Praktisk erfarenhet av "självkörande" bil
Åkte häromdagen med en "självkörande" bil, VW Tiguan. På motorvägen hade den adaptiv farthållning, dvs inställ på tex 128km/h höll den den farten till den kom ikapp en långsammare bil. Då sänktes farten tills den höll samma fart som bilen framför. Den höll sig själv mitt i filen genom koll på de vita linjerna.
Vill föraren köra om och styr ut motr mittlinjemarkering så protesterar bilen genom att ratten börjar skaka. Så vill man köra om blinka vänster först, då går det bra byta fil.
Föraren:
Genom rattskakningarna har jag blivit mycket bättre på att använda blinkers
Avståndet till framförvarande bil håller den koll på genom en radar monterad bakom VW-märket så när föraren talade med VW om montage av en extraljusramp fick ha påpekat att extraljusen inte fick sitta för högt och skymma VW-märket.
Körning på 90-väg gick också bra. bilen höll sig mitt i högerfilen, koll på mittmarkering och sidomarkering på vägen.
Körning på liten 70-väg utan vägmarkering, ja då fick föraren ta hand om styrningen till 100%.
På samma sätt vid alla gånger vi skulle ta en avtagsväg.
Och föraren måste även om bilen själv styr på motorväg hålla minst ett finger på ratten.
Håller man inte minst ett finger på ratten inte det kommer varningar efter 15sek och tar man inte tag i ratten så bromsar bilen in och stannar efter 30 sek.
Mina slutsatser:
Helt beroende av vägmarkeringar, mittlinje och sidolinje.
Byter inte fil själv, klarar inte byte till annan väg. Det måste föraren klara av.
Dålig koll bakåt på vänstersidan (?) hindra den från att köra om på egen hand.
Saknas vägmarkeringarna, kantlinjer, mittlinje tex pga snö is.
Ja då är den inte mer autonom än på 70-väg utan vägmarkeringar. Dvs inte alls.
Köra ut på annan väg, ja det får föraren klara av.
För ingen koll på trafiken till höger och vänster.