Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Precis min linje.

Vem är det värdefullt för nu och vem kan den komma att bli värdefull för i framtiden? När/till vad kan informationen komma att användas, kan den ges bort eller säljas vidare av den som helt sonika samlar in den?
Och borde inte informationen vara min, borde inte jag äga informationen och välja vem jag vill ge eller sälja den till och vilka på vilka villkor?

Att äga sin information borde vara en mänsklig rättighet. Den 31:a i ordningen (vi har 30 mänskliga rättigheter idag). Denna killen har en intressant idé:

 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lång, för tillfället oläst artikel kring var vi står just nu med autonoma fordon:


Trafikmiljö är något komplicerat och det är svårt att förutsäga exakt vad som kommer att hända i trafiken. Det kan vara möten, andra trafikanter, problem med infrastrukturen, någon kan tappa något från ett släp på vägen. Sedan är det alla väderförhållanden, snö, regn, dimma, mörker. Att klara säkerheten i liten skala kan vi, men att skala upp så att det gäller överallt, med alla variationer, det kommer att ta tid, säger Erik Coelingh.



https://www.gp.se/ekonomi/säkerheten-sista-pusselbiten-för-de-självkörande-bilarna-1.27399536




Edit:
Inte oläst. Olåst! Fortfarande.

Jag upplever att AI känner av när en artikel blir populär och får länkar till sig. Du åker muren upp.
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bana. Isolerad miljö.
Ytterst få mötande fordon.





Supersnabb kommentator. Verkligen.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, inte USA, och inte något shit hole-country - utan Sverige AD 2024 på en motorväg nära dig:

Polisen får jaga ikapp och försöka få stopp på en bil vars förare gått och lagt sig.

En kvick tupplur - bakom ratten. Det är vad en man i polisregion öst tog sig i januari i år. Nu döms han för vårdslöshet i trafik.

Upprinnelsen till domen är att mannen aktiverat autopilot på bilen och färdades på motorvägen när andra trafikanter reagerade på att det såg ut som att han sov.

När patrull kom till platsen och skulle stoppa bilen så insåg man att det stämde att mannen faktiskt inte var vaken. Han fångades på film under färden och har själv erkänt trafikbrott.

– Det är ju såklart aldrig tillåtet att sova vid ratten, oavsett hur smart system man har i bilen, säger Björn Thunblad, samordnare för trafik region Öst, om händelsen.



Vad fan säger man...?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nej, inte USA, och inte något shit hole-country - utan Sverige AD 2024 på en motorväg nära dig:

Polisen får jaga ikapp och försöka få stopp på en bil vars förare gått och lagt sig.





Vad fan säger man...?
Jag säger: helt förväntat att sådana här fall dyker upp, ovanpå detta har vi alla andra mer "osynliga" tillfällen av ouppmärksamhet som sker hela tiden och det kommer bli värre.

Helt klart verkar varken lagstiftare, myndigheter eller biltillverkare medvetna om den omfattande och gedigna forskning om hur våra hjärnor funkar som indikerar att just denna typ av problem blir det förväntade resultatet.

Människor lär sig genom de färdigheter vi bygger upp av erfarenheter och som helhet är de tekniska lösningarna inte ens i närheten av dessa förmågor, även om de är bättre på vissa saker. Det vi kan använda tekniken till (när den är mogen) är att antingen ha helt självkörande system (nivå 5 eller "robot taxi") där människan är helt bortkopplad samt att ha vissa system som snarare kan förstärka den mänskliga uppmärksamheten vid behov, exempelvis varnare för trötthet, döda vinkeln osv.

Men även i de senare fallen är det ytterst viktigt att systemen inte förleder oss att tro att vi kan sänka uppmärksamheten. Ju mer systemen bidrar till det, desto mindre får vi av den träning och erfarenhet som är så viktig för att bygga vår förmåga som fordonsförare. Vi tror att vi köper oss förbättrad säkerhet, men det vi betalar med är att vi får betydligt sämre förare i förlängningen. Vid tillfället när systemen godkänns ser det ut som en säkerhetsmässig förbättring, men försämringen av förarna kommer sen gradvis under en längre tid. Detta har som bekant redan börjat ske.

Se t ex: https://www.amazon.com/Streetlights-Shadows-Searching-Adaptive-Decision/dp/0262516721/
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är mycket mer troligt att föraren ägnar uppmärksamheten åt annat än körningen om bilen har ett assistanssystem som kan gasa, bromsa och styra automatiskt. Det visar två nya studier gjorda i USA.

Mer specifikt handlar det om Volvos Pilot Assist-system och Teslas Autopilot. De marknadsförs som ett sätt att göra körningen säkrare och bekvämare, men innebär i praktiken att många bilförare i stället kollar mobilen, äter mat eller rakar sig bakom ratten.





Men...?
Vilken överraskning.
Vem kunde ha aaanat...?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vad är poängen med ett autonomt system om det inte skapar tid för annat än just körningen?
Kan man käka och raka sig så gör det ju nytta, i annat fall så.....varför? :va
Och kan man plocka bort ratten så blir ju vänster framsäte bekvämare.
Fortsätt att utveckla!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00




Men...?
Vilken överraskning.
Vem kunde ha aaanat...?
Det är förstås självklart. Det som är mindre självklart är om systemen är bra nog för att göra nytta för trafiksäkerheten eller ej när man tar med det mänskliga beteendet i beräkningen och det får man inte reda på genom att studera 43 bilförare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Moderna trafikflygplan kan både starta, flyga till destinationen och landa själva, och har mångdubbla säkerhetssystem, men trots det är en pilotutbildning flera år heltidsstudier. Ett körkort är några dagars jobb, i en betydligt mer komplex miljö... Att då dessutom ha självkraschande bilar, som övervakas av någon som egentligen inte bryr sig och inte vill vara där känns faktiskt lite sådär.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är förstås självklart. Det som är mindre självklart är om systemen är bra nog för att göra nytta för trafiksäkerheten eller ej när man tar med det mänskliga beteendet i beräkningen och det får man inte reda på genom att studera 43 bilförare.
Beror nog på hur du definierar ”göra nytta för trafiksäkerheten”. I vissa scenarier, absolut, men på bekostnad av att mänskliga förare blir sämre på de andra scenarierna. Leder mot en utveckling där mänskliga förare till slut förbjuds.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vad är poängen med ett autonomt system om det inte skapar tid för annat än just körningen?
Kan man käka och raka sig så gör det ju nytta, i annat fall så.....varför? :va
Och kan man plocka bort ratten så blir ju vänster framsäte bekvämare.
Fortsätt att utveckla!
Även om det inte frigör tid från föraren så frigör det en massa mental kapacitet när man slipper sitta och analysera körningen och göra en massa korrigeringar i kurs och gaspådrag hela tiden. Efter några turers körning Stockholm-Örebro-Malmö med olika grader av automation kan jag konstatera att jag är betydligt fräschare i huvudet när jag kommer fram efter att ha kört med maximal automation jämfört med endast dum farthållare.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Moderna trafikflygplan kan både starta, flyga till destinationen och landa själva, och har mångdubbla säkerhetssystem, men trots det är en pilotutbildning flera år heltidsstudier. Ett körkort är några dagars jobb, i en betydligt mer komplex miljö... Att då dessutom ha självkraschande bilar, som övervakas av någon som egentligen inte bryr sig och inte vill vara där känns faktiskt lite sådär.
Och trots all utbildning är den kanske vanligaste orsaken till flygolyckor idag bristande förmåga hos piloter att reda ut situationer där inte automatiken gör vad de förväntar sig.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Beror nog på hur du definierar ”göra nytta för trafiksäkerheten”. I vissa scenarier, absolut, men på bekostnad av att mänskliga förare blir sämre på de andra scenarierna. Leder mot en utveckling där mänskliga förare till slut förbjuds.
Klart en del blir sämre och en del bättre. Om/när vi kommer så långt att mänskliga förare förbjuds så är det ganska självklart att det är positivt för trafiksäkerheten men där vi är just nu är det iaf för mig oklart.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Och trots all utbildning är den kanske vanligaste orsaken till flygolyckor idag bristande förmåga hos piloter att reda ut situationer där inte automatiken gör vad de förväntar sig.
För 30 år sen gjorde piloten försök att kompensera för styrhjälpen i ett Gripenplan och snabblandade i centrala Stockholm.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Även om det inte frigör tid från föraren så frigör det en massa mental kapacitet när man slipper sitta och analysera körningen och göra en massa korrigeringar i kurs och gaspådrag hela tiden. Efter några turers körning Stockholm-Örebro-Malmö med olika grader av automation kan jag konstatera att jag är betydligt fräschare i huvudet när jag kommer fram efter att ha kört med maximal automation jämfört med endast dum farthållare.
Vi körde Luleå - Simrishamn i somras med automation i princip hela vägen och jag håller med dig fullständigt Josef, jag var mindre trött.
Det många missar är att man trots automation måste hålla ögonen på vägen och vara beredd om något händer. I min bil får jag inte släppa ratten mer än 20-30 s i taget så då kan jag lika gärna hålla händerna på ratten.
Full automation, dvs att inte hålla i ratten alls är ju inte lagligt i sverige än vad jag vet och det tycker jag är bra. Det kommer alltid att finnas idioter som i det fallet sätter sig i baksätet och sover. Helt självkörande bilar tror jag kommer att kräva att alla fordon runtomkring också är självkörande, det blir för många okända parametrar annars...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Min bil håller en alert genom att plötsligt följa skarvar i asfalten när strecken är lite otydliga. På nyasfalterad motorväg med tydliga markeringar är det skönt, men ibland åker jag på vägar som inte ser ut så.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Beror nog på hur du definierar ”göra nytta för trafiksäkerheten”. I vissa scenarier, absolut, men på bekostnad av att mänskliga förare blir sämre på de andra scenarierna. Leder mot en utveckling där mänskliga förare till slut förbjuds.
Varför inte löpa linan ut och även förbjuda mänskliga passagerare, då kan vi nå nollvisionen. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu har jag ingen bil likt Tesla med autonoma funktioner, men jag upplever att många av de hjälpmedel som tillkommit genom åren har gjort en till en sämre bilförare. Det märker man när man hoppar mellan nyare och äldre bilar som saknar många av de hjälpmedel som finns idag. Man lägger väldigt mycket tillit till att tekniken fungerar som den ska.

Med det sagt är det givetvis bra att moderna bilar har ABS, antisladd, Airbags, adaptiv farthållare. Lane assist, är jag mindre imponerad över och bilar som säljs framöver kommer pipa så fort någon passerar hastighetsgränsen med någon ynka km/h.

Börjar vi tala om trafikmiljön så som man utvecklat den i stadsmiljöer under senare år. Då vet jag inte om all den här moderna tekniken kommer tillföra särskilt mycket. Mer eller mindre anarki med diverse cyklister med elmotorer och elsparkcyklar som susar fram på de nya motorvägarna som byggts åt dem på bekostnad av gångtrafikanterna. Parkeringsplatser längst vägarna som döljer fartmonsterna. Farthinderna hjälper inte så mycket om fronten blockerar en del av cykelbanan innan bilföraren har fri sikt.

Misslyckad infrastruktursatsning. Ingen teknik i världen kommer kompensera för det. Tvärt om kommer det bli svårare att implementera det.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top