Precis min linje.
Vem är det värdefullt för nu och vem kan den komma att bli värdefull för i framtiden? När/till vad kan informationen komma att användas, kan den ges bort eller säljas vidare av den som helt sonika samlar in den?
Och borde inte informationen vara min, borde inte jag äga informationen och välja vem jag vill ge eller sälja den till och vilka på vilka villkor?
Ja, det är ju grundprincipen - att man själv äger informationen. Sen kan det ju finnas tillämpningar där informationen kan ha ett stort värde på samhällsnivå, där det skulle hjälpa oss som medborgare på olika sätt. Men förutsättningen för den typen av användning är ju som sagt att anonymitet kan garanteras till 100%, att det alltid är jag själv som individ som äger datan, att den lagras hos en betrodd part som varken har vinstintressen eller politiska intressen att nyttja informationen på annat sätt än den är avsedd för och även är lagligt förhindrad att göra det samt att det är frivilligt att dela med sig av informationen - det får aldrig ske genom tvång.
En extern part behövs ju för lagringen, eftersom det skulle vara praktiskt omöjligt att datan lagras rent fysiskt hos var och en, men det behöver finnas tekniska lösningar som gör att det enbart är individen som har tillgång till datan och till de som denne har delat med sig av den, exempelvis genom att den är krypterad och bara kan läsas om man har en krypteringsnyckel som individen skapat och delat med sig av till de som är betrodda med informationen.