advanced Rider Assistance Systems, i ett uttalande.

Läs mer: Husqvarna återupptar tillverkning av cyklar – i Asien
Systemet använder sig av en radar för att övervaka området framför motorcykeln. Om det finns en risk för kollision med framförvarande fordon eller annat hinder så varnas föraren med visuella, audiovisuella varningar samt att styret vibrerar. Bromsarna appliceras även lätt vilket innebär att föraren mycket snabbare aktivt kan börja bromsa.

Om föraren inte reagerar på varningarna kommer bromstrycket att ökas successivt – om det är så att föraren har båda händerna på styret.

Att man kan lägga till ett sådant här system har enligt Continental mycket att göra med att dagens radarsensorer blivit så mycket bättre. De är mer kraftfulla och har bättre styralgoritmer. Så pass att de kan upptäcka mindre saker som ett avgasrör som fallit av en bil samt fånga upp bilder under svårare väder/ljusförhållanden. Att de blivit mer kompakta är även något som gör att de kan installeras på motorcyklar.

Och med radar ombord finns det flera system som kan implementeras. På lite lyxigare motorcyklar finns det redan en hel del teknik. Med tillägget radar kan dessa även utrustas med adaptiv farthållare. En teknik som även den gör resandet på två hjul säkrare.

– Till skillnad från passagerare i bilar så är det endast ett fåtal motorcyklister som har passiv skyddsteknik såsom krockkuddar. På grund av detta är alla former av olycksundvikande system otroligt viktiga, säger Christian Pfeiffer.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tänk er att sitta och glida på essingeleden, lätt avslappnad...och plötsligt nitar och väjer hojen...Var tar föraren vägen då? ;)

Jag är inte en sån som grinar över ny teknik, tvärt om faktiskt, men autobroms på hoj får nog mogna många år innan jag vågar. Systemet i min firmabil är av senare snitt och inte pålitligt för fem öre, bromsar av sig själv, när det inte ska, sådär en gång var 500:de mil. Det vill jag inte uppleva på hojen.

ABS och TC inger en viss känsla av säkerhet (falsk eller ej), autobroms en stor känsla av ångest. ”Ska den bromsa nu?”
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Utvecklingen mot ett samhälle med självkörande bilar tuffar på...


Polispatrullerna eskorterade lastbilen och gav honom friväg på E20.
Samtidigt stängdes tillfartsvägarna av.
– Han kan inte stanna, han har inga bromsar och ingen kontroll på ekipaget. Den är en automatväxlad, så det går inte att få ur växeln, det enda han kan göra är att styra lastbilen, och förmågan att svänga i den hastigheten är begränsad, säger Stefan Gustafsson.


– Men som tur går den bara runt 50 km/h, och vi har följt bilen med våra enheter, och vi får helt enkelt fortsätta tills vi kommer på en lösning på hur vi får stopp på bilen. Så länge vi inte har en lösning vet vi inte hur länge det kan pågå.
Drygt en och en halvtimme senare beslutade polisen att lastbilen skulle få köra av vägen. Då hade man kommit norr om Skara.


Fångad 90 minuter i sin lastbil, på rull...

”HAL-9000, meet MCAS! MCAS, this is HAL-9000”
”Hello! How can we make business together...?”




https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdk1nA/skenande-lastbil-fick-poliseskort-pa-e20
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Utvecklingen mot ett samhälle med självkörande bilar tuffar på...





Fångad 90 minuter i sin lastbil, på rull...

”HAL-9000, meet MCAS! MCAS, this is HAL-9000”
”Hello! How can we make business together...?”




https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdk1nA/skenande-lastbil-fick-poliseskort-pa-e20

Vi behöver några såndär grusdiken för att stanna skenande lastbilar som är vanliga på bergvägar.
Men det borde ju finnas en nödstopp för att stänga ner allt och rulla till stopp på en passande bit väg annars.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Audi återkallar tidiga e-tron.

Inte autonom, precis...

Felet upptäcktes vid en kvalitetsuppföljning och handlar om en felaktig tätning i närheten av laddkontakten. Det går inte att utesluta en risk för att fukt passerar tätningen och ansamlas inuti högvoltsbatteriet. Läckaget kan i värsta fall leda till kortslutning inuti batteriet, och även brand.

...men ändå en signal kring vilka problem som den nya, "rena" teknologin kan föra med sig.

https://www.mestmotor.se/recharge/a...ckage-kan-ge-kortslutning-och-risk-for-brand/
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns en ide om att bilen sköter sig själv. Men händer något som bilen inte sköter, ja då ska föraren ingripa.
Men hur ska det gå till ?

Citat: Först när högst ovanliga och svåra situationer uppstår och det automatiska systemet misslyckas krävs en resolut och skicklig åtgärd från människan, som då har minimal erfarenhet av avancerade ingripanden – eftersom det automatiska systemet brukar fungera så bra. Det brukar kallas automatiseringsparadoxen.

Vad jag själv upptäckt vid användning av farthållare, när farten var förhög i förhållande till skyltad hastighet gjorde jag fel, tryckte på gasen istället för bromsen för jag hade flyttat fötterna till ett bekvämt läge. Bilen skötte ju gasen åt mig.

Från, citatet en bit ner på sidan.
https://www.dn.se/ekonomi/torbjorn-petersson-automatiken-var-for-bra-piloterna-fick-inte-ova/
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hur är det med strålning från radarn i bilarna? Kan det bli ett problem för oss människor? Ett exempel man kan tänka sig är i en kö där det står runt 30-40 bilar som alla sänder radar i ungefär samma område. Många människor kommer stå i kö eller passera köer på mc 5 dagar i veckan året runt.

Åkte med i en Tesla model X och radarn i den kunde se flera bilar framför, mötande bilar samt bilar bakom. Menar att jag har läst att en bil kan ha runt 10 olika radars. Så en del strålning borde det genereras per bil.

Är för övrigt stort fan av självkörande teknik. Så jag hoppas inte bilradar orsakar cancer eller annat mindre sköj.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top